45-50-vuotiaana isäksi
Onko kokemusta? Mitä hyviä puolia siinä oli, kun olit jo vähän vanhempi tullessasi ensimmäistä kertaa isäksi?
M41
Kommentit (127)
Millainen isä haluat olla? Jos haluat katsoa telkkarista uutiset rauhassa ja nukkua täydet yöunet, niin ne voit unohtaa. Säännöllisestä elämästä tulee ennalta-arvaamatonta. Varaudu myös istumaan hiekkalaatikon reunalla pari tuntia kerrallaan ja vastaamaan kyselyikäisen tauottomiin kysymyksiin. Jos tykkäät olla omissa ajatuksissasi, niin senkin saat unohtaa vuosiksi.
Aloitus oli ensimmäisistä vastauksista päätellen liian monimutkaisesti kirjoitettu, kun ekat vastaajat eivät selvästikään olleet ymmärtäneet, että keneltä nyt kysyttiin ja mitä kysyttiin.
Ap
Mä 45v ja nautin vapaudesta, kun lapset lähestyvät täysi-ikäisyyttä. En voisi luopua tästä, ainoastaan luopuisin, jos ei olisi yhtään lasta
Noin vanha isä on riski lapselle. Autismia, skitsofreniaa ja adhdtä luvassa.
Toivottavasti ei haittaa, ettei saa nukkua vuosiin kunnolla.
Olin jo 61-vuotias, kun toinen nuori vaimoni alkoi vaatia lasta. Oltiin sovittu, että lapset on jo tehty ja eläkkeelle pääsy oli hilkulla, ja elämästä nauttiminen. Tässä sitä nyt työnnellään vaunuja, valvotaan yöt, kaikki pyörii lapsen ympärillä, ja nuoren vaimon tuottamat ilot ovat muisto vain.
En suosittele, lähipiirissä nähty näitä viisikymppisenä lisääntyviä miehiä ja kyllä on tullut järkytyksenä heille, että ei noin vain enää lähdetäkkään golf-lomalle viikoiksi etelään ja jätetä lasta äidin kanssa kotiin. Ylipäätään realiteetit useilla hukassa, kun ei olla ymmärrettykään kuinka sen elämän on oltava lapsilähtöistä ja elämä todella muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä 45v ja nautin vapaudesta, kun lapset lähestyvät täysi-ikäisyyttä. En voisi luopua tästä, ainoastaan luopuisin, jos ei olisi yhtään lasta
Mä 45v ja jo pari vuotta koti on ollut lapseton. Jes! Ihana uusi elämänvaihe.
Ihan hyvä ikä tulla fatsiksi. On elämänkokemusta ja pinkka kunnossa. Älä välitä näiden teinariäitien kiukkuisista viesteistä, bro.
M
Itsekin mieluummin olen nyt lapseton 47-vuotias mies kuin aloitteleva isä. Tässä iässä lasten pitäisi olla jo kovasti maailmalla elämässä omaa elämäänsä ja itse odottelemassa isoisyyden tuomia iloja ja murheita. Myöskin muuttamassa isosta omakotitalosta pienempään ja kätevämpään asumismuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli ensimmäisistä vastauksista päätellen liian monimutkaisesti kirjoitettu, kun ekat vastaajat eivät selvästikään olleet ymmärtäneet, että keneltä nyt kysyttiin ja mitä kysyttiin.
Ap
Jos sinä haluat vastauksia vain vanhoina isäksi tulleilta, niin luuletko, että täällä on monta sellaista miestä vastaamassa sinulle? Saisit olla tyytyväinen vastauksista, niin aloituksesi ei ole nyt sivulla 15.
Naapurin pappaisä toisella kierroksella on kovin kiukkuinen, kun joutuu hoitamaan kuusikymppisenä alakouluikäisiä lapsia vaimon käydessä töissä. Ei pääsekään suhaamaan enää oman mielensä mukaan ja lähteä äkkilähdöillä etelään. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä ikä tulla fatsiksi. On elämänkokemusta ja pinkka kunnossa. Älä välitä näiden teinariäitien kiukkuisista viesteistä, bro.
M
Mikset kerro, millaista on tulla isäksi liki viisikymppisenä? Vieläkö jaksat lapsen yövalvomiset ja koliikit?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mieluummin olen nyt lapseton 47-vuotias mies kuin aloitteleva isä. Tässä iässä lasten pitäisi olla jo kovasti maailmalla elämässä omaa elämäänsä ja itse odottelemassa isoisyyden tuomia iloja ja murheita. Myöskin muuttamassa isosta omakotitalosta pienempään ja kätevämpään asumismuotoon.
Ei mitään tarvitse olla tahi tehdä, koska pitäisi. Jokainen elää elämäänsä, kuten parhaaksi näkee. Ei kaikkien kuviot mene samalla kaavalla.
Serkku tuli isäksi tuossa iässä ja hänestä parasta ikä ikinä. Lapselle on eri tavalla aikaa, kun itsekin on rauhoittunut eikä huvita lähteä sinne tänne kavereiden kanssa. Järki on tullut päähän, niin sanotusti. Ja tietysti myös taloudellinen vakaus elämässä on erilaista kuin parikymppisellä. On varaa ostaa siivous, lastenhoitoapua tai muita elämää helpottavia juttuja.
Siitä vaan. Ikä ei ainakaan ole este.
Ensimmäinen vaimoni hoiti kodin ja lapset, nyt uusi nuori vaimo vaatii, että molempien pitää osallistua. On muuten widdumainen tilanne, mutta takaisinkaan ei voi työntää. Ei ole sellainen tilanne, mitä suunnittelin nuorempaan vaihtaessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
Mikset kerro, millaista on tulla isäksi liki viisikymppisenä? Vieläkö jaksat lapsen yövalvomiset ja koliikit?
Itse asiassa tulin isäksi jo aiemmin. Meidän lapsillamme ei ollut yövalvomisia, eikä koliikkia. Pystyn kuitenkin näkemään, ettei lähes 50-v ole liian ikääntynyt aloittelemaan isäuraansa. Ehtii sitä myöhemminkin.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, lähipiirissä nähty näitä viisikymppisenä lisääntyviä miehiä ja kyllä on tullut järkytyksenä heille, että ei noin vain enää lähdetäkkään golf-lomalle viikoiksi etelään ja jätetä lasta äidin kanssa kotiin. Ylipäätään realiteetit useilla hukassa, kun ei olla ymmärrettykään kuinka sen elämän on oltava lapsilähtöistä ja elämä todella muuttuu.
Näitähän näkee kaikenikäisissä.
Jos tuo tuli yllätyksenä viiskymppisenä, niin ei se olisi ollut helpompaa heillä nuorempanakaan. Henkisesti epäkypsiä ja itsekkäitä olentoja varmaan loppuun asti.
Samanikäinen kaverini tuli isäksi 48-vuotiaana ensimmäisen ja ilmeisesti ainoan kerran. Elää uusperheessä. Itsellä tuossa iässä lapset 16-24-vuotiaita. En vaihtaisi lapsiperhearkeen, mutta kukin tavallaan. Se, että onko aikaa olla lasten kanssa riippuu työtilanteesta, ammatista yms.
Onko sulla jo nuori vaimo katottuna?
Mitä hyviä puolia siinä muka voi olla?
Olet 60-vuotias ja käyt lapsen vanhempainilloissa. Olet 65 kun lapsi pääsee ripille ja 68 kun kirjoittaa ylioppilaaksi. Sitten 75-vuotiaana sairastut jonnekin vanhuudentautiin ja lapsesi on 25-30 kun kuolet.