Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin hiljattain, että minutkin on ohjelmoitu sietämään asiatonta käytöstä

Vierailija
06.07.2022 |

Ja asiattomalla käytöksellä tarkoitan tässä ahdistelua sen monissa muodoissa.

Pohjaa sen verran, että olen pitänyt itseäni enemmän tai vähemmän immuunina ahdistelun sietämiselle. Tarkoitan siis sitä, että minut on pienestä pitäen opetettu nostamaan meteli jos joku käy iholle tai ehdottelee ällöttävyyksiä. Olen pariinkin otteeseen huutanut kovaa heti jos joku on käynyt vaikka kuppilassa takamukseeni kiinni. Äitini teki varhain selväksi ettei asiattomuuksia pidä sietää ja ne tulee tehdä näkyviksi.

Tänään töissä vahvasti humalainen mies lähti seuraamaan minua ja selitti miten olen oikea kaunotar. Hauskaa sinänsä, en kokenut höpötyksiä itsessään ahdistaviksi sillä mies oli hyväntuulinen. Seuraamisen sen sijaan tunsin nostavan niskakarvani pystyyn. Tein kehonkielelläni todellakin selväksi etten aio osallistua keskusteluun (ts. kävelin ripeästi pois), mutta se ei auttanut. Jäin odottamaan hissiä nappia maanisesti naputtaen, mutta mitä muuta tein? Hymyilin, kiitin ja toivotin mukavaa päivää. Miehelle joka varmasti tiesi etten kaipaa hänen viinanhuuruista seuraansa hetkeäkään, ja tyrkytti sitä silti.

Muutama viikko sitten olin ystäväni polttareissa ja seuraamme liittyi miesten polttariporukka. Sulho oli kännissä kuin nokikana, ja ennen pitkää hänestä kuoriutui ansioitunut kähmijä-lähentelijä. Tanssimme siis isossa porukassa terassilla, ja vaikka miten siirryin aina pois kys. sankarin vierestä, hän löysi tiensä kylkeeni (ja takamukselleni) kerta toisensa jälkeen. Hieman myöhemmin mainitsin asiasta parille ystävälleni, ja he kertoivat miehen kähmineen myös heitä. Tähän toinen heistä lisäsi välittömästi: mutta se on niin humalassa, ei se enää ymmärrä mistään mitään. Ei tehdä tästä numeroa.

Olen tässä lähiaikoina pohtinut mistä se johtuu, että naiset selittelevät näitä vääriä tekoja aina parhain päin. Ahdistelun uhri pehmittää tekoa sekä itselleen että muille. "Ei se ole niin vakavaa/hän on humalassa/ei hän mitään pahaa tarkoita/kerrankos sitä käsi vähän vaeltelee.

Onko muilla ajatuksia tähän liittyen? Oletko joskus saanut itsesi kiinni samanlaisesta ajattelusta ja selittelystä? Mistä ihmeestä tämä johtuu? Pidin ennen noita polttareita sekä itseäni että näitä ystäviäni ihmisinä jotka eivät suostu nielemään mitä tahansa. Yllätin siis itse itseni.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vastaus on herrasmiesmäisyys. Siis naisten herrasmiesmäisyys. Hyvät tavat, muut huomioon ottava kotikasvatus, se että yritetään toimia niin, että kellekään (edes sille ahdistelevalle pösilöparalle) ei tulisi paha mieli. Täähän on sinänsä hieno asia. 

Huonona puolena, että näin ahdistelevat pösilöparat kautta maan (=maailman) jatkavat pösilöä ahdisteluaan, kun heitä ei siitä vastuuteta.

Ehkä me naisetkin voitaisiin vähän tulla pois sieltä herrasmiehen jakkaralta, mistä miehet on tulleet alas jo vuosikymmenet sitten, ja antaa takaisin samalla mitalla.

Kiitos. Taidat olla oikeassa.

Ehkä tyttöihin edelleen iskostetaan kasvatuksessa kiltteyttä, josta tosiaan on hyötyä tietyissä ja haittaa toisissa tilanteissa.

Sitähän mekin siellä polttareissa toivoimme, että kaikilla olisi kivaa ja tilanne raukeaisi itsestään kun vaan siirrytään seinien vierustoihin ja annetaan päivänsankarin jatkaa bailaamista rauhassa. Ei konfliktia, ei harmia, ei häpeää kellekään.

Todellisuudessahan sulho sivakoi läpi elämänsä illan, kun sai jatkaa sikailua ilman näkyvää negatiivista huomiota ja reaktioita.

Ap

Vierailija
62/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä tuosta välihuutelijasta. Aloitus on hyvä ja asiallinen, me muut voidaan jatkaa asiallista keskustelua.

Millainen v a j a k k i valehtelee vielä noille halveksimilleen juopoille? Häh? Miksi pitää alistujana toivottaa hyvää päivän jatkoa????????? Sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi vastaus on herrasmiesmäisyys. Siis naisten herrasmiesmäisyys. Hyvät tavat, muut huomioon ottava kotikasvatus, se että yritetään toimia niin, että kellekään (edes sille ahdistelevalle pösilöparalle) ei tulisi paha mieli. Täähän on sinänsä hieno asia. 

Huonona puolena, että näin ahdistelevat pösilöparat kautta maan (=maailman) jatkavat pösilöä ahdisteluaan, kun heitä ei siitä vastuuteta.

Ehkä me naisetkin voitaisiin vähän tulla pois sieltä herrasmiehen jakkaralta, mistä miehet on tulleet alas jo vuosikymmenet sitten, ja antaa takaisin samalla mitalla.

Ehkä tyttöihin edelleen iskostetaan kasvatuksessa kiltteyttä, josta tosiaan on hyötyä tietyissä ja haittaa toisissa tilanteissa.

Sitähän mekin siellä polttareissa toivoimme, että kaikilla olisi kivaa ja tilanne raukeaisi itsestään kun vaan siirrytään seinien vierustoihin ja annetaan päivänsankarin jatkaa bailaamista rauhassa. Ei konfliktia, ei harmia, ei häpeää kellekään.

Todellisuudessahan sulho sivakoi läpi elämänsä illan, kun sai jatkaa sikailua ilman näkyvää negatiivista huomiota ja reaktioita.

Ap

koska olette tyhmiä ja nynnyjä. Selkeästi haluat muiden (juoppojen miesten) muuttuvan, vaikka valehteletkin muuta. Se vain ei tänne palstalle itkemällä tapahdu.

Vierailija
64/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On ihan sun omaa nynnyyttäsi, jos et osannut reagoida negatiivisesti. Luuletko olevasi palstalaisilta jotain lupaa ja hyväksyntää vailla suhtautua juoppoihin negatiivisesti? Sellainen tää aloitus oli. Vauva kyselee hyväksyntää käyttäytyä vihdoinkin, kuin NAINEN, eikä nynnerö v a j a k k i.

Vierailija
65/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaltaisesi muiden haukkujat INHOTTAVAT minua, jotka eivät uskalla käyttäytyä negatiivisesti tilanteessa, mutta katsovat kuitenkin oikeudekseen puhua tilanteesta p*skasti perästä päin. Eli kaksinaamaisuus.

Vierailija
66/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap aloituksesta, hyviä pointteja. Itse olen harrastanut välttelyä, jotta en joutuisi tuollaisiin tilanteisiin mutta kyllähän se kaventaa elinpiiriä aika paljon.

Keskustelussa näyttäisi olevan joku, jonka ehkä kannattaisi hakeutua mielenterveyspalvelujen äärelle. Valitettavasti tyypillistä tällä palstalla. Toivoisin, että asioista voisi keskustella asiallisesti mutta valitettavasti ei tunnu onnistuvan.

Vierailija
67/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena aloitukseen: se johtuu (näiden nynnymäisten) naisten kaksinaamaisuudesta. Päin naamaa ei uskalleta käyttäytyä negatiivisesti, ainoastaan jälkeenpäin osataan haukkua kaikki. Silloin, kun on jo myöhäistä.

Vierailija
68/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaltaisesi muiden haukkujat INHOTTAVAT minua, jotka eivät uskalla käyttäytyä negatiivisesti tilanteessa, mutta katsovat kuitenkin oikeudekseen puhua tilanteesta p*skasti perästä päin. Eli kaksinaamaisuus.

Mämmäri taitaa muistella omia lesboahdisteluitaan tai muita perheensä tapoja.

Vierailija
69/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap aloituksesta, hyviä pointteja. Itse olen harrastanut välttelyä, jotta en joutuisi tuollaisiin tilanteisiin mutta kyllähän se kaventaa elinpiiriä aika paljon.

Keskustelussa näyttäisi olevan joku, jonka ehkä kannattaisi hakeutua mielenterveyspalvelujen äärelle. Valitettavasti tyypillistä tällä palstalla. Toivoisin, että asioista voisi keskustella asiallisesti mutta valitettavasti ei tunnu onnistuvan.

Kaksinaamaisuus on syynä sille, että tällaista tapahtuu. Jos nainen osaisi olla rehellisesti negatiivinen asap, ei olisi niin valittavan pikkuvauvan oloista toi homma.

Vierailija
70/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksena aloitukseen: se johtuu (näiden nynnymäisten) naisten kaksinaamaisuudesta. Päin naamaa ei uskalleta käyttäytyä negatiivisesti, ainoastaan jälkeenpäin osataan haukkua kaikki. Silloin, kun on jo myöhäistä.

Aivan, niin, aivan. Sen ja sen oma syy, kun ei pystynyt puolustautumaan, syystä riippumatta. Heitähän riittää, mammarin kouran uhreja ei kun siis syyllisiä.

Vierailija
71/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksinaamaisuus on syynä sille, että tällaista tapahtuu. Jos nainen osaisi olla rehellisesti negatiivinen asap, ei olisi niin valittavan pikkuvauvan oloista toi homma.

Onko sinulla todettu kehitysvamma? 

Vierailija
72/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista välttelyä olet harrastanut?

Onhan se tosiaan aika järkyttävää, että tilanteista tuntuu löytyvän usein monta syyllistä joista yksikään ei ole ahdistelija itse. Alkoholi, pukeutuminen, ympäristö, tilanne... Mutta totuus on että mikään muu ei aiheuta ahdistelua kuin ahdistelijat.

Kiitos kommentista. Voimmehan me muut jatkaa asiallista keskustelua, jätetään vain tuo omituinen ripulispämmääjä huomiotta. Sitähän se kaipaa.

Ap

Vierailija
73/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kerran niin, että mun pomo humalassa silitti mun alaselkää paidan alta ja mä annoin tehdä niin vaikka se ei tuntunut hyvältä. Mä olen saanut kotoa vahvan ja itsenäisen naisen kasvatuksen enkä koskaan ole ollut prinsessa. Itse asiassa olen aina viihtynyt poikien seurassa ja olen jossain määrin hyvä jätkä itsekin. Haluan siis kuulua porukkaan enkä tee draamaa pikkujutuista. Olen samalla myös naisellinen nainen ja kiltti ihminen, en halua loukata muita, en koskaan korota ääntäni tai puhu rumia. Mä olen saanut kasvatuksen, jossa tytön ei pidä sietää kaltoinkohtelua, mutta mun oma persoonallisuus on varmaan sellainen, etten mä osaa sanoa ei, koska toinen saattaisi loukkaantua ja mä myös nolaisin sen. En halua tehdä mistään numeroa. Kuitenkin uskon, että jos jostain isommasta olisi kyse, sanoisin varmasti vastaan. Mistä sitä tietää osaisinko oikeasti silloinkaan.

Vierailija
74/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, niin, aivan. Sen ja sen oma syy, kun ei pystynyt puolustautumaan, syystä riippumatta. Heitähän riittää, mammarin kouran uhreja ei kun siis syyllisiä.

Kysyin vain ap:ltä, että miten hän kuvittelee, että homma eli tilanne muuttuu???? Ei se näin muutu, itkemällä palstalla, miten sattuu. Se muuttuu muuttamalla itseä. Toisia sä et voi katsos muuttaa.

Vierailija
75/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä riehujalle: Ensiksi, useimmat naiset kasvatetaan olemaan ystävällisiä ja sitä heiltä myös odotetaan. Silloin on yhtäkkiä vaikeaa muuttaa toimintatapaansa, vaikka aihetta ilmenisi. Toiseksi, on potentiaalisesti vaarallista nostaa metakka ja kovin pitkään sitä ei edes ole katsottu hyvällä muiden toimesta. Ajat ovat muuttuneet vasta hetki sitten. Mielestäni ei ole yhtään ihmeellistä, että muutoksessa menee aikansa ja, että muutos tulee myös sen avulla, että asiasta keskustellaan kuten ap nyt tekee.

Eri

Vierailija
76/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista välttelyä olet harrastanut?

Onhan se tosiaan aika järkyttävää, että tilanteista tuntuu löytyvän usein monta syyllistä joista yksikään ei ole ahdistelija itse. Alkoholi, pukeutuminen, ympäristö, tilanne... Mutta totuus on että mikään muu ei aiheuta ahdistelua kuin ahdistelijat.

Kiitos kommentista. Voimmehan me muut jatkaa asiallista keskustelua, jätetään vain tuo omituinen ripulispämmääjä huomiotta. Sitähän se kaipaa.

Ap

Yhyyy, yhyyyy. Syyllisten nimeäminen on sulle helppoa. Miten olisi tehdä asialle jotain? Kasvattaa pallit. Oikeasti päästä tasolle, jolla ignoorata koko asia? On ihan sama, montako syytä kokemuksillenne löydätte itsenne ulkopuolelta, joita syyttää, kun ette pysty niitä maailmasta kuitenkaan poistamaan. Tajua se.

Vierailija
77/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä riehujalle: Ensiksi, useimmat naiset kasvatetaan olemaan ystävällisiä ja sitä heiltä myös odotetaan. Silloin on yhtäkkiä vaikeaa muuttaa toimintatapaansa, vaikka aihetta ilmenisi. Toiseksi, on potentiaalisesti vaarallista nostaa metakka ja kovin pitkään sitä ei edes ole katsottu hyvällä muiden toimesta. Ajat ovat muuttuneet vasta hetki sitten. Mielestäni ei ole yhtään ihmeellistä, että muutoksessa menee aikansa ja, että muutos tulee myös sen avulla, että asiasta keskustellaan kuten ap nyt tekee.

Eri

On ihan yhtä vaarallista nähdä itsensä, elämänsä ja tilanteensa uhrina. Onpa kumma, kun meitä naisia, joita nuo tilanteet eivät ahdista yhtään, on vaikka kuinka paljon. Kannattaisiko siis ottaa oppia meiltä, eikä uhriutua miehistä?

Vierailija
78/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi kerran niin, että mun pomo humalassa silitti mun alaselkää paidan alta ja mä annoin tehdä niin vaikka se ei tuntunut hyvältä. Mä olen saanut kotoa vahvan ja itsenäisen naisen kasvatuksen enkä koskaan ole ollut prinsessa. Itse asiassa olen aina viihtynyt poikien seurassa ja olen jossain määrin hyvä jätkä itsekin. Haluan siis kuulua porukkaan enkä tee draamaa pikkujutuista. Olen samalla myös naisellinen nainen ja kiltti ihminen, en halua loukata muita, en koskaan korota ääntäni tai puhu rumia. Mä olen saanut kasvatuksen, jossa tytön ei pidä sietää kaltoinkohtelua, mutta mun oma persoonallisuus on varmaan sellainen, etten mä osaa sanoa ei, koska toinen saattaisi loukkaantua ja mä myös nolaisin sen. En halua tehdä mistään numeroa. Kuitenkin uskon, että jos jostain isommasta olisi kyse, sanoisin varmasti vastaan. Mistä sitä tietää osaisinko oikeasti silloinkaan.

Samaistun tähän vahvasti. Juurikin tuo häpeän välttäminen kolahti. Siis ahdistelijan häpeän.

Polttareissakin vaikenin ja siirryin, kun tunsin tilanteen niin kiusalliseksi. Miten nolo tilanne olisikaan, kun sulhoa innolla juhlivat ystävät saisivat tietää että ystävänsä kähmii naisten pyllyjä minkä ehtii. Jälkeenpäin miettien he varmaan tiesivät tuosta taipumuksesta kyllä jo valmiiksi.

En voi uskoa että koin olevani vastuussa ahdistelijan maineesta. Hän itse on vastuussa käytöksestään, se on toki aivan päivänselvää. Mutta ollaan nyt vaan hiljaa ettei juhlien tunnelma lässähdä.

Ja tosiaan, minua ei kasvatettu näin.

Ap

Vierailija
79/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ja kuka v a m m a - ai v o muka on paheksunut kännisialle kohdistettavaa negatiivista käytöstä? Ei kukaan.

Vierailija
80/97 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaistun tähän vahvasti. Juurikin tuo häpeän välttäminen kolahti. Siis ahdistelijan häpeän.

Polttareissakin vaikenin ja siirryin, kun tunsin tilanteen niin kiusalliseksi. Miten nolo tilanne olisikaan, kun sulhoa innolla juhlivat ystävät saisivat tietää että ystävänsä kähmii naisten pyllyjä minkä ehtii. Jälkeenpäin miettien he varmaan tiesivät tuosta taipumuksesta kyllä jo valmiiksi.

En voi uskoa että koin olevani vastuussa ahdistelijan maineesta. Hän itse on vastuussa käytöksestään, se on toki aivan päivänselvää. Mutta ollaan nyt vaan hiljaa ettei juhlien tunnelma lässähdä.

Ja tosiaan, minua ei kasvatettu näin.

Ap

Noi on sun omassa päässäsi olevia harhaisia vaatimuksia. Kantsii mennä terapiaan vakuuttumaan siitä, että ne ovat vääriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan