Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?

Vierailija
06.07.2022 |

Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.

https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485

Kommentit (1019)

Vierailija
541/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.

Englantia puhuva työntekijä on parempi kuin ei työntekijää ollenkaan. Tuo on monen yrityksen kohdalla se valinta.

Vierailija
542/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttää täydellinen hiljaisuus poliitikkojen keskuudessa. Kai tämän pitää muitakin kiinnostaa kuin joitain persuja?

No jos asiaa alkaisi oikeasti käsittelemään niin tulisi samalla myönnettyä että persut ovat oikeassa. Eli parempi vaan vaieta asia kuoliaaksi, tush case fam.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neljännen polven Stadilainen, joka ei teinivuosien jälkeen enää jaksanut nähdä Kallion romantiikkaa. 

Tein Davet ja muutin Tampereelle asumaan. Olen erittäin tyytyväinen valintaani.

Kaikki aina sanoo, että lyhyt matka kulttuuritarjonnan pariin junalla. Perse sanon minä. Päinvastoin, täällä on monta laadukasta teatteria, rockklubeja, punkklubikin. Vireä yliopisto - ja vaihtoehtokulttuuri.

Aina vettä lähellä. En muuttaisi todellakaan mihinkään. Ratikan jälkeen ei tarvitse, kuin fillarin. Edes kuukausikorttia julkisiin.

Tampereesta on tullut "uusi Helsinki". Siellä on tietynlainen nuoruuden ponnekkuus ilmassa.

Vierailija
544/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.

Olen käynyt ravintolassa Kuopiossa jossa palveltiin englanniksi.

Vierailija
545/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.

Tämähän se ongelma nimenomaan on. Pitää olla rikas tai sitten sosiaalitukien varassa että täällä on varaa asua. Keskituloisella ei ole varaa maksaa parintonnin vuokria eikä saa myöskään niin isoa asuntolainaa jolla hankkisi ihan tavallisen asunnon.

Vierailija
546/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutimme kehyskunnasta Helsinkiin muutama vuosi sitten. Maksoi paljon, mutta emme ole enää yhtä köyhä kuin silloin kun perhe kasvoi eikä ollut varaa isompaan. Helsinkin laitakaupunkikin on jo kallistunut, joten köyhemmät ihmiset joutuvat hakeutumaan kaiken maailman Järvenpäihin ja Tuusuloihin ja Hyvinkäihin. Onneksi pääsimme muutaman vuoden tarmokkaalla säästämisellä ja yhdellä perinnöllä kiinni Helsinkiin. Lapsetkin pääsevät aloittamaan kunnon koulussa, ja koko perheelle jää enemmän aikaa sekä illalla että aamulla kun työmatkat hoituu pyörällä tai raitiovaunulla ja lapsilla on hvyä koulu lähettyvillä. Naapurusto on rauhallisempi ja hiljaisempi. Arvostan, mutta ymmärrän että kaikilla ei ole varaa täällä asua. 

En olisi liian huolissani Helsingistä. En tiedä yhtään pääkaupunkia missä hinnat olisivat pitkään laskeneet, hyvä vaan jos yhä useammalla on mahdollisuus karistaa lähiön pölyt jaloistaan ja muuttaa tänne. Ja jos joku haluaa kehyskuntiin niin kaikin mokomin, ikävä kyllä jodumme jatkossa rajoittamaan autoiluanne, joten tottukaa tekin julkisiin.  

Tässä juuri kiteytyy se outo Helsinki-kiima, että Helsinki on kuin liikkuva juna johon pitäisi kaikkien hypätä tai muuten jää kyydistä huh! Ja sitten jos sanoo että mielestäni tämä juna on kyllä ajamassa päin seinää ja aion jäädä pois seuraavalla pysäkillä, tulee raivokommentteja.

Vierailija
547/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on vanha pieru.

Nyt on elämä muualla Suomessa.

Me muutimme Savoon jo 5 vuotta sitten ja se oli paras päätös ikinä.

Hesassa on käyty kerran lähtömme jälkeen.

Lapset käyvät pienessä kyläkoulussa.

Kun tulimme tänne, oli heti tunne että, olemme tulleet KOTIIN.

Savoon! 😂 Perseestähän Helsinki nykyään on, mutta ei sieltä minnekään pellon keskelle muuteta.

Parempi onkin. Täällä ei etelän veteliä kaivata.

Vierailija
548/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olisi todella hienoa, jos Kouvolassa olisi kolmen Michelin tähden ravintola tai vastaavaa tasoa edustava. Sinne lähtisin itsekin aivan varmasti vierailemaan. Mutta kun ei (todellakaan) ole.

Aivan erityinen ihmistyyppi selittää pikkusormi pystyssä joka somessa miten Helsinki on heille ainoa mahdollinen asuinpaikka koska vain sieltä löytyy riittävän korkeatasoisia Michelin-ravintoloita.

Juuri nämä samat tyypit ovat korviaan myöden veloissa tsadissa asumisen takia eikä niillä ole varaa syödä kuin Woltin orjan kotiovelle kantamaa etnomättöä.

Kolmen Michelin-tähden ravintolassa niillä ei olisi varaa edes leipätikkuihin.

Vierailija
549/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti olisi todella hienoa, jos Kouvolassa olisi kolmen Michelin tähden ravintola tai vastaavaa tasoa edustava. Sinne lähtisin itsekin aivan varmasti vierailemaan. Mutta kun ei (todellakaan) ole.

Aivan erityinen ihmistyyppi selittää pikkusormi pystyssä joka somessa miten Helsinki on heille ainoa mahdollinen asuinpaikka koska vain sieltä löytyy riittävän korkeatasoisia Michelin-ravintoloita.

Juuri nämä samat tyypit ovat korviaan myöden veloissa tsadissa asumisen takia eikä niillä ole varaa syödä kuin Woltin orjan kotiovelle kantamaa etnomättöä.

Olipas taas katkeraa ulinaa. Oliko mitään asiallista asiaa kirjoitettavaksi?

Vierailija
550/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs on taas jaksettu Helsinkiä haukkua satojen kommenttien voimin. On tää erikoista. Mulle ei tulisi mieleenkään haukkua mitään tiettyä paikkakuntaa Suomessa, vaikkei hommat aina niin putkeen menisikäään jollain yhdellä turistireissulla. 

En edes kertonut paikkakunnan nimeä, jossa jouduin syömään makkaraperunoita kun kaikki muu oli "loppu".

Kehuja sen verran, että läheinen huoltoasema, joka oli muuten St1, tarjosi oivallisen lounaan seisovasta pöydästä. Kaalikääryleet ja perunamuusi. Ihan ok syötävää ja kohtuulliset eväätkin saatiin ostettua mukaan. 12km oli mökiltä matkaa tuohon huoltikselle. 

Silti olin onnellinen kun pääsin takaisin Helsinkiin. Riitti kotimaan matkailu mulle. Koronan takia sitä vielä haluttiin välttää tänä kesänä. 

Me helsinkiläiset asutaan täällä ihan vapaaehtoisesti ja rakastetaan omaa kotikaupunkiamme. Ihan samoin kuin te muutkin omaanne. 

Miksi pitää haukkua koko muun suomen ravintolatarjonta ja elämäntyyli ylipäätään vaikka viihtyykin siellä Helsingissä? Sitä minä en ymmärrä.

Älä nyt jaksa enempää. Helsinkiä tässä on haukuttu yli viidensadan kommentin voimin ja jos joku onneton yrittää kertoa Helsingin hyviä puolia ja sanoa, että samaa tarjontaa ei ole maalla, niin sekö nyt oikeutti tämänkin ketjun taas?

Vierailija
551/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitystä seuranneena mietin keille näitä ratikoita ja siltoja ratikoille rakennetaan. Sitten kun viimeinen valkoinen mies lähtee, kuka pitää huolen infrasta vai annetaanko kaiken vain romahtaa?

Vierailija
552/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woltin kautta saa todellakin tilattua muutakin kuin etnomättöä, sehän sen hienous onkin. Mutta sitähän te maalla asuvat ette tiedä. Kuten et tiedä jokaisen helsinkiläisen asuntolainatilannetta. Mulla on 0e asuntolainaa.

Vierailija
553/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmannen polven stadilainen enkä tiedä mihin muuallekaan muuttaisin. Sukulaiset ja juuret täällä. Ei ole muita kaupunkeja kuin Helsinki ,Tampere ja Turku Suomessa. Voisim muuttaa mutten ole keksinyt paikkaa missä on kaikki se mitä on Helsingissä.

Vierailija
554/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on vanha pieru.

Kun tulimme tänne, oli heti tunne että, olemme tulleet KOTIIN.[/quote

Minulle elämäsi kuulostaa aivan kamalalta

Vierailija
555/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio koskaan enää käydä helsingissä jos ei pakko ole. 

Vierailija
556/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kun ei suomalaisille kelpaa punavihreiden ja kokoomuksen mekka ja monimuotoisuus? ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM - Helsinki sen sijaan kelpaa tälle porukalle.

Mikähän alue on Suomessa ensimmäisenä sellainen jossa on vain 10% suomalaisia? Ruotsissahan on jo alueita joissa on vain 10% ruotsalaisia.

Vierailija
557/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmannen polven stadilainen enkä tiedä mihin muuallekaan muuttaisin. Sukulaiset ja juuret täällä. Ei ole muita kaupunkeja kuin Helsinki ,Tampere ja Turku Suomessa. Voisim muuttaa mutten ole keksinyt paikkaa missä on kaikki se mitä on Helsingissä.

Suosittelen Helsingin kehyskuntia, mikäli sinun täytyy käydä välillä Helsingissä sukulaistesi vuoksi. Jostain henkilöstä se muualle muuttokin lähtee.  

Tampere on kyllä kiva, kehittyvä ja isompi paikka, mutta sinulle kauempana, joten siksi suosittelen tutustumaan pikkukaupunkien hienouteen. Oletko käynyt Helsingissä jokaisella asuinalueella? Jos olet, voisit laajentaa tutustumalla muuttovoittoisiin lähikuntiin? Siis muihinkin kuin Espooseen, Kauniaisiin ja Vantaaseen. Helsingistä muuttaneena näet paikkojen hienoudet paremmin, etkä ainakaan murehdi, että millaista olisi asua Helsingissä, kun tiedät sen jo kokemuksesta.

Vierailija
558/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on vanha pieru.

Kun tulimme tänne, oli heti tunne että, olemme tulleet KOTIIN.[/quote

Minulle elämäsi kuulostaa aivan kamalalta

Tän mielestä sinun elämä kuulostaa siis aivan kamalalta, koska kerroit että asut jossain päin kahta maakuntaa ja lapsesi käy kyläkoulua 😂

Vierailija
559/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttotappio muuten jo kääntyi poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Helsinki sai alkuvuonna 2022 hieman muuttovoittoa ja Espoo vielä selvästi enemmän.

Kaikille taitaa olla aika itsestäänselvää että tässä puhutaan suomalaisesta muuttotappiosta. Kehitysmaakeenereitä sinne kyllä muuttaa.

Vierailija
560/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin pitää perustella se että siitä kaksiosta tuli maksettua 800 000 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan