Kaveri varaa minulle ajan kalenteristaan niinkuin jollekin asiakkaalle
Kahvittelu tai muu tapaaminen saattaa mennä kahden viikonkin päähän kun kaverini selaa kalenteriaan. "sopisko 13päivä siinä kello 17 aikaan?"
Oon vähän hämillään mistä on kyse. Ei voida koskaan nähdä spontaanisti vaan kaikki näkemiset pitää järjestellä ja aikatauluttaa.
Kommentit (861)
Mikään ei ole niin paska kuin kaveri joka on tunkemassa silloin kun hänelle sopii, vaikka itselle ei sovi.
Se mikä syy on, ei tarvi edes perustella.
Pelkkä ei riittää.
Järkkyä että selvästä asiasta on väännetty monta sivua.
Tietysti tapaamiset sovitaan molempien kalenterit huomioiden.
Toivottavasti kaveri ei sentään laskuta sinua sinuun käyttämästään ajasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehkä joku neuroosi tai muu mielenhäiriö, mutta itse vaadin sen että tiedän etukäteen mitä päivän aikana suunnilleen tapahtuu ja mihin aikaan, se tuo minulle mielenrauhaa. Spontaanit asiat ovat minusta ihan kamalia ja ahdistaa.
Toki varmaan yleisempi syy on se, että ei vaan yksinkertaisesti ole aikaa. Harva ehtii ainakaan arkena vain istua toimettomana ja lähteä lyhyellä varoitusajalla jonnekin, jos käy töissä ja sen jälkeen vielä hoitaa muita omia tai perheen asioita. Ja vaikka olisikin aikaa, niin myös moni arvostaa omaa aikaa eikä jaksa aina nähdä muita, vaikka pystyisikin.
Kyllä sinulla todennäköisesti on. Eikä siinä ole mitään hävettävää! Se on jo paljon, että myöntää pakkomielteisen kontrollintarpeensa, koska silloin siitä voi halutessaan alkaa harjoittelemaan pois. Muutamalla ystävälläni on samanlaista ja taustalta löytyi mt-ongelmia. Toinen on työstänyt asioita ja jotain parannusta on nähtävissä. Toinen pimahti, kun otin puheeksi hänen kontrolloivan ja itsekkään käytöksensä, kun minulla vaan meni kuppi nurin siihen. Ei olla nähty sen koommin. Oikeastaan aika helpottunut olo.
Tai sitten kysymys voi olla nepsypiirteistä (eivät mikään mielenhäiriö, vaan neurologinen poikkeama), joihin suorastaan suositellaan suunnittelua ja kalenterointia. Itse huomasin jo lapsena, että elämä sujuu paremmin ja oloni on parempi, jos suunnittelen ja kalenteroin. Jos joku ihminen ei tätä hyväksy tai haukkuu mielenhäiriöksi, hän ei ole sellainen ihminen, jonka haluaisin ystäväkseni.
Ei. Sekoitatte eri asioita. Henkilö, jolla nepsypiirteitä, saattaa olla myös sellainen joka haluaa spontaanisti ystävien kanssa sopia asioita. Nepsy-ihmiset saattaa olla niitä ihmisiä, jotka ehdottavat spontaanisti. Eli ei tämä ole nepsy-sidonnainen asia! Se on priorisointi-asia.
Itse olen spontaani nepsy-ihminen ja olen joutunut opettelemaan kalenteroinnin pakon edessä, koska muuten en hahmota aikaa ja lupaudun innoissani kaikkialle ja hyppään tapaamaan kavereita joka pyynnöstä. Sitten ei jää aikaa kotitöille eikä kotona rauhoittumiselle ja elämä menee sekaisin. Pakko siis käyttää kalenteria ja varata sieltä myös pelkkää kotoiluaikaa, jolloin saa myös pestä pyykit ja laittaa ruokaa kaikessa rauhassa, ettei tarvitse tehdä niitä keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni enemmänkin ärsyttää sellainen: "moi, pitkästä aikaa. Lähtisitkö parin tunnin päästä ulos?" Ja en ole siis itse edes mitenkään kiireinen, vaan vain opiskelen. Toki välillä voin lähteä lyhyelläkin varoitusajalla jonnekin. Mutta jos nyt jonnekin lähtee, niin en itse tykkää panikissa valmistautua. Ja valmistautumisella tarkoitan ihan vaikka vaan suihkua ja varmistamalla, että vaatteet on puhtaat.
Enkä ole myöskään ikinä ymmärtänyt, että vähentääkö etukäteen tapaamisen sopiminen jotenkin sen tapaamisen merkityksellisyyttä. Mielestäni päinvastoin. Joku on halunnut raivata tilaa kanterista sinulle. Yleensä nämä "spontaanit" tyypit on enemmänkin niitä hieman itsekeskeisiä tyyppejä, joiden on mahdotonta sopia tapaamisia etukäteen, koska eivät voi tietää kuin ihan just ennen mitä haluavatkin tehdä. Ja siinä kohtaa kilauttavat osoitekirjan läpi, että kuka pääsee viime hetkellä paikalle.
Pöinvastoin. Ne jotka sopivat vuoden päähän jonkun tunnin kahvit, ovat potentiaalisemmin niitä jotka myös peruvat kun kalenteriin tulee muuta kivempaa. Tapaamisia järjestyy paljon useammin spontaanien henkilöiden kanssa kuin noiden en voi nähdä sinua ennen ensi kesän keskiviikkoa-tyyppien kanssa.
Aika loogista, että tapaaminen luultavasti järjestyy todennäköisemmin, jos molemmat sitoutuu tapaamisen tunnin päästä kuin vuoden päästä. Sehän siinä yleensä onkin näiden "spontaanien tyyppien" kohdalla kyse, että yhtäkkiä halutaan seuraa. Ei välttämättä niin väliä kuka lähtee seuraksi, mutta seuraa on saatava nyt ja heti. Sitten kyselevät ihmisiä läpi ja aina varmaan löytyy joku, joka lähtee, joka on itsekin samanlainen tai tottunut toimimaan tämän "spontaanin tyypin" pillin mukaan. Sitten taas tapaamisen sopiminen pidemmän ajan päähän, niin siinä yleensä onkin kyse siitä, että halutaan nähdä juuri se tyyppi, joka kutsutaan.
Mutta toki spontaanit kutsut on silloin tällöin virkistäviä, mutta viittasin nyt henkilöihin, joilla kaikki tapaamiset on tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Se, että tapaamisia on hankala järjestää voi johtua myös siitä ettei se toinen halua viettää aikaa sun kanssa, mutta kokee (vielä) velvollisuudekseen esittää toisin. Teidän kaveruus on muuttunut tai se ei ikinä ollut sitä mitä luulit. Sehän se on mikä tässä nyt niin kiukuttaa, eikö?
Juuri tämä. On mahdollista, että toinen yrittää pitkittää näkemisen sopimista. Odottaa kiltisti, että lopetat yhteydenpidon. Ja aina sama pettymys, kun viestit jatkuu.
Henkilö joka tunkee muulloin kun sovitulla ajalla, on pääsääntöisesti vajaa. Kaverisuhteet ei ole hoitosuhteita. Hoivaa ja huomiota voi hakea ammattiauttajalta.
Usein myös ekstrovertit ei vaan tajua introvertteja ja narsistisesti häiriintyneet on aivan oma lukunsa.
Voi haloo teidän uhriutujien kanssa. Mikään ei kelpaa...
Hulluksi tulisin jos mun elämä olis kellotettu täyteen. Nyt teen vapaa-ajalla ihan mitä haluan ja milloin haluan. Seuraava tapahtuma kalenterissa on kuukauden päässä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää lukea, että näinkin moni kommentoija kokee kaverit ja ystävät negatiiviseksi asiaksi elämässään.
Kyse ei ole siitä että yleisesti ystävät ovat raskaita. Joku yksittäinen ihminen saattaa olla raskas. Dramatisoit liikaa. Näyttää siltä, että et ymmärrä ollenkaan.
Aika selkeesti nämä spontaanit tyypit, joille pitää varata aika kalenterista, on niitä jotka ryövää kaiken energian eikä anna mitään takaisin. Tunnen muutamia tällaisia ja heidän kanssaan pitää pitää tiukat rajat, tai muuten pukkaavat aamupalapöytään eikä lähde pois ennen puolta yötä millään, vaativat vielä yökyläilyä. Kaikki näkemiset pitää sopia etukäteen tai ne asuu taskussa seuraavat kolme viikkoa vieden kaiken energian ja mahdollisesti puhuvat vielä stereot mukaansa kaupan päälle. Näiden tyyppien vaatimuksilla ei oo mitään rajaa ja usein pakettiin kuuluu myös enemmän tai vähemmän piiloteltu ilkeily. Ovat kuitenkin jollain tavalla sidoksissa, ettei niistä voi täysin pyrkiä eroon, joten rajat on oltava.
On myös toisenlaisia spontaaneja kavereita, jotka ovat hyvin tervetulleita vaikka olisi melkein mitä tahansa menossa just silloin.
Aika moni täällä kirjoitellut spontaaniksi tunnustautuva myös kirjoittaa todella ikävään sävyyn ihmisistä jolle ei spontaanit jutut käy. Syy näkemisten vaikeudelle voi olla ihan itse aiheutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää lukea, että näinkin moni kommentoija kokee kaverit ja ystävät negatiiviseksi asiaksi elämässään.
Kyse ei ole siitä että yleisesti ystävät ovat raskaita. Joku yksittäinen ihminen saattaa olla raskas. Dramatisoit liikaa. Näyttää siltä, että et ymmärrä ollenkaan.
Eihän tekstissä puhuta raskaista ihmisistä tai ystävistä sanaakaan. Sinähän se dramatisoit, liioittelet etkä ymmärrä vaan vääristelet ja tulkitset jotain mitä tekstissä ei edes sanota. Parempaa päivää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan että itsekin syyllistyn tähän. Ei tarvitse olla hämillään tai ottaa sitä henkilökohtaisena loukkauksena, ap. Meistä jotkut vaan on oikeesti kiireisiä ja aikatauluttaminen parantaa elämänhallintaa.
Kavereita ei aikatauluteta, siis ihan oikeat kaverit ei tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Kovin kiireistä sakkia laumoittain. Kuitenkin on aikaa roikkua täällä selittämässä, että mihinkään ei ole aikaa. Siinäpä se selitys.
Niinpä. Sitten ihmetellään, kun puoliso jättää ja lapset muuttavat omilleen ja omasta elämästä ei ole jäljellä kuin punttisalitreenit. Paljon onnea vaan!
Kalenteroinnissa on kyse myös arvostuksesta ja motivaatiosta. Kumpaa arvostat enemmän, jumppatuntia vai ystävän kanssa kahvittelua? Tapaatko mielenkiintoisen deitin kanssa keskiviikkona vai lähdetkö kavereiden kanssa viettämään pikkulauantaita? Sitten kun sinulla tulee hiljainen hetki ja tylsää niin pyydätkö jonkun samantien kylään ja sitten hämmästyt, kun hänellä onkin jotain muuta ohjelmaa jo sovittuna?
Olen introvertti ja vihaan kaikkia yllätysvierailuja tai "nyt mennään heti kahville"-soittoja. Mukavampaa tietää kaikki etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Hei kalenteriaikatauluttajat!
Ihan vaa kaverin puolesta kyselen, että onko nää palstakirjoittelutkin aikataulutettu sinne kalenteriin eikä ystäviä tai kavereita voi sen vuoksi nähdä?
On. Ne on sarakkeessa oma aika.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä mielipiteesi sille kaverillesi.
Jos itse olisin hektisimpinä vuosinani tiennyt, että se ystävistäni, jota viitsin tavata kaiken muun elämäni ohella, ja jolle vaivaudun järjestämään aikaa tapaamiseen, ajattelee minusta noin tylysti kuin aloittaja, niin enpä olis sitten järjestänyt sitäkään.
Anna sinunkin kaverisi elää ilman sinunlaista seläntakanavalittajaa, ap hyvä. Ja etsi yhtä "hienoja", "spontaaneja" ja joutilaita kavereita kuin itsekin olet. Kapakoiden kantapöydistä esim.
Suosittelen samaa, kyllä kapakasta spontaani, kiireetön, seurankipeä, huomiota antava kaveri löytyy, jos sellaisen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Jotenkin ärsyttävää. "Joo no mulla olis aikaa nähdä 15.8 klo 15.30-17.35. Et käviskö se?"
Oon todennut, et antaa olla kun on niin vaikeeta.
Haha minulle kun selkeät aikataulut tekevät elämästä Helpompaa! :D Niin meitä ihmisiä on monenlaisia.
Ei. Sekoitatte eri asioita. Henkilö, jolla nepsypiirteitä, saattaa olla myös sellainen joka haluaa spontaanisti ystävien kanssa sopia asioita. Nepsy-ihmiset saattaa olla niitä ihmisiä, jotka ehdottavat spontaanisti. Eli ei tämä ole nepsy-sidonnainen asia! Se on priorisointi-asia.