Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillain on varaa ostaa lapsilleen hirveän kalliita juttuja?

Vierailija
02.07.2022 |

Olin kesäkuun töissä lasten kesäleireillä. Leireillä oli alakouluikäisiä lapsia kaikenlaisista perheistä. Pisti silmään, miten joillain lapsilla oli todella kalliita tavaroita ja merkkivaatteita. Joillain lapsilla oli joka päivä eri vaatteet päällä ja aina merkkivaatteet. Oli Applen uudehkoja puhelimia ja kuulokkeita ja kalliin näköisiä älykelloja.

Onko tämä joku uusi normi? Miten ihmisillä on varaa?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ihan keskituloisia ja meillä olisi varaa ostaa kallista ja uutta, mutta mielummin säästämme. Joskus mietin, mitä lapsista ajatellaan koulussa ja päiväkodissa, kun lapset kulkevat resupekkoina. Olemme tehneet monta valintaa, joiden perusteella meillä on hyvä taloudellinen tilanna. Asumme kohtuuhintaisessa asunnossa suht edullisesti Helsingissä, jos muuttaisimme kehyskuntaan niin kuukausimenomme kasvaisivat merkittävästi, meillä ei ole lemmikkiä, mökkiä tai suoratoistopalveluita, ostamme pääasiallisesti käytettynä kaiken minkä voi. Tiedän monen, joilla ei omien sanojen mukaan ole varaa esim 10e maksavaan lounaaseen, mutta tietenkin auto löytyy ( ei tarvetta esim töissäkäymiseen tms takia) ja suoratoistopalvelut, talossa useampi tv. Moni keskituloinen voisi säästää enemmän harkitummalla rahankäytöllä.

Teidänkaltaisia lapsiperheitä olisi hyvä olla enemmän! Ylikulutus on maapallon suurin uhka ja ongelma.

Ja btw, meidän naapurissa asuu perhe, jossa kaksi pientä lasta ja äiti kotona (lapset 1,5v ja 3,5v), vain perheen isä käy töissä eikä tietääkseni voi tienata kovin paljoa yli 3000e. Silti perheen Muksut kulkee ihan laadukkaissa, ehjissä ekologisessa merkkivaatteissa. Muija hankkii kaiken käytettynä, mutta ainakaan minä en eroa huomaa! Eli en nyt ihan osta tätä ajatusta, että jos lastenvaatteisiin ei törsää rahaa, lapset näyttää "resupekoilta".

Vierailija
62/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien lapseni vaatteet pieneksi jääneet siistit vaatteet aina paikalliselle hyväntekeväisyyskirpputorille. Sieltä jaetaan vaatteita ja käyttötavaroita ihan ilmaiseksi vähävaraisten perheiden lapsille ja loput myydään huokeaan hintaan. Lapseni vanhojen vaatteiden joukossa on paljon myös merkkivaatteita, -kenkiä ja muita tavaroita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietitäänpä. Perheessä on 2 lasta ja 2 vanhempaa, joista toinen tienaa nettona sanotaanko 3500 euroa ja toinen vaikka 2500 euroa. Eli yhteensä nettotulot perheessä 6000 euroa ja lapsilisät päälle, mitä niitä nyt kahdesta tulee, 200-300 kk? En tiedä tarkasti kun olen lapseton. Nuo tulot eivät edes ole mitään suurensuuria, vaan tavallisia. Kyllä niistä voi hyvin irrottaa rahaa merkkivaatteisiin ja parin vuoden välein iphoneen, jos niin haluaa.

Lisäksi perheellä voi olla 4 isovanhempaa, jotka ovat olleet muissa kuin matalapalkkatöissä ja saavat eläkettä n. 2500-3000 euroa nuppi, ja tykkäävät ostella lapsenlapsille kaikenlaista.

No mutta näinhän sen täytyy juuri olla!

Kukaan ei tiedä paremmin lapsiperheen tuloista ja menoista kuin lapseton ihminen!

Vierailija
64/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen varmaan vanha-aikainen enkä edes boomeri, mut musta ei ole kovin järkevää opettaa lapsille että kaiken saa merkkikamoina. Toki voi olla että näissä perheissä odottaa myös se valmiiksi maksettu sijoitusyksiö opiskelu-aikoja tms. Pointtini siis se että opetetaan kotona elämäntyyli jonka ylläpito voi olla omillaan asuvalle aika vaikea(= potentiaalinen varhainen velkaantuminen opitun normaalin ylläpitämiseksi), olettaen että edetään sitä perinteistä polkua eikä sitä missä hyvä virka sovittu jo valmiiksi :)

Ihan normaalilta elämäntyyliltähän tuo minusta vaikuttaa. Oma kantasi jotakuinkin outo. Talousasiat sijoittamista myöten, laina-asioita unohtamatta opetetaan jo kotona. Mikäs siinä sitten jos on antaa sijoitusasunto lapselle niin antaa sitten. Ainut missä ymmärrän näkökantasi on tuo ettei kaikille ole valmiiksi annettua virkapolkua.

näistä lapsista varttuu näitä työntekijöitä, jotka ovat huuli pyöreänä kahvipöydässä kun joku kertoo taloudellisista haasteista, miten niin ei ole rahaa, lainaa vanhemmiltasi :D

Vierailija
65/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vaatejuttu mielestäni ihmeellinen ole. Nehän voivat olla vaikka käytettynä ostettuja tai jopa ilmaiseksi saatuja. Montako päivää se leiri muuten kesti?

Applen puhelimia hankitaan, koska niissä on ainakin tietoturva parempaa tasoa kuin muissa älypuhelimissa. Ymmärrettävä investointi. Nekin voivat olla vanhoja, niin kuin tuttavaperheessäni on ostettu käytettyjä Appleja, joita kierrätetään vuosia perheen sisälläkin.

Tulotasoja on erilaisia, kuten myös menoja. Minulla on varaa ostaa kallista itselleni, mutta en osaa sanoa, olisiko mahdolliselle omalle lapselle tai jos olisi, olisiko enää itselle.

Kesäkuun jokaisena viikkona oli 5pv leiri. Jokaisella leirillä oli näitä. Puhelimet eivät tosiaan olleet mitään vanhoja vaan selkeästi uusimpia malleja.

Mistä tunnistat puhelimen iän, tai miten sinulla on edes aikaa katsoa niin tarkasti? Mielestäni älypuhelin viisi vuotta sitten näytti ihan samalta kuin nykyiset uudet älypuhelimet. Viitenä päivänä eri vaatteet, niin minullakin saattaisi olla.

Vierailija
66/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin älyttömältä kun se kuulostaakin, niin joitakin kiusataan sen takia kun eivät omista jotain tiettyä juttua. Ostappa lapselle ensimmäiseksi puhelimeksi "älytön luuri. Itkuisena tulee kotiin koulupäivän jälkeen.

Missähän junttipiireissä tämmöistä oikein tapahtuu?

Meillä lapset 8v ja 10v, eikä kummallakaan vieläkään ole älyluuria. Molemmat saivat "Nokian kapulapuhelimet" kun aloittivat ekan luokan. Tähän päivään mennessäkään ei oo kiusattu, syrjitty eikä haukuttu siksi, ettei heillä ole jotain älypihelinta! :D molemmilla on paljon kavereita, sekä koulusta että harrastuksista, eli ei tuo mikään välttämättömyys ole, että lapsilla on oltava älypuhelin jotta "hyväksytään porukkaan".

Monesti nämä aikuiset, jotka puolustelevat koviten 1-12v lasten älypuhelimen tarvetta, ovat itse niitä jotka ovat myös erittäin koukussa omaan älypuhelimeensa. Ruutua tuijotetaan herkeämättä!

Niin, ja sen olen pannut kyllä merkille, että merkillisen monella alakoululaisilla on nykypäivänä paitsi ylipainoa, myös silmälasit! Kyllä, kännykän ja tabletin ylenpalttinen tuijotus huonontaa näköä.

Vierailija
67/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla  ap, muita tehtäviä kun kytätä leirilasten vermeitä? Toiset ovat varakkaampia kuin toiset. Ei tainut olla kunnan ylläpitämä leiri?

Ohiksena, mutta mun lapsen leirillä kerättiin puhelimet pois illlalla ennen nukkumaanmenoa. Ns. puhelinparkkiin. Siinä on varmaan ollut leirityöntekijöillä myös mahdollisuus nähdä millaisia puhelimia lapsilla on ilman kyttäämistä. Ja merkkivaatteet ja muut nyt vaan näkyy, jos paidan rintamuksessa lukee kissan kokoisin kirjaimin esim. Tommy Hilfiger. Ei tarvitse siis edes kytätä.

Vierailija
68/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vaatejuttu mielestäni ihmeellinen ole. Nehän voivat olla vaikka käytettynä ostettuja tai jopa ilmaiseksi saatuja. Montako päivää se leiri muuten kesti?

Applen puhelimia hankitaan, koska niissä on ainakin tietoturva parempaa tasoa kuin muissa älypuhelimissa. Ymmärrettävä investointi. Nekin voivat olla vanhoja, niin kuin tuttavaperheessäni on ostettu käytettyjä Appleja, joita kierrätetään vuosia perheen sisälläkin.

Tulotasoja on erilaisia, kuten myös menoja. Minulla on varaa ostaa kallista itselleni, mutta en osaa sanoa, olisiko mahdolliselle omalle lapselle tai jos olisi, olisiko enää itselle.

Kesäkuun jokaisena viikkona oli 5pv leiri. Jokaisella leirillä oli näitä. Puhelimet eivät tosiaan olleet mitään vanhoja vaan selkeästi uusimpia malleja.

Mistä tunnistat puhelimen iän, tai miten sinulla on edes aikaa katsoa niin tarkasti? Mielestäni älypuhelin viisi vuotta sitten näytti ihan samalta kuin nykyiset uudet älypuhelimet. Viitenä päivänä eri vaatteet, niin minullakin saattaisi olla.

Applen puhelimien eri mallit ovat aina vähän erilaisia, jos yhtään seuraa millaisia mikäkin vuonna on, on aika helppo päätellä minkä vuoden mallia puhelin on.

Vierailija
69/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin älyttömältä kun se kuulostaakin, niin joitakin kiusataan sen takia kun eivät omista jotain tiettyä juttua. Ostappa lapselle ensimmäiseksi puhelimeksi "älytön luuri. Itkuisena tulee kotiin koulupäivän jälkeen.

Meillä lapset 8v ja 10v, eikä kummallakaan vieläkään ole älyluuria. Molemmat saivat "Nokian kapulapuhelimet" kun aloittivat ekan luokan. Tähän päivään mennessäkään ei oo kiusattu, syrjitty eikä haukuttu siksi, ettei heillä ole jotain älypihelinta! :D molemmilla on paljon kavereita, sekä koulusta että harrastuksista, eli ei tuo mikään välttämättömyys ole, että lapsilla on oltava älypuhelin jotta "hyväksytään porukkaan".

Monesti nämä aikuiset, jotka puolustelevat koviten 1-12v lasten älypuhelimen tarvetta, ovat itse niitä jotka ovat myös erittäin koukussa omaan älypuhelimeensa. Ruutua tuijotetaan herkeämättä!

Niin, ja sen olen pannut kyllä merkille, että merkillisen monella alakoululaisilla on nykypäivänä paitsi ylipainoa, myös silmälasit! Kyllä, kännykän ja tabletin ylenpalttinen tuijotus huonontaa näköä.

Ah, tää on niin totta!

Vierailija
70/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ihan keskituloisia ja meillä olisi varaa ostaa kallista ja uutta, mutta mielummin säästämme. Joskus mietin, mitä lapsista ajatellaan koulussa ja päiväkodissa, kun lapset kulkevat resupekkoina. Olemme tehneet monta valintaa, joiden perusteella meillä on hyvä taloudellinen tilanna. Asumme kohtuuhintaisessa asunnossa suht edullisesti Helsingissä, jos muuttaisimme kehyskuntaan niin kuukausimenomme kasvaisivat merkittävästi, meillä ei ole lemmikkiä, mökkiä tai suoratoistopalveluita, ostamme pääasiallisesti käytettynä kaiken minkä voi. Tiedän monen, joilla ei omien sanojen mukaan ole varaa esim 10e maksavaan lounaaseen, mutta tietenkin auto löytyy ( ei tarvetta esim töissäkäymiseen tms takia) ja suoratoistopalvelut, talossa useampi tv. Moni keskituloinen voisi säästää enemmän harkitummalla rahankäytöllä.

Teidänkaltaisia lapsiperheitä olisi hyvä olla enemmän! Ylikulutus on maapallon suurin uhka ja ongelma.

Ja btw, meidän naapurissa asuu perhe, jossa kaksi pientä lasta ja äiti kotona (lapset 1,5v ja 3,5v), vain perheen isä käy töissä eikä tietääkseni voi tienata kovin paljoa yli 3000e. Silti perheen Muksut kulkee ihan laadukkaissa, ehjissä ekologisessa merkkivaatteissa. Muija hankkii kaiken käytettynä, mutta ainakaan minä en eroa huomaa! Eli en nyt ihan osta tätä ajatusta, että jos lastenvaatteisiin ei törsää rahaa, lapset näyttää "resupekoilta".

Ohis, mutta noin pieniin lapsiin EI mene yhtä paljon rahaa, kuin esim 10 vuotta vanhempiin. Tuon ikäisillä taaperoilla ei ole vielä mitään kalliita harrastuksia, 3,5vee nyt voisi käydä vaikka kiekkokoulussa, mutta nekään ei maksa juuri mitään verrattuna sitten siihen, mitä se jääkiekkoharrastus oikeasti tulee sit maksamaan vuodessa...

Vierailija
71/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on harkittua rahankäyttöä, ettei käytä 10 euroa lounaaseen. En mäkään käytä vaikka tai ehkä juuri siksi mulla on kaksi sijoitusasuntoa vaikka olen sinkku (yksinhuoltajana ollut, 2 lasta nyt jo aikuisia). T. 40 vuotta eväät töissä (1-3 euroa).

Vierailija
72/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se menestyminen alkaa viimeistään peruskoulussa, josta hankitaan mahdollisimman hyvä todistus jatko-opintoja varten. Ammattilaisille (akateemiset/AMK) maksetaan hyvää palkaa ja jos kaksi hyvin tienaavaa pistää hynttyyt yhteen, kyllä palkasta jää lastenkin hyväksi rahaa. Eri asia sitten on, kannattaako lapsille ostaa hieno kännykkä vai kasa kirjoja.

Vierailija
73/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietitäänpä. Perheessä on 2 lasta ja 2 vanhempaa, joista toinen tienaa nettona sanotaanko 3500 euroa ja toinen vaikka 2500 euroa. Eli yhteensä nettotulot perheessä 6000 euroa ja lapsilisät päälle, mitä niitä nyt kahdesta tulee, 200-300 kk? En tiedä tarkasti kun olen lapseton. Nuo tulot eivät edes ole mitään suurensuuria, vaan tavallisia. Kyllä niistä voi hyvin irrottaa rahaa merkkivaatteisiin ja parin vuoden välein iphoneen, jos niin haluaa.

Lisäksi perheellä voi olla 4 isovanhempaa, jotka ovat olleet muissa kuin matalapalkkatöissä ja saavat eläkettä n. 2500-3000 euroa nuppi, ja tykkäävät ostella lapsenlapsille kaikenlaista.

Kukaan ei tiedä paremmin lapsiperheen tuloista ja menoista kuin lapseton ihminen!

Ihan asiaahan tuo edellinen kirjoitti. Kyllä kuudella tonnilla kuukaudessa ihan hyvin ostaa lapsilleen puhelimet ja merkkivaatteita. Kun ei niitä joka kuukausi tarvitse kenenkään ostaa.  Ja jos lisäksi on isovanhempia,jotka myös ostavat lapsenlapsilleen (ihan vaikka vain synttäri- ja joululahjoiksi). 

Vierailija
74/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska toisilla perheillä on rahaa ja toisilla ei. Etkö tuota aiemmin tiennyt.

Millaisissa töissä vanhemmat on, jos on varaa tuollaiseen?

Meidän taloudessa on kemisti ja It-alan yrittäjä. Pitkä koulutus kannatti. Velatkin maksettu niin kyllähän sitä lapsiin voi panostaa.

Vierailija
75/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiaahan tuo edellinen kirjoitti. Kyllä kuudella tonnilla kuukaudessa ihan hyvin ostaa lapsilleen puhelimet ja merkkivaatteita. Kun ei niitä joka kuukausi tarvitse kenenkään ostaa.  Ja jos lisäksi on isovanhempia,jotka myös ostavat lapsenlapsilleen (ihan vaikka vain synttäri- ja joululahjoiksi). 

Niin ja siis tarkoitin kuuden tonnin kuukausituloilla. Toki perheellä on muitakin menoja kuin vain lasten menot.

Vierailija
76/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin köyhä opiskelija, kun lapseni oli pieni. Nyt kun olen ok palkkaisessa työssä ostan mielelläni ainoalle lapselleni edes joskus hänen toivomaan merkkivaatteita ja -kenkiä, hyvän polkupyörän jne. Teini-ikäinen lapseni ei kuitenkaan itse yleensä halua mitään erityisen kallista. Iphonen osti itse omilla rahoillaan.

Vierailija
77/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ole lapsia, mutta mulla on kaks kummilasta ja törsään välillä heidän vaatteisiin. Joten heillä ainaki on osaksi lahjoja.

Vierailija
78/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, itse ostin yhden merkkilaukun (ei mikään Vuitton) 20 vuotta sitten. On edelleen käyttökelpoinen ja hyvin kestänyt aikaa. Annoin se lapselleni leirille mukaan. Voi olla, että leirin aikuiset on katsoneet, että on siinä ostettu lapselle kallis laukko käyttöön. Merkkituotteet, siis laadukkaat ja hyvät sellaiset, KESTÄÄ vuosia.

Vierailija
79/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se menestyminen alkaa viimeistään peruskoulussa, josta hankitaan mahdollisimman hyvä todistus jatko-opintoja varten. Ammattilaisille (akateemiset/AMK) maksetaan hyvää palkaa ja jos kaksi hyvin tienaavaa pistää hynttyyt yhteen, kyllä palkasta jää lastenkin hyväksi rahaa. Eri asia sitten on, kannattaako lapsille ostaa hieno kännykkä vai kasa kirjoja.

Ihan niin kuin nuo sulkisi toisensa pois. Lapsellani on hieno puhelin ja hirvittävästi kirjoja. Fiksuissa perheissä luetaan paljon oli puhelin mikä tahansa.

Vierailija
80/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hitto tätäkin alapeukuttaa?? Järkevä kirjoitus ilmeisesti varsin järkevältä vanhemmalta, hyvä että heitä vielä löytyy!