Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillain on varaa ostaa lapsilleen hirveän kalliita juttuja?

Vierailija
02.07.2022 |

Olin kesäkuun töissä lasten kesäleireillä. Leireillä oli alakouluikäisiä lapsia kaikenlaisista perheistä. Pisti silmään, miten joillain lapsilla oli todella kalliita tavaroita ja merkkivaatteita. Joillain lapsilla oli joka päivä eri vaatteet päällä ja aina merkkivaatteet. Oli Applen uudehkoja puhelimia ja kuulokkeita ja kalliin näköisiä älykelloja.

Onko tämä joku uusi normi? Miten ihmisillä on varaa?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vaatejuttu mielestäni ihmeellinen ole. Nehän voivat olla vaikka käytettynä ostettuja tai jopa ilmaiseksi saatuja. Montako päivää se leiri muuten kesti?

Applen puhelimia hankitaan, koska niissä on ainakin tietoturva parempaa tasoa kuin muissa älypuhelimissa. Ymmärrettävä investointi. Nekin voivat olla vanhoja, niin kuin tuttavaperheessäni on ostettu käytettyjä Appleja, joita kierrätetään vuosia perheen sisälläkin.

Tulotasoja on erilaisia, kuten myös menoja. Minulla on varaa ostaa kallista itselleni, mutta en osaa sanoa, olisiko mahdolliselle omalle lapselle tai jos olisi, olisiko enää itselle.

Kerro toki mistä saa alakouluikäisille käytettyjä merkkivaatteita, jotka ovat siistejä. Tuon ikäisiltä harvemmin jää mitään myytäväksi, vaikka olisi kuinka hyvälaatuisia merkkivaatteita.

Vierailija
22/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä eri vaatteet... Ulkona on 32 lämmintä, mulla on kolmesti päivässä eri vaatteet jos johonkin pitää liikkua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ihan keskituloisia ja meillä olisi varaa ostaa kallista ja uutta, mutta mielummin säästämme. Joskus mietin, mitä lapsista ajatellaan koulussa ja päiväkodissa, kun lapset kulkevat resupekkoina. Olemme tehneet monta valintaa, joiden perusteella meillä on hyvä taloudellinen tilanna. Asumme kohtuuhintaisessa asunnossa suht edullisesti Helsingissä, jos muuttaisimme kehyskuntaan niin kuukausimenomme kasvaisivat merkittävästi, meillä ei ole lemmikkiä, mökkiä tai suoratoistopalveluita, ostamme pääasiallisesti käytettynä kaiken minkä voi. Tiedän monen, joilla ei omien sanojen mukaan ole varaa esim 10e maksavaan lounaaseen, mutta tietenkin auto löytyy ( ei tarvetta esim töissäkäymiseen tms takia) ja suoratoistopalvelut, talossa useampi tv. Moni keskituloinen voisi säästää enemmän harkitummalla rahankäytöllä.

Vierailija
24/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varmaan vanha-aikainen enkä edes boomeri, mut musta ei ole kovin järkevää opettaa lapsille että kaiken saa merkkikamoina. Toki voi olla että näissä perheissä odottaa myös se valmiiksi maksettu sijoitusyksiö opiskelu-aikoja tms. Pointtini siis se että opetetaan kotona elämäntyyli jonka ylläpito voi olla omillaan asuvalle aika vaikea(= potentiaalinen varhainen velkaantuminen opitun normaalin ylläpitämiseksi), olettaen että edetään sitä perinteistä polkua eikä sitä missä hyvä virka sovittu jo valmiiksi :)

Vierailija
25/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan ostaisi merkkivaatteita lapselleen (tai edes itselleen).

Laatu nykyisin samanlaista paskaa kuin muissakin vaatteissa. Ostakaa mieluummin kirpparilta. Ekologista ja halpaa.

Vierailija
26/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ihan keskituloisia ja meillä olisi varaa ostaa kallista ja uutta, mutta mielummin säästämme. Joskus mietin, mitä lapsista ajatellaan koulussa ja päiväkodissa, kun lapset kulkevat resupekkoina. Olemme tehneet monta valintaa, joiden perusteella meillä on hyvä taloudellinen tilanna. Asumme kohtuuhintaisessa asunnossa suht edullisesti Helsingissä, jos muuttaisimme kehyskuntaan niin kuukausimenomme kasvaisivat merkittävästi, meillä ei ole lemmikkiä, mökkiä tai suoratoistopalveluita, ostamme pääasiallisesti käytettynä kaiken minkä voi. Tiedän monen, joilla ei omien sanojen mukaan ole varaa esim 10e maksavaan lounaaseen, mutta tietenkin auto löytyy ( ei tarvetta esim töissäkäymiseen tms takia) ja suoratoistopalvelut, talossa useampi tv. Moni keskituloinen voisi säästää enemmän harkitummalla rahankäytöllä.

Kuulostaa vähän ankealta. Kuinka paljon teillä on oikein lapsia, kun pitää olla noin tarkka?

Vierailija
27/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "merkitön", nyt jo teini, oli ja on varmaan kalliimmin puettu ja varusteltu kuin nuo tunnistettuja merkkejä käyttävät.

Perheen nettotulot pyörineet vuosia 4500/kk. Salaisuutena pienet kiinteät menot ja alunperin edullinen okt jota rempattu vuosien varrella itse.

Vierailija
28/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaa kuullut TÖIDEN TEKEMISESTÄ?

Toisaalta mitä mä olöen tätä palstaa seurannut, niin täällä pyörii kyllä sellaista yhteiskunnan pohjasakkaa, ettei kyseisen seikan tietämättömyys mikään suuri yllätys ole.

Vierailija
29/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän ankealta. Kuinka paljon teillä on oikein lapsia, kun pitää olla noin tarkka?

olen eri, mutta tässä maailmantilanteessa ei olisi kenellekään pahaksi hiukan katsoa miltä se varapuskuriosasto näyttää. Ne joilla ei ole varaa lounaaseen ovat totaaliliemessä siinä vaiheessa kun asuntolainan korot edes pikkasen hypähtää ylemmäs, puhumattakaa jos raketoi kunnolla. Toinen vanhemmista voi sairastua/jäädä työttömäksi. Mikä se velkaneuvontainstanssi nyt olikaan, niin ovat jo nyt antaneet haastatteluja, joissa todettu että moni hyvätuloinenkin lirissä kulujen kanssa kun näitä on niin paljon eli moni juttu pyörii osarilla, pitää olla kaikki suoratoistot, auto 600-700e lyhennyksillä etc. Pudotos tästä senttien laskuun on todella kova vs. sen että nauttii hiukan vähemmän "elämästä"( yltäkylläisestä materiasta) ja nauttii enemmän perheen kanssa yhdessä vietetystä ajasta vaikka lähiluonnossa, jota Suomesta onneksi vielä monesta paikasta löytyy.

Vierailija
30/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin. (IHMEELLISTÄ? suomessa elämä..)

1. Miten suomessa on (2.7.2022) KÖYHIÄ ihmisiä, yhteensä,n.600 000 kpl? (jotka "ELÄVÄT" , ALLE eu: köyhyysrajan, n.1200€/kk). - IHMEELLISTÄ elämää..

2. Miten suomessa on (6/2022) ihmiset ottaneet KULUTUSLUOTTOJA n.300 000 000€:lla? (kun asuntoLUOTTOJA otettu vain,n.100milj.€:lla) - Onse: IHMEELLISTÄ...elämää. (suomessa).

Vierailija
31/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on enemmän kuin toisilla. Näin on aina ollut ja näin on (luultavasti) aina oleva. Jos tuo Applen uusi puhelin jollakin lapsella häiritsee, muista että nykyään köyhimmälläkin (Suomessa) on mahdollisuus vaikka halvimpaan käytettyyn älypuhelimeen ja käyttää kirjaston ilmaista WLANia päästäkseen käsiksi maailman lähes kaikkeen tietoon ja viihteeseen minuuteissa. Tähän ei maailman rikkainkaan pystynyt 50 vuotta sitten.

Samoin tämä köyhin saa (ainakin Suomessa) parempaa terveydenhoitoa kuin maailman rikkain ihminen 100 vuotta sitten.

Kaikki on suhteellista.

Vierailija
32/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhanse on ollut jo iät ja ajat. 90-luvulla ei ollut vielä edes kännyköitä, mutta vaatteista ja muista varusteista näki ketkä tulevat varakkaasta perheestä. Toisilla oli halvat tuulipuvut, toisilla Helly Hansen, toisten makuupussi oli untuvaa ja toisten hankittu jostain halpahallista.

Vierailija
33/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin älyttömältä kun se kuulostaakin, niin joitakin kiusataan sen takia kun eivät omista jotain tiettyä juttua. Ostappa lapselle ensimmäiseksi puhelimeksi "älytön luuri. Itkuisena tulee kotiin koulupäivän jälkeen.

Ai oikein itkuisena? Nyt taitaa siellä joku trollata. Miksi se älyttömän puhelimen omistaja puhelintaan esittelisi? Mulla on kaksi kouluikäistä lasta, ja eivät he niitä älypuhelimia edes esille ota koulupäivän aikana. Tunneilla opiskellaan ja välitunneilla liikutaan.

Vierailija
34/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta itselleni juuri mitään. Ei mun lapset saa kaikkea mitä haluavat, koska mun mielestä sekin on hyvä oppia, mutta paljon saavat.

Vierailija
35/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yli 5000€/kk nettotulot ja vain yksi lapsi. On varaa ostaa tarpeeseen ne jutut mitä tarvitaan sellaisina kuin halutaan. Ja myös sijoittaa ja säästää. Ja matkustaa. Ei toki ökykuluteta eikä lapsi ole kävelevä merkkivaatemainos.

Vierailija
36/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lasten kesäleireille köyhien perheiden lapset pääse.

Vierailija
37/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHME?(suomi?)MAA kirjoitti:

niin. (IHMEELLISTÄ? suomessa elämä..)

1. Miten suomessa on (2.7.2022) KÖYHIÄ ihmisiä, yhteensä,n.600 000 kpl? (jotka "ELÄVÄT" , ALLE eu: köyhyysrajan, n.1200€/kk). - IHMEELLISTÄ elämää..

2. Miten suomessa on (6/2022) ihmiset ottaneet KULUTUSLUOTTOJA n.300 000 000€:lla? (kun asuntoLUOTTOJA otettu vain,n.100milj.€:lla) - Onse: IHMEELLISTÄ...elämää. (suomessa).

KOhtaan 2: Mulla on kakkosasuntoon ja sijoitusasuntoon lainat. Kummatkin on kulutusluottoja koska eivät kohdistu vaiktuiseen asuntooni.

Vierailija
38/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni kehitti hyvin pienen parannuksen omien sanojensa mukaan teollisuusprosessiin.

Myös tuon keksimänsä parannuksen yli 20 miljoonalla omalle työnantajalleen.

Samana päivänä meillä elo muuttui. Asutaan vanhempiemme kun kanssa samassa pihapiirissä, meillä on nykyään säännölliset ruoka-ajat ja hyvä kokki yms.

En tajua edes aina tuota rikkautta, olen iloinen kun saadaan olla perheenä yhdessä.

Veljen mökki pihalle tehtiin tieuraa ja työ myöhästyi niin veli kysyi että mitä työmiehet sitten oisi lapsiensa kanssa kotona tehneet ja yksi työmies sanoi että oli luvannut ostaa legolinnan ja Playmobil avaruusaluksen mutta ei rahat riitä.

Aamulla työt oli käynnissä taas ja taksi täynnä noita leluja, silloin ajatteli että veljelle taskurahoja mutta vaikka noille lapsille helpompi tajuta että isä tuo luksusleluja ulkomailta, ettei ainakaan turhaan ole hyljännyt ja poissa vaan työ arvokasta ja tuo sen elämäntavan heille.

Vaikea sanoa mutta olen onnellinen että saan asua tässä ja vanhemmat myös, muuta en rikkauksista kaipaa mutta aamupalasta nautin joka aamu kaikkein suurimmin. Osa menee kouluun, osa on tässä. Vanhemmatkin.

Oon joskus niin onnellinen että ajattelen että oon varmaan ollut jotenkin rääkätty edellisessä elämässä,

Tässä oli paljon kummallista. Eikö veljellä ole omaa perhettä yms.

Vierailija
39/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on lisäksi isovanhempia. Minun yrittäjä- äiti kompensoi tavaroilla sitä, ettei ollut aikaa lapsenlapsille.

Vierailija
40/98 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska toisilla perheillä on rahaa ja toisilla ei. Etkö tuota aiemmin tiennyt.

Ja tosi moni velkakierteestä selvinnyt kertoo, miten kierre alkoi siitä, että osteli liian kalliita vaatteita ja tavaroita lapsilleen. 

Osalla varmaan on oikeasti varaa, mutta tiedän sellaisiakin perheitä, joissa kaikki on aina viimeisen päälle kallista, vaikka vanhemmat ovat tyyliin kampaaja ja kaupan kassa. Jotenkin surullista, jos velkaantuu näin pinnallisesta syystä.

Tottakai osalla on varaa ja moni ostaa siksi kalliita että niillä on usein myös hyvä jälleenmyyntiarvo. 

ja on todella surullista kyllä

Jälleenmyyntiarvo on kyllä typerin peruste ostaa kallista. Puhelimet ja muu elektroniikka vanhenee nykyisin nopeesti, koska kehitys on niin nopeaa. Samalla arvo laskee nopeasti. Eikä vaatteidenkaan kohdalla mitenkään voitolle jää, kun käytettyjä myy.

Käyttää paljon ja kestää pitkään. Siinä perusteet teinille kalliimman tuotteen ostoon. Ohittanut jo kasvupyrähdysiän.

Lapsuusiässä mentiin Lassien haalareilla, tosin uusilla sellaisilla, oli hyvä hinta-laatu-suhde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä