Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö vastasyntynyttä vauvaa saa enään kutsua tytöksi tai pojaksi?

Vierailija
01.07.2022 |

Jos minä saan vauvan hän on tyttö tai poika.
En rupea pienelle taaperolle puhumaan että " hei sinä olet tyttö mutta haluaisitko ollakin poika." Vai tuntuuko sinusta että olet muunsukupuolinen?" Vaan lapseni on minulle tyttö tai poika. En rupea puhumaan pienelle lapselleni näistä asioista vaan jos hän itse joskus sanoo että ei tunne itseään tytöksi ja pojaksi niin se on okei. Mutta minä en tuo niitä asioita lapseni päähän. Vaan jos hän itse kun ikää löytyy sen verran, kertoisi itse asiasta niin sen täytyy mennä.
Ja minä ostan tyttö lapselleni pinkkiä, lilaa ja vaaleanpunaista.
Ja pojalleni sinistä, vihreää yms.
Ei tarvitse valittaa aina että noi on sukupuolisia värejä ja sitten nämä lauseet mitä kuulee "osta tytöllesi sininen auto paita.." ööh siis oikeesti voi luoja.

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enään ei sitten sanota enään. 

Miksi?

Vierailija
122/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin enemmän huolissani siitä että kirjoitat "enään", kuin siitä saako lapsia kutsua tytöiksi tai pojiksi.

No, monethan kirjoittaa niin. Ehkä se pitäisi hyväksyä toiseksi tavaksi kirjoittaa se. Kuten pitsa ja pizza on ok molemmat (NE ON). Esimekkerjähän on useita jne vs etc...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lähdetään tolle linjalle niin suomalaisissa yliopistoissa pitäisi kaikki julkaisut tehdä MYÖS suomeksi!!!

Vierailija
124/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me puhutaan meidän 2 v lapsesta ilman sukupuolittavia termejä. Vaatteissa on kaikkia värejä, ihan pinkkiä tai liilaa ei kuitenkaan, kun me vanhemmat emme niistä niin perusta.

Puhutellaan ihan nimellä, ja jos joku kysyy onko tyttö vai poika, niin esitellään lapsi etunimellään. Nimi on sääaiheinen, siitä ei voi sukupuolta päätellä.

Tekö puette niitä vaatteita? Nehän on LAPSEN vaatteet. Antakaa lapselle valta päättää mistä pitää.

Vierailija
125/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on oikeus elää niin kuin ennenkin elettiin tytöt on tyttöjä ja pojat poikia väreineen. Ei sitä ole lailla kielletty. Rajansa suvaitsevaisuudella vai toivotaanko meidän kaikkien olevan kohta jotain   sateenkaariporukkaa kun sitä en kuitenkaan halua olla.

Vierailija
126/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, ja pitääkin kutsua tytöksi tai pojaksi! Jumala loi miehen ja naisen, ei muuta. Tämä eksytys on paholaisen aikaansaamaa!

Vierailija
127/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjo44hki kirjoitti:

Hoidan kätilönä vuosittain satoja synnytyksiä Helsingissä.

Nykyään kun lapsi on saatu ulos, kaikuu salissa iloiset "ihana pikku cis-poikavauvaoletettu"- huudot.

Jos käytät sanaa tyttö tai poika yksistään, on se todella junttia. Jopa työnantajan ohjeistus kieltää ottamasta salissa sukupuoleen kantaa.

Tämä on nykyaikaa, hyväksykää se.

Älkää alistuko tuommoseen! Suomessa on pulaa hoitohenkilökunnasta!

128/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päättää itse mitä sukupuolta haluaa olla. Aivan pienenä kun ei vielä osaa päättää häntä voi kutsua "tyttö tai poika oletettu. Uskovaiset vain kutsuvat tytöiksi ja pojiksi. Lastensuojelukin sitten helpottaa kun uskovaiset perheet vähenevät, heidän perheissä on eniten ongelmia lastensuojelussa.

Vierailija
129/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjo44hki kirjoitti:

Nykyään kun lapsi on saatu ulos, kaikuu salissa iloiset "ihana pikku cis-poikavauvaoletettu"- huudot.

Jos käytät sanaa tyttö tai poika yksistään, on se todella junttia. Jopa työnantajan ohjeistus kieltää ottamasta salissa sukupuoleen kantaa.

Kuolisin nauruun, jos mun lapsesta noin sanottaisiin.

Vierailija
130/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjo44hki kirjoitti:

Kuolisin nauruun, jos mun lapsesta noin sanottaisiin.

Eiköhän tuo ollut ironia..

Vierailija
131/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi poikaa ja kutsun heitä pojiksi. Hyvin harvoin lapsiksi. Ovat saaneet leikkiä millä haluavat ja pukea mitä haluavat. Ei ole ollut tarve kysyä oletko sä poika vai tyttö. Tietävät kyllä itsekin olevansa poikia. Heillä on pippelit joten tietävät sen itsekin. 

Vierailija
132/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin rehellisesti sanoa että ihan pienistä en oikeasti erota kumpia ovat, samoin taaperoikäisistä. Itseä ei asia haittaa koska lapset eivät ole koskaan kiinnostaneet oikeastaan millään tavalla. Omia ei ole eikä tule, muut huolehtikoon omistaan.

Vauvasta ei kukaan erota ellei näe jalkoväliin. Siksi voi kysyä, että onko tyttö vai poika. Sillä se sukupuoli selviää, jos nimestäkään ei pysty päättelemään. Useimmiten pystyy.

Eipä ole koskaan ollut tapana kurkistella tai pyytää ketään näyttämään mitä kenenkin jälkikasvun vaipan tai pöksyjen alla on tai ei ole. Jos sukupuolesta ei ole varmuutta, sitten ei ole eikä kyllä kiinnosta niin paljon että sitä erikseen kysyisin, edes kohteliaisuudesta.

Vierailija
133/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Onhan ne. Pojilla on pippeli ja tytöillä pimppi. Ei ole vaikeaa tämä erottelu.[/quote]

Paitsi suurelle joukolle vihervasemmistopiipertäjiä.

Vierailija
134/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vauva syntyy niin tiedoissa lukee "Tyttö vauva" tai "Poika vauva" mikä ongelma tässä muka on?

Vaikuttaa siltä että tässäkin on kommentoijia jotka ovat täysin ulalla eli tietämättömyyden ja ymmärtämättömyyden pimennossa sen suhteen millaisia lainsäädännöllisiä hankkeita tässäkin maassa jotkut tahot pyrkivät sukupuolisuuden määrittelykysymyksissä ja niihin liittyen ajamaan.

Vierailija
135/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää mulle, miksi tarvitaan sukupuoli "muu"?

Jokaisella on siis syntyessään joko pimpero tai kikuli. Osalla se voi olla epäselvää, mutta eiköhän se jollain geenitutkimuksella selville saada, jos ei ulospäin näy. Ja ihmisillä on oikeus vaihtaakin sukupuolta. Mihin sitä "muuta" vielä tarvitaan? Yritän oikeasti ymmärtää...

Vierailija
136/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä, että minusta käytetään sanaa cis-nainen. En halua tuota nimeä. Sen on joku muu keksinyt, eikä kukaan ole kysynyt minulta sopiiko sen minulle.

Lopettakaa cis-nainen sanan käyttö. Se loukkaa minua ja aiheuttaa minulle turvattomuuden tunnetta aivan yhtä paljon kuin joku näistä muista alkujaan naisista tai miehistä, jotka nyt ovat jotain muuta kertoo.

Minun lapsiani saa katsoa pojiksi, koska he ovat sitä.

Vierailija
137/152 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää mulle, miksi tarvitaan sukupuoli "muu"?

Jokaisella on siis syntyessään joko pimpero tai kikuli. Osalla se voi olla epäselvää, mutta eiköhän se jollain geenitutkimuksella selville saada, jos ei ulospäin näy. Ja ihmisillä on oikeus vaihtaakin sukupuolta. Mihin sitä "muuta" vielä tarvitaan? Yritän oikeasti ymmärtää...

Lumihiutaleiden pitää aina olla vähän enemmän lumihiutaleita kun muiden. Body dysmorphia on hankala tauti ja moni heistä yrittää parantaa sitä sillä, että lomakkeeseen voi kirjoittaa naisen ja miehen sijaan muu.

Vierailija
138/152 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa varmaan kutsua mutta miksi pitäisi? Miksi lapsen sukupuoli kiinnostaa ihmisiä niin kovin? Mitä väliä sillä sukupuolella on?

Vierailija
139/152 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet valittaa juuri siitä kun tyttö lapsi puetaan pinkkiin ja poika lapsi vaikka sitten siihen siniseen. En itse näe edelleenkään tässä mitään ongelmaa. Nyt on kyse vaatteiden väristä eiköhän elämässä ole vähän suurempiakin ongelmia. Ja en minä nyt ihan lähtisi poika lastani pukemaan vaaleanpunaisiin mekkoihin ja laittaisi vielä rusetti pantaa päähän jos lapsi ei itse ole sanonut että haluaa semmosia vaatteita käyttää.

ei ole poikien ja tyttöjen värejä. Voit aivan hyvin pukea poikasi pinkkiin mekkoon ja laittaa rusetin päähän ja tytöllesi voit pukea sinisen autopaidan. Ei myöskään ole tyttöjen ja poikien leluja, eli poikasi voi hyvin leikkiä barbeilla ja tyttösi autoilla.

Vierailija
140/152 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan sitä, että minusta käytetään sanaa cis-nainen. En halua tuota nimeä. Sen on joku muu keksinyt, eikä kukaan ole kysynyt minulta sopiiko sen minulle.

Lopettakaa cis-nainen sanan käyttö. Se loukkaa minua ja aiheuttaa minulle turvattomuuden tunnetta aivan yhtä paljon kuin joku näistä muista alkujaan naisista tai miehistä, jotka nyt ovat jotain muuta kertoo.

Minun lapsiani saa katsoa pojiksi, koska he ovat sitä.

Sinä et ole nainen vaan cis-nainen jos sinusta jostain kumman syystä tuntuu, että olet syntynyt sukupuoleesi, joka sinulle on syntyessä määritelty. Ja poikasi eivät välttämättä ole poikia, sukupuoli on moninainen kokemus etkä voi päättää saati että joku vieras päättäisi lastesi puolesta näiden sukupuolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme