Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En meinaa päästä yli siitä, miten juntisti uusi miesystävä käyttäytyi juhannuksena

Vierailija
30.06.2022 |

Suhteellisen tuore miesystävä siis ja ollaan aikuisia 30+ vuotiaita molemmat. Oli ekaa kertaa sukulaisillani "näytillä", eli lauantaista sunnuntaihin vanhempieni kesäpaikassa, jossa oli siis muitakin sukulaisia käymässä. Mä olin tullut mökille jo torstaina..

Miehestä (no myönnän, ettei vielä tunnetakaan niin hyvin) kuoriutui ihan törppö juntti sukulaisteni seurassa, enkä tiedä pääsenkö tästä enää yli vai onko suhteen lopun alkua.

En viitsi edes tähän kaikkia kirjoittaa, mutta tässä joitain esimerkkejä. Ensinnäkin, mies ei tuonut mitään tuliaista vanhemmilleni, tyyliin vaikka keksi- tai kahvipakettia edes. Ei kunnolla edes tervehtinyt vanhepiani tullessaan vaan lompsi suoraan parvelle, jossa olin kertonut olevan meidän nukkumapaikat. Piti ihan raahata mies parvelta alas sanomaan vanhemmilleni käsipäivää ja esittäytymään. Muutenkaan ei selvinpäin oikein puhunut kenellekään muulle mitään, paitsi minulle. Ei edes yrittänyt tutustua sisaruksiini tai heidän puolisoihin, jotka kaikki ovat ihan mukavia ja sosiaalisia ihmisiä. Kännykän kanssa norkoili pitkästyneen näköisenä.

Ruokaillessa noukki järjestelmällisesti fetasalaatista kaikki juustopalat omalle lautaselleen. Ruoan kanssa oli tarjolla juomaksi vissyä, kotikaljaa ja valkoviiniä ja siihen kommentoi, että miksi ei ole kaljaa, en minä tommoista etikkaa (=viiniä) ala juomaan. Kotikalja ei siis kelvannut, koska se on alkoholitonta. Sitten "joutui" ottamaan viiniä ja sitä noi nyrpistellen ja kommentoiden "etikkaista" ja "pilaantunutta" makua. Viinipäissään väänsi myös ihmeellistä läppää vanhempieni siististä ja hyvin toimivasta kompostoivasta käymälästä, verraten sitä johonkin lihaiseen pa_skahuussiin, jossa kärpäset ja muut tuholaiset muka vaanii. Muina tyhminä nousuhumalan läppinä mainittakoon mm. typerät ihmettelyt siitä, miten 70v äitini voi olla kasvissyöjä.

En viikonlopun aikana edes pystynyt kunnolla reagoimaan noihin törppöyksiin vaan jotenkin lamaannuin ja HÄVETTI! Ollaan tapailtu alkuvuodesta lähtien, ja aloin myös vakavasti epäillä omaa harkintakykyäni. Toki olen nähnyt miehestä myös eri puolia, enhän muuten olisi hänen kanssaan seurustellutkaan melkein puolta vuotta, mutta en tällä hetkellä tiedä, voinko/kannattaako enää jatkaa tätä tapailua.

Kommentit (519)

Vierailija
241/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikäisen pojan käytökseltähän tuo kuulostaa... Monet heistäkin käyttäytyvät fiksummin.

Vierailija
242/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies taitaa haluta sinusta eroon - helpointa tehdä itsestään törppö..

En oikeastaan usko, sillä mies on tässä koko ajan ollut se aktiivisempi osapuoli ja on edelleen. Esim. toivoo meidän muuttavan yhteen ja koko ajan lähettelee potentiaalisista asunnoista linkkejä. 

ap 

Puolen vuoden seurustelun jälkeen lähettelee linkkejä asunnoista? Eikö yhtään kellot soi päässä?

Niin no eihän ne provotessa soi.

Voi voi!

Muutettiin yhteen kun oltiin oltu 2 kuukautta yhdessä. Nyt oltu 27 vuotta yhdessä

Me muutettiin suoraan yhteen. :)

Minulle tulee aloituksen miehestä mieleen, että ei ole ainoastaan juntti, vaan ei hallitse sosiaalista koodistoa eikä omaa sosiaalista tilannetajua. Tässä saattaa olla taustalla esimerkiksi lievää autismia tms. Ei hän siis välttämättä tahallaan ole inhottava, ei vaan pysty arvioimaan mikä on sopivaa tai miltä toisesta osapuolesta tuntuu. Se ei tietenkään tarkoita että ap:n pitäisi sietää moista, mutta jos mies tiedostaisi ongelmansa, voisi ehkä saada apuakin. Ap:n kanssa ollessa tai ilman. Luulen myös että miehen kommentit olivat osittain halua olla hauska, menivät vaan pahasti pieleen. En ole ap kuten miehesi, mutta tunnistan itse itsessäni välillä tuota, että ikäänkuin morkkaamalla tai olemalla sarkastinen on yrittänyt naurattaa ihmisiä, ja muut eivät ole tajunneet sen olevan huumoria. Mies on voinut tyyliin ajatella, että etikasta vitsailu on hauskaa, ja häntä sitten pidetään äijänä kun pyytää kaljaa. Joillain ei myöskään ole sosiaalista taitoa siten, että ymmärtäisi ajatella vaikka tuliaisia. Ei se varmasti ihan normaalia ole, mutta omassakin tuttavapiirissä ainakin yksi tällainen on. Osa ihmisistä on sosiaalisesti rajoittuneita, ja ehkä miestä jännitti, jolloin se vaan pahentaa käytöstä. Tuskin hänestä silti täydellistä vävyä koskaan kuoriutuu, ap:n pitää nyt miettiä kuinka paljon miehestä oikeasti tykkää. Että kannattaako suhteessa olla silläkin uhalla että mies nolaa jatkuvasti eikä osaa käyttäytyä sosiaalisissa tilanteissa.

Tämä. Luultavasti mies on jännittänyt ja vitsailu mennyt mauttomuuksiin. Tiettyjä käytöstapoja ei ehkä vaan ymmärrä jos niitä ei ole kotona opetettu. Tässä voi auttaa avoin keskustelu, niin että kerrot miehelle ne käyttäytymissäännöt. Kuitenkin syyllistämättä tai antamatta hänelle tunnetta, että on huonompi tms. Voi olla aika tasapainottelua ja eri asia on auttaako se. Ehkä kannattaa yrittää ja katsoa tilannetta sitten uudestaan. Lisäksi ei välttämättä kannata laittaa miestä liian isojen uusien asioiden eteen yhdellä kertaa, vaan pienin askelin. Uusien ihmisten kanssa lyhyempiä aikoja ja vain muutama uusi ihminen kerrallaan.

Ei nuo antamasi esimerkit ihan mahdottomia olleet. Enemmän kuulosti ajattomattomuudelta, sekä jännityksessä tehdyiltä mokilta. Lisäksi voi olla, että mies on tottunut toisenlaisiin ihmisiin ja nyt on uuden edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juntti täällä hei! Voin niin hyvin samaistua, että sattuu. Olen sosiaalisesti kömpelö vieraassa seurassa ja varsinkin vieraissa paikoissa hämilläni. Muutamat kun juo, että pahin paniikki hälvenee, niin yritän väkisin olla oma hauska itseni vääntämällä vitsejä, joita muut ei ymmärrä :D

Ja joo, olen adhd.

Vierailija
244/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies taitaa haluta sinusta eroon - helpointa tehdä itsestään törppö..

Voipi olla, ettei edes tarvitse varta vasten "tehdä".

Vierailija
245/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän maailmat ovat vain hyvin erilaiset. Sinä voit auttaa miestä sopeutumaan omaan perheeseesi, mutta tuskin tuo mies siihen koskaan täydellisesti solahtaa. Mutta samalla mies varmaan opettaa sinulle hänen maailmaansa. Tämä voi avartaa kummankin näkemyksiä ja opettaa uusia toimintatapoja. Mutta se varmasti jää nähtäväksi ovatko ne kuitenkin liian kaukana toisistaan ja te oman maailmamme vankeja ja niin sisään kasvaneita niihin, että se kumppaniin olisi parempia etsiä omista piireistä.

Vierailija
246/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen juntti täällä hei! Voin niin hyvin samaistua, että sattuu. Olen sosiaalisesti kömpelö vieraassa seurassa ja varsinkin vieraissa paikoissa hämilläni. Muutamat kun juo, että pahin paniikki hälvenee, niin yritän väkisin olla oma hauska itseni vääntämällä vitsejä, joita muut ei ymmärrä :D

Ja joo, olen adhd.

Ihana että sä olet sinut itsesi kanssa, tsemppiä sulle niihin hämmentyneisiin katseisiin.

Vierailija
247/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minullakaan ole koska ollut tuliaisia appivanhemmille mennessä, eikä heillä meille. En edes odota, tulevat kylään. Eli ihan kaikissa suvuissa se ei ole mitenkään epäkohteliasta. Sen viivaisin yli. Esittäytymisessä sinulla on suuri rooli, eli sinä esittelet miehesi vanhemmillesi, mietin, miten tuo tilanne edes meni noin kuten kuvasit. Aina esitellään. Miksi et esitellyt. Vessan ja viinin sekä kasvissyöntiin suhtautuminen viestii rajoittuneisuudesta. Miten et tiennyt näitä asioita hänestä? Outoa. Voiko olla hermostuneisuutta myös? Juttelivatko sisaruksesi hänelle? Varmaan olet oikealla tiellä, mutta yritän tuoda tässä vain muitakin näkökulmia esille. Hän ei kuitenkaan vetänyt perseitä ja puhunut härskejä tms. Yksittäisinä juttuna nuo eivät ole kovinkaan vakavia kuitenkaan.

Kukin tavallaan, mutta kyllä tuollaiset pienet tuliaiset on sitä peruskohteliaisuutta - etenkin ensimmäisellä tapaamiskerralla ja vielä toisten mökille mentäessä! Ei mekään tietenkään joka kerta näin vuosien saatossa viedä anopille mitään (ellei ole joku merkkipäivä), jos piipahdetaan ja tuleekin tavattua useamman kerran kuussa eikä hänkään aina tuo.

Aika hölmöä etsiä jotain sen kummempia syitä "miehen" käytökselle, kun se nyt vaan yksinkertaisesti oli todella pskaa, noloa ja törkeää. Luultavasti ihan tarkoituksella syystä x.

No eivät kyllä joka tapauksessa ole. Voivat olla jopa hieman noloja ja loukkaavia. Jos viet johonkin hulppealle huvilalle jonkun makkarapaketin tai kaupan eineskakun, niin se on paljon nolompaa kuin et veisi mitään. Jos taas viet viinipullon, voi sekin kertoa sinusta jotain. Hehän voivat olla ex-ongelmaisia. Mikä se sitten olisi se sopiva tuliainen mökille, ihmisille joita ei yhtään tunne ja kun ei ole mökkiäkään ennen nähnyt, niin en tiedä. Kukka ehkä. Joku ulkokukka. Amppeli ei käy, kun sille ei välttämättä ole paikkaa. Minusta on OK, että ei vie mitään. Onko tämä sitten joku totuttu tapa sellaisissa piireissä, joissa ei ihan hirveästi ole sitä rahaa. En veisi kyllä mitään keksipakettia, antaa itsestäkin köyhän vaikutelman ja aliarvioi mökin omistajia.. Eli siis hieman eri mieltä olisin tästä, että pienet tuliaiset ovat peruskohteliaisuutta. Yksi sukulainen tuli kerran juhlimme karkkipussi kädessä. Minulle tuli vaikutelma, että hän halveksii juhliamme ja juhlan aihetta. Hyvä tuliainen voisi olla myös jokin omalta kotiseudulta tunnettu leipä esim. tai joku jota on vähän mietitty ja jossa on ideaa. Tällainen tai kukka. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset menkö kylään keksipaketti kädessä. Se ei ole peruskohteliaisuutta vaan päinvastoin!

Emäntä ja isäntä osoittavat puoleltaan kohteliaisuutta ottamalla tuliaisen vastaan sopivaa kiitollisuutta osoittaen. Tuliainen hyväntahtoinen ele, ei sen arvolla tai sopivuudella ole merkitystä. Eikä emännän tarvitse liittää tulaisieen mitään oletuksia antajan tarkoitusperistä, eiköhän se karkkipussikin vaan oltu nopeasti napattu mukaan lähikaupasta, että on jotain tuotavaa. 

Tässä tapauksessa miehen olisi ollut tosi helppo saada selville mikä on sopiva tuliainen, kysyä aplta. Tai tuoda vaikka viinipullo ja kukkia, eiköhän ap olisi kertonut etukäteen, jos vanhemmat ovat absolutisteja, eikä juhannuspäivänä sovi nauttia alkoholia. 

Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä pidempi vierailu, sitä arvokkaampi tuliainen. Tässä oli kyseessä yön yli viipyminen, joten ilman tuliaisia saapuminen oli entistä enemmän silmiin pistävää. Kahville voi tulla suklaalevyn tai mansikkarasian kanssa, tutummalle ilmankin, jos tasaisesti kahvitellaan molempien luona. 

Kukkia voi aina tuoda. Vaikka saajalla olisi kukkiva pihamaa ja koti täynnä kauniita kukka-asetelmia, ei kukkakimpusta voi loukkaantua. 

Kaarina Suonperä palstalla?

Kiitos, otan tämän kohteliaisuutena. 

Vierailija
248/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua adhd:na ottaa päähän se että tällaisia yritetään pistää adhd:n piikkiin. Joo ei. Jos on adhd, voi kyllä teettää työtä saada pakattua ja lähdettyä niin että ehtii paikalle sovittuun aikaan ja mukana on tilaisuuteen sopivat vaatteet ja tarvikkeet ja tuliaiset eivät ehdi matkalla lämmetä liikaa. Ja voi olla, että esittelytilanteessa menee jotkut etunimet ohi, ja joutuu kysymään niitä jälkikäteen, mikä on noloa, ja jos mökillä on paljon porukkaa ja vaihdetaan paljon vaatteita, voi olla noloa kun kasvosokeana ei heti hahmota että tässä on nyt se sama puolison sisko, jonka kanssa juuri puoli tuntia sitten esittäydyttiin.

Voi olla, että omia auton avaimia joutuu etsimään kertaa illan aikana, koska rutiinien rikkoutuessa ne on tullut laitettua jonnekin epätavalliseen paikkaan.

Voi olla, että illalla täytyy kohteliaasti vetäytyä nukkumaan kun osa porukasta vielä valvoo, koska uudessa sosiaalisessa tilanteessa tsemppaaminen kuormittaa vähän normaalia enemmän.

Mutta ei sillä kyllä ole mitään tekemistä käytöstapojen puutteen kanssa.

Vierailija
249/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minua adhd:na ottaa päähän se että tällaisia yritetään pistää adhd:n piikkiin. Joo ei. Jos on adhd, voi kyllä teettää työtä saada pakattua ja lähdettyä niin että ehtii paikalle sovittuun aikaan ja mukana on tilaisuuteen sopivat vaatteet ja tarvikkeet ja tuliaiset eivät ehdi matkalla lämmetä liikaa. Ja voi olla, että esittelytilanteessa menee jotkut etunimet ohi, ja joutuu kysymään niitä jälkikäteen, mikä on noloa, ja jos mökillä on paljon porukkaa ja vaihdetaan paljon vaatteita, voi olla noloa kun kasvosokeana ei heti hahmota että tässä on nyt se sama puolison sisko, jonka kanssa juuri puoli tuntia sitten esittäydyttiin.

Voi olla, että omia auton avaimia joutuu etsimään kertaa illan aikana, koska rutiinien rikkoutuessa ne on tullut laitettua jonnekin epätavalliseen paikkaan.

Voi olla, että illalla täytyy kohteliaasti vetäytyä nukkumaan kun osa porukasta vielä valvoo, koska uudessa sosiaalisessa tilanteessa tsemppaaminen kuormittaa vähän normaalia enemmän.

Mutta ei sillä kyllä ole mitään tekemistä käytöstapojen puutteen kanssa.

Ei, kyllä mullakin on sen verran käytöstapoja, että vien tuliaisia, tervehdin (en nimellä, koska menee aikaa, ennen kuin luotan ne osaavani) ja olen paikalla. En ehkä juttele hirveästi, koska yritän opetella, millaisia ihmisiä kaikki on (maskaaminen) ja mistä voi keskustella. Mutta kyllä mä käytöstavoista huolimatta möläyttelen ja ahdistuksissani heitän huonoja vitsejä. Mutta ymmärrän myös ujoutta ja sitä, ettei miehille ole opetettu käytöstapoja, ne luistaa aina kaikista sellaisista kuin koira veräjästä. Mun mies on just sellainen kanssa, itse olen tarkka, että koitan käyttäytyä, kuten normaalisti tilanteissa käyttäydytään, mutta ilmeisesti miehille se ei ole niin selvää. 

-Se aiempi adhd

Vierailija
250/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olette paskan tärkeää ja rasittavaa porukkaa koko sakki ja mies vittuuntui. Yleensä viinityypit on juuri tällaisia.

Hyvin sanottu. Luultavasti mies vittuuntui jo oven avattuaan kun näki teidän tärkeilevän porukan. Äitikin kasvissyöjä. Kertoi tuon varmaan jo alkumetreillä.

Myönnän että en ole vielä tähän päivään mennessä tavannut 70v kasvissyöjä, joten sinänsä ymmärrän miehen ihmettelyn. Hänen kohdallaan vaan taitaa olla ongelma, että avaa suunsa liian herkästi. Eli ne sammakot tulee suusta ja ei osaa pitää mölyjä majassaan.

Vierailija
251/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset valitsee aina huonon miehen. Eli paskan miehen. Pska mies tuo on eikä muuksi muutu. Miksie kiltti kunnollinen mies kelpaa. Kyllä kiltti mies olisi tervehtinyt naisen vanhempia. Olisi tuonut jotain tuliaisiakin. No nainen on se joka miehen aina valitsee ja sitten käy noin huonosti kuin aloittajalla. Varmaan oli taas ulkonäkö miehellä sellainen ettei aloittaja nainen voinut ohittaa.

252/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ihan ensiksi mieleen, että on rassukka tavattoman ujo. Ja, mitä sitten, etta nokki ne fetan palat ? Kai teillä oli jääkaapissa lisaa. Hyvähän se on, että ruoka maistui. En minäkään mitään viininlitkuja joisi. Kyllä kunnon huurteinen olut on hellepäivien aterioilla poikaa.

Jospa vain ihmetteli, etta äitisi on niin edistyksellinen, kun on 70-vuotiaana kasvissyöjä.

Pikkujuttuja nuo kaikki ovat ja muutaman kerran jälkeen sopeutuu joukkoonne. Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.

Anna nyt hyvä ihminen armoa.

Vierailija
253/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä satuja taas.

Ja tämän tarinan porukka kyllä uskoo. Jos tuossa olisi perseilevän miehen tilalla nainen, niin kaikki kommentit olisivat mallia: "0/5, tai älkää vastatko trollille".

Vierailija
254/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
255/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttia käytöstä mieheltä, juu. Mutta toisaalta en ymmärrä miksi pitää noin suhteen alkuvaiheessa viedä kaveri sukulaislauman tutkailtavaksi? Fiksumpikin, mutta ujon puoleinen ihminen voi siinä mennä lukkoon.

Vierailija
256/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olette paskan tärkeää ja rasittavaa porukkaa koko sakki ja mies vittuuntui. Yleensä viinityypit on juuri tällaisia.

Hyvin sanottu. Luultavasti mies vittuuntui jo oven avattuaan kun näki teidän tärkeilevän porukan. Äitikin kasvissyöjä. Kertoi tuon varmaan jo alkumetreillä.

Onko teillä suvussa muitakin vajaita?

Vierailija
257/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki normaali mies ASAP.

Vierailija
258/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee. Mä tapailen vähän samanlaista, mutta siis siksi vain tapailen. En ikipäivänä esittele perheelle enkä ystäville. 

Ja tämä siis siksi, että lähes viisikymppisenä ei ole enää tarjolla kuin törppöjä (tai sitten jotain lyhyitä ja lihavia). Kunnon miehet ovat suhteissa. Ja meillä menee hyvin sängyssä ja joitain yhteisiä kivoja juttuja kuitenkin, mutta kyllä se törppöys ja junttius myös häiritsee joka käänteessä, mutta kerran pariin viikkoon tavatessa sen sietää. 

Mutta juu: ei perhettä tollasen kanssa. 

Jos ottaisit miehen muilla kriteereillä kun ulkonäkökriteereillä, niin saattaisit löytää hyvän tyypin. Se ei ehkä olis sitten niin haluttava sängyssä.

Vierailija
259/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin heti kysellyt talon isännältä onkos hyvä kalavedet siinä että koskas mennään kalaan. Olisin tuonut myös pullon brändyä tai jopa konjakkia ja äitilles punaviiniä.

Vierailija
260/519 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi noin epäkohtelias, mutta tiedän, etten todennäköisesti viihtyisi missään "viiniporukassa" ja pitäisi vetää roolia esittäen, että kylläpä täällä on mukavaa. Tuollaiset ihmiset vaan ovat niin erilaisia keskimäärin kuin minä. Yleensä he ovat jotain muita parempaa kokoomusväkeä, tai vaihtoehtoisesti liberaaleja vihreitä joiden mielestä viinin siemailu on trendikästä ja oluen juominen junttia. Itse taasen olen lähinnä konservatiivinen kansallissosialisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi