Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukuriidat: Miten selitätte lapselle, ettei olla suvun kanssa tekemisissä?

Vierailija
05.07.2022 |

Meidän pieni suku on riitainen. Käytännössä lapsella ei ole isovanhempia eikä serkkujakaan, koska ihmiset eivät tule toimeen. Mielelläni muuttaisin asian, mutta en voi. Miten voi selittää lapsille, että heillä on kyllä eno, tätejä, serkkuja ja mummu ja ukki, mutta me ei voida koskaan tavata niitä?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot lapsille niin kuin asia on. Minä ja mieheni emme ole tekemisissä mieheni siskon kanssa koska on aikoinaan loukannut minua pahasti ja on muutenkin hankala ihminen. Lapset tietävät tämän. Saavat kuitenkin itse olla yhteydessä tätiinsä ja serkkuihinsa ja tavata heitä ilman meitä. Emme kosta lapsille aikuisten riitoja.

Nyt kyllä kiinnostaisi kuulla tarkemmin tästä loukkauksesta, kun ei aikuiset ihmiset osaa keskustella asiasta? Eli millä tavalla loukkasi?

T. Eräs, joka sai haukut vastaavasta, kun oli normaalissa keskustelussa kysynyt eräiden juhlien pitopaikkaa, joihin oli itsekin kutsuttuna.

Vierailija
62/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot lapsille niin kuin asia on. Minä ja mieheni emme ole tekemisissä mieheni siskon kanssa koska on aikoinaan loukannut minua pahasti ja on muutenkin hankala ihminen. Lapset tietävät tämän. Saavat kuitenkin itse olla yhteydessä tätiinsä ja serkkuihinsa ja tavata heitä ilman meitä. Emme kosta lapsille aikuisten riitoja.

Nyt kyllä kiinnostaisi kuulla tarkemmin tästä loukkauksesta, kun ei aikuiset ihmiset osaa keskustella asiasta? Eli millä tavalla loukkasi?

T. Eräs, joka sai haukut vastaavasta, kun oli normaalissa keskustelussa kysynyt eräiden juhlien pitopaikkaa, joihin oli itsekin kutsuttuna.

Olet kyllä yksinkertainen. Loukkauksia on monenlaisia. Mitä edes horiset jostain juhlista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei siis saa olla yhteyksissä siskoonsa?

Minä ymmärsin, että mieskään ei halua olla tekemisissä siskonsa kanssa.

-eri

Voi olla pakotettu valitsemaan kumman kanssa on tekemisissä. Sinänsä olisi kiva tietää, mitä järkeä on olla niin pitkävihainen, että katkaisee välit johonkin yhden loukkauksen takia. Jos niin toimisi kaikkien kohdalla, ei kenelläkään olisi mitään välejä kehenkään.

Niinpä. Äitini on vihaa isäni sukua, niinpä me lapset kävimme isän kanssa sukulaisissa. Äitini on huonoissa väleissä myös osan oman sukunsa kanssa. Hänellä todettiin muutama vuosi sitten harhaluuloisuushäiriö, veikkaan että se on oikeasti vaivannut häntä aina.

Vierailija
64/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat sukujensa ns mustat lampaat, tosi idealistisia maailmanparantajia kun taas vanhempansa/sisaruksensa olivat tavallisia työläisiä.

Vaikka mitään ilmiriitoja ei käsittääkseni ollutkaan, minulle ei muodostunut sukulaisiini minkäänlaisia suhteita. Vaikka vanhempani sisarustensa kanssa jonkun verran olivatkin tekemisissä ja minäkin joskus mukana "tätejä/setiä/enoja/serkkuja tapaamassa" minulle koko suku jäi vieraaksi. Kun vanhempani kuolivat, jäin täysin sukujen ulkopolelle, koska minulle nämä ovat ihan vieraita ihmisiä joihin en silloin osannut/jaksanut ruveta rakentamaan suhteita.

Sääli toisaalta.

Vierailija
65/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis kyse siitä, että kaikki sukulaiset riitelevät toistensa kanssa, jos ovat tekemisissä keskenään? Vai niin, että sinä olet riitaantunut jokaisen kanssa erikseen, tai koko suvun kanssa yleisesti, mutta he ovat keskenään sovussa?

Jos tilanne on ensin mainittu, sano lapsillesi: "Ollaan koko suku samalla tavalla hankalia persoonia, että emme pysty olemaan sovussa keskenämme, joten on parempi, ettei olla tekemisissä ollenkaan."

Jälkimmäisessä vaihtoehdossa voit kertoa olevasi suvun mustalammas, jonka kanssa kukaan ei halua olla tekemisissä.

Vierailija
66/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan riidan aiheesta, miten selitetään. Me olemme sanoneet, että kaikki sukulaiset "eivät ole turvallisia". Aikuisten kielellä tarkoittaa, että he ovat olleet aikoinaan väkivaltaisia tai yrittäneet hyväksikäyttää lapsia. En ole aivan varma, jatkuuko tuo käytös edelleen, mutta en ole valmis ottamaan riskejä omien lasteni kanssa! Siispä välit on poikki, paitsi itse tekijöihin myös kaikkiin niihin sukulaisiin, jotka eivät em. tekoja tuomitse vaan ovat peitelleet, hyssytelleet ja normalisoineet asiaa vuosikaudet.

En tuota ymmärrä, että kaikkiin sukulaisiin on pitänyt katkoa välit, myös niihin jotka eivät "tuomitse". Voisko olla, etteivät hyväksy, mutta ovat puolueettomia tai ei ole sanoja ilmaista asiaa. Yrittävät tulla toimeen eri osapuolten kesken?

Taisit ymmärtää väärin. Ongelmana on erityisesti mainitsemani peittely, hyssyttely ja normalisointi. Eli nuo mainitut sukulaiset pyrkivät joko vähättelemään tai jopa mahdollistamaan lapsiin kohdistuvaa epäasiallista käytöstä, syyllistämään uhreiksi joutuneita sukulaisia jne. Jos asia nousee esille, he ottavat asiaan aktiivisesti kantaa asettumalla uhreja vastaan ja tekijöiden puolelle. Heitä ei haittaa lapsiin kohdistuva väkivalta, seksuaalinen ahdistelu tai hyväksikäyttö, kunhan asia pysyy piilossa ja uhrit saadaan vaiennettua. Minusta se on oksettavaa käytöstä enkä halua altistaa lapsiani tällaiselle ollenkaan.

Ja täytyy kyllä sanoa, että minulla ainakin on ymmärrys vähissä myös niitä kohtaan, jotka pysyvät hiljaa ja haluavat olla kaikkien kavereita kaikissa olosuhteissa. Silloinkin, kun ääneen parjataan epäasiallisuuksien tai suoranaisten rikosten kohteeksi joutunutta ja sen takia oirelevaa lasta, puolustellaan tekijän tekoja ym. Kuten sanonta kuuluu, pahuus voittaa, jos hyvät ovat hiljaa. Kyllä se on tullut nähtyä, että joillekin "hyvä tunnelma", "sopu" ja "kaikkien kanssa toimeen tuleminen" on oikeudenmukaisuutta tärkeämpää, ja ehkä sinäkin kuulut tähän joukkoon? Minä en kuulu. Tyytykäämme siis siihen, että sinä et ymmärrä minua enkä minä sinua.

-sama

Kyllä, minun on vaikea ymmärtää noita sukuriitoja, jotka jatkuvat useisiin sukupolviin.

En tiedä, onko sitten mahdottomuus solmia "rauha " sellaisten kanssa, jotka eivät ole mitään pahaa tehneet?

Eikö joitakin asioita voisi vain jättää taakse, eikä loputtomasti jatkaa vellomista menneisyyden kauhuissa? Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja väkivalta ovat tietysti rikoksia, mistä tekijän pitää saada rangaistus.

Tämä tieto voi oikeasti järkyttää sinua, mutta: On olemassa, ja voimissaan edelleen sukuriitoja, joissa kukaan elossa oleva ei ole tavannut ketään, joka tunsi henkilökohtaisesti riidan osapuolet. Riidan syystäkin on olemassa vain villejä arvauksia.

Vierailija
67/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapahtuneista asioista. Lasten hyväksikäyttö on sellainen ilmiö, että se väkisinkin jakaa suvun vähintään kahteen leiriin: niihin jotka uskovat ja niihin, jotka eivät usko (tai muuten vain hyssyttelevät tai selittelevät). Myös muunlainen vakava väkivalta tai päihdehelvetissä eläminen tekee tätä samaa.

Vierailija
68/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan riidan aiheesta, miten selitetään. Me olemme sanoneet, että kaikki sukulaiset "eivät ole turvallisia". Aikuisten kielellä tarkoittaa, että he ovat olleet aikoinaan väkivaltaisia tai yrittäneet hyväksikäyttää lapsia. En ole aivan varma, jatkuuko tuo käytös edelleen, mutta en ole valmis ottamaan riskejä omien lasteni kanssa! Siispä välit on poikki, paitsi itse tekijöihin myös kaikkiin niihin sukulaisiin, jotka eivät em. tekoja tuomitse vaan ovat peitelleet, hyssytelleet ja normalisoineet asiaa vuosikaudet.

En tuota ymmärrä, että kaikkiin sukulaisiin on pitänyt katkoa välit, myös niihin jotka eivät "tuomitse". Voisko olla, etteivät hyväksy, mutta ovat puolueettomia tai ei ole sanoja ilmaista asiaa. Yrittävät tulla toimeen eri osapuolten kesken?

Taisit ymmärtää väärin. Ongelmana on erityisesti mainitsemani peittely, hyssyttely ja normalisointi. Eli nuo mainitut sukulaiset pyrkivät joko vähättelemään tai jopa mahdollistamaan lapsiin kohdistuvaa epäasiallista käytöstä, syyllistämään uhreiksi joutuneita sukulaisia jne. Jos asia nousee esille, he ottavat asiaan aktiivisesti kantaa asettumalla uhreja vastaan ja tekijöiden puolelle. Heitä ei haittaa lapsiin kohdistuva väkivalta, seksuaalinen ahdistelu tai hyväksikäyttö, kunhan asia pysyy piilossa ja uhrit saadaan vaiennettua. Minusta se on oksettavaa käytöstä enkä halua altistaa lapsiani tällaiselle ollenkaan.

Ja täytyy kyllä sanoa, että minulla ainakin on ymmärrys vähissä myös niitä kohtaan, jotka pysyvät hiljaa ja haluavat olla kaikkien kavereita kaikissa olosuhteissa. Silloinkin, kun ääneen parjataan epäasiallisuuksien tai suoranaisten rikosten kohteeksi joutunutta ja sen takia oirelevaa lasta, puolustellaan tekijän tekoja ym. Kuten sanonta kuuluu, pahuus voittaa, jos hyvät ovat hiljaa. Kyllä se on tullut nähtyä, että joillekin "hyvä tunnelma", "sopu" ja "kaikkien kanssa toimeen tuleminen" on oikeudenmukaisuutta tärkeämpää, ja ehkä sinäkin kuulut tähän joukkoon? Minä en kuulu. Tyytykäämme siis siihen, että sinä et ymmärrä minua enkä minä sinua.

-sama

Kyllä, minun on vaikea ymmärtää noita sukuriitoja, jotka jatkuvat useisiin sukupolviin.

En tiedä, onko sitten mahdottomuus solmia "rauha " sellaisten kanssa, jotka eivät ole mitään pahaa tehneet?

Eikö joitakin asioita voisi vain jättää taakse, eikä loputtomasti jatkaa vellomista menneisyyden kauhuissa? Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja väkivalta ovat tietysti rikoksia, mistä tekijän pitää saada rangaistus.

Sukupolvesta toiseen riita ei ole vielä jatkunut, enkä osaa sanoa, jatkuuko edes. Mutta niin kauan nämä ahdistelijat ja heidän mahdollistajansa ovat hengissä ja osallistuvat suvun tapaamisiin, tämä juopa varmasti jatkuu suvussani.

Vaikka kyseessä olisi vanha tapaus, ei se vielä tarkoita, että ko. sukulaiset ja heidän ympärillään olevat mahdollistajat olisivat parantaneet tapansa. Siksi valitettavasti asiaa ei voi kokonaan jättää taakse, vaikka edellisestä tapauksesta olisikin kulunut aikaa. Heidän lähelleen ei _koskaan_ pidä päästää yhtäkään lasta tai nuorta valvomattomasti. Ei silloinkaan, kun se valvominen on aikuisille kiusallista ja tuntuisi "helpommalta" antaa asian olla. Minä ainakaan en ole valmis ottamaan riskiä omien lasteni kohdalla.

Sinulle näyttää olevan tärkeää olla hyvissä väleissä sukulaisten kanssa, jotka ovat valmiita katselemaan hiljaisina vierestä, kun uhreja vaiennetaan ja syyllistetään ja lopulta suljetaan ulkopuolelle "hankalina". Minulle on tärkempää löytää sellaisia ihmisiä elämääni, joilla on nollatoleranssi kaikenlaiseen väkivaltaan. Kukin tyylillään.

-sama

Minulla ei perheessäni ole tuollaista kokemusta, joten minun on helppoa olla hyvissä väleissä sukulaisteni kanssa. En ole kokenut vaikenemista enkä syyllistämistä. Enkä epäile enkä pelkää esim sitä, että lapseni olisivat vaarassa viettäessään aikaa isovanhempiensa kanssa.

Eikä tuttavapiirissäni ole ketään, joka olisi katkonut välinsä sukulaisiinsa. Siksi minun on vaikea ymmärtää sitä, keitä ja millaisia  nämä ihmiset ovat, jotka eivät ole missään tekemisissä sukulaistensa kanssa. Silti en ole kultalusikka suussa syntynyt, lapsuuden perheessäni oli alkoholismia, työttömyyttä ja rahaa oli niukasti.

Vierailija
69/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä yksinkertainen. Loukkauksia on monenlaisia. Mitä edes horiset jostain juhlista?

No tuossa on juuri tyypillinen loukkaava vastaus aivan neutraaliin kysymykseen. Jos noin kevyesti sanot "olet kyllä yksinkertainen", niin veikkaan, että syntyy riitoja lähes kaikkissa ihmissuhteissa  ;)

Vierailija
70/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa on juuri tyypillinen loukkaava vastaus aivan neutraaliin kysymykseen. Jos noin kevyesti sanot "olet kyllä yksinkertainen", niin veikkaan, että syntyy riitoja lähes kaikkissa ihmissuhteissa  ;)

Sinä vain haluat joko provoilla tai sitten oikeasti olet yksinkertainen.

Vierailija
71/102 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

Tämä tieto voi oikeasti järkyttää sinua, mutta: On olemassa, ja voimissaan edelleen sukuriitoja, joissa kukaan elossa oleva ei ole tavannut ketään, joka tunsi henkilökohtaisesti riidan osapuolet. Riidan syystäkin on olemassa vain villejä arvauksia.

Vaikea ymmärtää ko tilannetta.

Vierailija
72/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme puolison kanssa molemmat sukujemme mustia lampaita. Meitä arvostellaan ääneen, kiusataan,  kuittaillaan, neuvotaan, pilkataan, puhutaan pahaa, arvostellaan puolison valintaa, valehdellaan meidän päälle asioita, katsotaan alas, ei kunnioiteta, kannusteta, olla ystävällisiä vaan kaikesta negatiivisesta meitä kohtaan toiset saavat voimaa. Meidän voimat sen sijaan paloivat loppuun kun meitä käytettiin hyväksi kaikessa mahdollisessa.

Emme tietenkään jaksaneet loputtomiin tuota, näimme viisaimmaksi elää omaa elämää perheemme kanssa.

Vierailija
73/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää luettavaa!Ridat pitäisi sopia niin että olisi laiha sopu,parempi kuin ei mitään.Aikuisten riitoihin ei lapsia pitäisi sotkea.Ei avioeroihinkaan.Lapsilta jää kokematta isovanhemmat, toisen puolen serkut ymm.Kyllä riitoihin tarvitaan kaksi.Ei 1 ritele .Koskan ei oteta vastuta omasta käytös ja puhuminen ja ei osata vetä rajoja itse. Joten yhten törmäyksi syntyy ja lapsilta matkalla aikusuten viedän paljon.Lapsi ei sylinen aikuisten riidat.Lakaisemalla maton alle vaikeat asiat,eivät sieltä katoa mihinkään!Kierteenne jatkuu tulevat sukupolvet.Onko kiva kun olette kuoleet ,lapsilla ei sukua kun ovat aikuisia?

Vierailija
74/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten pitää kärsiä vanhempiensa aikaansaamista keskinäisistä riidoista. Älkää ulottako niitä seuraavaan sukupolveen. Heillä on sitten omat riitansa tai hyvät välinsä sukulaisiinsa.

Omat ja serkkuni vanhemmat olivat vuosikymmenet perintöriidoissa. Silti me serkut saimme pitää yhteyttä ja leikkiä keskenämme. Näin riidoista ei tullut ylisukupolvisia asioita.

Vierailija
75/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää luettavaa!Ridat pitäisi sopia niin että olisi laiha sopu,parempi kuin ei mitään.Aikuisten riitoihin ei lapsia pitäisi sotkea.Ei avioeroihinkaan.Lapsilta jää kokematta isovanhemmat, toisen puolen serkut ymm.Kyllä riitoihin tarvitaan kaksi.Ei 1 ritele .Koskan ei oteta vastuta omasta käytös ja puhuminen ja ei osata vetä rajoja itse. Joten yhten törmäyksi syntyy ja lapsilta matkalla aikusuten viedän paljon.Lapsi ei sylinen aikuisten riidat.Lakaisemalla maton alle vaikeat asiat,eivät sieltä katoa mihinkään!Kierteenne jatkuu tulevat sukupolvet.Onko kiva kun olette kuoleet ,lapsilla ei sukua kun ovat aikuisia?

On ihmisiä joiden kanssa se laiha lohtu on yhtä kuin ihan yhtä suuri helvetti kuin lihava riitakin.

Sinähän nimenomaan haluat lakaista maton alle ja antaa lapsen elää epäterveessä ympäristössä.

Vierailija
76/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä joiden kanssa se laiha lohtu on yhtä kuin ihan yhtä suuri helvetti kuin lihava riitakin.

Sinähän nimenomaan haluat lakaista maton alle ja antaa lapsen elää epäterveessä ympäristössä.

On epätervettä, jos perheessä ei kyetä ylläpitämään normaaleja ihmissuhteita. Kummasti samat ihmiset ovat riidoissa sekä suvun että muun maailman kanssa.

Vierailija
77/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä herraisä usko noita aiempia kommentoijia, joilla tuntuu olevan todella uskomaton asenne.

Kerrot vain, ettette pidä yhteyttä. Asiaa voi avata kun lapsi hieman kasvaa ja vanhenee, mutta siitäkin vain hieman. En hirveästi lähde lapsille kertomaan aikuisten jutuista, koska annan heille tilaa omalle elämälleen. 

Nojaa.

Olimme läheisiä isän puolen suvun kanssa kun olin pieni. Äidin puolen suvun kanssa ei oltu tekemisissä koska äiti ei halunnut.

Sitten äiti riitaantui isän puolen suvun kanssa, ja meiltä lapsiltakin katkesi yhteys sinne. Olisi se näin aikuisena ihan kiva että ei olisi revitty äidin mt-ongelmien takia meitä lapsia pois rakkaasta suvusta.

Syytä ei tosiaan kerrottu, eihän sitä voinut, koska se oli niin mitätön syy. Äitini kärtti anteeksipyyntöä itsekeksimäänsä "loukkaukseen" ja kun kunaan ei nähnyt anteeksi pyydettävää, hän kosti meille lapsille asian repimällä meiltä suvun pois.

Vierailija
78/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa pariskunta, joka on ollut vähän väliä välit poikki milloin kenenkin sukulaiseen syistä, jotka eivät ole edes valjenneet muille.

Vierailija
79/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

En ole sama henkilö joka kirjoitti edellä, mutta ymmärrän täysin että hän haluaa pysyä ja pitää lapsensakin erossa tällaisesta suvusta. On tekoja joita ei saa anteeksi ajan kanssa ja ilman että ne käsitellään avoimesti. Useimmissa sukuriidoissa voi vedota puolueettomuuteen, mutta jos kyse on lapsiin kohdistuneista vakavista rikoksista, hiljaisuus on hyväksymisen merkki.

Jos omassa suvussani joku syyllistyisi vastaavaan rikokseen, tuomitsisin teon selvästi ja yhtä lailla tuomitsisin vaikenemisen. Ymmärtäisin vaikenemista hiukan vain siinä tapauksessa jos kyseessä olisi tekijän vanhempi tai muu lähisukulainen joka yrittää olla tukena.

Jos hyssyttelijät eivät tuomitse asiaa edes 50 vuoden kuluttua tapahtuneesta, se tarkoittaa että heidän asenteessaan mikään ei ole muuttunut eikä heidän kanssaan ole edelleen syytä olla yhteyksissä.

Vierailija
80/102 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut "perintönä" osuuden sukuriidasta ja taustalla on perinteiseen tapaan raha, mikäs muu. En ole oikeastaan selitellyt lapsille mitenkään, kun eivät ole kyselleet, mutta hieman olen taustalla yrittänyt parantaa välejä sukuun niin lapset oppisivat tuntemaan myös sitä toista puoliskoa verenperinnöstään joskin toivon, että ne tietyt sukuni piirteet periytyivät lapsille ennemmin puolisolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi