Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustoimeentulotuella on enää varaa tehdä yhtään mitään? Ruokaa pystyy juuri ja juuri ostamaan...Mutta entä vaatteet, liikkuminen, urheilu, virkistys, hygienia, JNE JNE...

Vierailija
30.06.2022 |

Työttömänkin pitäisi joskus ostaa vaatteita, tai uusi sähköhammasharja...Tai käydä siellä terassilla ystävien kanssa edes kerran kesässä. Matkustaminenkin halvalla olisi mukavaa edes kerran elämässä.

Milloinkohan perustoimeentulotuki nousee ihmisarvoisen elämän mahdollistavalle tasolle?
Sen alhaisesta tasostahan on tullut jo usein noottia EU:lta, mutta mikään ei muutu.
Elokuussa se nousee 18e, eli vain 3.5%...Tosiasiassa tarvitsisi jonkun 200e korotuksen aivan vähintään

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköhammasharja? Ei ole yrittäjänä ollut vielä vara hankkia sellaista.

En ole tuollaiseen ylellisyyteen investoinut hyvätuloisena 50 vuoteen, mutta kaipa se työttömille pitää maksaa - sekin.

en ole tukien saaja, mutta viimeksi hammaslääkäri paasasi ja haukkui kun käytän tavallista hammasharjaa. sähköinen se olla pitää.

Vierailija
102/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukipummiloisert senkun vinkuvat sikojen lailla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö riitä mikään kyky tehdä töitä: tiskari, porrassiivooja, mainosjakelu ...?

Tiskareita ei käytännössä enää ole. Porrassiivoojia toki on, mutta siinä työssä lähes jokainen on alle kolmekymppinen ja sitä vanhemmat ovat käytännössä fyysisesti aina romuna, nähty on. Mainosjakelulla ei elätä itseään, kun töitä on kahtena tai kolmena päivänä viikossa muutaman tunnin ajan ja palkka on alle 10 €/tunti. 

Ei pahalla, mutta taidat olla aika iäkäs ja elät menneessä maailmassa, silloin kun sinä olit vielä työelämässä, maailma oli erilainen. 

Jos jaat mainoksia, niin jos se on alle kympin tunti muutaman tunnin ja muutamasti viikossa sehän tekee jo 60-100 euroa viikossa eli 240-400 euroa kuussa. Eikö ole aika hyvä tapa viettää vapaa-aikaa liikkuen, tulee kuntoa kun liikkuu portaissa. Ei tarvitse maksaa kuntosalista, etkä liho ja masennu kotisohvalla. 

Näin minä teen!

Olen aivan varma, ettet oikeasti tee. Elätkö 400 eurolla kuussa? Tosin tuostakin vähennetään verot, joten ei jää sitäkään. Kuinka maksat asumisesi kulut tuosta, entä liikkumisen kulut, auto tai julkinen liikenne? Netti, puhelinliittymä, muut laskut, ruoka, sähköt, vesi? 

Vierailija
104/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tänä kesänä ostin 200€ vaatetta (en ole ostanut 10 vuoteen). Oli pakko, koska on menoja missä en voi näyttää resupekalta. Liikuntakaan ei ole ilmaista, ellei kyseessä ole elimen venyttely kotona. Jopa lenkkeily maksaa.

Vaatteita saat ilmaiseksi Kierrätyskeskuksesta, hyvälaatuisia, ehjiä ollut myös kun malttaa kaivella, olen huomannut yllätyksekseni, kun olen käynyt ilmaishuoneessa. Siellä on talveksi villaisia siistejä takkeja, tarvitsevat vain pesun, linkouksen ja harjaamisen, hiukan huoltamista. Samasta saat kengät, pyyhkeet ja petivaatteet. Lasten vaatteitakin paljon.

Saat UFFin tasarahapäiviltä hyviä vaatteita ja kenkiä vitosella, neljällä ja parilla eurolla. 

Punalaput ja ruoka-apu ruokaan, ja omaa rahaa käytät 100-150 euroa kuussa, jos isompi perhe per naama pienenee summa. 

Monilla suomalaisilla on suhteellisuudentaju pois ja jatkuvat valituskasetti päällä. 

Olen hyvätuloinen mutta pihi ja yllämainitut tavat säästää käytössä.

Toki näin on suurissa kaupungeissa, joissa on Kierrätyskeskus JA jos on aivan täysin keskimittainen ja keskikokoinen. Käytettyjä ulkoilukenkiä en suosittele, koska ne ovat lähes aina muotoutuneet jonkun toisen jalkoihin sopiviksi. Sanon näin itsekin Kierrätyskeskusta ja UFFia käyttävänä suurkaupunkilaisena. Kaikilla ei ole tuosta vain mahdollisuutta saada ilmaisia vaatteita, jotka sopisivat päälle. 

-eri

Käytettyinä ne myydään, mutta yllättävää on, että esim. kengissä ON paljon käyttämättömiä. Sen saat itse selville, tutkimalla kengät. 

Samoin vaatteissa, vaikkei aina lappuja olekaan. 

En ole koskaan ottanut ilmaisista tai maksanut käytetyistä kengistä tai vaatteista, vaan olen aina valinnut käyttämättömiä. 

Jos ei ole keskimittainen tai keskikokoinen, niin aina löytyy sieltä kaikkia kokoja perushousuja ja villapaitoja täyttä villaa ja puuvillaisia T-paitoja. Vaatii vähän vain vaivannäköä ja aikaa, joita varmaan on, ellei ole kiirettä…

Vierailija
105/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mahdu päälle, niin laihduttaminen auttaa… ja samoin terveys paranee, vireystaso kasvaa ja lääkkeet useimmiten voivat jäädä pois. 

Ei ole tosiaankaan yhteiskunnan velvollisuus vaatettaa ketään. Sori vaan. 

Vierailija
106/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskareita ei käytännössä enää ole. Porrassiivoojia toki on, mutta siinä työssä lähes jokainen on alle kolmekymppinen ja sitä vanhemmat ovat käytännössä fyysisesti aina romuna, nähty on. Mainosjakelulla ei elätä itseään, kun töitä on kahtena tai kolmena päivänä viikossa muutaman tunnin ajan ja palkka on alle 10 €/tunti. 

Ei pahalla, mutta taidat olla aika iäkäs ja elät menneessä maailmassa, silloin kun sinä olit vielä työelämässä, maailma oli erilainen. 

Jos jaat mainoksia, niin jos se on alle kympin tunti muutaman tunnin ja muutamasti viikossa sehän tekee jo 60-100 euroa viikossa eli 240-400 euroa kuussa. Eikö ole aika hyvä tapa viettää vapaa-aikaa liikkuen, tulee kuntoa kun liikkuu portaissa. Ei tarvitse maksaa kuntosalista, etkä liho ja masennu kotisohvalla. 

Näin minä teen!

Olen aivan varma, ettet oikeasti tee. Elätkö 400 eurolla kuussa? Tosin tuostakin vähennetään verot, joten ei jää sitäkään. Kuinka maksat asumisesi kulut tuosta, entä liikkumisen kulut, auto tai julkinen liikenne? Netti, puhelinliittymä, muut laskut, ruoka, sähköt, vesi? 

Tuo mainostenjakamisesta tuleva tulo on lisätuloa tukien ja toivottavasti muiden töiden lisäksi. 

Jos on halu niin on ratkaisuja, vuorokaudessa on 24 h ja jos vain 8 h jos käyttää toimeliaisuuteen niin osasta aikaa saa rahaakin. 

Asenne ratkaisee. 

Olen itse yrittäjä ja olen ollut tosi tiukoilla, kuten moni yksinyrittäjä, varsinkin viime vuosina. On ollut pakko selvitä, koska en ole edes voinut saada mitää ns tukia. 

Vierailija
107/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mahdu päälle, niin laihduttaminen auttaa… ja samoin terveys paranee, vireystaso kasvaa ja lääkkeet useimmiten voivat jäädä pois. 

No kyllä todellakin vaatteet on sellainen perustarve, että jos ihminen ei niitä muuten saa, niin valtion kuuluisi tukea. Valtio kun kuitenkin määrää ihmisiä pukeutumaan julkisilla paikoilla liikuttaessa. 

Vierailija
108/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tänä kesänä ostin 200€ vaatetta (en ole ostanut 10 vuoteen). Oli pakko, koska on menoja missä en voi näyttää resupekalta. Liikuntakaan ei ole ilmaista, ellei kyseessä ole elimen venyttely kotona. Jopa lenkkeily maksaa.

Vaatteita saat ilmaiseksi Kierrätyskeskuksesta, hyvälaatuisia, ehjiä ollut myös kun malttaa kaivella, olen huomannut yllätyksekseni, kun olen käynyt ilmaishuoneessa. Siellä on talveksi villaisia siistejä takkeja, tarvitsevat vain pesun, linkouksen ja harjaamisen, hiukan huoltamista. Samasta saat kengät, pyyhkeet ja petivaatteet. Lasten vaatteitakin paljon.

Saat UFFin tasarahapäiviltä hyviä vaatteita ja kenkiä vitosella, neljällä ja parilla eurolla. 

Punalaput ja ruoka-apu ruokaan, ja omaa rahaa käytät 100-150 euroa kuussa, jos isompi perhe per naama pienenee summa. 

Monilla suomalaisilla on suhteellisuudentaju pois ja jatkuvat valituskasetti päällä. 

Olen hyvätuloinen mutta pihi ja yllämainitut tavat säästää käytössä.

Toki näin on suurissa kaupungeissa, joissa on Kierrätyskeskus JA jos on aivan täysin keskimittainen ja keskikokoinen. Käytettyjä ulkoilukenkiä en suosittele, koska ne ovat lähes aina muotoutuneet jonkun toisen jalkoihin sopiviksi. Sanon näin itsekin Kierrätyskeskusta ja UFFia käyttävänä suurkaupunkilaisena. Kaikilla ei ole tuosta vain mahdollisuutta saada ilmaisia vaatteita, jotka sopisivat päälle. 

-eri

Käytettyinä ne myydään, mutta yllättävää on, että esim. kengissä ON paljon käyttämättömiä. Sen saat itse selville, tutkimalla kengät. 

Samoin vaatteissa, vaikkei aina lappuja olekaan. 

En ole koskaan ottanut ilmaisista tai maksanut käytetyistä kengistä tai vaatteista, vaan olen aina valinnut käyttämättömiä. 

Jos ei ole keskimittainen tai keskikokoinen, niin aina löytyy sieltä kaikkia kokoja perushousuja ja villapaitoja täyttä villaa ja puuvillaisia T-paitoja. Vaatii vähän vain vaivannäköä ja aikaa, joita varmaan on, ellei ole kiirettä…

Tuskin oikeasti nyt ymmärsit asiaa. Ei Kierrätyskeskuksissa ole kaiken kokoisille perusvaatteita, vaan luulet niin, koska olet todennäköisesti aivan keskimittainen ja keskikokoinen. Ihminen jonka kengänkoko on 50, pituus 198 cm ja paino 120 kg, ei todennäköisesti tule löytämään kenkiä, perushousuja ja villapaitoja Kierrätyskeskuksesta, koska niitä on vaikeaa löytää mistään muualtakaan, varsinkaan edullisesti. Neuvosi sopivat tavallisen kokoisille ihmisille, minä tässä muistutan, että on olemassa muitakin kuin tavallisen kokoisia ihmisiä. Osa heistä on niin köyhiä, että kulkevat samoissa vaatteissa vuodesta toiseen ja kesät talvet, koska sopivat vaatteet ovat liian kalliita. 

Vierailija
109/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minä teen!

Tuo mainostenjakamisesta tuleva tulo on lisätuloa tukien ja toivottavasti muiden töiden lisäksi. 

Jos on halu niin on ratkaisuja, vuorokaudessa on 24 h ja jos vain 8 h jos käyttää toimeliaisuuteen niin osasta aikaa saa rahaakin. 

Asenne ratkaisee. 

Olen itse yrittäjä ja olen ollut tosi tiukoilla, kuten moni yksinyrittäjä, varsinkin viime vuosina. On ollut pakko selvitä, koska en ole edes voinut saada mitää ns tukia. 

Kai tiesit että suojaosat on poistettu? 

Vierailija
110/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin aamulla noita paikkoja. Esim keikkasiivooja. B-ajokortti sekä oman auton käyttömahdollisuus. Siis muutaman lähikaupungin väleillä, raksalla ainakin myös työturvallisuuskortti. Sairaaloissa todella tarkkaa.

Okei,töissä vaaditaan aina jaksamista mutta tiskariltakin jotain timanttista paineensietokykyä (eli mitä tää nytsi käytännössä tarkoittaa) sekä hygienipasssia vaikkei se edes koske ruokiin.

Posti haki hakijoita, yöliksa tais olla 11e tunnilta, ja noh, eihän sitä yöjakoa hirveämmin ole. Miten noi satunnaiset sit? Ja oma auto must.

Varastomies tarvitsee trukkikorttia, työturvallisuuskorttia ja mitäköhän kaikkea oli, niihin ei ehditä perehdyttää.

Mäkkärin kassa. Ei hitto. Ja mikä se viiimeisin osa aikaisen hyllyttäjän paikka oli jossa piti olla intohimo pakasteiden järjestelyyn.

Ei hitto,enkö mä vaan saa tehdä sen duunini niin hyvin kuin kykenen???

Vierailija
111/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muitakin tapoja olla poikkeavan kokoinen, kuin olla lihava tai ylipainoinen. Ihminen voi olla poikkeuksellisen lyhyt tai poikkeuksellisen pitkä, tai kengänkoko voi olla erityisen pieni tai erityisen suuri. Esimerkiksi aikuisen pienikokoiset jalat ovat silti erilaiset kuin lasten jalat, eivätkä lastenkengät käy. Oletko tullut ajatelleeksi? 

Vierailija
112/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla?

Vierailija
113/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole veronmaksajan asia maksaa sun terassikäyntejä sun muita viihdykkeitä. Olen itsekin työtön, ei tulis mieleenkään moista vaatia. Häpeä!!. Pääasia että perustoimeentulo on turvattu.!

Vierailija
114/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköhammasharja? Ei ole yrittäjänä ollut vielä vara hankkia sellaista.

En ole tuollaiseen ylellisyyteen investoinut hyvätuloisena 50 vuoteen, mutta kaipa se työttömille pitää maksaa - sekin.

en ole tukien saaja, mutta viimeksi hammaslääkäri paasasi ja haukkui kun käytän tavallista hammasharjaa. sähköinen se olla pitää.

Sitten sanot sille, että yrität jatkossa olla huolellisempi tavallisen harjan kanssa, mutta sähköiseen ei ole valitettavasti varaa.

Vierailija
115/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä voi tehdä vaikka mitä ilmaista. Kirjastosta kirjoja, lehtiä, lautapelejä. Ilmaistapahtumia ja -konsertteja. Liikkua metsissä, rannoilla, ulkoilla ja kuntoilla. Geokätköily on ilmainen harrastus. Opiskella kieliä ja vaikka mitä opittavaa on maailma täynn, opiskelee vaikka jotain mikä voi auttaa työllistymään.  Jossain museoissa on ilmaispäiviä. Pubivisat. Ruokaa ehtii valmistamaan itse satokauden edullisista vihanneksista ja leipoa itse leivät. Tämä tuli nyt nopeasti mieleen ja varmasti on paljon muuta kun vain tutustuu paikkakuntansa toimintaan. On mielen köyhyyttä ei jos mitään ilmaista/pienen rahan tekemistä keksi.

Vierailija
116/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen/urheilu, voi tehdä ilman rahaa.

Vaatteita ei tarvii olla jatkuvasti ostelemassa ja niitä voi ostaa kirppareilta

Hygienia, mitä muuta tarviit kuin perus pesuneste, shampoo, hoitoaine, dödö marketista?

Virkistyminen, kirjastot, uimarannat, puistot

Mitä oikein pitää saada, jos elää tukirahoilla?

Vierailija
117/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nää on niin ihania.

Ootko ikinä ollut köyhä samaan aikaan kun koitat toipua anoreksiasta ja opetella esim syömään joka päivä?

Outoa kun aikuiset ihmiset ei tajua, että moni asia vaikuttaa eikå kaikille sovi samat neuvot ja elämän.

Laihan vireystaso ei ole kasvanut, lääkkeitä tulee vaan lisää kun se vauhdittaa hulluutta, terveys ei ole parantunut ja vielä kun pitää yrittää syödä sitä mitä saa ilmaiseksi tai mahdollisimman halvalla vaikka kroppa ja mieli inhoaa syömistä ylipäätään.

Tän päivän uroteko, ja josta olin kiitollisina oli, kun sain ruokajaosta gluteenitonta leipää ja kasvissosekeittoa. Viime viikolla vieköön vanhaa levutettä. Onneksi munia oli omasta takaa. Nyt jatkelen sitä keittoa mm palsternakka kun sitä tuli paljon.

Vaatteiden ostoa en kyllä ole olettanut,en pukeudu kansallishameeseen ja kaikki paitsi kengät, sukat ja alusvaatteet kirpparilta tai tarjouksesta. Lenkkikenkiin kyllä säästän erikseen, ne on tärkeitä urheilussa ja apu myös mielenterveyteen.

Vierailija
118/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan. Hyvää yötä. x

Vierailija
119/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä voi tehdä vaikka mitä ilmaista. Kirjastosta kirjoja, lehtiä, lautapelejä. Ilmaistapahtumia ja -konsertteja. Liikkua metsissä, rannoilla, ulkoilla ja kuntoilla. Geokätköily on ilmainen harrastus. Opiskella kieliä ja vaikka mitä opittavaa on maailma täynn, opiskelee vaikka jotain mikä voi auttaa työllistymään.  Jossain museoissa on ilmaispäiviä. Pubivisat. Ruokaa ehtii valmistamaan itse satokauden edullisista vihanneksista ja leipoa itse leivät. Tämä tuli nyt nopeasti mieleen ja varmasti on paljon muuta kun vain tutustuu paikkakuntansa toimintaan. On mielen köyhyyttä ei jos mitään ilmaista/pienen rahan tekemistä keksi.

Teetkö itse mitään noista? Rehellisesti, kiitos. Hyviä harrastuksiahan nuo ovat, ei siinä mitään. Mutta teetkö? 

Vierailija
120/125 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain pitää korottaa niin pienimpiä ensisijaisia tukia. On naurettavaa, että edes rajojen alapuolella olevaa vuokraa ei saa maksettua asumistuella ja pienimmällä sairauspäivärahalla ilman, että toimeentulotuen laskelma on miinuksella. Sitten vielä sähkö, vesi ja kotivakuutus vähintään. Ja vielä ei ole sanottu sanakaan esimerkiksi lääkkeistä.

Tietenkään ensisijaisia tukia ei voida nostaa sellaiselle tasolle, että kellekään ei synny miinuslaskelmaa, mutta jollain nostolla aika moni tippuisi jo pois toimeentulotuen luukulta.