Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan edes menee jonkun opiskelija kaverin häihin ja vielä koko perheen kera?
Jonkun?
Vierailija kirjoitti:
Miksi häät ovat vain morsiamen vastuulla? Eikö sulhanen ole tehnyt mitään?
Tiedät kyllä vastauksen...
Sulhasia ei yleensä kiinnosta järjestää pömpöösejä hääjuhlia, joihin palaa valtavasti rahaa ja vaivaa (omaa sekä muiden). Heille riittäisi vähempikin. Morsianten prinsessahetkeä näissä ollaan aina toteuttamassa.
Ilmoita nyt sentään sinne kolmansiin häihin, että valitettavasti emme pääse tulemaan. Turha kostaa hänelle, että edelliset olivat surkeat häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Drinkkejä saa muutaman". Tuossa taisi olla se avainkohta. Millaiselle ihmiselle MUUTAMA drinkki ei riitä? Ja millainen ihminen ylipäätänsä ajattelee jotain alkoholia, kun menee häihin?
Jos menet häihin lastesi kanssa, haluatko silti vetäistä naamat?
Häät ja kännibileet ovat sama asia ainoastaan wt piireissä.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
WhiteTrash meininkiä tuollaset kotikutoiset häät.
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloista
Itse asiassa päin vastoin. wt:tä mennä pistämään hirvittävästi rahaa häihin. Ap selvästi kaipasi wt-häitä, joissa voi ottaa naapuripöydän kanssa juomakisan, jossa on juontaja, ja jossa loppuillasta esintyy mies- ja naisstripparit.
Opin jo mummoltani, että talkooavusta pitää huolehtia ja varata ruuat, maksaa kuluja ja osoittaa vieranvaraisuutta heitäkin kohtaan. Mitään ei saa teetättää liikaa, lapset otettava huomioon jne. Tätä samaa oppia noudatin tapahtumayrityksessäni ja neuvoin tilaajia, etteivät rääkkää kavereitaan ja sukulaisiaan. Kun ei itte tajuta, niin on sanottava.
Mutta mummoni oli poikkeuksellisen sydämellinen ja viisaasti organisoiva ihmistyyppi. Opin häneltä paljon järkeviä juttuja ja muistelen lämmöll.
Meidän mummo sanoisi nyt ap:lle, että lapset ensin ja juhlakalu maksaa lapsille vaikka retken huvipuistoon siksi kun äitee auttaa talkoissa. Ja pyytäisi jonkun tuttavansa lähtemään lasten kanssa sinne huvipuistoon.
Meillä meni muistaakseni n. 8000 € häihin, 28 vierasta kutsuttiin. Halvat häät ovat tosi arkisia ja tylsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi häät ovat vain morsiamen vastuulla? Eikö sulhanen ole tehnyt mitään?
Tiedät kyllä vastauksen...
Sulhasia ei yleensä kiinnosta järjestää pömpöösejä hääjuhlia, joihin palaa valtavasti rahaa ja vaivaa (omaa sekä muiden). Heille riittäisi vähempikin. Morsianten prinsessahetkeä näissä ollaan aina toteuttamassa.
Sulhaset kyllä hyvin usein haluaa ne isot häät, mutta eivät ole niinkään sitten kiinnostuneita siitä miten ne järjestetään.
Hauskimmat häät missä olen ollut, oli opiskelukavereiden häät. Siellä oli hyvä meininki ja olivat tehneet itse paljon, mutta etukäteen ajan kanssa. He olivat tehneet kotiviiniäkin (90-luvun laman jälkeen), mutta pulloihin oli sentään askaroitu hienot etiketit, joissa oli heidän sukunimensä saksaksi. Ohjelma oli ihan parasta, oli leikkejä mutta myös opiskelukavereiden hauskoja kertomuksia parin tapaamisesta ja historiasta. Itse olin mukana sulhasenryöstössä.
Alkuillasta oli enempi sellaista tanssimusiikkia, mutta kun sukulaiset olivat lähteneet, niin vaihtui musiikki popimpaan ja morsian irrotti hääpuvusta alaosan ja jatkoi polvipituisessa mekossa. Hääpaikalla taidettiin olla puolilleöin ja vielä jatkettiin jonnekin menopaikkaan. Ihan parhaat häät ikinä, vaikka puitteet ei olleet mitenkään mieleenpainuvat.
Oman tyttäreni häät olivat sählyhäät. Tytär ei olisi välittänyt isoista häistä, mutta sulhanen halusi kunnon sukulaishäät. Sulhasen sukulaiset hoitivat talkoilla koristeluhommat ja me maksoimme tilavuokran ja pitopalvelusta ruuat. Sulhasen äiti teki hääpukuun korjaukset ja teki kakut ja macaronsit häihin.
Häiden alla oli viime tinkaan kauhea touhotus päällä ja sulhasen äiti hääri siellä hikipäissään kakkujensa kanssa. Viime hetkellä ennen vihkimistä singahti suihkuun. Vihkimisen ja syömisen jälkeen tuli ihme odottelua, kun kakut ei olleet vieläkään valmiita. Sitten kuulin, että sulhasen äiti oli viety ambulanssilla sairaalaan ja toiset yrittivät niitä kakkuja koristella. Häneltä jäi tanssimatta poikansa kanssa, oli kovasti sitä odottanut. Mieheltäni puolestaan hajosi kengät, pohjat kirjaimellisesti murenivat palasiksi ja lähtivät irti (olivat ilmeisesti liian vanhat ja hapertuneet) eikä hän päässyt tanssimaan tyttären kanssa isä-tytär-tanssia. Ei siellä kovin paljon tanssijoita ollut, bändi kyllä piti urheasti tsemppiä päällä vaisusta yleisöstä huolimatta ja heitä kävin kiittämässä ja samalla pahoittelin, että tällaista se on kun ei alkoholia (nuoren parin toiveesta) tarjoilla :-D
Todella tarkkaan kannattaa harkita, lähteekö häihin, josta ei tunne muita kuin pariskunnan! Vähintään joku pieni taskumatti pitäisi ottaa turvaksi. Vai saisikohan korttipakalla kerättyä pokeriporukan kasaan ajankuluksi?
Vierailija kirjoitti:
Opin jo mummoltani, että talkooavusta pitää huolehtia ja varata ruuat, maksaa kuluja ja osoittaa vieranvaraisuutta heitäkin kohtaan. Mitään ei saa teetättää liikaa, lapset otettava huomioon jne. Tätä samaa oppia noudatin tapahtumayrityksessäni ja neuvoin tilaajia, etteivät rääkkää kavereitaan ja sukulaisiaan. Kun ei itte tajuta, niin on sanottava.
Mutta mummoni oli poikkeuksellisen sydämellinen ja viisaasti organisoiva ihmistyyppi. Opin häneltä paljon järkeviä juttuja ja muistelen lämmöll.
Meidän mummo sanoisi nyt ap:lle, että lapset ensin ja juhlakalu maksaa lapsille vaikka retken huvipuistoon siksi kun äitee auttaa talkoissa. Ja pyytäisi jonkun tuttavansa lähtemään lasten kanssa sinne huvipuistoon.
Tämä. Aina pitää pitää huoli, että talkooväellä on paremmat bileet kuin varsinaisella juhlayleisöllä, ennen juhlia ja juhlien jälkeen. Niin tehdään hyvät juhlat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Hauskimmat häät missä olen ollut, oli opiskelukavereiden häät. Siellä oli hyvä meininki ja olivat tehneet itse paljon, mutta etukäteen ajan kanssa. He olivat tehneet kotiviiniäkin (90-luvun laman jälkeen), mutta pulloihin oli sentään askaroitu hienot etiketit, joissa oli heidän sukunimensä saksaksi. Ohjelma oli ihan parasta, oli leikkejä mutta myös opiskelukavereiden hauskoja kertomuksia parin tapaamisesta ja historiasta. Itse olin mukana sulhasenryöstössä.
Alkuillasta oli enempi sellaista tanssimusiikkia, mutta kun sukulaiset olivat lähteneet, niin vaihtui musiikki popimpaan ja morsian irrotti hääpuvusta alaosan ja jatkoi polvipituisessa mekossa. Hääpaikalla taidettiin olla puolilleöin ja vielä jatkettiin jonnekin menopaikkaan. Ihan parhaat häät ikinä, vaikka puitteet ei olleet mitenkään mieleenpainuvat.
Oman tyttäreni häät olivat sählyhäät. Tytär ei olisi välittänyt isoista häistä, mutta sulhanen halusi kunnon sukulaishäät. Sulhasen sukulaiset hoitivat talkoilla koristeluhommat ja me maksoimme tilavuokran ja pitopalvelusta ruuat. Sulhasen äiti teki hääpukuun korjaukset ja teki kakut ja macaronsit häihin.
Häiden alla oli viime tinkaan kauhea touhotus päällä ja sulhasen äiti hääri siellä hikipäissään kakkujensa kanssa. Viime hetkellä ennen vihkimistä singahti suihkuun. Vihkimisen ja syömisen jälkeen tuli ihme odottelua, kun kakut ei olleet vieläkään valmiita. Sitten kuulin, että sulhasen äiti oli viety ambulanssilla sairaalaan ja toiset yrittivät niitä kakkuja koristella. Häneltä jäi tanssimatta poikansa kanssa, oli kovasti sitä odottanut. Mieheltäni puolestaan hajosi kengät, pohjat kirjaimellisesti murenivat palasiksi ja lähtivät irti (olivat ilmeisesti liian vanhat ja hapertuneet) eikä hän päässyt tanssimaan tyttären kanssa isä-tytär-tanssia. Ei siellä kovin paljon tanssijoita ollut, bändi kyllä piti urheasti tsemppiä päällä vaisusta yleisöstä huolimatta ja heitä kävin kiittämässä ja samalla pahoittelin, että tällaista se on kun ei alkoholia (nuoren parin toiveesta) tarjoilla :-D
Todella tarkkaan kannattaa harkita, lähteekö häihin, josta ei tunne muita kuin pariskunnan! Vähintään joku pieni taskumatti pitäisi ottaa turvaksi. Vai saisikohan korttipakalla kerättyä pokeriporukan kasaan ajankuluksi?
Kukakohan se niitä sukulaishäitä oikeasti halusi :D Kon on tossu mies, niin näin siinä käy.
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät häät ja hyvät polttarithan on hauskoja. Saadaan ystävät tutustumaan toisiinsa. Jos ei ole kovin sosiaalinen, varmaan ne tuntuvat pitkästyttäviltä ja ahdistavilta.
Niinpä, minä olen ollut parissa huippukivoissa polttareissa ja sitten ne häätkin on ollut kivat kun on jo polttareissa tutustunut kaveriporukkaan ja voi jatkaa juhlimista häissä :)
Vierailija kirjoitti:
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloista
Eikö teillä mene kaaliin, että vihkimispaikalla (maistraatti tai kirkko) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiset juhlat siihen vihkimiseen liitetään. Maistraatti = ei kuuluta kirkkoon tai ei ainakaan uskota / Kirkko = kuulutaan kirkkoon ja halutaan joko perinteitä tai oikesti uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Eihän 100km ole matka eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta koska kärsin virtsankarkailusta, niin on se vähän vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useammissakin jenkkihäissä. Ihan erilainen meininki ja kunnon showt. On tiskijukat ja bändit ja ilotulitukset ja hauskoja puheita ja tanssia. Pöydissä on tehtäviä ja hääbingoa ja lapsille omaa ohjelmaa. Kun on jotain yhteisleikkejä, ihmiset heittäytyy ja pitää hauskaa. Ei niin kuin suomessa, että meinaa kuolla myötähäpeään, kun kaikkia niin ujostuttaa kun muut katsoo.
Suomessa nykerretään viikkotolkulla pöytiin jotain kamalia puisia kiekkoja ja tehdään pilttipurkeista juuttinarulla kynttiläkippoja. Jenkeissä satsataan siihen, että on ohjelmaa! Mieluummin vaikka sukulaistyttö laulaa, kuin se, että tuijotan tyhjää viinilasia koko illan.
Ja nää voi olla ihan tasokkaitakin esityksiä! Meillä tyttären häissä halusivat hänen serkkunsa laulaa. Heidän äitinsä, joka on musiikinopettaja, säesti pianolla ja kotona olivat harjoitelleet. Molemmilla nuorilla oopperakuorotaustaa ja muutenkin aktiivista lauluharrastusta. Ei se ihan studioäänityksen tasoinen esitys ollut, mutta todella hienosti vetivät jonkun Ed Sheeranin ihanan rakkauslaulun. Sulhasen puolelta oli serkkutyttö, joka säesti itseään ja lauloin todella kauniisti. Kyllä tällaisia kuuntelee ihan mielellään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloistaEikö teillä mene kaaliin, että vihkimispaikalla (maistraatti tai kirkko) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiset juhlat siihen vihkimiseen liitetään. Maistraatti = ei kuuluta kirkkoon tai ei ainakaan uskota / Kirkko = kuulutaan kirkkoon ja halutaan joko perinteitä tai oikesti uskotaan.
Maistraatti tilana on kuitenkin hyvinkin virastomainen ja pelkistetty kirkkoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se matka vaan pimeys, pikkutiet ja hirvet.
Hyvät häät ja hyvät polttarithan on hauskoja. Saadaan ystävät tutustumaan toisiinsa. Jos ei ole kovin sosiaalinen, varmaan ne tuntuvat pitkästyttäviltä ja ahdistavilta.