Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten perustoimeentulotuella on enää varaa tehdä yhtään mitään? Ruokaa pystyy juuri ja juuri ostamaan...Mutta entä vaatteet, liikkuminen, urheilu, virkistys, hygienia, JNE JNE...

Vierailija
30.06.2022 |

Työttömänkin pitäisi joskus ostaa vaatteita, tai uusi sähköhammasharja...Tai käydä siellä terassilla ystävien kanssa edes kerran kesässä. Matkustaminenkin halvalla olisi mukavaa edes kerran elämässä.

Milloinkohan perustoimeentulotuki nousee ihmisarvoisen elämän mahdollistavalle tasolle?
Sen alhaisesta tasostahan on tullut jo usein noottia EU:lta, mutta mikään ei muutu.
Elokuussa se nousee 18e, eli vain 3.5%...Tosiasiassa tarvitsisi jonkun 200e korotuksen aivan vähintään

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle, mihin terve pääkaupunkiseudulla yksin asuva ihminen tarvitsee omaa autoa?

Miten perustoimeentulotuki riittää sen bensoihin ja vakuutuksiin? Mistä ne rahat tulevat?

Vierailija
42/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä opiskelin 1970-luvulla, niin ei ollut mitään tukia opiskelijoille. Lainaa piti ottaa, kun olin köyhästä kodista. Nyt pitäisi kaikki tulka kuin Manulle illallinen. Joku nekin teidän puolesta maksaa=työsdäkäyvät ja eläkeläiset.

Opintoraha tuli vuonna 1972 ja se tuli yleiseksi vuonna 1977 jolloin siihen lisättiin myös asumislisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin. Joka puolella on työvoimapulaa. Senkin laskurit

Työvoimapula johtuu tutkitusti kohtaanto-ongelmasta jossa työnantajille ei kelpaa työvoima mitä on tarjolla. Työvoimapula ei siis johdu siitä ettei työpaikkoja haeta.

Se ei siis ole yksinkertaista 1+1 matematiikkaa jossa työttömiä on määrä x ja avoimia työpaikkoja määrä y ja nämä sitten kohtaavat.

Tämä nyt on vain toinen puoli kohtaanto-ongelmaa. Toinen puoli on se, että ihmisille ei kelpaa sellaiset työt, mihin he ovat kykeneviä sellaisella palkalla, jota siitä työstä pystytään maksamaan. Ei siivousfirmoille olisi mikään ongelma maksaa kotisiivoojille 30 € /h palkkaa, jos kotitaloudet olisivat valmiita maksamaan siivouksesta 3 kertaa enemmän kuin nyt. 

Jos porukka hakee vain jotain Social Media Directorin hommia 6 000 € kuukausipalkalla ilman mitään koulutusta tai kokemusta, on aika turha syyttää yrityksiä, etteivät palkkaa niihin hommiin. Ei kaikilla yrityksillä ole osaamista tai resursseja alkaa kouluttamaan joka hommaan työntekijöitä alusta alkaen. Ja vaikka olisikin, niin silloin tekijöille maksettaisiin harjoittelijan palkkaa.

Vierailija
44/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se on tarkoitettu TILAPÄISEKSI avuksi, ei olekaan tarkoitus että ihmiset sitä saa vuosikausia. Mene töihin

Vierailija
45/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta Alkon juonti, tupakointi, pelaaminen. Siitä se lähtee pärjääminen.

Eihän sulla ole omia menoja kun toimeentulotuesta ja muista tuista maksetaan kaikki kulut. 500 e /kk riittää normaalilla ihmisellä ihan hyvin.

Vierailija
46/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monella pienituloisella työntekijälläkään jää käteen käytettäväksi juuri tuon enempää sen jälkeen kun kaikki muut pakolliset menot on maksettu, minkä kela hoitaa näille tuella eläville.

Tämäpä juuri. Työttömällä on sentään aikaa käydä ruokajonoissa, mutta työssäkäyvällä ei. Ja työssäkäyvä sentään tekee jotain rahansa eteen.

Vierailija
47/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on vain toinen puoli kohtaanto-ongelmaa. Toinen puoli on se, että ihmisille ei kelpaa sellaiset työt, mihin he ovat kykeneviä sellaisella palkalla, jota siitä työstä pystytään maksamaan.

"Maatalouden kausitöihin on ilmoittautunut yli 3 000 työnhakijaa Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Heistä yli puolet on työttömiä tai lomautettuja. Työ- ja elinkeinoministeriö kertoi alkuviikosta, että koko maassa kiinnostuneita on yli 30 000".

Näin siis jo viime vuonna. Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-11330206

Vierailija
48/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinä saat todennäköisesti enemmän kuin minä avoliitossa asuva varhaiseläkeläinen.

Niinpä. Itse olen pienellä tk-eläkkeellä ja asun miehen kanssa. Hän haluaa että maksan kaikesta puolet. En saa asumistukea. Olo on nyt inflaation myötä toivoton raha-asioiden suhteen. Sekin pieni raha mitä oli leikkaantuu vielä enemmän pois. Itkettää.

Vierailija
49/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuvan korotuksen tarvitsisi

Vierailija
50/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin. Suomi on täynnä työtä. Mutta kun laskureilla ei kelpaa. Ymmärrän, että jos ihminen on sairas, niin hänen pitää saada toimeentuloa varten rahaa. Mutta Suomi on täynnä nuoria, jotka eivät edes halua tehdä työtä. Mutta avustuksia kyllä vaaditaan.

Ja sitten muka masennutaan. Niin Kait, kun lorvitaan ja kaljoitellaan.Suomessa hyysätään laiskoja, työsdäkäyvät elättävät luuserit.

Työkyvyttömyyseläkkeellä olevan pitäisi mielestäsi kyetä töihin? Enkä käytä alkoholia enkä tupakkaa.

Vierailija
51/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta Alkon juonti, tupakointi, pelaaminen. Siitä se lähtee pärjääminen.

Eihän sulla ole omia menoja kun toimeentulotuesta ja muista tuista maksetaan kaikki kulut. 500 e /kk riittää normaalilla ihmisellä ihan hyvin.

Eläkeläiselle ei todellakaan makseta yhtään mitään toimeentulotuesta. Ei edes lääkärin määräämiä lääkkeitä. Enkä juo, tupakoi tai pelaa. Niin että pidä turpasi kiinni kun et mistään mitään tiedä.

Vierailija
52/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen poistaminen tulee olemaan hyvä alku tuohon suuntaan eli poistetaan noin 400 e asumistukea ja annetaan tilalle 150 e lisää perustoimeentulotukeen. Samalla tehdään soluasumisesta houkutteleva asumismuoto niille, joilla ei ole tuloja eli ensin kunnat siirtävät tulottomansa uuteen asumismalliin ja vähitellen yksityisetkään ei vuokraa asuntojaan tulottomille.

Soluasunto ei ole aikuiselle tarkoitettu

Jos ei kykene hankkimaan toimeentuloaan, niin sitten ei ole kunnolla aikuinen ja voi asua solukämpässä.

Vierailija
53/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis tota noin?

Miksi elätte vain ja ainostaan perustoimeentulon varassa?

Ettekö saa ansiosidonnaista työttömyys päivörahaa?

Ja jos ette sitä saa, niin miksi kummassa ette saa edes saa perus työttömyyspäivärahaa?

Kertokaa se meille muillekin palstalaisille.

Sillä ap:n mukaan, hän muka elää pelkällä toimeentulotuella?

Miten ihmeessä se in edes mahdollista.

Onko ap:n mieleen koskaan tullut ajatus, jotta hön vois itsekin tehdä jotain sen eteen, että toimeentulo olisi parempi.

Töitä on nyt tarjolla mieletön määrä, myös täysin kouluttamattomille ihmisille.

Miksi ap ei hakeudu ilmaiseen koultukseen tai vaikkapa kotisiivoojaksi joista on pulaa.

Minä kysyn vaan?

Voi olla työpaikkoja, mutta monet on provikkapalkkaisia. Ei lohduta ketään tehdä työtä, jos siitä ei saa palkkaa. Itse nuorempana koitin tuota, lehtimyyntiä, jokaiselta soittajalta tuli luuri korvaan, kun selvisi, miksi hänelle soitan. Ei sopimuksia, ei palkkaa. 

Siivoustyö on raskasta työtä fyysisesti. Kannattaa muistaa, että ihmisillä voi olla erilaisia sairauksia, vammoja yms. jonka vuoksi ei voi tehdä fyysistä työtä.

Ja ennen kun haukut, en saa tukia, pärjään ihan omillani.

Vierailija
54/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä kohta ole enää työssäkäyvälläkään varaa noihin ylellisyyksiin...

Vierailija
55/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea muuta varten on työt niin on varaa niihin muuhunkin.

Vierailija
56/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmetellä että miten hyvätuloisilla ja "paremmat "ihmiset jaksaa tänne kirjoitella ja haukkua esiM: työtöntä ,sairasta muuten kärrystä tippuneita..

Tehkää sitä työtä jos teillä se on ja nauttikaa rahasta minkä saatte ilman että ette joudu hakemaan kelasta muuta kuin lapsilisät ..miksi te ne otatte vastaan? voitte luovuttaa ne vaikka hurstille.

Vierailija
57/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkeläisellä ei ole omaisuutta tai säästöjä tilillä, saa kyllä toimeentulotukea, jos asumistuen ja eläkkeen kanssa tulot jäävät liian alhaisiksi toimeentulotukea laskettaessa hyväksyttäviin menoihin nähden.

Joku muu eläkeläinen varmaan saakin mutta minulta on evätty aina toimeentulotuki. Omaisuutta ei ole eikä myöskään säästöjä. Viimeksi hain toimeentulotukea monen sadan euron silmälaseihin (kehykset ihan halvimpia mahdollisia) mutta eipä myönnetty niitäkään. Lääkkeeitä jos en saa haettua niin on odotettava seuraavaan rahapäivään asti. Olen joutunut välillä olemaan ilman lääkärin määräämiä lääkkeitä kun ei kertakaikkiaan ole ollut rahaa niitä hakea. 

Menoiksi Kela hyväksyy ainoastaan vuokran, ei mitään muuta. Ainakin minun kohdallani on siis näin.

Tee valitus oikeusasiamiehelle. Lain mukaan hyväksyttäviä menoja ovat:

-sähkölaskut

-reseptilääkkeet

-saunavuoro

-terveyskeskuskäynnit/sairaalalaskut

Silmälasit myös maksetaan, mutta hionnat ja häikäisysuojaus pitää maksaa itse.

Maksaa itse? Ei tukien varassa elävä maksa itse yhtään mitään. Kaikki hänen käyttöönsä annettu raha on muiden ansaitsemaa.

Vierailija
58/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on yhteiskunnan (päättäjien) tavoitekin, että köyhyys näkyy ihmisestä päällepäin. Kun muutamaan vuoteen ei ole pystynyt ostamaan vaatteita, on jo niin risannäköinen, että varmasti erottuu porukasta. Hampaat tippuvat hoidon puutteesta, tukka kasvaa ja koko olemus on niin alistettu, että varmasti  ei erehdy hyväpalkkaiseksi luulemaan. Pitäähän se joku roti olla ihmisellä kuin ihmisellä ja yhteiskuntaluokan ero pitää näkyä ulospäin.

Vierailija
59/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä saat todennäköisesti enemmän kuin minä avoliitossa asuva varhaiseläkeläinen.

Niinpä. Itse olen pienellä tk-eläkkeellä ja asun miehen kanssa. Hän haluaa että maksan kaikesta puolet. En saa asumistukea. Olo on nyt inflaation myötä toivoton raha-asioiden suhteen. Sekin pieni raha mitä oli leikkaantuu vielä enemmän pois. Itkettää.

Mihin saat tuhlattua yli 600€/kk?

Vierailija
60/85 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulon tarkoituksena ei ole taata samanlaista elintasoa kuin työssäkäyvillä. On tarkoitettu väliaikaiseksi, lähinnä hengissä pysymisen turvaksi.

Huom. "on tarkoitettu" alun perin joskus 80-luvulla joo, mutta todellisuus on nykyään toista halusit tai et.

toimeentulotuesta on muodostunut lukemattomille vakituinen tulonlähde

Ja mikähän on näiden lukemattomien ihmisten OMA vastuu pyrkiä siltä pois?