A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yrittäjiksi vaan, niin loppuu valitus. Jokaiselle velvollisuus itse itsensä elättää, sillä se hoituu.
Minä olin 20 vuotta palkkatöissä ja 10 vuotta yrittäjänä. Vuosia meni ihan kivasti ammatinharjoittajana, mutta sitten työt valuivat jättiyrityksille. Tein vääriä valintoja, kun yritin välttää työttömäksi joutumista viimeiseen asti. Nyt ei iän ja menetetyn maineen vuoksi ole mitään muuta mahdollisuutta säilyä hengissä kuin tuilla eläminen.
Mitä ehdotat? Uuniin?
Mikähän oikeuttaa sut mielestäsi puhumaan minusta kuin jostain murhaajasta? Olenko minä jotenkin paha ihminen, kun elätän itseni ja perheeni ja kunnioitan ihmisiä, odotan heiltä siis myös jotain? Ei minun lähimmäisillä ole mitään hätää, joten miten minä olen syyllinen kaikkien muiden ongelmiin?
No, OK, ei siis uuniin. Mitä muuta ideanpoikasta sinulla on tarjota?
Tee mitä lystäät..? En koskaan ota kantaa toisten asioihin.
Minua kiinnostaa vain miten valtio käyttää minun rahoja, ei mikään muu.No minäpä lystään sitten elää tukien varassa loppuikäni.
Sinulla muuten on aika ailahtelevainen luonne: ihmiseksi, joka ei koskaan ota kantaa toisten asioihin, olet kovin kärkkäästi puuttumassa toisten mahdollisuuksiin pysyä hengissä.
Nyt pitää ihan toivoa, että sinun lähimmäisilläsi, joita siis sinä elätät ja joilla ei ole hätää, pääsevät kokemaan hätää. Sinäkin opit sitten pitämään valtavaa suutasi soukemmalla. :)
Otan kantaa vain omiin rahoihini. Nimitä vaikka Bidenilaiseksi.
Ymmärrät varmaan tahallaan väärin, en voi estää meteoriittia putoamasta äitini päähän, mutta voin vakuuttaa, etteivät lähimmäiseni seiso leipäjonoissa, sillä minä eivätkä toki hekään kuvittele, että valtio on heidän lähiomaisensa. Meillä opetetaan myös lapsia ottamaan vastuu omasta elämästään ja lähimmäisistään. Samaa suosittelen niille, joilla on krooninen hätätilanne päällä.
Arvostan myös kolmatta sektoria kuten vaikka kirkkoa. Itse en tosin ole jäsen. Mutta kyllä sen pitäisi olla normaalia, että ihmistä autetaan. Jos ihminen ei ihmisten keskellä pysy hengissä, kuten dramaattisesti kirjoitit, ilman jotain valtion väkivaltaista verotuskoneistoa pitäisi varmaan miettiä missä vika.Onpa ympäripyöreää turinaa. Sinun kirkkojuttusi ja lastenkasvatuksesi eivät kuulu tähän millään tavalla.
Kerro nyt suuressa viisaudessasi, mitä tekee ihminen, joka ei pääse töihin eikä pysty ryhtymään yrittäjäksi.
Meillä se tehdään niin, että työkyvytön tekee sen mitä pystyy ja työtätekevä elättää häntä. Ainut ero on se, että sponssaaminen on vapaaehtoista ja sponssaajan ehdoilla.
Ei vinguta itsekkäästi jossain omassa asunnossa toisen kustannuksella, että ei huvita, vaan muutetaan tasan siihen mihin työssäkäyvä määrää ja ollaan kiitollisia siitä, että joku toinen rakastaa niin paljon, että näkee vaivaa sinun eteen. Kyllä se on läpi historian ja aina vaan ihan winwin-tilanne.Mitä siis ehdotat yksineläjälle, joka ei pääse töihin eikä pysty enää yrittäjäksi? Saako elää tuilla vai eikö saa? Ja jos ei saa, millä sitten pitää elää?
Minä poistaisin kaikki tuet. En halunnut ottaa kantaa enkä otakaan ns. vanhoihin sopimuksiin, koska se voisi olla väärinkin, mutta minä poistaisin joka tapauksessa jatkossa kaikki tulonsiirrot. Sekä leikkaisin julkisia palveluja paljon.
Laittaisin enemmän vastuuta ihmiselle itselleen (itsestään ja perheestään) ja ihmisten muodostamille vapaaehtoisille yhteisöille.
Ehdottamassasi tilanteessa ihmisten muodostama vapaaehtoinen yhteisö = rikollisjärjestö, mafia tms.
Eli yhteiskunnan laeista piittaamatta jäsenilleen elantoa hommaata porukka.
Käy katsomassa heikon sosiaaliturvan maista, miten siellä hommat hoituu!
Vastuu itsestä ja perheestä tarkoittaa usein käytännössä sitä, että lapsilla on täysin epätasaiset mahdollisuudet esim. päästä opintielle. Jos nyt Suomessa koulut huolestuttavasti ovat alkaneet eriytyä. Koko kansantalouden kannalta kehitys johtaa lahjakkuuksien haaskaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yrittäjiksi vaan, niin loppuu valitus. Jokaiselle velvollisuus itse itsensä elättää, sillä se hoituu.
Minä olin 20 vuotta palkkatöissä ja 10 vuotta yrittäjänä. Vuosia meni ihan kivasti ammatinharjoittajana, mutta sitten työt valuivat jättiyrityksille. Tein vääriä valintoja, kun yritin välttää työttömäksi joutumista viimeiseen asti. Nyt ei iän ja menetetyn maineen vuoksi ole mitään muuta mahdollisuutta säilyä hengissä kuin tuilla eläminen.
Mitä ehdotat? Uuniin?
Mikähän oikeuttaa sut mielestäsi puhumaan minusta kuin jostain murhaajasta? Olenko minä jotenkin paha ihminen, kun elätän itseni ja perheeni ja kunnioitan ihmisiä, odotan heiltä siis myös jotain? Ei minun lähimmäisillä ole mitään hätää, joten miten minä olen syyllinen kaikkien muiden ongelmiin?
Minua kiinnostaa vain miten valtio käyttää minun rahoja, ei mikään muu.No minäpä lystään sitten elää tukien varassa loppuikäni.
Sinulla muuten on aika ailahtelevainen luonne: ihmiseksi, joka ei koskaan ota kantaa toisten asioihin, olet kovin kärkkäästi puuttumassa toisten mahdollisuuksiin pysyä hengissä.
Nyt pitää ihan toivoa, että sinun lähimmäisilläsi, joita siis sinä elätät ja joilla ei ole hätää, pääsevät kokemaan hätää. Sinäkin opit sitten pitämään valtavaa suutasi soukemmalla. :)
Ymmärrät varmaan tahallaan väärin, en voi estää meteoriittia putoamasta äitini päähän, mutta voin vakuuttaa, etteivät lähimmäiseni seiso leipäjonoissa, sillä minä eivätkä toki hekään kuvittele, että valtio on heidän lähiomaisensa. Meillä opetetaan myös lapsia ottamaan vastuu omasta elämästään ja lähimmäisistään. Samaa suosittelen niille, joilla on krooninen hätätilanne päällä.
Arvostan myös kolmatta sektoria kuten vaikka kirkkoa. Itse en tosin ole jäsen. Mutta kyllä sen pitäisi olla normaalia, että ihmistä autetaan. Jos ihminen ei ihmisten keskellä pysy hengissä, kuten dramaattisesti kirjoitit, ilman jotain valtion väkivaltaista verotuskoneistoa pitäisi varmaan miettiä missä vika.Onpa ympäripyöreää turinaa. Sinun kirkkojuttusi ja lastenkasvatuksesi eivät kuulu tähän millään tavalla.
Kerro nyt suuressa viisaudessasi, mitä tekee ihminen, joka ei pääse töihin eikä pysty ryhtymään yrittäjäksi.
Meillä se tehdään niin, että työkyvytön tekee sen mitä pystyy ja työtätekevä elättää häntä. Ainut ero on se, että sponssaaminen on vapaaehtoista ja sponssaajan ehdoilla.
Ei vinguta itsekkäästi jossain omassa asunnossa toisen kustannuksella, että ei huvita, vaan muutetaan tasan siihen mihin työssäkäyvä määrää ja ollaan kiitollisia siitä, että joku toinen rakastaa niin paljon, että näkee vaivaa sinun eteen. Kyllä se on läpi historian ja aina vaan ihan winwin-tilanne.Mitä siis ehdotat yksineläjälle, joka ei pääse töihin eikä pysty enää yrittäjäksi? Saako elää tuilla vai eikö saa? Ja jos ei saa, millä sitten pitää elää?
Minä poistaisin kaikki tuet. En halunnut ottaa kantaa enkä otakaan ns. vanhoihin sopimuksiin, koska se voisi olla väärinkin, mutta minä poistaisin joka tapauksessa jatkossa kaikki tulonsiirrot. Sekä leikkaisin julkisia palveluja paljon.
Laittaisin enemmän vastuuta ihmiselle itselleen (itsestään ja perheestään) ja ihmisten muodostamille vapaaehtoisille yhteisöille.
OK, minä siis saan elää tuilla, kun olen ns. vanhojen sopimusten piirissä.
Tarkoitatko "ihmisten muodostamalla vapaaehtoisella yhteisöllä" siis esimerkiksi Suomen tasavaltaa? :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hae, jos on raskasta ja likaista työtä eikä pysty maksamaan isoa palkkaa.
Esim. Metallialasta on ihmisillä mielikuva raskaasta ja likaisesta työstä ja ihmiset ei sinne edes kouluttaudu vaikka työllustäisi hyvin . Sama monessa muussa suorittamassa ammatissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 000 eläkeläistä saa asumistukea
Asumistukea saavista opiskelijoiden osuus on 40%. Työttömien osuus on 36% asumistukea saavista. Nämä siis Kelan omista tilastoista.
Meillä puoliso tienaa 1600 netto ja 2 lasta, ei saada vuokra-asuntoon asumistukea eikä toimeentulotukea ja auto on puolison työn vuoksi. Työmarkkinatuki on 680.
Terveisiä paljon nyt irtisanotuille ja tuleville sellaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotat? Uuniin?
Tuossa tapauksessa varmaan pystyy kuitenkin edes elättäjän itselleen hankkimaan, ettei vie yhteiskunnan pieniä varoja.
Pitäisikö meidän naisten alkaa myymään seksiä varatuille miehille? Työkokeilussa voi tutustua työpaikkojen miehiin, vaimot muualla töissä, jos saikutetaan yhdessä, kun se vaimo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää, kun kaikki tietävät, että palkka on se motivaattori, jolla niitä tekijöitä saa.
Liian pieni palkka.
Sosiaalityöntekijänä teen nykyään työssäni paljon yhteistyötä te-palvelujen kanssa. Kuten uusi hallitus edellyttää.
Kokemuksena asiakkaista voin sanoa että työstä tarjotun palkan ja työmotivaation välillä ei ole mitään yhteyttä.
Yhä enemmän löytyy työikäisiä ihmisiä joille riittää se vaatimaton peruselintaso. Kunhan vaan ei tarvitse laittaa ns. tikkua ristiin missään vaiheessa.
Näin on asiat todellisuudessa. Mielikuvat ja toiveet varmasti jotain muuta.
Mitähän tuo sinun yhteistyösi oikein mahtaa tarkoittaa, kun et tee yhteistyötä asiakaasikasn kanssa. Tosiaan, kunhan ei tarvitse laittaa tikkua ristiin, niinhän se meni ja taitavat ne sinunkin puheesi yhteistyöstä olla nimenomaan niitä omia mielikuvasi. Totuus on toinen. Olet vain kunnan elättämän valehteleva viranomainen. Et ole ihminen.
No kyllä olen ihan ihminen. Ja teen töitä palkkani eteen.
Yhteistyötä tehdään erityisesti te-palvelujen kanssa kuten hallituksen työllisyysohjelmassa on mainittu. Toki yhteistyötä tehdään myös asiakkaiden kanssa. Väliin se on kuitenkin aika haasteellista kun parhaassa työiässä olevat kertovat suoraan että sen enempää ansiotyö kuin ammattiin kouluttautuminenkaan eivät kiinnosta.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on aina perustunut sille että työikäiset huolehtivat niistä jotka eivät ikänsä tai sairautensa vuoksi eivät osallistu työelämään; vanhukset, lapset ja sairaat työkyvyttömät.
Mutta että yhä useampi työikäinen ja -kykyinen haluaa heittäytyä toisten työikäisten elätettäväksi on aika kestämätön yhdistelmä. Jos nimittäin tästä hyvinvointiyhteiskunnasta halutaan pitää kiinni. Ja tämä on totuus mikä ei vääntelemällä miksikään muutu.
Se on sinun totuutesi ja ottaen huomioon että edustat viranomaistahoa, jonka tulisi auttaa ja olla hekompiosaisten puolella, vain mokaroit ja lyttäät heitä entisestään. Teet yhteiskunnalle vain haittaa kammottavalla ja epäinhimisellä asenteellasi, joka ajaa ihmisiä vain yhä syvempään ahdinkoon. Ei. Et ole ihminen.
Sinun tekstisi ei ole miellyttävää luettavaa. Ulkopuolisena väittäisin että tällä kertaa viranomainen on oikeassa ja sinä et.
Minua ei kiinnosta, onko tekstini miellyttävä, se on vain hyvin suprasukainen vastaus ei-niin miellyttävään sosiaalityöntekijän asenteeseen. Miksi ylipäätään luulet että kenelläkään olisi tarvetta miellyttää sinua. Mikä tekee sinusta niin spesiaalin?
Et ehkä ymmärrä kuinka huonosti käyttäydyt toisia kohtaan. Minua sinun ei tarvitse miellyttää, mutta sinulla voisi mennä paremmin, jos ymmärtäisit käyttäytyä vähän asiallisemmin.
Miten niin paremmin? Missä asiassa? Ethän sinä voi ihmistä näkemårtä kenenkään käytöstä arvostella. Me emme tiettävästi tunne toisiamme, vai tunnemmeko sittenkin? Kommenttisi onnkaikin puolin melko erikoinen. Lisäksi voisit nostaa esiin tekstin asiattomuudet. Se, että olet asiasta eri mieltä - ja kuten jotenkin vahvasti korostuu- asiasisältö ei sinua miellytä, ei tarkoita asiattomuutta. Kurjaa, jos juttu sinuun nyt näin kovin kolahti, mutta niinhän sitä sanotaan, ettei savua ilman tulta. Olet luultavasti loukannut montaa asiakastasi ja jättänyt heidät pulaan. Sossuhan sinä nyt kuitenkin olet. Ja pieni pyynt, jos sallit: älä opeta ihmisiä ylhäältä päin tai nitenkään muutenkaan. Se ei ole sinun oikeutesi, eikä muuten vahvuutesikaan.
En ole tuo viranomainen, joka kirjoitti täysin asiallisesti. Olen se joka puuttui tekstisi asittomuuteen.
Mielestäni "Et ole ihminen" -tyyppinen teksti ei ole miellyttävää, ei järkeävää, eikä asiallista tekstiä.
Ok. Mielipiteesi on rekisteröity. Voit lopettaa jankkaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotat? Uuniin?
Tuossa tapauksessa varmaan pystyy kuitenkin edes elättäjän itselleen hankkimaan, ettei vie yhteiskunnan pieniä varoja.
Ai minun tapauksessani? Olen ollut sinkku yhteen menoon 55+ vuotta ja kumppaniehdokkaana monestakin syystä aika epähaluttu. Ethän sinä mitään pysyvää prostituutiojärjestelyä sentään ehdota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotat? Uuniin?
Pitäisikö meidän naisten alkaa myymään seksiä varatuille miehille? Työkokeilussa voi tutustua työpaikkojen miehiin, vaimot muualla töissä, jos saikutetaan yhdessä, kun se vaimo töissä.
Miehen asunto on vapaana, kun vaimo töissä. Pitää ruveta varmaan miettimään tarkemmin työkokeiluun laitettavia vaatteita, meikkejä ja kampausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hae, jos on raskasta ja likaista työtä eikä pysty maksamaan isoa palkkaa.
Esim. Metallialasta on ihmisillä mielikuva raskaasta ja likaisesta työstä ja ihmiset ei sinne edes kouluttaudu vaikka työllustäisi hyvin . Sama monessa muussa suorittamassa ammatissa
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea saavista opiskelijoiden osuus on 40%. Työttömien osuus on 36% asumistukea saavista. Nämä siis Kelan omista tilastoista.
Eläkeläiset eivät saakaan yleistä asumistukea vaan eläkeensaajan asumistukea. Eläkeläisten asumistukeen kuluu valtiolta vuosittain enemmän rahaa kuin opiskelijoiden asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyh. Tarjoan 8,50 tunti ja 0 - 25 tuntia töitä viikossa aamuisin 2 tuntia ja illalla 3 tuntia. Miks ei oo tulijoita kertoo yrittäjä P. Ersereikä.
"SUOMALAISET OVAT LAISKOJA, EIVÄTKÄ HALUA TEHDÄ TYÖTÄ!", kertoo toinen yrittäjä, Vinku-Riita Mätäpaise tohkeissaan.
Katsotaan vaikka kaksi vuotta niin, että ei makseta työttömyysetuutta kuin 3 kk ajan. Ja poistetaan toimeentulotuki siten, että sitä saa vain käyntiasioimalla.
Moi, Vinku-Riita! Lomaterkut! 👋
Jos tukia heikennetään niin seksin myyminen on yksi vaihtoehto. Työkkäri järjestää työkokeilupaikkoja, missä voi luoda kontakteja. Lyhyillä miehilläkin voi kohta käydä tuuri.
Yritysten johtajien ja yrittäjien tehtävä on miettiä se kuinka heillä on varaa maksaa parempaa palkkaa työntekijöille. Tuskin kukaan tervejärkinen ihminen lähtee myymään itseään firman palvelukseen palkalla millä ei elä kunnolla.
Päättäjien tehtävä on taas pyrkiä siihen että suomalaisten verotus kevenee ja näin ollen myös ostovoima paranee joka johtaa siihen että työnteko on kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!
No mihin työhön sinulla on pätevyys ja osaaminen?
Alunperin yo-merkonomi, sitten markkinointiviestinnän tutkinto. Monenlaista kurssia, että pysyisi graafisen alan ohjelmistojen osaaminen ajantasalla. Kielitaito ruotsi ja englanti, asuin ja työskentelin Ruotsissa monta vuotta. Toiminut vapaaehtoistyötä englannin kielen tulkkina. Tällä hetkellä kelpaan enää työkokeiluun, työharjoitteluun ja kuntouttavaan työtoimintaan ilmaiseksi työhön tai sillä 9€/pv kulukorvauksella. Olisi mahtavaa päästä ihan oikeaan palkkatyöhön!
Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä: töitä riittää, mutta maksajia ei. Minua ei kukaan voi syyttää laiskuudesta, joten sen takia ärsyttää suunnattomasti nämä kultalusikka suussaan öyhöttävät kokkarit, joiden mielestä kaikki työttömät ovat työhaluttomia! Se on ihan täyttä valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Verote kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläminen on niin kallista, ettei kannata millään kympin tuntipalkalla mennä tekemään työmatkoineen yli 10 tuntista päivää.
Suomen ongelma on se, ettei tueta niitä pienituloisia jotka yrittävät hankkia elantonsa. Tuetaan vaan niitä, ketkä heittävät homman täysin läskiksi ja ovat tekemättä mitään.
Harva työnantajakaan haluaa töihin ihmistä, joka ennemmin veltostelee kuin tekee.
Miksiköhän eläminen on niin kallista? Johtuisikohan veroista?
Miksi verot ovat niin korkeat? ESittäkää oikeita kysymyksiä.
Suomen budjetti menee suureksi osaksi eläkeläisiin.
Luin juttua, että eläkeläisille joudutaan palkkaamaan 200 000 hoitajaa lisää, mutta silti apua ja hoitoa ei riitä ja viranomaiset luottavat siihen, että myös ne joilla on pikkulapsia hoitavat työnsä ohessa omat eläkkeellä olevat vanhempansa. Muuten nuo eläkeläiset ovat ilman hoitoa.
OK. Mitäpä ehdotat, että mitä tälle "ongelmalle" tehdään? Viedäänkö kaikki eläkeläiset ja muut tuottamattomat k edkitysleireille ja kaasukammionn?
Vierailija kirjoitti:
Mulle olisi kelvannut uudelleenkouluttautua metallialalle, mutta työkkäri katsoi, että maisteri menee siinä hukkaan, eikä antanut lupaa työttömyysetuudella opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metallialasta on kuva että 90-luvun hommia. Osaavalle on töitä, mutta jos meinaat että puskista kouluttaudut nelikymppisenä työttömänä merkonomina hitsaajaksi ja et ole eläessäsi tehnyt metallitöitä kuin ehkä joskus 80-luvulla peruskoulussa, niin voipi olla hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä puoliso tienaa 1600 netto ja 2 lasta, ei saada vuokra-asuntoon asumistukea eikä toimeentulotukea ja auto on puolison työn vuoksi. Työmarkkinatuki on 680.
Terveisiä paljon nyt irtisanotuille ja tuleville sellaisille.
Ja taas tulet tätä satua kertomaan. Mikäli noilla tuloilla ei saa asumistukea niin silloin täytyy olla liikaa omaisuutta, liian suuri asunto tarpeeseen nähden tai sitten liian halpa vuokra.
Jännä juttu että työttömyys nostetaan jatkuvasti tikunnokkaan vaikka työttömyyden kustannukset ovat vain 6% valtion kaikista sosiaalikuluista.
Työvoimapulasta puhuminen on ihan yhtä mielenkiintoinen ilmiö vaikka yrittäjille on tehty hyvin helpoksi työttömän palkkaaminen ja työvoiman hankinta TE- palvelujen kautta. Rekrytointipalvelu jossa haetaan yrityksen omilla ehdoilla sopivat työnhakijat tarjolle ja työpaikkojen ilmoittaminen sen kautta on yrityksille täysin maksutonta. Palkkatukea työttömän palkkaamiseen voi sivuilta kautta hakea ilman mitään liitteitä.
Silti aina löytyy kertomaan yrittäjä ettei työvoimaa löydy. Kertoisikohan tämä siitä että työttömien määrä ja avointen työpaikkojen määrä ei ole yksinkertaista 1+1 matematiikkaa?