Miten perustoimeentulotuella on enää varaa tehdä yhtään mitään? Ruokaa pystyy juuri ja juuri ostamaan...Mutta entä vaatteet, liikkuminen, urheilu, virkistys, hygienia, JNE JNE...
Työttömänkin pitäisi joskus ostaa vaatteita, tai uusi sähköhammasharja...Tai käydä siellä terassilla ystävien kanssa edes kerran kesässä. Matkustaminenkin halvalla olisi mukavaa edes kerran elämässä.
Milloinkohan perustoimeentulotuki nousee ihmisarvoisen elämän mahdollistavalle tasolle?
Sen alhaisesta tasostahan on tullut jo usein noottia EU:lta, mutta mikään ei muutu.
Elokuussa se nousee 18e, eli vain 3.5%...Tosiasiassa tarvitsisi jonkun 200e korotuksen aivan vähintään
Kommentit (125)
ALOITUS ON VUODELTA 2022. Tuilla eläjien elämä on kurjistunut taloudellisesti monella tapaa sen jälkeen. Indeksijäädytykset, asumistuen leikkaukset, toimeentulotuen leikkaukset, hintojen nousu, suojaosien poisto jne.
No perustoimeentulotuen idea on pitää ihmiset lähinnä hengissä. Olenkin sitä mieltä, että tuet ovat täysin riittävät - mutta suojaosa pitäisi olla että pieniä osaaikaisia töitä voisi tehdä ilman että heti tukia pienennetään. Ihmisiä pitää siis auttaa vihreämmälle oksalle, koska välimatka totaalisen työttömyden ja kokoaikaisen työn välillä on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä voi tehdä vaikka mitä ilmaista. Kirjastosta kirjoja, lehtiä, lautapelejä. Ilmaistapahtumia ja -konsertteja. Liikkua metsissä, rannoilla, ulkoilla ja kuntoilla. Geokätköily on ilmainen harrastus. Opiskella kieliä ja vaikka mitä opittavaa on maailma täynn, opiskelee vaikka jotain mikä voi auttaa työllistymään. Jossain museoissa on ilmaispäiviä. Pubivisat. Ruokaa ehtii valmistamaan itse satokauden edullisista vihanneksista ja leipoa itse leivät. Tämä tuli nyt nopeasti mieleen ja varmasti on paljon muuta kun vain tutustuu paikkakuntansa toimintaan. On mielen köyhyyttä ei jos mitään ilmaista/pienen rahan tekemistä keksi.
Teetkö itse mitään noista? Rehellisesti, kiitos. Hyviä harrastuksiahan nuo ovat, ei siinä mitään. Mutta teetkö?
Kyllä ihan rehellisesti sanoen että teen. Paitsi en geokätkelyä, mutta noi muut on olleet iät ja ajat mukavia tekemisiäni. Noi on ihan normi juttuja,en edes kaipaa mitään ihmeellisyyksiä. Olen eri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poistaminen tulee olemaan hyvä alku tuohon suuntaan eli poistetaan noin 400 e asumistukea ja annetaan tilalle 150 e lisää perustoimeentulotukeen. Samalla tehdään soluasumisesta houkutteleva asumismuoto niille, joilla ei ole tuloja eli ensin kunnat siirtävät tulottomansa uuteen asumismalliin ja vähitellen yksityisetkään ei vuokraa asuntojaan tulottomille.
Mitä ihmettä, minä olen pienituloinen eläkeläinen enkä saa mitään muuta tukea kuin asumistukea. Lääkkeisiin, silmälaseihin ja sähkölaskuihin sain toimeentulotukea kun olin työtön, mutta siitä asti kun pääsin eläkkeelle, en ole saanut senttiäkään toimeentulotukea. Mihinkään. Olen hakenut mutta kaikki on evätty. Kuulemma eläkkeen pitää riittää. Ja eläkkeeni on se pienin mahdollinen. Että jos vielä asumistuki vietäisiin niin missä sitten asuisin, metsässäkö?
Päihdeongelmaisten kanssa soluasunnossa :)
T. Orpo ja Riikkuli
Olen eri, mutta tuohan olisi ihanaa. Kerrankin aikaa lukea kirjoja, lenkkeillä, tehdä youtuben videoiden mukaan vaikka joogaa, pitkiä sessioita päivässä. Haudutella pataruokia, keittoja halvoista aineksista, leipoa itse leivät. Teen itse noita kaikkia, kun vaan sattuu olemaan aikaa, aina ei ole. Tienaan kuussa 5000€, olen varakas.