Inssi marraskuussa
Moi kaikki!
Mulla on eka inssi marraskuun alussa jos kaikki menee hyvin. Aloitan clomikuurin luultavasti ensi viikolla, kunhan ne menkat vaan tulevat ajallaan.
Lapsettomuutta takana n. 2 vuotta ja nyt sitten aloitamme vihdoin hoidot. Mulle tehty verikokeet, ultra ja läpäisykoe, ja kaiken pitäisi olla OK. Miehen simpat todella huonolaatuisia, vain 7 % " oikeanmuotoisia" ja liikkuvuus erittäin heikko.
Onko teillä kokemusta onko inssillä millaiset mahdollisuudet tulla raskaaksi kun tilanne on tämä ? Kertokaa muutenkin inssikokemuksia, miltä se tuntuu, onko kivuliasta ? Laitetaanko aina irrotuspiikki vai pitääkö itse tikuttaa ovista ? Miten pian inssin jälkeen selviää onko raskaana ? Ja tähän liittyen, olen lukenut tätä palstaa ja täällä puhutaan pp päivistä (ilmeisesti piinapäivä, vai?), miten ne lasketaan ?
Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista =).
Kommentit (215)
...tuli vähän nurkan takaa koska oottelin että inssi olis tullu torstaille tai perjantaille. Mut parempi näin, että selviää lopputulos ennen hurjaa juhlaviikonloppua (duunin pikkujoulut ja polttarit) joka on just siinä runsaan parin viikon päästä:) Ja duunista on pitkä vapaa...mutta juhlia pitäs samana iltana, perjantaina ja lauantaina mitenhän käy.
HELINÄKEIJU: Olen tosi pahoillani että taas meni munilleen sun homma...toivottavasti kolmas kerta toden sanoo!!! Nää on niin arvaamattomia nää hommat:(
ELLIIDA: Toivottavasti homma etenee niin, että pääset inssiin asti! Peukkuja pidellään täällä yötä päivää:)
Ja tässä siis mun ultratulosta:
Tänään kp 12 oli muniksia vaan toisella puolella mutta kolmin kappalein ja kaikki isoja noin 17mm (takana puregon 50 iu x 7), eli parempi tulos kun ekalla kerralla. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos tilanne on sama vielä keskiviikkona, niin se ottaa yhden muniksen pois kolmosriskin takia. On kuulemma viimeks 5 vuotta sitte ollu hänen viimeset kolmoset:) Miten tää homma tapahtuu...onx se just sitä punktiota jota IVF-puolella harrastetaan???
Tänäiltana tuikkaan siis pregnylit makkaraan (itseasiassa kohta) kiva että asukkaat kaikki nukkuvat etten jää kiinni itseni piikittämisestä (taas siis yövuorossa) ;)
Edelliskierron lyhyen luteaalivaiheen takia sain tulevan tueksi lisää pregnyliä, jota piikitän siis kahtena ei peräkkäisenä päivänä (kp 17 ja 21) 2500 iu! Onko muilla käytetty pregnyliä tähän tarkoitukseen...lugeista oon vaan lukenu?!? Noh, toivottavasti inssin ajoitus on tällä kertaa nappiin...hope so :)
ANNU: Käyn 3-vuorotyössä ja nyt on tosiaan meneillään yövuorot. Normaalisti tää 3 yötä putkeen mielellään teen enemmänkin! Tää on ihan mun juttu, et sit on pitempiä vapaita jne... Sopii justiinsa tähän elämäntilanteeseen kun mieskään ei tee 8-16 työtä (vaan 7-19 tai pitempää ja joka päivä oikeastaan jos nyt viikonloppuna vähän lyhyempää päivää) :)
Taas jännittää tosi paljon, vaikka pessimisti oonkin. Lääkäri kysyki että mites mä siellä taas oon kun raskaanahan piti olla, ni vastasin siihen, että sehän olis liian epänormaalia että tää on tuttua ja turvallista...nyyh!
Onko muita inssejä mun kanssa samaan aikaan eli 15.11?
Hyviä öitä kaikille, Nea:)
Kannattas munkin välillä lukea noita pakkausselosteita: Netistä just katoin, ja siis pregnyl on myös luteaalivaiheen tukemiseen max 3 injektiota:)
Ihan uus juttu mulle...toivottavasti pelaa:)
-Nea
Helinä: Voi että, kurjia uutisia. En tiedä miten lohduttaisin, uskon kyllä että masentaa ja ottaa päähän kun jo toinen hoito menee harakoille. Mä en muista sun historiaa, onko jollain lääkityksellä sun munikset saatu kasvamaan? Toivottavasti se joka päivä pistäminen sitten ens kierrossa tois toivotun tuloksen. Mua on vähän ihmetyttänytkin tuo joka toinen päivä pistäminen, onko gyne antanut omalaatuiselle pistoaikataululle jotakin selitystä? Iso hali täältä ja voimia!!
Elliida: Vähän on turhan jännät paikat sulla....Niinkuin annukin sanoi, munikset voi hyvinkin ottaa spurtin ja kasvaa 2 mm vuorokaudessa. Pitelen sulle isosti peukkuja bdbdbdb!!!. Nostettiinko sun annosta nyt kolmeksi päiväksi? Sunkaan (olen auttamaton harvapää) historiaa en muista, eli oliko niissä insseissä, joissa munis kasvoi, sama lääke? Jos oli, oliko samalla annoksella? Onkohan kyse siitä, että olisit tullut ' immuuniksi' lääkkeelle. Mullakin Menopurilla kolme ekaa kiertoa toimi hyvin, 75IUI sai aikaan kaksi munista mutta kahdessa viimisessä 150IUI sai enää yhden muniksen aikaiseksi. Ilmeisesti munikset vaan tottuu lääkkeeseen. Vielä älä heitä kirvestä kaivoon, tule kertomaan, miten kävi!! Iso hali!
Nea: Hyvältä kuulostaa!! Joo, kaippa se on niin, että punktoivat sen yhden munasolun pois aivan kuin IVF:ssä tehtäisiin. Jännää kyllä, että suomessa punktoidaan kolmas pois ja muissa maissa ei, vrt. esim. Annun tilanne. Peukkuja sulle tulevaan inssiin! Pregnyl taitaa olla tosi monikäyttönen lääke, eikös sitä voi käyttää sekä muniksen kasvatukseen, sen irrottamiseen, luteaalitukena ja jopa miehen hoitamiseen tietyissä tilanteissa :).
Annu: Kiitos taas tsempityksestä!! Onko uusia tuntemuksia? Mulla pp4 ja olen vihainen kuin ampiainen, grrrrr!!!! Rinnat on hieman nyt Lugejen takia kipeytyneet ja niistä kai tää kiukkukin johtuu. Töissä jo, vaikka flunssa ei ole ihan täysin poissa.
juu, yolla puol kahelta herasin ku oli niin julmetun paha olla. pyoriskellessa meni koko yo ja aamulla -onnex- soitin toihin etten tule, nyt nimittain aikamoinen ripuli.yok! ja kauhea olo jatkuu.
pahottelut helinakeijulle!!! joo, mustakin joka toinen paiva piikittelu kuulosti oudolta. nyt vaan ens kiertoon kunnon piikitykset niin kylla se siita!
nea; onnea huomiseen innssiin!! aivan uutta tietoa pregnylista kylla. monitoiminen laake!
jorner; vai menit toihin! otahan iisisti! mulla ne oudot kivut tais loppua, empa ole juusi mitaan kylla nyt tehnytkaan missa ne olis huomannu (kyykittelya tai portaitten nousua). toivotaan etta ne on ohi. nyt vaan eroon tasta vatsapoposta.
takas petiin.....
Annu! Voi ihminen! Kiitos kaikesta myötätunnosta! Toivottavasti paranet pian! Vatsatauti on tosi ikävä juttu. Sitä on täälläkin liikkeellä, joten pesen käsiäni hysteerisesti töissä, etten saisi sitä. Pistäpä mies passaamaan itseäsi!
Ja kiitos kaikille muillekin! Aikas ihania ihmisiä tässä pinossa!
Helinäkeiju! Olemme joutuneet laiskojen munasolujen uhreiksi! Ärsyttää, vaikka olinkin tällä kertaa henkisesti paremmin valmistautunut kuin viime kerralla. Pistelen vielä kolme päivää samalla annoksella 75IU (isompi kuin viime kierrossa) ja toivon, että jotain tapahtuu.
Mullehan on suunniteltu IVF ja ICSI seuraavaksi. Tehdään molemmat varmuuden vuoksi samalla kerralla, mistä olen tyytyväinen. Toivottavasti saavat silloin munikset heräämään talvihorroksestaan!
Sitä vähän mietin, kun lääkäri oli sitä mieltä, että vasta ensi vuoden puolella mentäis IVF:än, että kannattaisiko sittenkin yrittää lykätä ittensä vielä tämän vuoden puolella hoitoon, koska silloin maksukatto tulisi jo vanhoista täyteen. Jos mahdottoman hyvin kävisi, elikkäs plussaisi, pääsis halvalla. Rahat sais säästää Tutteleihin... ;)
No, en ole oikeasti niin toiveikas. Jospa munikset ovat sanoneet kokonaan sopimuksen irti, niin ehkä päädymme vielä adoptiojonoon. Mies on vaan aika vanha, päältä neljänkympin, että ehkä meille annetaan joku murrosikäinen teiniterroristi korkeintaan....
Nyt alkais olla kiire lähteä töihin! Palaillaan!
Nyt kun on inssissä käyty pitää ihan ensiksi tilittää tätä omaa napaa. Jotensakin huolestuneena suuntailin sinne klinikalle, melkein varmana, että munarakkuloita ei ole kasvanut tarpeeksi. No, oli siellä kuulemma kuitenkin yksi hyvän kokoinen rakkula odottelemassa puhkeamista ja miehen (taaskin erittäin hyvä laatuinen) lasti pääsi matkaan. Tosin tällä kertaa kävi kyllä kipeästi. Jostain syystä lääkäri ei löytänyt katetrillaan helposti perille saakka ja hoitsukin painoi tosi ikävästi kohtua tuosta mahan päältä. Oli melkein hellät oltavat hetken aikaa. Ja nyt on side housuissa, koska saattaa tulla hieman verista vuotoa tuon operaation jäljiltä. Höh ¿ viimeksi oli niin kivuton ja huoleton inssi, ja toiveet korkealla. Nyt noista ei pitänyt mikään paikkaansa. Mutta pp=0 ja täytyy kaksi viikkoa tässä jaksaa taas piinailla.
Elliidalle vielä kovasti peukkuja! Jospa ne munikset tosiaankin jaksaisivat lähteä kasvamaan vielä ja pääsisitte parin päivän päästä tosi hommiin.
HelinäKeijulle pahoittelut sen sijaan. On varmasti kurjaa, kun ei ikinä pääse edes tähän piina vaiheeseen. Toivottavasti nyt seuraava kerta sitten toden sanoisi ja lääkitys osuisi kohdilleen.
Annulle pikaista paranemista!! Ja Jornerille kirjaimellisesti pitkää pinnaa piinaan! Toivottavasti Lugejen mukanaan tuoma ärripurri helpottaa kohta puoleen. Itselläni nuo Terolutit eivät kyllä aiheuttaneet mitään sen kummallisempaa sivuvaikutusta, joten siitä kohtaa olen kyllä onnekas.
Nean tilannehan vaikuttaa tosi hyvältä. Olisin itsekin mieluusti ottanut pari munarakkulaa. Olisi tuntunut jotenkin paremmilta sitten ne onnistumismahdollisuudetkin. Peukutukset huomiseen ja tervetuloa vaan piiniskaveriksi.
Terkkuja kaikille!
Leia
tää menopur oli ensimmäinen kierto kun niitä käytin, aikaisemmin mulla ollut vain clomit kp5-9. ja pregnyl ja tarvittaessa orgalutranilla jarruteltu jos ovis sattuu viikonlopulle.
tää meillä jo olisi ollu 6 inssi. 3 tuotti plussan, mutta oli tuulimuna. meillä lahjasolut käytössä. tässä tämä lyhykäisyydessään. minussa ei kovinkaan paljon vikaa löytynyt, muuta kuin että en ovuloi mahdollisesti joka kuussa.
Hei!
Pitkästä aikaa pääsin koneelle...
Nea_80: minullakin huomenna inssi, pidetään peukut pystyssä, että kaikki menisi hienosti... kuten aikaisemmin olen tässä ketjussa kertonut niin meillä tämä on viimeinen kerta (3.inssi) ja mies ei valmis muihin hoitoihin :( Maanantaina ultrassa näkyi kolme follikkia ja lääkäri antoi niiden kasvaa vielä, katsotaan mitä huomenna... vähän pelottaa, että ovis onkin tapahtunut jo :( mutta tämä vain minun omaa jännittämistä...mikä sinulla tilanne?
JORNER, ANNU, LEIAK ja muut piinalijat: VOIMIA PIINISTELYYN:)
MIL-LIS:
Sul on kyl rankka tilanne ton sun miehen mielipiteen suhteen, ootko varma että se on päätöksensä tehnyt?? Miksi mies on tätä mieltä..ei vaan jaksa vai enää? Mä en kyllä todellakaan tiedä kuinka kauan ite jaksan tätä. Kyllä vaan tulee yhä useammin mieleen, että kaikella on tarkotus ja sitäpaitsi mä uskon kyl täysin kohtaloon. Eli en ite oo varmaankaan valmis jatkamaan tätä hoitorumbaa vuosia jos ei onnistu. Kokeillaan ne hoidot mitä on, ja jos ei onnistu ni sit pitää miettiä elämä ihan uusiks! Onx millis teillä ollu puhetta adopiosta tai sijaisvanhemmuudesta?? Ootko puhu tästä asiasta ammattilaisen kanssa (siis hoitojen lopettamisen herättämistä tunteista)? Mä oon miettiny usein, että olis tarpeen jutella jonkun ihan vieraan auttajan kanssa monestakin asiasta, ei vaan tästä lapsettomuudesta. Ja vaikka klinikalla on oma terapeutti (seksuaaliterapeutti) niin mulla on liian suuri kynnys varata aika vaikka aina hänen kanssaan puhuuki kun siellä käy ja erittäin mukavalta tuntuu!
Täällä jo odotellaan huomista...aina jännittää sillai kun olis menossa ensitreffeille (no kiva tietty kokea sitäkin tunnetta uudelleen ja uudelleen). Eli siis sellanen kiva jännitys, vaikka aika pessimisti muuten oonkin:)
Mulla oli eilen illalla jännät paikat, ku aloin sekottelemaan pregnyliä; Kävin siis lääkärillä eilen päivällä, ja se ilmotti että irrotuspiikki illalla. Mulla oli yövuoro edessä, enkä ollu menossa ennen töitä kotiin ku olin ihan toisessa suunnassa. Pregnyl mulla oli kotona odottamassa, mutta se kirjotti mulle uuden reseptin, koska joudun sitte kuitenkin käyttämään tota vielä sit inssin jälkeen. No mut siis illlalla tuli ihan sellanen kauhee olo, että muistanko varmasti kuinka homma toimii (ohjeet oli tietty kotona muiden juttujen kanssa ja olin vasta kerran ennen pregnyliä käyttänyt). Kyllä se sit kuitenkin suju hyvin, ja vaikka kuinka yritin hieroa pistoskohtaa ni taashan siinä on toi kipee kohta.
Eli huomenna sitte inssiin ja vähän ylimäärästä jännää siitä kolmannesta muniksesta. voihan tietty olla, että joku niistä kolmesta on lopettanu kasvamisen jo eikä irtoakkaan...who knows:)
Mä en sitte edes pääse kertoilemaan kuulumisiaankaan, ku jään sitte suoraan inssistä stadiin vähän tyttöjen kanssa riekkumaan ja on siknettimahdollisuus hiukka huonompi. Itseasiassa mun paras ystävä on tulossa mun pienen kummipojan kanssa suomeen, ja on aivan ihana nähä niitä. Viimeks nähny pojan ristiäisissä 2,5 kk sitten ja poika on nyt runsas 5 kk. Sitä pientä vois vaan pidellä sylissä aamusta iltaan..
Voi kyllä vähän väsyttää, ku on kolme yövuoroa takana ja kauheeta ajamista helsinkiin, töihin ja kotiin edestakas. Enkä ehdi aamulla nukkua ennen inssiä, vasta sen jälkeen. Mietin jo sitäkin, että jos ne tekee punktion, ni en ilmeisesti saa ajaa sen jälkeen. No sitte jää auto keskustaan ainaki yöks koska meen kyllä taas yksin sinne!
Miten muille...käyttekö hoidoissa yksin vai yhdessä miehen kanssa???
Meillä on siis hoidot runsaan 100 km päässä kotoa, joten erikseen ollaan hoidettu hommat. Mä tiedän että sitä stressais ihan hirveesti, jos pyytäisin sitä tulemaan mukaan, koska kaikkeen tohon menee yhteensä jo vähintään yli kolme tuntia matkoineen. Ja mä käyn siellä aika hyvin vapaapäivinä, ni musta on parempi että mies saa rauhassa tehdä hommansa. Se ei pysty ottamaan saikkua tai muutakaan yrittäjä kun on:) Mä en ainakaan koe tätä mitenkään ongelmana, käyn mielellään yksin. En sitte tiedä jos hoidot rankkenee..
Aurinkoista syksyä kaikille taas, Nea :)
Kp 10 ja tänään ultra klo 11. Viisi puregonia olen pistänyt massuun ja nyt jännään miltä ne munikset tällä kertaa näyttävät. Ovistesti pitäisi vielä tehdä ennen lähtöä jotta sitten osataan katsoa onko inssillä kiire vai ei. Se on luultavasti perjantaina, jos kaikki menee saman kaavan mukaan kuin viime kerralla. Jännittää vaikka tietää ettei siihen oikeastaan olisi mitään syytä. Parempi vain että olisi mahdollisimman rentona.
Taas pitää lähteä töistä poukkoilemaan kaupungille edes takaisin ja esimies kurtistelee kulmiaan kun en ole tekemässä hommia (onneksi ei sano mitään, muuten kyllä räjähtäisin näissä hormonihöyryissäni). Tällä kertaa meinaan kyllä kylmästi leimata " terveydenhoito ulos" enkä mennä omalla ajalla kuten täällä oletetaan tehtävän. Kyllä ne muutkin lintsaavat, joten miksi minun pitää aina olla niin puhdas pulmunen. Eiväthän he tiedä mitä " vaivaa" tässä ollaan menossa hoitamaan. Kiva sitten taas huomenna tai perjantaina olla poissa pari-kolme tuntia kesken päivän ja takaisin töihin tullessa kuulla että pomo on pörrännyt koko sen ajan huoneessa minua kyselemässä kun ei " muista" että olen lääkärissä. HUOH! Toivottavasti teillä muilla on helpompaa...
hei vaan,
talla alkaa elama voittaa! puurokin pysyy jo sisalla. nyt vaan voimia keraillen tanaan ja huomenna voi palata toihin.
leiak: harmi ettei inssi menny kivutta! mulla oli eka inssi inhottava ja tokas en tuntenu juuri mitaan. no, miten on nyt jalkikateen, onko vointi ihan hyva? voimia piinailuun!
millis ja nea: joko kavitte inssissa??!! Hurjasti onnea, toivottavasti talla kerralla tarppaa!!!
yavanna: miten meni ultra? mitas sielta loyty? ma kerroin mun pomolle tasta meitin projektista ja han oli todella ymmartavainen (itte olivat kayneet ivf pari vuotta sitte). eika ole ollu mitaa ongelmia ottaa aikaa hoitoihin. mutta jos ei tunnu hyvalta toi vaihtoehto, ymmarran kylla ettei valttamatta halua kaikille puhua...
mulla pp9. rintojen kipeys alkaa helpottaa, minka lasken siis menkkaoireeksi. vai voisko se olla pregnylin vaikutuksen loppumunen? tarttisko noi tissit pysya kipeina jos on tarpanny? mulla tuli jo itku kun huomasin ettei ne ole niin arat enaan! on taa kans!! viimeks mul alko tuhru pp11 iltana. eli perjantai lauantai akselilla odotettavissa tuhrua. mul on la polttarit, mut vaikkei tuhruttas niin en tee testia, en varmasti! kuitenki alkaa tuhruttaa viimeistaa la iltana! nyt on kuulkaa kaikki toivo heitetty.... haluan jo ivf:aan! en usko naihin insseihin enaa yhtaa. sori purkaus, mut tuntuu niin toivottomalta. tiedatte varmaan.
toivottavasti olette muut paremmalla mielella!
Täällä sitä vaan piinistellään. PP9 menossa ja oireita ei oikeastaan ole mitään. Rinnat on ollu hieman arat, mutta samalla tavalla kuin menkkojen alkaessa. Vatsaa on kanssa kierrelly ja menkkamaisia kipuja ollu alavatsassa. Monet tietysti sanovat, ette raskausoireihin kuuluu menkkamaisia kipuja, mutta olo on aika negatiivinen. Ma aamulla oli tosi huono olo, mutta sekin meni ohi, eikä muina aamuina ole ollut mitään merkki pahoinvoinnista. Oli varmaan yön aikana verensokeri laskennu liian alas.
Nyt pitäs ruveta tekemään koululle filosofian esseetä. Pitäs saada aikaiseksi viisi sivua aiheesta sukupuolieron etiikasta, eikä kiinnosta sitten pätkääkään.
Tsemii kaikille kanssasisarille!!!
Heissan!
Pikaisesti työn lomassa. kp14 menossa eikä vielä ovistestiin plussa, mutta melko vahva viiva. Inssi siis varmaankin huomenna. Joutuu vähän junailemaan työjuttuja, tänään olis ollu parempi päivä.... mut toivottavasti huomenna sitten! Vähän kyllä tuntuu siltä että ei tästäkään tärppää.....
Annu: mulla rinnat on aina menkkoihin asti kipeet eikä oo merkannut raskautta.....
Tsemppiä kaikille, yritän päästä paremmalla ajalla. Olen kirjoitellut myös tuonne Enskat -pinoon, jossa kaikki toivovat ensimmäistään.
Kille
Ehdin jo tietty eilen sanoa etten heti pääse kertomaan kuulumisia, mut nyt makaan sängyllä ja näpytän kännykällä tätä... Eli inssi on nyt sit tehty ja meni tällä kertaa ihan huomaamatta, oma lääkäri teki nyt. Niistä kolmesta muniksesta oli kaks kasvanu ja olivat nyt noin 19 mm joten mitään punktiota ei tarvittu onneks. Miehen lasti oli sit huonompi ku viimeks, sillon 16 milj liikkuvaa ja nyt vaan 3 milj liikkuvaa. Noilla on 2 milj minimivaatimus. Se ei kyl mun päässä paina, koska kyllähän yks riittää;) Lääkäri kysy et mitä mieltä oon jatkosta, ja että me saadaan päättää. Kerroin oman mielipiteeni siitä ja että mielellään mennään joulun yli ilman hoitoja ja sit heti vuoden alusta lähdetään ivf:fään. Ja että jos sittenkään ei onnista ni sit saa jäädä koko homma. Ilmoitin kanssa että kokeillaan nyt ne mitä on kokeiltavana ja sit lopetetaan tuolla juoksu. Sitä en kyllä tiedä et mitä sitte, apua?!? Kylläpä on kauheeta ku joutuu kirjottamaan tällai putkeen, mut ei auta valittaa... MILLIS (meniköhän nimi oikein?) miten sulla meni ? Kaikille muille piinailijoille ja inssiä odottaville tsemppiä ja jaksamista:) - Nea
Hei Annu73 + muut kanssasisaret!
Ultrassa käyty (kp10) ja kaikki ok ainakin tähän mennessä. Oikealla näkyi yksi pieni follikkeli, josta tuskin mitään tulee, mutta vasemmalla oli mukavan kokoinen (19mm) munis valmiina tosi toimiin. :o) Lääkärin mukaan kuulemma nopeaa toimintaa. :o) Tänään pistän vielä yhden puregonin ja huomenna aamulla klo 6 pitää tuikata pregnyl. Saas nähdä mitä tulee kun pitää sekoittaa ne aineet keskenään ihan nukkumattina ja silmät ristissä. Inssi on perjantaina iltapäivällä. Ilmeisesti minut tungettiin johonkin jämäpaikalle kun on kuulemma aika ruuhkaista. Mutta mitäs tuosta. Ei tarvitse mennä enää inssin jälkeen töihin, vaan jään kaupungille. Ystäväni kanssa olen muutenkin sopinut leffasta ja ruokailusta, joten sopii hyvin. Kunhan ei taas tule maha kovasti kipeäksi jännittämisestä kuten viime kerralla... :o/
Lääkäri ei sanonut muuten mitään kohdun limakalvoista, mutta luin paperista jälkikäteen kommentin " Endo 7mm/l" . Tietääkö kukaan mitä tuo tarkoittaa??
Niistä tuhruista ja lyhyestä kierrosta... Kierto on normaali. Lääkärin mukaan tuhrut ei ole syy vain seuraus, eli ei vaikuta raskautumiseen. Jos kiinnittymistä ei ole tapahtunut niin rupeaa tiputtelemaan. Pregnyl kuulemma " ruoskii" munasarjoja tuottamaan hormoneja ja pregnylin vaikutuksen äkkiä loputtua hormonitaso laskee niin jyrkästi aiheuttaen melko suurtakin tuhruvuotoa. Siksi hän hetken mietittyään määräsi minulle lisää pregnyliä, jotka pistän puolikkaina annoksina kp16 ja kp20 " ruoskimaan" lisää niitä munasarjoja. :o) Toivottavasti tuo " ruoskinta" sitten tepsii... :o) Nähdään sitten parin viikon kuluttua.
Tervehdys kaikki vanhat piiniskaverit ja uudet tuttavuudet! Meinasin ensin, etten nyt pinoutuisi ollenkaan vaan yrittäisin olla ajattelematta (niin varmaan...) koko asiaa, mutta en pysty - kyllä te olette sellanen tuki ja turva! Eli...
Hieman taustaa niille, jotka minua eivät vielä ole tavanneet täällä: takana hoitoja 3,5 vuotta: 4 ICSIä + pas:it omilla siittiöillä ja nyt alkamassa 7. (!!!) inssi luovutetuilla siittiöillä - eikä plussan plussaa! Kovasti jo olen kysellyt, että eikö olisi jo aika siirtyä eteenpäin hoidoissa, mutta lääkäri vaan on sitä mieltä, että insseillä kannattaa jatkaa. Koitetaan nyt sitten vielä ainakin kerran...
Täällä ollaan edelleen aika masentuneita edellisen inssin lopputuloksesta. Vuoto alkoi sitten vihdosta viimein tänään päivällä ja tietenkin kauheiden kipujen kera :o(! Soitin kuitenkin jo sairaalalle - tuossa aiemmin (lokakuun pinossa) kirjoittelin, että ei välttämättä ehditä uuteen hoitoon ennen lomamatkaa, mutta laskeskelin tuossa tämän syksyn inssien perusteella, että pitäisi ehtiä, joten päätettiin ottaa riski, että hoito jääkin sitten kesken. Seuraava inssi kun menisi sitten vasta tuonne tammi-helmikuun vaihteeseen. Tässä inssissä sitten lääkkeinä clomit + menopur (ja toivottavasti taas luget) ja ultra to 23.11. Aika sekavin mielin lähden uuteen yritykseen - taaskaan ei kauheasti uskoa onnistumiseen ole, mutta kuitenkin kokeillaan taas jotain uutta, josko se sitten sen plussan toisi. Tosin en enää taida uskaltaa paljon toivoa...
Onko kenelläkään ollut tai onko nyt lääkityksenä tuota menopuria (en vielä jaksanut lukea tätä koko pinoa, selailin vaan muutamaa sivua). Millaisia kokemuksia siitä?
Täällä alkaakin jo olee monilla jännät paikat. Toivottavasti alkaa plussia paukahdella!
kille: onnea ovisbongailuun!! kiva etta kayt taallakin pinossa kuulumisia kertomassa!
yavanna: onnea pe inssiin! 7mm/l....en tieda mita toi /l tarkottaa mut 7mm sun vaiheessa on ihan hyva, jos se siis sita tarkottaa. viel on pari paivaa inssiin... tsemppia!
pumpukka: taalla siis tavataan taas, phottelut ettei tarpanny. joo, makin ajattelin etten pinoudu mutta taallahan ma jatkuvasti....tule vaan seuraksi!
nea: inssi takana, onnea nyt kauheesti matkaan!! meillakin taalla sanotaan etta vahintaan 2milj simppaa on raja elikka ihan hyvin teillakin on asiat! etko siis suunnittele enaa inssia? mulla on vahan sama fiilis. yksi viela sitten ei enaa -jos siis paastaan ivf:aan.
jenni: PP9 siis me mennaan.... mulla oli tanaan oikein kunnon menkkakouristuksia ja alaselkaakin vahan vihlo...tati taitaa tehda tuloaan! p****! toivotaan ettei tati loyda teidan nurkille!!!!!!!!!!
mukavaa iltaa kaikille ja ++++++++++++++++++++++++++++++
Huomenta!
Varoitus: nyt tulee omaa napaa vain!
Tänä aamuna ovistestin viiva oli edelleen haaleampi kuin kontrolliviiva...... ja kp15. Piti oikein miehen kanssa yhdessä heti aamutuimaan miettiä mitä tehdä. Tultiin sitten siihen tulokseen, että koska viiva oli edelleen selkeästi vaaleampi kuin kontrolliviiva, niin en varannut aikaa inssiin tälle päivälle, vaan teen testin huomenna ja toivon plussaa silloin. Mietin vain, että oliko ovis kuitenkin jo eilen, vaikka viiva aamulla oli myös silloin selkeesti vaaleempi ku kontrolli. Ärsyttävää epätietoisuutta!!! Grrrr! No huomenna aamulla sen sitten näkee mitä tikku näyttää....
Edellisessä kierrossa tikkuun pärähti viiva vasta kun oli ovis ja nyt pari päivää viiva ollut selkeästi havaittavissa. Tosin plussa tulos on aiemmin näkynyt oikeastaan melkein heti, mutta nyt on joutunut odotteleen 5 min. ennenku viiva on ilmestynyt. Aikaisemmin olen kyllä saanut haamuviivoja ennen plussaa. Toivottavasti vaan nyt hätäilen turhaan ja huomenna olis ovis, muuten tää kierto meni harakoille. Mulla kun ei aikasemmin ole ollut ongelmia tulkintojen kanssa, että on ärsyttävää.
Tulipas sekavaa tekstiä, mutta oli pakko taas purkaa tuntojaan...
Missäs kaikki muut? Nyt en muista muiden kuulumisia tarkemmin, mutta yritän palailla paremmalla ajalla ja vähemmän oma napaisella tekstillä.
Kille
Kauheasti tullut taas kirjotusta ja monelle haluaisin kommentoida, saas nähdä muistanko kaikille ;).
ELLIIDA: Mikä siellä on fiilis? Joko on selvinnyt, pääsetkö inssiin tässä kierrossa ts. onko munikset kasvanut? Mä pitelen täällä sulle peukkuja ja varpaita!
PUMPUKKA: Tervetuloa tähän(kin) pinoon. Munkaan ei nyt marraskuussa pitänyt pinoutua mutta minkäs teet......pakko jossakin jauhaa kun miehellekään ei koko ajan viitsis. Ja aattelen niinkin, että tän pinoutumisen jälkeen jää jokatapaukessa sekä hoito- että palstatauolle. Menopur on mulla ollut neljässä inssissä (eka tehtiin clomeilla) ja oon ollut siihen melko tyytyväinen. Joskin parissa viimisessä inssissä ei ole tullut kuin yksi munis enää vaikka annosta nostettiin. Se varmaan ei oo Menopurin ' vika' vaan mun munisten tottuminen lääkehyökyihin. Ja olen ymmärtänyt, että Menopur saa aikaiseksi vähemmän muniksia kuin vast. pistoslääkkeet mutta niiden pitäisi olla laadukkaampia!
KILLE: Hitsit tollasten ovistestausten kanssa, kun ne on aina tulkinnanvarasia. Mä oon ymmärtänyt, että LH-huippu voi joskus pärähtää tosi nopeesti, niin että kannattaisiko sun ovistestailla varmuudeksi vielä tänä illalla? Ja vielä, kannattaisko koittaa niitä digitaalisia ovistestejä? Eikös sellasiakin ole, joskin mulla ei oo kokemusta kuin ' perinteisistä' . Ne taitaa olla samperin kalliita mutta ainakaan ei olis tulkinnanvaraisia.
MI-LIS: Miten meni viiminen inssi? Peukuttelen sulle oikein tosi kovin bdbdbd. Pitkää hermoa piinikseen!
NEA: Jaksuja myös sulle piinikseen! Tosi hyvä että et joutunut punktioon ja inssi meni hyvin! Mäkin käyn yksin hoidoissa, mies on käynyt vain kerran. Mutta mä käyn ihan mielelläni, mun mielestä esim. johonkin nollaultraan miehen on aivan turha tulla, eihän se ole normi gynekäyntiä kummempi. Edellisessä inssissä mies oli mukana kun aateltiin että olis kiva miehen olla paikalla kun lasta tehdään :). No eipä auttanut se. Sitäpaitsi mulla on sikäli onnekas tilanne, että klinikka on tossa n. 7 min kävelymatkan päässä. Joten mä pääsen kipaisemaan siellä kesken työpäivän melko nopeesti, enkä viitsi hälyttää miestä toiselta puolelta kaupunkia. Sillä työpäivää tärveltyis paljon enemmän.
ANNU: Voi kullannuppu eipä vajota mihinkään epätoivon suohon!!!! Ei noista oireista voi päätellä yhtään mitään, believe me, kun olen ollut sekä raskaana että ei-raskaana :). Yleensä mullakin tissikivun hellittäminen on merkki menkoista mutta eihän mulla aina edes tissit tule kipeäksi (tääkin on musta huolestuttava merkki :)). Ja sitäpaitsi kevään keskenmennessä raskaudessa tissikivut saattoi välillä vähentyä ja välillä tulla pois. Muistelisin piinistellessä, että just jossain pp 9-11 paikkeilla kipuilu väheni mutta tuli sitten taas. Eli nyt on mun vuoro valaa suhun rauhaa ja rohkeutta! Menkkakivut sopii myös raskauteet. Edelleen, niin kauan kun ei ole vuotoa, on toivoa!!!
Olipas pitkää sepustusta. ON vielä: pp6 ja tajusin että tässä kierrossa on oireita turha tunnustella. Valkovuotoa ei erota tämän valuvan lugemöhnän joukosta, rinnat on hieman (ja annu vain HIEMAN vaikka käytän helkkarin lugejakin) arat lugejen takia ja luget takuuvarmasti pitää vuodon pois niin kauan vaan tungen niitä housuun. Eli 25.11. pakkotestipäivää kohden mennään vääjäämättömästi. Heh, se näyttäis olevan mun nimpparipäivä :)
Jaksamista kaikille ihanille naisille!
elikkäs inssiin ei sitten huomenna mennäkkään. munikset eivät ole vaan kasvaneet vaikka menopuria olen tökkinyt, limis hyvän erinomainen....
ensi kierrossa koitetaan uudellee, edelleen annoksena 150ky, mutta nyt pistän joka päivä.
tää on jon toinen kerta kun lopetetaan ennen inssiä, ja peräkkäin.
masentaa, olen vihaien... kaikki tunteet nyt pinnassa.