HS Perhe: "Lapseni kokee olevansa sekä poika että tyttö"
Luin artikkeli aamulla jo anivarhain herättyäni yli-aikaisin. silloin sitä olisi saanut vielä kommentoida, mutta kesken kommentin kirjoittamiseni kommenttioikeus poistettiin artikkelista. Ihan nätisti olisin tohtinut omalla nimelläni (vaikka artikkelin äiti esiintyy salanimellä) kyseenalaistaa äidin vanhemmuutta ja lapsen tulevaa vointia ja sitä, onko tuossa toimittu lapsen kannalta oikein. Mutta ei sitten. Ilmeisesti artikkelia olivat muutkin aamuvirkut jo ehtineet kritisoida. Antaisi HS (ja Aihe vapaa -palsta) vain ihmisten keskustella aiheesta. Eli lasten mielenterveydelle haitallisesta vanhemmuudesta.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000008902377.html
Kommentit (192)
Olin aika lailla kauhuissani tästä tiedostavan äidin tarinasta. Antaisi sen lapsensa olla lapsi ilman, että kaikki asiat tytötellään ja pojatellaan. Tällä äidillä on omassa päässään aika tiukasti sukupuolinormitettu maailma, koska hän tekee kaikesta pinkistä tyttöjuttuja tai pitkistä hiuksista tyttöjuttuja jne..Jos hän oikeasti hyväksyisi lapsensa sellaisena kuin tämä on, niin niistä kumisaappaista olisi rauhallisesti todettu (kuin mille tahansa isosiskolle?), että koska saappaat menevät joka tapauksessa pikkuveljelle ja niitä käytetään aika vähän, niin etsitään vähemmänkirjavat. Ja sitten olisi ostettu keltaiset.
Meillä lapsi halusi suunnilleen 3v iässä mekon ja sitten sellainen ostettiin kirppikseltä (ja näin siksi, että se maailman ihanin mekko sattui siellä olemaan). Parin kuukauden mekkokauden jälkeen lapsi ei sitä enää pukenut. Hiukset on olleet pitkät ja lyhyet, kynsilakkaa on kokeiltu ja rakkaudesta on puhuttu, että se on hieno asia. Nykyisin lapsi rakastaa mökkirannan joutsenia. Tulevaisuus vaikuttaa siis pahalta?
Nykyään ollaan ihan sekaisin. Mä tykkäsin pienenä aina leikkiä autoilla, junilla yms enkä leikkinyt ikinä nukeilla ja olen nainen
Ihan hyvä äiti ja nainen minusta tuli. Eikä kukaan ehdottanut, että pitäisikö mun alkaa mieheksi. Lapset kasvaa ja monenlaista normaalia vaihetta kuuluu elämään.
Eniten häiritsee asioiden ja esineiden sukupuolittaminen.
Siis se, että vieläkin jotkut näkee esimerkiksi tietyt värin vain tyttöjen juttuina ja tietyt leikit poikien juttuina. Miksi ihmiset ylläpitää sellaisia asenteita?
Vierailija kirjoitti:
Eniten häiritsee asioiden ja esineiden sukupuolittaminen.
Siis se, että vieläkin jotkut näkee esimerkiksi tietyt värin vain tyttöjen juttuina ja tietyt leikit poikien juttuina. Miksi ihmiset ylläpitää sellaisia asenteita?
MInusta pridekansa on sitä porukkaa, joka sukupuolittaa asioita paljon enemmän kuin muut. Olen ammatiltani metsäkoneenkuljettaja ja kun sanon sen ääneen, niin saan kuulla olevani rajojen rikkoja, sukupuolinormeista välittämätön upea ja rohkea ihminen. Itse en hoksannut, että työssäkäyvä heteronainen muuttuu muunsukupuoliseksi ammattinsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan ihan sekaisin. Mä tykkäsin pienenä aina leikkiä autoilla, junilla yms enkä leikkinyt ikinä nukeilla ja olen nainen
Ihan hyvä äiti ja nainen minusta tuli. Eikä kukaan ehdottanut, että pitäisikö mun alkaa mieheksi. Lapset kasvaa ja monenlaista normaalia vaihetta kuuluu elämään.
Minäkin halusin pienenä olla Vaahteramäen Eemeli ja että minullakin olisi puupyssy. Isä sitten veisti sellaisen. Olin ihan haltioissani. Samoin hinguin pitkään ja hartaasti sellaista patterilla kulkevaa panssarivaunua, jota pystyi ohjaamaan sen päällä olvasta metallipiikistä ja sain sen :D
N49
Vierailija kirjoitti:
Miksi HS:ssa on AINA tuollaisia juttuja?
Globaali eliitti tuon linjan määrittelee. Tarkoituksena hajoita ja hallitse. Lisäksi näin vasemmisto saadaan keskittymään näihin LGBT-vähemmistöihin, joten vasemmiston uhka kapitalistiselle järjestelmälle vähenee
Tiedotusvälineet
Aatos Erkko (1994, Sanoman hallituksen pj)
Janne Virkkunen (1998, 2001, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja)
Olli Kivinen (2003, Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittaja)
Mikael Pentikäinen (2005 Sanoma Newsin tj, 2011 Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja)
Atte Jääskeläinen (2007, Ylen uutistoiminnan päätoimittaja)
Antti Blåfield (2008, 2010 pääkirjoitustoimitus, Helsingin Sanomat)
Hanna Rajalahti (2009, Talouselämän toimituspäällikkö)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/22/bilderberg-suomalaiset-osanott…
Todella ahdisti lukea tuota tekstiä. Miksi pienelle lapselle pitää ylipäätään puhua mitään sukupuolijuttuja haastavasti. Pienelle lapselle riittää tieto siitä, että hän on rakastettu ja ihana juuri sellaisena kuin on. Ilman, että siihen sellainen kuin on sisällyteään sukupuoliasioita. Riittää, että asioista keskustellaan avoimesti ja suoraan; on olemassa ihmisiä, jotka syntyvät tytön kehoon, mutta sydämestään ovat poikia jne. Ei niistä tarvitse sen enempää jauhaa. Ja jos lapsi alkaa jutella omista tuntemuksista, niin vanhemmat tehtävä on KUUNNELLA ja kysellä lapsen tuntemuksia, ei sanoittaa lapsen kokemuksia aikuisten maailman termistöllä.
Ihan hirveä teksti ja pahaa tekee. Juuri tällaisten tapausten takia on iso riski siihen, että korjattua sukupuolta kadutaan myöhemmässä vaiheessa elämää. Lapsi ei ole saanut kasvaa omana itsenään omia tuntemuksiaan kuunnellen. Ja toisaalta, miksi lapsen pitäisi niitä sen kummemmin miettiä. Kannustakaa lapsianne olemaan LAPSIA, ei sukupuolia.
Lapsi ei saa olla nykyään lapsi
Tytöt on poikamaisia ja pojat tyttömäisiä joskus ja haluavat olla tänään yhtä ja huomenna toista
Lapsi on aina laps ja monet vanhemmat tökkii lapsiaan liikaa eikä anna olla
Aika kummallista tämä nykyaika. Ilta-Sanomien nettilehden otsikossakin luki, että Atti Kaikkonen sai poikalapsen. Miksi maailma on nykyaika on muuttunut tällaiseksi? Kyllä minun lapsuudessani 1980-luvulla ihmiset olivat tyttöjä / naisia tai poikia / naisia, eivät muunsukupuolisia, transmiehiä, transnaisia tai sukupuoleltaan ties mitä kukkahevosia, turreja ja yksisarvisia. Vauvatkin sai nainen koska naisethan ne synnyttivät mutta nykyään ilmeisesti miehetkin voivat synnyttää lapsensa jos kerran Antti Kaikkonenkin sai sen poikalapsen.
Ei tuota pysty edes lukemaan. Normaalista asiasta koitetaan vääntää jotain. Eikö pitkälti kaikki pojat halua jossain vaiheessa kokeilla mekkoa, meikkiä, kynsilakkaa jne.
Kolmevuotiaana artikkelin lapsi tykästyi Ryhmä Hau -sarjan koirahahmoon, jonka tunnusväri on pinkki. Tämän äiti otti yhtenä merkkinä siitä, että lapsi on muunsukupuolinen. 🧐
Ihan yhtä hyvin sen olisi voinut ottaa viittauksena siitä, että lapsi kenties identifioi itsensä ihmisen sijaan koiraksi. Jutun loppupuolella lapsen pikkuveli myös toteaa itse olevansa poika, mutta ehkä hänessä on mukana vähän jotain toista eläintä.
Kyllä suorastaan vihastuttaa nämä vanhemmat, jotka kyllä ymmärtävät lastensa sukupuolidysforiaa ja samalla kylmästi jättävät huomiotta toisen lajidysforian, josta hän jopa ihan avoimesti puhuu ja tarjoaa puheenaiheeksi. 😛
miettisikö tuon ikäinen lapsi oikeasti tuollaisia asioita ellei joku ole istuttanut nuo ajatukset hänen mieleensä? itse leikin lapsena pikkuautoilla ja legoilla eikä paljon kiinnostanut mikä sukupuoli olen :D
Vierailija kirjoitti:
No eläpä Igor hupsuttele, ei siellä ole AINA tuollaisia juttuja. Nyt on Pride-viikko ja tällä viikolla nimenomaan kuuluu julkaista näitä pridejuttuja.
Katosiko se aikaisempi ketju tästä aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
miettisikö tuon ikäinen lapsi oikeasti tuollaisia asioita ellei joku ole istuttanut nuo ajatukset hänen mieleensä? itse leikin lapsena pikkuautoilla ja legoilla eikä paljon kiinnostanut mikä sukupuoli olen :D
Niinpä. Alle 10-vuotiaan on vähän epänormaalia miettiä omaa sukupuoltaan, ellei ole sitten juurikin kodissa vikaa.
Munkin tyttö tykkäsi ryhmä haun poliisikoirasta ja myös prinsessa Elsasta
LBQTIOEGHOPHUXYÖ-vouhotus on luojan lykky näille narsistisille, huomionkipeille Münchhausen by proxy -vanhemmille. Mikä olisikaan parempi tapa saada huomiota ja ihailua nykypäivänä.
Minusta tuo juttu oli hyvä. En hetkeäkään usko, että 10-vuotias enää pukeutuisi unisex/vastakkaisen sukupuolen tyyliin, jos sitä ei oikeasti itse haluaisi. Varsinkin kun selvästi jutussa käy ilmi, ettei lasta pakoteta tuohon (ja pikkuvelikin saa rauhassa olla poikamainen poika kun niin haluaa). Eli taatusti tuo on ihan lapsesta lähtöisin huolimatta äidin tekemisistä.
Oma mieheni on transvestiitti. Hän on asian kanssa kaapissa ja vain minä ja muutama muu asiasta tietävät. Hän on nimenomaan sanobut, että on kokenut tarvetta pukeutua naisten vaatteisiin jo pienestä lähtien, ihan niin kauan kuin vain voi muistaa.
Mietin mitenköhän paljon helpompaa hänelläkin olisi ollut, jos olisi voinut avoimesti puhua asiasta vanhemmille ja olisi saanut tähän tukea.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on homotransumuusu-rumpusinfonian la grande finale, joka puolelta mädätetään minkä keritään.