Mihin aikaan otat melatoniinin ja moneltako menet nukkumaan? Auttaako melatoniini sinua?
Mulla on ilmeisesti lyhytvaikutteista melatoniinia (pakkausselosteessa ei lue), jota sain ihan reseptillä vaikeaan elämäntilanteeseen. Nyt on taas vähän univaikeuksia, joten ajattelin ottaa melatoniinin taas kokeiluun. Muistan vaan sen tuosta aikaisemmasta, että sain useammasta eri lähteestä, hoitajilta/apteekista jne. eri ohjeita sen ottamiseen.
Ajattelin nyt kysyä täältä, että löytyykö melatoniinin käyttäjiä ja miten otatte sitä? Auttaako?
Kommentit (13)
Jotain apua lopulta olen saanut, kun otan kaksi 1,9 mg pitkävaikutteista melatoniinia ja yhden 1,9 mg lyhytvaikutteisen melatoniinin klo 21-21.30 nukkumaan mennessä.
Nukkumaan pitää mennä ajoissa ja sängystä on noustava aina viimeistään klo 8.
Päiväunia ei saa ottaa.
Iltapala pitää syödä klo 19-20.
Mulle ohje oli että 2 tuntia ennen nukkumaan menemistä tai jos haluaa hifistellä, kuusi tuntia ennen unen puoliväliä. Eli oletus on että nukkuu kahdeksan tuntia (itse en saa lähellekään sitä).
Mutta käytännössä otan kaksi 5 mg tablettia yleensä aika lähellä nukkumaan menemistä. Sillä tavalla oon saanut edes muutaman tunnin ok unta vain muutamalla heräämisellä.
Nukahtamaan auttaa, mutta ei yöuneen. Aamuyöstä alkaa heräily, jonka jälkeen uni erittäin katkonaista. Eli sikeää unta max kolme tuntia. Itse olen käyttänyt apteekin reseptivapaata melatoninia tupla annoksella.
Olen pari kertaa elämässäni kokeillut melatoniinia. Jostain syystä olen saanut siitä paradoksaalisen vaikutuksen ja valvonut koko yön. Tämä taitaa olla suht harvinaista.
Reddit-foorumilla olen kohdannut muitakin joille tulee melatoniinista päinvastainen vaikutus. Jotkut neuvovat että tällaisissa tapauksissa normaali annos on liian suuri ja että kannattaa kokeilla reilusti pienempää annosta. Ehkä vielä joskus kokeilen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla auttaa melatoniini. Otan 0,5-1mg nopeavaikutteista n. 5h ennen unen keskikohtaa, käytännössä n.21.30. Nyt kun iän myötä olen alkanut heräillä aamuöisin , otan toisinaan lisäki vielä yhden pitkävaikutteisen juuri ennen nukkumaan menoa.
En usko isoihin annoksiin melatoniinin kanssa. Omasta mielestäni isot annokset vaan sotkevat omaa luonnollista systeemiä, joten mitä vähemmän melatoniinia sen parempi.
Mutta olen myös hyvin tarkka siitä etten juo liikaa kahvia ja välillä kokeilen vaihtaa aamukahvin teehen.
En suosittele ottamaan yli 2mg annoksia. Kyse ei ole mielestäni määrästä vaan siitä että sen ottaa oikeaan aikaan.
Tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lisäksi unta ylläpitävä puolikas bentso. Näillä saan nukuttua ja pystyn käymään töissä.
Faith kirjoitti:
Olen pari kertaa elämässäni kokeillut melatoniinia. Jostain syystä olen saanut siitä paradoksaalisen vaikutuksen ja valvonut koko yön. Tämä taitaa olla suht harvinaista.
Reddit-foorumilla olen kohdannut muitakin joille tulee melatoniinista päinvastainen vaikutus. Jotkut neuvovat että tällaisissa tapauksissa normaali annos on liian suuri ja että kannattaa kokeilla reilusti pienempää annosta. Ehkä vielä joskus kokeilen.
Tää on hassua. Minulla d-vitamiini tekee aina ihan täysin vetämättömän olon moneksi päiväksi. 10 mikrogrammaa tai vaikka 100. Ei pysty syömään.
3mg melatoniini, 2x3mg doxepinia ja 1 triptyl, miedoin. Noilla nukun
Vierailija kirjoitti:
En suosittele ottamaan yli 2mg annoksia. Kyse ei ole mielestäni määrästä vaan siitä että sen ottaa oikeaan aikaan.
Jostain syystä luotan enemmän lääkäreihin kuin sinuun. Outoa.
Mulle on neljä eri lääkäriä melatoniinia kirjoittaneet. Aina on annos ollut joko 9 (3x3mg) tai 10 mg (2x5mg).
Vierailija kirjoitti:
Nukahtamaan auttaa, mutta ei yöuneen. Aamuyöstä alkaa heräily, jonka jälkeen uni erittäin katkonaista. Eli sikeää unta max kolme tuntia. Itse olen käyttänyt apteekin reseptivapaata melatoninia tupla annoksella.
Oletko kokeillut pitkävaikutteista melatoniinia? Tavallinen ei itsellä auta muuta kuin nukahtamaan, ja sitten heräilee aamuyöstä. Pitkävaikutteisen melatoniin kanssa tätä ei käy eli on paljon parempi!
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut. Otin tunnin ennen nukahtamisaikaa. Vaihdevuodet rysähti niskaan kohdun poiston jälkeen.
Kohdunpoisto ei lopeta hormonitoimintaa ellei munasarjoja poisteta. Varmaan vaihtarit olisi sulla muutenkin tai sitten psyykisistä syistä oireet.
Melatoniinin otan tuntia ennen nukkumaan menoa ja yleensä auttaa, nimenomaan vaihdevuosien huonoon nukkumiseen.
Ei auttanut. Otin tunnin ennen nukahtamisaikaa. Vaihdevuodet rysähti niskaan kohdun poiston jälkeen.