Sukuriidat: Miten selitätte lapselle, ettei olla suvun kanssa tekemisissä?
Meidän pieni suku on riitainen. Käytännössä lapsella ei ole isovanhempia eikä serkkujakaan, koska ihmiset eivät tule toimeen. Mielelläni muuttaisin asian, mutta en voi. Miten voi selittää lapsille, että heillä on kyllä eno, tätejä, serkkuja ja mummu ja ukki, mutta me ei voida koskaan tavata niitä?
Kommentit (102)
Kerrot lapsille niin kuin asia on. Minä ja mieheni emme ole tekemisissä mieheni siskon kanssa koska on aikoinaan loukannut minua pahasti ja on muutenkin hankala ihminen. Lapset tietävät tämän. Saavat kuitenkin itse olla yhteydessä tätiinsä ja serkkuihinsa ja tavata heitä ilman meitä. Emme kosta lapsille aikuisten riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot lapsille niin kuin asia on. Minä ja mieheni emme ole tekemisissä mieheni siskon kanssa koska on aikoinaan loukannut minua pahasti ja on muutenkin hankala ihminen. Lapset tietävät tämän. Saavat kuitenkin itse olla yhteydessä tätiinsä ja serkkuihinsa ja tavata heitä ilman meitä. Emme kosta lapsille aikuisten riitoja.
Miehesi ei siis saa olla yhteyksissä siskoonsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin, että mieskään ei halua olla tekemisissä siskonsa kanssa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Voi olla pakotettu valitsemaan kumman kanssa on tekemisissä. Sinänsä olisi kiva tietää, mitä järkeä on olla niin pitkävihainen, että katkaisee välit johonkin yhden loukkauksen takia. Jos niin toimisi kaikkien kohdalla, ei kenelläkään olisi mitään välejä kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Voi olla pakotettu valitsemaan kumman kanssa on tekemisissä. Sinänsä olisi kiva tietää, mitä järkeä on olla niin pitkävihainen, että katkaisee välit johonkin yhden loukkauksen takia. Jos niin toimisi kaikkien kohdalla, ei kenelläkään olisi mitään välejä kehenkään.
Tai sitten hänellä on moraalia. Ilmeisesti et tunne koko termiä.
Ei tarvitse selitellä mitään kun eivät ole sukua koskaan nähneet eivätkä edes tiedä sen olemassaolosta. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on todennäköisyys, että kaikissa muissa on vika mutta itsessä ei?
Erittäin suuri jos on kyse narsistista ja hänen hovikuvioistaan. Me haimme narsistille lähestymiskiellon kolme kertaa, mutta hän jatkaa sitä selän takana panettelua ja asioihimme sekaantumista välikäsien kautta ja muuta narsistin hääräilyä.
Jotta voimme elää rauhassa, ei ole muuta keinoa kuin olla olematta tekemisissä kenenkään kanssa, koska muuten hänestä ei eroon pääse.
Suomi täynnä narsisteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo, eli kaikki serkut, eno, tädit ja isovanhemmat ovat mahdottomia?
Usko tai älä, meidän yksi suvunpuolikas on tällainen. Ei tiedetä mikä on mennyt pieleen jo ajat sitten, mutta samassa tilassa oleminen on mahdotonta. Samasta jengistä on tehty ihan liukuhihnalla myös rikosilmoituksia ja yhdestäkin ilmoituksesta sama tuomari sanoi, ettei käsittele näitä enää kuin paperityönä ja kirjoitti, että täällä on oikeitakin ongelmia eikä naisten tappeluita. Muu suku hätkähti, mutta kun jokainen on saanut samasta porukasta osansa, niin mielipide kummasti muuttunut.
Niin, ja kaikki tilanteet ovat tapahtuneet perhejuhlissa tai yhteisillä kutsuilla. Siellä on heitelty avainnipulla naamaan, otettu yksi ihminen silmätikuksi ja alettu jakelemaan pukeutumisneuvoja ja simputettu ihan täysillä. Mitään asiaa tai kuulumisia ei voi kertoa ilman että joku siitä sakista tarkertuu pikkusanaan ja aloittaa siitä vääntämään jotain vitsiä. Se on hauskaa ensimmäiset kaksi kertaa, mutta ei enää kun sitä on jatkunut kokonaisen tunnin.
Toisella kertaa rippijuhlissa yhdet alkoivat tapella kirkon pihamaalla niin että pappi meni väliin kun taistelu ei muuten loppunut. Toisella kerralla yksi tapaus kaivoi keittiösakset kaapista ja alkoi kaupata, että leikataan yhden läsnäolevan naisen hiukset ja siihen sai tosissaan mennä väliin, ennen kuin se muija onnistuisi sohaisemaan oikeasti palmikon poikki. Yhtenä kertana taas se jengi piti niin aivottoman metelin, tekonauroi omille jutuilleen ja mesosi niin, että yhdeksänkymppinen mummo heitti sen letkan pihalle metelöimästä. Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka. Saman jengin kanssa yhteydenpito ei vain kannata eikä onnistu. Rikosilmoituksia on tehty juuri noista rajattomista tempauksista joita on tapahtunut toinen toisensa jälkeen.
Pahinta oli kun seurueen miesosapuoli veti ava r1lla alaikäistä tyttöä. Oli ensin aikansa soittanut suutaan teinille, ja kun teini vastasi nokkelammin takaisin, suuttui ja lö i.
Romanisuku?
Et ole ensimmäinen joka kysyy, mutta voi kun olisikin niin tälle saisi jollain tavalla järjellisen selityksen. Punaniskoja ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan riidan aiheesta, miten selitetään. Me olemme sanoneet, että kaikki sukulaiset "eivät ole turvallisia". Aikuisten kielellä tarkoittaa, että he ovat olleet aikoinaan väkivaltaisia tai yrittäneet hyväksikäyttää lapsia. En ole aivan varma, jatkuuko tuo käytös edelleen, mutta en ole valmis ottamaan riskejä omien lasteni kanssa! Siispä välit on poikki, paitsi itse tekijöihin myös kaikkiin niihin sukulaisiin, jotka eivät em. tekoja tuomitse vaan ovat peitelleet, hyssytelleet ja normalisoineet asiaa vuosikaudet.
En tuota ymmärrä, että kaikkiin sukulaisiin on pitänyt katkoa välit, myös niihin jotka eivät "tuomitse". Voisko olla, etteivät hyväksy, mutta ovat puolueettomia tai ei ole sanoja ilmaista asiaa. Yrittävät tulla toimeen eri osapuolten kesken?
Taisit ymmärtää väärin. Ongelmana on erityisesti mainitsemani peittely, hyssyttely ja normalisointi. Eli nuo mainitut sukulaiset pyrkivät joko vähättelemään tai jopa mahdollistamaan lapsiin kohdistuvaa epäasiallista käytöstä, syyllistämään uhreiksi joutuneita sukulaisia jne. Jos asia nousee esille, he ottavat asiaan aktiivisesti kantaa asettumalla uhreja vastaan ja tekijöiden puolelle. Heitä ei haittaa lapsiin kohdistuva väkivalta, seksuaalinen ahdistelu tai hyväksikäyttö, kunhan asia pysyy piilossa ja uhrit saadaan vaiennettua. Minusta se on oksettavaa käytöstä enkä halua altistaa lapsiani tällaiselle ollenkaan.
Ja täytyy kyllä sanoa, että minulla ainakin on ymmärrys vähissä myös niitä kohtaan, jotka pysyvät hiljaa ja haluavat olla kaikkien kavereita kaikissa olosuhteissa. Silloinkin, kun ääneen parjataan epäasiallisuuksien tai suoranaisten rikosten kohteeksi joutunutta ja sen takia oirelevaa lasta, puolustellaan tekijän tekoja ym. Kuten sanonta kuuluu, pahuus voittaa, jos hyvät ovat hiljaa. Kyllä se on tullut nähtyä, että joillekin "hyvä tunnelma", "sopu" ja "kaikkien kanssa toimeen tuleminen" on oikeudenmukaisuutta tärkeämpää, ja ehkä sinäkin kuulut tähän joukkoon? Minä en kuulu. Tyytykäämme siis siihen, että sinä et ymmärrä minua enkä minä sinua.
-sama
Kyllä, minun on vaikea ymmärtää noita sukuriitoja, jotka jatkuvat useisiin sukupolviin.
En tiedä, onko sitten mahdottomuus solmia "rauha " sellaisten kanssa, jotka eivät ole mitään pahaa tehneet?
Eikö joitakin asioita voisi vain jättää taakse, eikä loputtomasti jatkaa vellomista menneisyyden kauhuissa? Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja väkivalta ovat tietysti rikoksia, mistä tekijän pitää saada rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi erikseen mainita mitään varsinkaan pienelle lapselle? Ei lapsi osaa kaivata sellaisia henkilöitä, joiden olemassaolosta ei välttämättä edes tiedä. Tilannetta voi myöhemmin avata, jos lapsi joskus kysyy asiasta.
Lapsi jossain vaiheessa kyllä tajuaa kysellä, että eikö meillä ole mummoa tai kun kavereilla on monta serkkua, eikä hänellä ole yhtään. Jos lapselle ei selitetä asiaa kunnolla, heillä on taipumus ottaa omaksi syykseen asioita. On viisasta pohtia, miten asiasta keskustelee, koska jollain tavalla se on rakennettava osaksi lapsen ja perheen tarinaa. Salaisuuksien ilmapiiri on psyykkisesti tuhoava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin suuri jos on kyse narsistista ja hänen hovikuvioistaan. Me haimme narsistille lähestymiskiellon kolme kertaa, mutta hän jatkaa sitä selän takana panettelua ja asioihimme sekaantumista välikäsien kautta ja muuta narsistin hääräilyä.
Jotta voimme elää rauhassa, ei ole muuta keinoa kuin olla olematta tekemisissä kenenkään kanssa, koska muuten hänestä ei eroon pääse.
Suomi täynnä narsisteja
Narsisteja on todella, todella, todella paljon nykyisissä isovanhemmissa. Kylmä kova kasvatus ja siitä syntynyt kierouma itsekeskeisyydestä.
Minun äitini on narsisti ja meidät sisarukset on kaikki kasvatettu kilpailemaan hänen armostaan. Olen entinen kultalapsi, joka kyseenalaisti sen systeemin ja nyt olen se hylkiö.
Oho, onpas täällä keskusteltu!
Meillä ei siis ole käytännössä sukulaisia ollenkaan olemassa, joten on se aika silmiinpistävää lapsille jo aika aikaisin. Kyllä he tajuavat, että kaverit menevät vaikka mummolaan kylään, ja meillä ei ole sillä tavalla ketään. Isompi lapsi myös näki laatikkoja penkoessaan valokuvia tädistä ja serkuista ja kysyi keitä niissä on. Vastasin rehellisesti, eikä vielä tullut lisäkysymyksiä, mutta tulossa on.
Syitä tilanteeseen en lähde tässä syvällisesti avaamaan, mutta kyse on tosi monilonkeroisesta pahasta mielenterveysongelmasta perheessä. Pari ihmistä on saanut kaikki muut kertakaikkiaan kääntymään toisiaan vastaan ja kukaan ei enää jaksa edes yrittää olla tekemisissä, kun se johtaa aina jonkinlaiseen pahaan mieleen. Mä olen suvussa ainoa, joka toivoisi välien korjaamista edes joihinkin ihmisiin, mutta en voi yksin asiaa korjata. Olen tosi surullinen tilanteesta, enkä todellakaan halua siirtää tässä mitään sukutraumaa eteenpäin. Haluan olla lapsille rehellinen ja varmistaa, etteivät he vain koe mitenkään, että joku ei pitäisi heistä tai olisi heidät hylännyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan riidan aiheesta, miten selitetään. Me olemme sanoneet, että kaikki sukulaiset "eivät ole turvallisia". Aikuisten kielellä tarkoittaa, että he ovat olleet aikoinaan väkivaltaisia tai yrittäneet hyväksikäyttää lapsia. En ole aivan varma, jatkuuko tuo käytös edelleen, mutta en ole valmis ottamaan riskejä omien lasteni kanssa! Siispä välit on poikki, paitsi itse tekijöihin myös kaikkiin niihin sukulaisiin, jotka eivät em. tekoja tuomitse vaan ovat peitelleet, hyssytelleet ja normalisoineet asiaa vuosikaudet.
En tuota ymmärrä, että kaikkiin sukulaisiin on pitänyt katkoa välit, myös niihin jotka eivät "tuomitse". Voisko olla, etteivät hyväksy, mutta ovat puolueettomia tai ei ole sanoja ilmaista asiaa. Yrittävät tulla toimeen eri osapuolten kesken?
Taisit ymmärtää väärin. Ongelmana on erityisesti mainitsemani peittely, hyssyttely ja normalisointi. Eli nuo mainitut sukulaiset pyrkivät joko vähättelemään tai jopa mahdollistamaan lapsiin kohdistuvaa epäasiallista käytöstä, syyllistämään uhreiksi joutuneita sukulaisia jne. Jos asia nousee esille, he ottavat asiaan aktiivisesti kantaa asettumalla uhreja vastaan ja tekijöiden puolelle. Heitä ei haittaa lapsiin kohdistuva väkivalta, seksuaalinen ahdistelu tai hyväksikäyttö, kunhan asia pysyy piilossa ja uhrit saadaan vaiennettua. Minusta se on oksettavaa käytöstä enkä halua altistaa lapsiani tällaiselle ollenkaan.
Ja täytyy kyllä sanoa, että minulla ainakin on ymmärrys vähissä myös niitä kohtaan, jotka pysyvät hiljaa ja haluavat olla kaikkien kavereita kaikissa olosuhteissa. Silloinkin, kun ääneen parjataan epäasiallisuuksien tai suoranaisten rikosten kohteeksi joutunutta ja sen takia oirelevaa lasta, puolustellaan tekijän tekoja ym. Kuten sanonta kuuluu, pahuus voittaa, jos hyvät ovat hiljaa. Kyllä se on tullut nähtyä, että joillekin "hyvä tunnelma", "sopu" ja "kaikkien kanssa toimeen tuleminen" on oikeudenmukaisuutta tärkeämpää, ja ehkä sinäkin kuulut tähän joukkoon? Minä en kuulu. Tyytykäämme siis siihen, että sinä et ymmärrä minua enkä minä sinua.
-sama
Kyllä, minun on vaikea ymmärtää noita sukuriitoja, jotka jatkuvat useisiin sukupolviin.
En tiedä, onko sitten mahdottomuus solmia "rauha " sellaisten kanssa, jotka eivät ole mitään pahaa tehneet?
Eikö joitakin asioita voisi vain jättää taakse, eikä loputtomasti jatkaa vellomista menneisyyden kauhuissa? Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja väkivalta ovat tietysti rikoksia, mistä tekijän pitää saada rangaistus.
Sukupolvesta toiseen riita ei ole vielä jatkunut, enkä osaa sanoa, jatkuuko edes. Mutta niin kauan nämä ahdistelijat ja heidän mahdollistajansa ovat hengissä ja osallistuvat suvun tapaamisiin, tämä juopa varmasti jatkuu suvussani.
Vaikka kyseessä olisi vanha tapaus, ei se vielä tarkoita, että ko. sukulaiset ja heidän ympärillään olevat mahdollistajat olisivat parantaneet tapansa. Siksi valitettavasti asiaa ei voi kokonaan jättää taakse, vaikka edellisestä tapauksesta olisikin kulunut aikaa. Heidän lähelleen ei _koskaan_ pidä päästää yhtäkään lasta tai nuorta valvomattomasti. Ei silloinkaan, kun se valvominen on aikuisille kiusallista ja tuntuisi "helpommalta" antaa asian olla. Minä ainakaan en ole valmis ottamaan riskiä omien lasteni kohdalla.
Sinulle näyttää olevan tärkeää olla hyvissä väleissä sukulaisten kanssa, jotka ovat valmiita katselemaan hiljaisina vierestä, kun uhreja vaiennetaan ja syyllistetään ja lopulta suljetaan ulkopuolelle "hankalina". Minulle on tärkempää löytää sellaisia ihmisiä elämääni, joilla on nollatoleranssi kaikenlaiseen väkivaltaan. Kukin tyylillään.
-sama
En ymmärrä tyyliä jossa sukulaisten kanssa pitää olla tekemisissä. Väkisin.
Appivanhemmat nälvivät ja haukkuvat ja vittuilevat ja arvostelevat koko sen ajan kun siellä olemme. Heidän sukunsa huijaa toisiaan ja kadehtivat ja haukkuvat selän takana 24/7. Mitään läheisyyttä ei ole missään. Istutaan jähmeinä ruokapöydässä ja lässytetään säästä. Appivanhemmat ei tiedä edes sukunimeäni, kun en ole 10 vuoteen kiinnostanut niin paljon.
Mitä ihanaa tuommoisessa väleissä olemisessa on? Että on joku jota kadehtia ja haukkua?
Hai, ollaan voitolla verikostoissa, eli vältellään sukua ettei saada keklusta.
Meillä on katkenneet välit yhden narsistisen ja jonkin verran huumeongelmaisen tädin kanssa. Serkkuja ei ole siltä puolelta. Todella törkeitä tempauksia, yksinkertaisesti sellaista käytöstä, mitä ei voi hyväksyä. Lapset on välillä sitä vähän ihmetelleet koska aiemmin näkivät useammin, eivät olleet kyllä tädin hoidettavina, mutta täti on lapsia leikittänyt silloin tällöin juhlissa. On vain kerrottu tädin olevan hyvin kiireinen ja asuvan niin kaukana, ettei olla nyt ehditty järjestää kaikille sopivaa aikaa näkemiselle. Ei lasten tarvitse kaikkea tietää. Ehkä joskus kun ovat isompia, aikuisia, jos asia ihmetyttää voin kertoa enemmän, mutta tuskin kaikkea silloinkaan koska mitäpä niiden asioiden ajatteleminen auttaa. Se vain on sellainen, että kannattaa pysyä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää, millainen asia olisi sellainen, että pitäisi suuttua sukulaisilleen lopullisesti, mutta sitä ei voisi kertoa.
Esimerkiksi seksuaalinen hyväksikäyttö ja se, että asiasta tietävät katsoivat sitä sormien läpi. Ei ainakaan paljon teini-ikäistä nuoremman voi oikein olettaa ymmärtävän asiaa selitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän samanlainen tilanne. Tietenkin yhteistä aikaa on lapsilla siinä mielessä vähemmän, että ei ole mitään suvun yhteisiä juhannuksen viettoja tai muuta, mutta kuitenkin saa kyläillä ja tavata niin paljon kuin haluaa ja pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Otan osaa, meillä sama tilanne. Onneksi naimakaupan kautta sukuun tullut narsisti pakotti puolisonsa katkomaan välit kaikkiin, niin selvisimme sillä, että ainoastaan tämä yksi läheinen menetettiin. Alkuun toki kipuiltiin keskenämme, kun tämän toiminnan kohteeksi jouduttiin. Meille on syntynyt pari lasta lisää, jotka ei ko. sukulaisesta ole koskaan kuulleetkaan. Eivätkä tule kuulemaan. Isommat muistaa, mutta muistavat myös, mitä tapahtui. Joten heille asiaa ei tarvitse selitellä.
Romanisuku?