Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät häät ja hyvät polttarithan on hauskoja. Saadaan ystävät tutustumaan toisiinsa. Jos ei ole kovin sosiaalinen, varmaan ne tuntuvat pitkästyttäviltä ja ahdistavilta.
Miksi pitäisi tutustua ihmisiin joihin yhdistää vain tuo hääpari ja joiden kanssa ei luultavasti kohtaa häiden jälkeen?
Vaikka siksi, ettet pikku hiljaa muuttuisi norsunvituksi.
Mä olin sen verran fiksu, et vedin yksissä häissä niin hirveät lärvit, ettei musta ollu seuraavana päivänä siivoamaan juhlapaikkaa. Ihan tarpeeksi tein esivalmiateluja juhlapaikalle. Koristelin ja paistelin uunissa piirakoita ja autoin lämpimän ruuan teossa. Ajttelin, et panostukseni oli siinä. Makasin krapulassa iltapäivään asti ämpäri kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtisi muiden kuin todella hyvin kavereiden tai läheisen sukulaisen häihin niin pitkän matkan päähän, että joutuu hotellissa nukkumaan. Ei tulisi edes mieleen. Mutta ehkä tämä on asuinpaikka-kysymys, itse asun pk-seudulla ja siksi suurin osa kavereistakin on täällä, myös lähimmät sukulaiset nykyään.
Tai ehkä voisin lähetä joskus kauemmaksikin, jos voisin samaan reissuun yhdistää lomailun, pelkät häät ei riittäisi.
Kyllä Helsingistä pääsee 250 kilsaa helposti muutamassa tunnissa junalla ja pääsee samana iltana vielä takaisinkin. Taikka linja-autolla. Miksi tuollainen matka on oikeasti jotenkin ylitsepääsemättömän pitkä ja vaatii hotellimajoituksen? Jotkut käyvät tuollaisia matkoja ihan töissä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Viiskymppiset ei uskalla ajaa syksyllä 100km (vähän reilu tunti) koska tielle voi tulla hirvi?
Onko se nyt niin kivaakaan lähteä pikkuteitä ajamaan juhlien jälkeen?
Ja faktahan se on, että riski hirvikolariin tuollaisilla teillä on. Hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu vuosittain noin 13 tuhatta, joista hirven kanssa reilu 2000 kpl. Syksi on pahinta aikaa. Eikö se voi alta viiskymppisille osua kohdalle?
Kuulostaa vaan siltä ettei ehkä kannattas ajaa lainkaan missään jos tuo on ainoa syy jäädä yöksi hääpaikalle vaikkei halua. Ite oon +50 ja asun tommosen pikkutien takana eli ajan ihan jopa useamman kerran päivässä millon autolla milloin moottoripyörällä. Ikinä ei oo hirviä näkynyt, sen sijaan kaupungissa on useammankin kerran joku taksi tai spandex-pyöräilijä aiheuttanut vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Viiskymppiset ei uskalla ajaa syksyllä 100km (vähän reilu tunti) koska tielle voi tulla hirvi?
Onko se nyt niin kivaakaan lähteä pikkuteitä ajamaan juhlien jälkeen?
Ja faktahan se on, että riski hirvikolariin tuollaisilla teillä on. Hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu vuosittain noin 13 tuhatta, joista hirven kanssa reilu 2000 kpl. Syksi on pahinta aikaa. Eikö se voi alta viiskymppisille osua kohdalle?
Ei ole kivaa lähteä ajamaan ei, mutta eihän tässä siitä ollut kyse. Tässä nyt väitettiin että on pakko jäädä hotelliin vaikka ei haluais, kun on niin pitkä matka. Suurin osa onnettomuuksista sattuu silti kotona ja kotimatkalla voi sattua se onnettomuus ihan päivänvalossakin.
Ymmärrän, että osa haluaa toimituksen maistraatissa ja sitten suuren hääjuhlan. Mutta heitä en ymmärrä, joille häät on pienimuotoinen ja säästeliäs tilaisuus.
Se on silloin lähempänä yhtä arkipäivää lisää, vaikka toki mukavaa ja läheistä sellaista. Voiko sellaiseen liittyä ainakaan suurellista symboliikkaa ja eeppistä tunnettakaan? Jos tämä ulottuvuus on tunnoton tai turta, se helposti vie kauneuden kokemistakin alemmas ja piiloon.
Ajatellaan esimerkiksi pukukoodia. Samalla pienuuden logiikalla farkut tai kollarit olisi yhtä kelvollinen juhla-asu kuin puku. Jos juhla ja arvo kerran ei ole puitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtisi muiden kuin todella hyvin kavereiden tai läheisen sukulaisen häihin niin pitkän matkan päähän, että joutuu hotellissa nukkumaan. Ei tulisi edes mieleen. Mutta ehkä tämä on asuinpaikka-kysymys, itse asun pk-seudulla ja siksi suurin osa kavereistakin on täällä, myös lähimmät sukulaiset nykyään.
Tai ehkä voisin lähetä joskus kauemmaksikin, jos voisin samaan reissuun yhdistää lomailun, pelkät häät ei riittäisi.
Kyllä Helsingistä pääsee 250 kilsaa helposti muutamassa tunnissa junalla ja pääsee samana iltana vielä takaisinkin. Taikka linja-autolla. Miksi tuollainen matka on oikeasti jotenkin ylitsepääsemättömän pitkä ja vaatii hotellimajoituksen? Jotkut käyvät tuollaisia matkoja ihan töissä päivittäin.
Pieni ero: töissäkäynnistä saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät häät ja hyvät polttarithan on hauskoja. Saadaan ystävät tutustumaan toisiinsa. Jos ei ole kovin sosiaalinen, varmaan ne tuntuvat pitkästyttäviltä ja ahdistavilta.
Miksi pitäisi tutustua ihmisiin joihin yhdistää vain tuo hääpari ja joiden kanssa ei luultavasti kohtaa häiden jälkeen?
Päinvastoin. Mitä vähemmän ihmisiä ympärillä sen mukavampaa. Ei kiinnosta hengailla minkään kaverin kaverin kanssa kun on omiakin kavereita
Vierailija kirjoitti:
Meidän häämme ovat kohta. Hääpaikalla ensin canapeet ja drinkkitarjoilu. Pöytiin tarjoiltu gourmet-illallinen. Baari auki pikkutunneille asti, ilmainen tietysti (siis vieraille;)). Yöruoka. Aamiainen seuraavan aamuna. Ja kaikille häävieraille varattu ja maksettu majoitus. Ei lapsia, kiitos.
No teillä ei ole rahapulaa.
En menisi ollenkaan, jos on noin vaikeata. Muuten yrittäisin saada lapset johonkin hoitoon ja menisin kaksin miehen kanssa, tai sitten otettaisiin reissu koko perheen lomana, ts. katsottaisiin sunnutaiksi joku kaikkia kiinnostava juttu, mies lähtisi lasten kanssa aikaisemmin majapaikkaan ja minä jäisin juhlimaan muiden opiskelukavereiden kanssa jos siltä tuntuu. Ja morsiamen asemassa toivoisin, että jos v*tuttaa jo valmiiksi, niin älä tule ollenkaan.
Me oltiin tänä kesänä häämalliin pidetyissä valmistujaisissa. Eli kökötettiin melkein 100 hengen voimin juhlatilassa. Juotiin onnittelumaljat, sen jälkeen syötiin suolaista (ei ruokaa), sen jälkeen kakkua. Juhlakalun omat kaverivieraat parveilivat omissa pöydissään ja odottivat sukulaisten poistumista, että bileet voisivat alkaa.
Odottelua ei ollut yhtä paljon kuin häissä, mutta muuten ihan yhtä tylsää.
Jos haluatte mukavat juhlat vieraillekin, järjestäkää juhliin jotain ohjelmaa! Vaikka hääparille tai muulle juhlittavalle tapahtuu päivän aikana koko ajan jotain, vieraille ei.
Näissä ei ollut edes onnittelupuhetta tai mitään kenkäleikin tyyppistä harmitonta hääleikkiä. Istuttiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle, miksi jotkut laskevat vaatekulut erikseen kesän jokaisiin häihin?
Jos on kaksi kasvavaa lasta ja häät alkukesästä ja loppukesästä, pahimmassa tapauksessa jommalle kummalle pitää ostaa uudet kengät tai housut. Teinipoika voi kasvaa kasvupyrähdyksen aikana yli 10 cm vuodessa. Sukuhäissä ei nainen voi mennä samassa koltussa useampiin häihin.
Meidän perheessä on 2 poikaa ja 1 mies. Puvut, paidat ja kengät maksavat helposti 400 e per heppu. Mies voi käyttää vuosia samaa, pojat ehkä vuoden.
En kyllä ymmärrä perheen mukana oloa. Puoliso ihan maksimissaan, mutta että lapset?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Mitä vähemmän ihmisiä ympärillä sen mukavampaa. Ei kiinnosta hengailla minkään kaverin kaverin kanssa kun on omiakin kavereita
Eli olet jo muuttunut. Selvä.
Hui kirjoitti:
En kyllä ymmärrä perheen mukana oloa. Puoliso ihan maksimissaan, mutta että lapset?!
Pitäähän se esitellä opiskeluporukalle että on onnistunut lisääntymään
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni muistaakseni n. 8000 € häihin, 28 vierasta kutsuttiin. Halvat häät ovat tosi arkisia ja tylsiä.
Tyttären häissä oli 7 vierasta ja hääpari.
Maksettiin niistä 5000€. Summa ei sisällä mitään vaatteita eikä kampauksia/meikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle, miksi jotkut laskevat vaatekulut erikseen kesän jokaisiin häihin?
Jos on kaksi kasvavaa lasta ja häät alkukesästä ja loppukesästä, pahimmassa tapauksessa jommalle kummalle pitää ostaa uudet kengät tai housut. Teinipoika voi kasvaa kasvupyrähdyksen aikana yli 10 cm vuodessa. Sukuhäissä ei nainen voi mennä samassa koltussa useampiin häihin.
Meidän perheessä on 2 poikaa ja 1 mies. Puvut, paidat ja kengät maksavat helposti 400 e per heppu. Mies voi käyttää vuosia samaa, pojat ehkä vuoden.
400? Minun hääasuni maksoi kaikkiaan (puku, solmio, liivi, kengät, paita, kaikki omaksi) noin 1600 € ja olen mies.
Vierailija kirjoitti:
En menisi ollenkaan, jos on noin vaikeata. Muuten yrittäisin saada lapset johonkin hoitoon ja menisin kaksin miehen kanssa, tai sitten otettaisiin reissu koko perheen lomana, ts. katsottaisiin sunnutaiksi joku kaikkia kiinnostava juttu, mies lähtisi lasten kanssa aikaisemmin majapaikkaan ja minä jäisin juhlimaan muiden opiskelukavereiden kanssa jos siltä tuntuu. Ja morsiamen asemassa toivoisin, että jos v*tuttaa jo valmiiksi, niin älä tule ollenkaan.[/quote]
Siinä tapauksessa juhlissa tulee olemaan aika vähän väkeä. Lähipiiristä häät on ihanat. Muut kokee tilaisuuden enimmäkseen velvollisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ne kasvupysähdykset, missä kasvaa parissa kuukaudessa ulos vaatteistaan olla aika harvinaisia. Ja hei, ketään ei kiinnosta, vaikka sukulaisnainen juhlisi samana kesänä monet häät samassa mekossa. Nainen voi myös pukeutua edellisen kesän juhlamekkoon, jos ei ole kasvanut siitä ulos.
Yhden peurakolarin jälkeen sitä muuttuu turvallisuushakuiseksi ja välttää mieluusti pahimpaan aikaan ajeluita.