Inssi marraskuussa
Moi kaikki!
Mulla on eka inssi marraskuun alussa jos kaikki menee hyvin. Aloitan clomikuurin luultavasti ensi viikolla, kunhan ne menkat vaan tulevat ajallaan.
Lapsettomuutta takana n. 2 vuotta ja nyt sitten aloitamme vihdoin hoidot. Mulle tehty verikokeet, ultra ja läpäisykoe, ja kaiken pitäisi olla OK. Miehen simpat todella huonolaatuisia, vain 7 % " oikeanmuotoisia" ja liikkuvuus erittäin heikko.
Onko teillä kokemusta onko inssillä millaiset mahdollisuudet tulla raskaaksi kun tilanne on tämä ? Kertokaa muutenkin inssikokemuksia, miltä se tuntuu, onko kivuliasta ? Laitetaanko aina irrotuspiikki vai pitääkö itse tikuttaa ovista ? Miten pian inssin jälkeen selviää onko raskaana ? Ja tähän liittyen, olen lukenut tätä palstaa ja täällä puhutaan pp päivistä (ilmeisesti piinapäivä, vai?), miten ne lasketaan ?
Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista =).
Kommentit (215)
Huomenta!
Elliida kyseli onko ketään jolla viimeinen inssi tässä kuussa. Minä ilmoittaudun myös Nea ja Lilium lisäksi. Meille tehtiin tässä kuussa neljäs ja viimeinen inssi. Seuraava kierto ilman minkäälaisia hormooneja ja sitä seuraavasta (joulukuun lopussa) kierrossa loppupuolella aloittelen jo ivf:n sumuttelut ja ivf olis tarkoitus olla sitten tammikuussa. Hui, tuntuupas jotenkin lopulliselta näin kirjoitettuna. Ivf vasta tammikuussa kelan lääkekaton takia. Ja meillähän ei ole mitään syytä löydetty ja olen syönyt pelkkiä clomeja kaikissa inssikierroissa.
Annu: Voi harmillista tuo kysta!!! Onneksi joku (en muista kuka se oli) osasi sinua tässä auttaa.
Kaikille huiskutuksia! Missä ihmeessä kaikki tämän marraskuun pinon plussat lymyävät????
Kille
Piina etenee hitaasti, mutta varmasti pp9. Eikä mitään tuntemuksia. Joten kirves on vähän niinkuin kaivossa jo - ei tästä mitään tule :(. Ei siis kauhistuttavan positiiviset fiilikset ollenkaan. Testipäivä periaatteessa sunnuntai, mutta koska ollaan reissussa taidan säästää sen pettymyksen maanantaille.
Meillä on vähän hiinä ja hiinä onko tämä viimeinen vai toiseksi viimeinen inssi. Lääkäri haaveilee tekevänsä kolme (tämähän on yritys nro 2). Mutta itsestä tämäkin tuntuu siltä kun rahaa heittäisi kankkulan kaivoon.
Mites muiden fiilikset? Missä Jorner piileksii? Mites Mil-lis - onko sulla tuntemuksia? Elliidalle sujuvaa piinisaikaa. Niin ja toivotaan että plussiakin tähän pinoon tulisi. Saldohan taitaa olla vielä se yksi plussa?
Terkkuja Leia
LeiaK, Nea_80 ja muut... pikisesti tulin kurkkaamaan :)
eipä mitään oloja :( ajatukset myös ettei taida mitään tapahtua tälläkään kertaa... mutta eletään toivossa josko sieltä tulisi maailman paras synttärilahja :) voi kun viikko menisi pian ja saisi testailla... ilmoitelkaahan mitä teille näyttää! kyllä nyt olisi aika tulla niitä plussia ja paljon!!! eletään toivossa ja toivottavasti meitä olisi vino pino plussalaisia kun kuu vaihtuu! mikäs sen ihanampaa näin joulun alla?!
jaksamista teille kaikille!!!
Kauhea päivä takana. Just kun on kauhea kiire, tulee hirveästi vastoinkäymisiä, mut ehkä/toivottavasti sain kaikki asiat nyt selvitettyä. Pitäis olla kotona jo.
Kivaa, että on muitakin joilla on viimeinen inssi. Ehkä (vaikka toivottavasti ei) jatkamme yhteiseloamme IVF-pinossa tammikuussa. Voidaan jatkaa toistemme tukemista. Mulla on vieläkin, kauhea paineentunne vatsassa, enkä usko pätkääkään plussaamiseen.
Onneksi tää tilanne ei tästä muutu, ja on turha olla kärsimätön, koska hoidot jatkuvat joka tapauksessa vasta tammikuussa.
Oletteko muuten muut aina jaksaneet inssipäivänä myös varmistella kotona? Miehestä huomaa, että sitä ei kiinnosta yhtään niinä päivinä, enkä ollut itsekään eilen yhtään kiinnostunut, joten nukuimme vain, minä tietysti huonolla omalla tunnolla. Lääkärihän on aina neuvonut jatkamaan siemennyksiä kotona...
Hyvää loppuviikkoa kaikille! Vietän pari seuraavaa päivää poissa kotoa ja koneen ääreltä. Pärjäilkäämme!
Nyt hakemaan niitä mokomia suttu-Lugeja apteekista ennen kuin unohtuu...
Elliida
Heipsan,
täällä odotellaan huomista inssiä selvästi paremmin fiiliksin kuin eilen kirjoittaessani tänne. Eilen pistin pregnylin klo 21 (ylijääneillä piikeillä Menopur-paketista joten ei ollut sen ihmeempää) ja tänään yllättäen alkoikin jo vähän kramppailemaan klo 16 maissa. Todennäköisesti ovis ei vielä kuitenkaan ehtinyt olemaan sillä kivut menivät alle vartissa ohi eivätkä olleet lähelläkään niitä mittasuhteita mitä yleensä ovulaation aikana on. Tai oletetun ovulaation, kipuaallon aikana ei oo koskaan ultrattu mutta vahva epäilys on että silloin siellä yrittää jotain irrota kun tuntuu että alapää repeää pois! Lääkärin kanssa yhdessä epäilemme että kivut voisivat johtua endosta ja siksi ovat noin voimakkaat, jopa kovemmat kuin menkkojen alussa...
Kille, sinäkös se kerroit että teillä alkaa sumuttelut joulukuun lopulla tammikuun IVF:ää varten? No meillä on ihan sama aikataulu. Tietääkö muuten joku minä kiertopäivänä nuo sumuttelut yleensä aloitetaan pitkässä kaavassa? Aikas ristiriitaiset fiilikset koko IVF:n suhteen, nimittäin siinä sitä sitten ollaan jos sekään ei tuota tulosta! Toisaalta on mahtavaa jos saamme jotain selitystä tähän lapsettomuusasiaan, joten odottavaa jännitystä ilmassa sen vuoksi. Toki tästä vikasta inssistä edelleen sitä plussaa toivotaan mutta väkisinkin on ajatukset jo askelta pidemmällä.
No mutta, ei mun pitänyt kuin pistää pari sanaa, tenttikirjat huutelevat tuolla. Pari viikkoa kovaa urakkaa edessä kun luvut ovat jääneet taas kerran ihan viime tippaan. Sitten ah niin ihana 3 viikon joululoma...
Pyydän lääkäriä huomenna ultraamaan ennen inssiä, jotta näen mikä on tilanne kohdunkerroksen ja sen ainokaisen munasolun koon suhteen. Toivotaan parasta että olisivat molemmat kasvaneet muhkeiksi! Ja niitä plussia täällä odotellaan tähän pinoon. Ketjussa on niin monta kirjottajaa että tilastollisesti jollekin se tästäkin pesueesta napsahtaa! Voitais kyllä päihittää tilastot ja napata plusanderit kaikille. ;)
Lillukka
Kp 9 ja kontrolliultra... kaikki oli päin p:tä. Clomeista ja Menopurista (takana 2 kpl 75IU pistosta) huolimatta ei ollut kasvanut yhtään isompaa munista, mutta kylläkin monta (7-10?) ihan pientä - aiheiksi lääkäri niitä sanoi. Niin olihan siellä yks mega rakkula - lääkäri sanoi, että on jäänyt viime kierrosta, mutta ei haittaa mitään. Onko tuo nyt sitten kysta? Eikös joku juuri kirjoittanut, että se estää hedelmöittymisen??? Miten lääkäri sitten voi sanoa, ettei se haittaa... Lääkäri tuplasi menopur-annoksen ja maanantaina taas ultra. Epäili, että muniksia kasvaa varmaan niin paljon, että joudutaan menee IVF:ään. Sehän kyllä sopis oikein hyvin - uskoa inssin onnistumiseen ei oo - mutta mä en millään vois olla pois töistä ens viikolla ja sitten perjantaina ollaan lähdössä etelän lämpöön viikoks, joten voi olla ettei ehditä punktioon saatikka sitten siirtoon ennen sitä. Lääkärillekin tästä puhuin, mutta eihän se osannut sanoa tuosta aikataulusta vielä mitään. Mutta sitten sanoi jotain tosi ihmeellistä: että jos rakkuloita on paljon, niin sit ei voida käyttää luovutettuja siittiöitä. Kysyin, että siis häh, miten niin sitten ei voi käyttää luovutettuja. Alkoi vaan selittää punktiosta ja munasolujen hedelmöittämisestä, eikä sitten lopulta vastannut mun kysymykseen. Mä olin jo ihan sekasin, enkä sitten alkanut tivaamaan vastausta, mutta kai nyt luovutetuillakin siittiöillä voi tehdä IVF:n siinä missä omillakin!!!!? Meidän muutamalla omalla vaivasella siittiölläkö sitä sitten taas yritettäs - johan se on nähty ettei niistä oo mihinkään. Mä en todellakaan tiiä, ett mitä nyt pitäs tehä. Ei haluis heittää tätä mahdollisuutta hukkaan, mutta sit jos ei ehditäkään punktioon ennen reissua, niin sit ottas päähän vielä enemmän (ja olis menny satoja euroja kankkulan kaivoon...). Miks tän pitää olla niin v***n vaikeeta???
Sori, en nyt pysty keskittyy mihinkään muuhun ku omaan itteeni...
Kylläpäs tuli taas itkettyä ja kirottua tätä epäreilua elämää ja hoitojen vaikeutta, mutta onneks pystyttiin puhumaankin! Päätettiin jatkaa tätä hoitoa ainakin sinne maanantain ultraan asti ja kattoo sitten miltä näyttää. Silläkin uhalla, että ei ehditä punktioon (jos siihen siis joudutaan/päästään...) ennen reissua, jolloin menis melkein 300 euroa hukkaan - tuo on kuitenkin pieni summa kun ajattelee kuinka tässä jo on mennyt tuhansia euroja näihin hoitoihin. Kun mietin sitä, etten vois oikein olla töistä poissa, niin mies sano, että kyllä lapsi kuitenkin menee työn edelle ja niinhän se on. Enkä koskaan aiemmin oo ajatellukaan, etten vois olla näiden hoitojen takia poissa töistä, mutta jotenkin nyt on sellanen tilanne...
Nyt sit varmaan pitää alkaa toivomaan, että maanantaiks saatas oikein hieno ovulaatiota vaille valmis rakkula (tai oikeestaan kaks) tai sitten tosi monta ja päästäs jo tiistaina punktioon (mikä tosin on toiveajattelua....)!
Nyt ei jaksaisi yhtään mitään.. Mieli on tosi matalalla, onneksi sentään on viikonloppu, tosin vanhempieni luona kyläillessähän se menee, mutta ei sentään tarvitse näitä viimeisiä piinapäiviä täällä töissä pyöriä. Niin - pp on 10 ja ei sitten niin mitään oireita, joten huti taisi tosiaankin tulla.
Voi, että Pumpukka. Kuulostaa kyllä tosi vaikealta tuo hoitojen eteneminen. Tsemppiä kuitenkin ja pidän peukkuja, että munasarjat suostuvat yhteistyöhön. Muistelen että olet Keski-Suomesta, oletko jutellut keskussairaalan lääkärin vain In-Tiimin lääkärin kanssa. Itselläni on joskus sellainen olo, että tuosta In-tiimin lääkäristä ei saa oikein mitään irti. Tosin onhan hän ihan mukava ja rauhallinen, mutta hieman liiankin rauhallinen välillä.
Pistäkääs piinailijat tuntemukset peliin.. Ja hauskaa viikonloppua tietenkin kaikille!
Leia
Huomenta!
Ihanaa, että on perjantai!!!
Voi Pumpukka kun kurja tilanne, mutta toivottavasti maanantaina näyttää kaikki munikset hyville ja ehditte ennen reissua. Toivotaan kovasti niin. Ja totta, että tässä hommassa vähiten kannattaa miettiä työjuttuja. Eiköhän meillä kaikilla tämä asia aja aina työn edelle. Tiedän kyllä toisaalta, että joskus voi tuntua hankalalta.
Lilium kanssa mennään samoissa tahdeissa kohti ivf:ää (toivottavasti ei tartteis sinne asti, mutta.....) Sain klinikalta jo ohjeita ivf:stä. Siinä oli, että sumuttelut aloitetaan noin viikkoa ennen oletettuja kuukautisia. Mun tarvitsee näin ollen ostaa vain vähän niitä tämän vuoden puolella ja kaikki loput lääkkeet sitten ensi vuoden puolella. Meillä ei siis tänä vuonna lääkekatto tule täyteen. Me mennään seuraavan kierron puoliväliä ennen suunnittelukäynnille, joten silloin katsotaan kaikki tarkemmin mitä pitää ottaa/pistää milloinkin ja milloin on seurantaultrat ym. Minua on jo mietityttänyt mitä kerron täällä töissä sairasloma syyksi. Totuutta en aio kertoa. Olen miettinyt myös samaa kuin sinä Lilium, että tämä on se viimeinen oljen korsi ja se jotenkin pelottaa. Mitäs jos hedelmöitystä ei tapahdu, jakautumista ei tapahdu tms. Toisaalta josko sieltä löytyisi syy tähän lapsettomuuteen..... Mutta kuinka paljon voivat auttaa noihin asioihin enään. Tietysti on vielä icsi..... No ehkei kannata miettiä liikaa, tulee mitä tulee.....
Oliks sulla tänään inssi Lilium? Miten meni? Mulla lääkäri ultraa aina ennen inssiä ja varmistaa vielä mikä on tilanne. Minusta se on hyvä juttu, niin tietää vähän missä mennään.
Elliida kyseli inssin jälkeisestä " varmistelusta" . Me ollaan aikaisemmin varmisteltu kotikonstein, mutta tässä inssissä mies joutui työmatkalle heti oman osuutensa jälkeen. Eli jos meille plussa tulisi, se olisi täysin inssin ansiota.
Omassa navassa mennään puolessa välin piinailuja eli pp7. Vielä viikko ennenkuin taas tietää mitään.....
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Kille
Elliida: Meilläkin oli siis viiminen inssi, nro 5. Tosi hyvä, että pääsitte inssiin eikä menkat alkanu kesken kaiken. Voisko se tuhruttelu Pregnylin jälkeen olla jotanki ovisvuotoa?
Lilium: Musta kp10 limis 6.7 ja rakkula 17 mm kuulosti ihan hyvältä. Sullahan oli tänään inssi, onnea siihen vaan ja miten meni!!??. Mulla on ollut näissä kahdessa viimisessä inssissä ihan samat fiilikset kuin sulla. Mitä hittoa pistää rahaa kankkulan kaivoon ja saada YKS munis aikaseks kun teen sellasen ilmeisesti itsekin. Ja gyne vielä kehtaa ' kehua' että mulla on hyvä vaste lääkkeille. No joo, munis tulee aina nopeesti, mutta vaan se yks.
Nea: Niin tuttua toi sun miehen reaktio. Meilläkin tuntuu olevan niin, että mies ei juuri halua keskustella inssiasioista tms.. Silminnähden ärsyyntyy, jos kerron jotakin aiheesta. Mutta toisaalta hän on enemmän jalat maassa ja katsoo hoidon kerrallaan eikä suunnittele ensi vuoden tapahtumia....Mullakin on hieman taipumusta mennä asioiden edelle. Mutta klisee on, että miehet yksinkertasesti reagoi erilailla kuin naiset, naisille nää hoidot on niin paljon ' läheisempiä' kun kaikki tuntuu omassa kropassa.
Leia: Täällähän minä olen! Mullakin iski tossa pp9 korvilla epätoivo ja tietosuus että tääkään inssi ei onnistu, tuttu tunne siis. Mutta iskipä mulle se epätoivo siinäkin kierrossa, jossa plussasin. Niin että mä en voi muuta tehdä kun toivotella sulle paljon tsemppiä, runsaasti toivoa ja jaksamista!!!
Pumpukka: Voi että kun tuntuu tosi vaikeelta. Mä pitelen sulle täällä peukkuja, että maanantain ultrassa tulis hyviä uutisia ja pääsisitte joko IUI/IVF -meininkiin. Noista luovareitten käytöstä IVF:ssä en osaa sanoa, ihme lääkäri sulla, kun ei osaa selittää...Mutta kysta ei estä hedelmöittymistä!!!! Tää on nyt mun gyneltä updated info!!! Kysta on kuulemma erittäin normaali asia naisen kierrossa ja että se olis jotenkin haitallinen, on vanhaa tietoa.
ON: Nega. Mitäpä tuosta voi muuta sanoa. Meillä meni pienen perheriidan puolelle pari päivää sitten, mies töksäytti melko reippaasti että mitä jos lopetettaisiin hoidot tähän. Paruin muutaman päivän aivan solkenaan. Mutta päätettiin jatkaa kuitenkin hoidoissa, mies oli lähinnä huolissaan mun jaksamisesta. Lisäksi meillä on jo yksi lapsi ja ollaan oltu tosi huolissaan, meneekö hänen lapsuutensa pilalle, kun kaikki aika kuluu toisen lapsen yrittämiseen. Mun olo on nyt ihan jees, itseasiassa ennen testiä olo on pahin: on varma ettei tärpännyt mutta on kuitenkin epätietosuus läsnä...jos kuitenkin. Selkee nega antaa tyrmäävän vastauksen mutta sentään epätietosuus poistuu. Hetken siinä on aivan tyhjän päällä....Jokatapauksessa siis oon ihan tyytyväinen nyt tiedossa olevaan hoitotaukoon (henkistä lepoa ja jumppaa yms. itseeni panostamista, jee!!) ja siihen että toivoa kuitenkin vielä on kun jatketaan keväällä. Mutta aivan kuten KILLE sanoi: mitä jos ivf:kää ei tuo tulosta.......toiveet on varmasti vielä korkeammalta niin että kuinka megasuuri pettymys on mahdollisesti tiedossa....
Mä poistun palstalta ja palailen omien tietojen mukaan maalis-huhtikuussa ivf-pinoon, joten ehkä kuullaan silloin. Odotan just gyneltä soittoa, että josko saisin osataa lääkeet tämän vuoden puolella, ollaan 100 ¿ vajaa lääkekatosta.
Mukavia inssejä, paljon tsemppiä vielä piinailijoille, ja ennekaikkia plussia!!!! Halit kaikille teille ihanille naisille!
J
VOI JORNER...PAHOILLANI OLEN!!!!!
Ehkä/toivottavasti tapaamme vielä jollain toisella palstalla ja mieluiten mahdollisimman pian :) On tää välillä joo niin toivotonta tää miehen kanssa asioista puhuminen, mutta pakko ajatella niin ettei niilläkään helppoa ole, ja ehkä siks just reagoivat niin kun reagoivat...
Kiva PUMPUKKA (meniköhän oikein) että pääsit jatkamaan hoitoja...toivottavasti homma etenee päätökseen asti!
YAVANNA: Perässä tuut piiniksissa, koita jaksaa;) Niistä kavereiden vauva-uutisista: On se niin kummallista, että meilläkin on nyt sitte kaikki kaverit jo saaneet sen lapsen...yrittämisen ovat kaikki alottaneet meiän jälkeen. Kyl tekee kipeetä usein, mutta onneks ei ole vielä tullu vauvoja nähdessä paha mieli. Toisin kun jos nään kaupoissa mulle vieraita ihmisiä jotka lässttää vauvojensa kanssa, niin tulee sellanen v.itutus että oottepa nuijia...tää on just tätä mega katkeruutta jota sillon tällön ilmenee. Ja itseasiassa taas syntyi keskiviikkona kaksi pientä tyttövauvaa, serkulle ja työkaverille:)
ELLIIDA: Toivottavasti ei jouduta tammikuun IVF-pinoon, mutta siellä siis tavataan jos huonosti käy:) Siitä varmistelusta, niin meille ei ole kumpikaan lääkäri sellaisesta puhunut. Kuitenkin olen kuullu puhuttavan, että se on lähinnä " psyykkistä" siinä mielessä, että asiaan liittyisi vähän romantiikkaakin eikä vaan lääkärikäynteja. Me ei tässä kierrossa varmisteltu yhtään. ja kuitenkin...onhan ne parhaat simpat jo ammuttu parhaisiin asemiin...;)
LILIUM: Kannattaa käydä kurkkimassa noita IVF-juttuja tuolla muissa pinoissa, niin mä oon tehnyt. Ja oon ymmärtäny, että pitkässä kaavassa sumuttelut alotetaan kierron loppupuolella, ja lyhyessä kp 1-3. Mä en vielä tiedä jos mulla mennään pitkän tai lyhyen mukaan..mahdollisesti lyhyen.
MIL-LIS, LEIAK, KILLE, ja muut samoihin aikoihin piinailijat: Millon meinaatte testata? Mä aion testata perjantaina 1.12 ! En oikein voi aiemmin kun otin sitä pregnyliä vielä pp 7 ja siitä pitäs sitte odottaa se 7-11 pvää. Mutta siis 1.12 on pp 16 ja uskon että sillon on varmaa tietoa saatavilla...
Hyvää viikonloppua kaikille, Nea :)
Vilkutukset kaikille minut aiemmista inssipinoista muistaville!
Pahoittelut ainakin Annulle ja Jornerille mönkään menneestä inssistä. Pieni hoitotaukokin tekee ihmeellisesti terää mielelle, nimim. kokemusta on. Vaikka sitten näkisikin harva se yö unta vauvoista...
Pumpukan tilannetta tulin erityisesti kommentoimaan. Omituinen kommentti lääkäriltäsi, ettei luovutettuja voi käyttää ivfssä. Itse olen menossa ivfään luovutetuilla siittiöillä. Uskon, että lääkärisi ajattelee tätä tulevaa lakia. Eli lain astuessa voimaan alkiot, joissa on luovutettuja soluja, täytyy tuhota. Mutta laki astuu voimaan kesällä, joten hyvin ehtisit alkiot käyttää! Lisäksi minulle sanottiin taysissa, että varmaankin jonkinlainen siirtymäaika alkioiden käytölle saadaan myös kesän jälkeen, vaikka tällä hetkellä laki onkin tämä. Minulle tays halusi järjestää ivfän jo nyt juuri sen vuoksi, että on ainakin kaikki keinot kokeiltu ennen lain voimaan astumista. Sanoivat, että ehtisi vielä toisenkin ivfän tarvittaessa tehdä ennen kesää.
Tsemppiä kaikille piinaileville! Toivon niin paljon, että mahdollisimman montaa lykästää.
Voi Jorner - pahoitteluni, ettei tämäkään hoito tuottanut tulosta! Lohtuhaleja täältä!!! Rentouttavaa hoitotaukoa ja onnea jatkoon!!
Kiitos kaikille ihanista sanoista - ne taas helpottivat tämän epätoivon keskellä! Kylläpä Jorner oli ihanaa päivitettyä tietoa tuosta kysta-asiasta!!! Yksi kivi putosi harteilta pois! Mutta voi Ilpo, sun viestis saikin mut sitten taas itkemään - musta tuntuu, etten mä nykyään teekään mitään muuta ku itken... Siis mä olen aivan järkyttynyt tuosta, että jos luovutetuilla aikaan saatuja alkioita on pakkasessa, kun laki tulee voimaan, niin ne tuhotaan!!! Vaikka meillä ei siis vielä ole mitään alkioita, niin kyllä jo itkin niiden mahdollisesti tuhottavien puolesta - ne on meidän alkioita, ei niitä voi tuhota!!!! Sitä paitsi kuka korvaa rahat, jotka on käytetty hoitoon, jonka tulokset heitetään roskiin?? Onhan tuo nyt aivan perseestä! Toivottavasti siihen nyt tulee sitten jokin siirtymäaika. Mutta eipä tässä laissa ole muutenkaan meitä lapsettomia ajateltu (tämä tuntunma ainakin on koko laista), niin miksipä sitten jatkossakaan... En kyllä tajua, että miksei meille ole sairaalalla mitenkään kerrottu tuon lain vaikutuksista juuri meidän hoitoihin. Kiva, että edes täältä saa tietoa!
LeiaK: oikein muistit, Keski-Suomesta ollaan ja tämän hoidon yhteydessä oon vaan jutellu keskussairaalan lääkärin kanssa. Musta tuntuu että siltä ei koskaan saa mihinkään vastauksia, kun taas In-Tiimin lääkäriin oon ollu kyllä tosi tyytyväinen. Ollaan aina välillä käyty In-Tiimissä ja sieltä olen saanut tarvittaessa vastauksia.
Tsemppiä kaikille jo piinaileville! Olikos meitä muita loppukuun inssiläisiä ku minä - vaikka mustakaan ei enää tiiä, ett oonko inssiläinen vai mikään...?
Hyvää lauantai-iltaa kaikille!
Kiitoksia tsemppitoivotuksista Kille75:lle ja Jornerille ja muillekin tilannettani kommentoineille.
Jorner, todella suuret pahoittelut negasta! Tauko voi tehdä todella hyvää, itse olen löytänyt kuntoilun lisäämisestä paljonkin virtaa tähän välillä niin synkkään tilanteeseen.
Pumpukka, huh mikä tilanne teillä. Toivottavasti jokin ratkaisu löytyy ja pääsette vielä lomamatkallennekin. Mikähän kumma siinä on, että vastoinkäymiset tulevat aina noin ryppäissä? Murphyn laki tai jotain... Itsekin olin tosi kummastunut kun 5 päivän Menopur-kuurista syntyi vain yksi munasolu. Toivottavasti tammikuun IVF:ään mennään sitten kunnon annoksilla, jotta pakkaseenkin saisi jotain.
Kiitos Nea80 vinkistä, täytyykin selailla IVF-ketjuja ahkerammin. Kaikki tieto IVF-hoidosta onkin tervetullutta...
Nyt sitten kuulumiset eilisestä inssistä. Sitä edellisenä päivänä eli torstaina oli iltapäivällä vähän kramppailua mutta olin toiveikas ettei ovis olisi ollut vielä silloin. Eilisaamuna alkoi olla myös pientä painontunnetta vatsalla ja vastaanottoani odottaessa alkoi oikeaa puolta alaselästä kivistää. Lääkäri sitten tapaamisemme alussa kyseli kuulumisia ja siinä sitten ajatuksia vaihtaessamme alkoi tuo alaselän kivistys levitä alavatsallekin. Sanoinkin lääkärille että kerrankin ultrataan kun on näitä kipuja, jännä nähdä mitkä on näkymät.
Noooh, siellähän oli sitten enää keltarauhanen näkyvissä eli ovulaatio oli jo ollut! Eli kivut näyttävät tulevat vasta ovulaation jälkeen kun aiemmin olen kuvitellut sen olevan vasta tuloillaan. No toisaalta se on ihan loogistakin koska munarakkulasta puhkeava nestehän noita kipuja vissiin aiheuttaa. Pääteltävissä siis on, että 40 tuntia Pregnyl-piikista oli tavallaan " liikaa" jos haluaisi ettei ovis olisi jo ollut. Lääkäri lohdutteli kuitenkin, että uusimpien tutkimusten mukaan on jopa eduksi, että munasolu on jo irronnut ja on jo etenemässä munanjohtimissa. Mutta toiset tutkimukset ovat tätä taas vähän vastaan, joten mene ja tiedä. Kyselin, olisiko ollut nähtävissä, miten kauan aikaa sitten ovulaation on ollut ja lääkäri sanoi ettei sitä pysty sanomaan koska rakkula surkastuu pieneksi keltarauhaseksi saman tein irtoamisen tapahduttua. Joten toivottavasti suuremmat kivut eilen verrattuna torstaihin merkitsi ettei ovis ollut vielä torstaina. Ettei vaan olisi ollut liian myöhäistä...tosin kokonaista vuorokautta inssin ajankohtana ei ollut mennyt vielä niistä ensimmäisistä krampeista laskien.
Koska munis oli jo irronnut, en saanut tietää sen kokoa. Pari päivää aiemmin se oli ollut 17 mm joten Pregnylin ansiosta se on voinut suurentua hyvinkin 20 millin tienoille. Paljonkohan pienempänä munasolu voi edes irrota? Voikohan Pregnyl pakottaa sen irtoamaan epäkypsänä? Noita en huomannut kysyä lääkäriltä...
Hyvä uutinen oli, että kohdunkerros oli siitä alle 7 millin paksuudesta kasvanut kauniiksi kolmikerroksiseksi. Lääkäri ehti ottaa ultrauslaitteen pois ennen kuin ehdin kysymään tarkkaa mittaa, joten sitä en sitten saanut. Mutta hyvältä ja paksulta kuulemma näytti, joten muulla ei kai olekaan merkitystä.
Itse inseminaatio kävi nopeasti niin kuin ennekin, mutta olin jo unohtanut että pikkasen se " levityslaitteen" ja katetrin laitto nipistää. Mutta ei mitään pahaa tosiaankaan. Pesun jälkeen siittiöiden määrä oli huikeat 63 miljoonaa, joten luulisi riittävän. Tulokset oli liikkuvuuden ja muodon suhteen kuitenkin hieman aiempaa huonommat. Yhdistettynä liikkuvuuden a ja b-osiot tuli tulokseksi 46 % kun > 50% oli ihanne. Normaalimuotoisia puolestaan oli vain 5 %, aiemmin määrä on ollut 8%. Huonompiin arvoihin on voinut olla syynä maksimipidättäytymisaika eli 5 päivää, koska joukossa on ollut vanhoja ja kuolleitakin siittiöitä. Lääkäri kuitenkin sanoi arvojen olevan edelleen hyvät eli siinä mielessä asiat kai OK.
Lääkäri neuvoi 2 viikon päästä testaamaan kotitestillä ja testauspäiväksi olen suunnitellut lauantain 9.12. Voi hyvin olla ettei edes tarvitse testata koska menkat voi hyvin alkaa jo sitä ennen mutta aiemminkaan en viitsi kun on paha tentti just siinä perjantaina 8.12.
Kyselin vielä lääkäriltä, miten nopeasti pääsee toisee IVF:ään jos eka ei onnistu tammikuussa. En mä mitenkään pessimisti ole, enhän? Kuulemma vasta syksyllä onnistuisi seuraava tuorehoito! No huh huh. Melkoista odottamista. Mutta sen siitä saa kun halvalla yrittää päästä. No, toisaalta se ei haittaa kun on kesäkuussa häätkin. Ei ainakaan tarvitse olla lääkepistosten takia turpeana ja kiukkuisena kun muutenkin tekee tiukkaa mahtua ostamaani hääpukuun. Saati sitten että olisi joku hyperi päällä... Ja jos taas olen raskaana niin vallan mieluusti ostan toisen ja erimallisen hääpuvun siitä ilosta! Noita PAS:eja tehdään kevään ja kesän aikana niin monta kuin tarvii ja pakkasessa vain on tavaraa, joten se vähän lohduttaa.
Eilen oli sitten aikas kramppimainen olo koko loppupäivän. Vessakäynneillä tuli hieman veristä tuhrua ja sitä on näkynyt myös tänään. Kipuilua ei tänään ole enää ollut kuin vain pientä pistosta vasemmalla puolella alavatsaa, joka on vähän outoa. Oikealla puolellahan se keltarauhanen möllöttää... Hassua muuten, mutta en huomannut tässä kierrossa kunnollisia ovislimoja lainkaan vaikka oli lääkkeetkin käytössä. Normaalisti ne ovat ihan selvät, ei epäilystä. Inssiä edellisenä päivänä oli jotain sen suuntaista, joten ehkä se oli sit siinä.
Semmosia täällä suunnalla. Yritän kehitellä itselleni nyt tähän yritykseen varovaisen mutta kuitenkin positiivisen asenteen, jos sillä olisi vaikka hyvää vaikutusta asiaan. Ja onhan se kivempi miehellenikin kun en koko ajan maalaile piruja seinälle. Rajansa se on hänenkin optimismilla. ;) Nyt hän on parhaillaan " kippaamassa keppanaa" kaverinsa saunaillassa ja minä täällä yritän päntätä maanantain tenttiin. Mutta hyvä vaan että pääsee purkamaan tuntojaan parhaimpien kavereittensa kanssa. Tai eihän nuo miehet taida syntyjä syviä kovin paljon jutella, taitaa olla enemmänkin näitä naisten juttuja... ;) Mutta pääasia että rentoutuu, kunhan ei kippaisi liikaa...
Rentoa viikonloppua kaikille ja käykäähän kertomassa kuulumisianne!
Lilium
Nea_80: olen ajatellut testipäiväksi keskiviikkoa... mut eilen ja tänään nipistellyt vatsaa kuten aina ennen menkkoja :( eipä siis tällä hetkellä odotukset kovinkaan korkealla... mutta pidetään peukkuja ja toivottavasti paljon plussia marraskuisille!!!
Heippa!
Onpas viikonloppuna ollut hiljaista täällä pinossa. Vietin eilen mukavan illan hyvä ystävän kanssa syöden ja viiniä juoden. En ollut hänelle aiemmin kertonut yrityksestämme, mutta nyt kerroin kaiken. Tuli sitten taas vähän itkettyäkin, mutta muutoin oli kyllä tosi mukavaa.
Jorner: Pahoittelut negasta!! Kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin.
Nea: En ole uskaltanut miettiä mitään testauspäiviä. Kattelen rauhassa eteenpäin.... Vielä ei oo koskaan tarttennut testiä tehdä, täti ilmoittelee aina hyvissä ajoin ja melko täsmällisesti. :-(
Voi Ilpo: millon teillä on ivf? Peukkuja! Me varmaan seurataan sinua tammikuussa.
Lilium: teidän inssinne meni sitten hyvin, nyt vaan toivotaan parasta!!
ON: kp9 menossa ja vaikka olenkin ollut sitä mieltä, että ei onnannut tässäkään kuussa, niin väkisin mietin onko jo menkkaoireita vai ei? No keskiviikkona olen jo varmaan viisaampi: normaalisti silloin alkais tiputtelu.....
Onkos kukaan piinailun loppuvaiheessa, kun en millään muista kuka oli menossa missäkin? Plussat vaan piileskelevät jossain.....
Kille
Kun minä pöhkö sain mielesi vielä matalammaksi. Oikeasti viestini tarkoitus oli kannustaa sinua ja miestäsi käyttämään lahjasiittiöitä, jos ivfään päädytte, esim.hedelmöittämään osan munasoluista niillä. Laki on toden totta aika kurja tällä hetkellä, mutta mulle hoitaja sanoi, ettei sitä kuitenkaan kannata liikaa miettiä, kun hän ainakin uskoi, että jonkinlainen siirtymäaika saadaan lakiin mukaan. Ja itse ajattelen niin, että jos raskautuisinkin jostain ihmeestä, ja alkioita olisi silti jäljellä, niin sitten saisin ainakin pitää loput alkiot. Vaikka tällä hetkellä laki ei lupaa sitäkään. Tosin turha miettiä niin pitkälle... Laki on äärimmäisen kökkö, mutta kyllä siihen varmasti saadaan muutoksia. Ja me selvitään tästä! On tärkeää, että tietää, että on muitakin samassa tilanteessa ja voimme tukea toisiamme.
Kille: ivf on edessä viikolla 50. jännittää kamalasti. Miten sen pettymyksen sitten jaksaa? Tsemppiä sulle kovasti, toivottavasti tämä inssi tuo teille toivotun lopputuloksen!
Ilpo, teillähän on ivf jo ihan kohta. Wau! Toivottavasti teillä onnistaisi heti, niin ei tartteisi pettymystä miettiää. Tiedän, olen sitä itsekin miettinyt, kun ivf:n onnistumisprosentit on niin paljon paremmat, että kai sitä väkisinkin tulee pettymään jos ei onnistu heti. Toivon kovasti, että plussa tulee teille!!!!!
Mielenkiinnosta, että onko teillä ivf pitkän vai lyhyen kaavan mukaan? Meillä tulee olemaan pitkän kaavan mukaan ja aloittelen sumuja jo joulukuun lopussa. Suunnittelukäynti meillä on seuraavassa kierrossa ja jänskättää jo nyt.
Hassua muuten miten joskus kaikki nää termit oli ihan hepreaa ja nyt tietää jo kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Kaverini eilen ihmetteli, kun kerroin hänelle, ettei hän tiedä mitään näistä jutuista, rauhoittelin ettei tarttekaan tietää. Ja ehkä on parempikin ettei tiedä liikaa, kun itsestä jo toisinaan tuntuu, että miten kukaan ylipäätään voi raskautua tai saatikka miten lapsi pysyy matkassa ja saatikka syntyy sitten vielä terveenä. Niin paljon on kaikkea mikä voi mennä pieleen. Näin epätoivoiselta tää tie joskus tuntuu....
Kille
Varoitus: Jos olet hyvällä päällä, älä lue!
Nostan pinoa hiukan ja tulen väliin, ettei Ilpo ja Kille luule, että kaikki muut ovat kadonneet... ;)
Lilium: Testaamme samoihin aikoihin. Mulla verikoe 8.12. En ole tehnyt yhtään testiä itse inssien jälkeen. Koskaan ei ole tuntunut että olisi raskaana. Silti saldo on tähän mennessä 66 prosenttisesti plussaa, koska kolmesta inssistä kaksi tuotti positiivisen tuloksen. Yritän nyt miettiä sitä kannustaakseni itseäni.
Tosin yhtä inhottava kuin nega on tuo heikosti positiivinen. Kun Hcg on niin matala, että tietää joutuvansa juoksemaan verikoissa muutaman päivän välein nähdäkseen vain että arvo yhtäkkiä romahtaa.
Hyvä että Jorner päivitti kysta-asiaa. Mietin sitä, että me täällä pohdimme näitä lääkärien sanomisia ja pyörittelemme niitä mielessämme joskus vähän turhankin paljon. Se mitä lääkäri on jollekulle sanonut, ei päde välttämättä muuten kuin sen potilaan sen hetkisessä tilanteessa. Mutta toisaalta aina kun joku kysyy epätoivoissaan kyselemään neuvoa kohtalotovereilta, niin mielellään vastaa, että mun lääkäri sanoi mulle näin... (Moitin siis lähinnä itseäni.)
Onneksi tässäkin pinossa on monta ääntä korjaamassa, jos joku sanoo jotain mikä ei ihan pidä paikkaansa.
Omaa napaa: Ei tunnu miltään muulta kuin stressaantuneelta. Jos olisin alkio, päättelisin, ettei noin stressaavaisen äiskän kotiin kannata tulla...
Nega, olen niin varma siitä, tulee pikkujoulupäivänä, joten voin sitten hukuttaa suruni terästettyyn glögiin.
Elliida - tuo ei-niin-maanantai-ihminen
ps. Aika söpöä, kun mies oli eka kertaa kertonut kavereilleen tästä meidän lapsettomuudesta viikonloppuna. Aattelin, ettei se ehkä kertois.
Heippa!
Elliida kyseli onko ketään viimeistä inssiään kokeilevia? No täältäkin löytyy yksi, aika pessimistinen tapaus. Tulin juuri ultrasta ja olin kyllä kuvitellut ihan muunlaisia tuloksia kun nyt ekaa kertaa Menopuria (75 IU) oon pistellyt viitenä iltana. Ihan suotta mitä ilmeisemmin ja lähes 90 euroa kankkulan kaivoon. Kohdun kerros oli vain vaivaiset 6,7 mm ja ainoastaan yksi munasolu näkyi syntyneen, kokoa 17 mm. Vasemmalla puolella kierron alussa ollut 27 mm kysta oli onneksi hävinnyt. Mutta kyllähän mä saan yhden munasolun ilman lääkkeitäkin tuotettua ja testien mukaan ovuloinkin. Jostain syystä ei koskaan vaan tärppää ja nyt tuo kohdunkerroskin näyttää noin ohuelta. Clomeilla oli aiemmissa insseissä ihan sama vaikutus... Kyllähän se lääkäri lohdutteli, että kolmekin milliä riittää kiinnittymiseen mutta itsellä on sellainen olo että tärppiin pitäisi olla ihan mielettömän hyvät olosuhteet omalla kohdalla...
No, onneksi se yksi ainokainen munasolu oli sentäs tuon kokoinen vaikka tänään on vasta kp 10. Kaippa se Menopur oli nopeuttanut solun kasvua mutta eihän sillä ole tärpin kanssa mitään tekemistä. Tänä iltana pistän Pregnylin, muuta lääkettä ei tässä hoidossa sitten tulekaan. Kummastelenkin syytä muiden useille Pregnyl-pistoksille...? Perjantaina puolenpäivän jälkeen tehdään sitten inssi. Jäi vain ihmetyttämään kun hoitsu neuvoi pistämään Pregnylin tänään klo 21. Siitähän tulee 40 tuntia inssiin! En tajunnut siinä sitä laskea enkä jaksaisi moisesta soitella peräänkään. Kaippa sitä vain pitäisi luottaa vaikka eikös se tuntimäärä ole 32-36? Tuossa 40 tunnissa voisi tietysti olettaa munasolun ehtivän vielä vähän kasvaa ennen irtoamistaan. Ja sama kai se vaikka olisi juuri irronnutkin.
Eli pikkasen pettynein fiiliksin täällä mennään. Toivoin nimittäin kahta tai kolmea munasolua. Tuntuu ettei yhdellä voi mitenkään onnistua kun on vain joku 10 prossan mahdollisuus. No, nyt pitää vaan yrittää asennoitua niin että koko ajanhan tässä ollaan tammikuun IVF:ää odoteltu ja tämä inssi on vain mielenkiintoinen välivaihe matkalla parempaan tietämykseen solujemme laadusta.
Että semmosia, anteeksi kun tuli näin omanapainen valitus. Toivottavasti meitä loppukuun inssiläisiä riittää tänne kirjottelemaan. Itsellä on hurja tenttisuma meneillään mutta yritän raapustaa tärkeimmät kuulumiset. Kovasti tsemppiä ja onnea yritykseen kaikille, yritetään jaksaa!
Lilium