Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset olivat päiväkodissa vaikka molemmat vanhemmat lomalla

Vierailija
30.06.2022 |

Sain kauheat haukut päiväkodissa yhdeltä työntekijältä, koska lapset olivat päivähoidossa yhden viikon ajan kun molemmat mieheni kanssa lomailtiin. Olin tuolle viikolle buukannut kaikki rästiin jääneet asiat, lääkärikäynnit ym. joita hoitelimme lasten ollessa poissa.
Mielestäni oli kohtuutonta saada räpätys niskaan yhdeltä työntekijältä, etenkin kun toinen työntekijä oli sitä mieltä että meillä on ollut niin rankkaa että muutama vapaapäivä tulee varmasti tarpeeseen. Ja lapset viettävät kuitenkin kotona kesälomaa 8 viikkoa vanhempien kanssa. Lisäksi he ovat yleensä olleet päivähoidossa vain 3 päivää viikossa, ja lomailleet jouluna neljä viikkoa, keväällä ja syksyllä kolme. Ja flunssien ym. takia vielä muutamia sairaslomaviikkoja. Olen siis nuorimmat kanssa kotona, joten siksi onnistuu pitää pitkiä lomia.
Pikkuisen turhauttaa tämä ja tekisi mieleni tehdä asiasta valitus.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoi olla aika kasa lääkärikäyntejä ym. , jos niiden parissa pakersi kaksi aikuista viikon ajan.

Vierailija
22/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet hakea tukiperhettä ? 

Oletko itse koskaan hakenut sellaista? Tiedätkö miten vaikeaa tukiperheen saaminen on? Jonotus voi kestää jopa vuosia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet hakea tukiperhettä ? 

Oletko itse koskaan hakenut sellaista? Tiedätkö miten vaikeaa tukiperheen saaminen on? Jonotus voi kestää jopa vuosia

Kuten jo aiemmin kirjoitin, jos ketjua luit. Olen tietoinen asiasta. 

Vierailija
24/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saanut.

Vierailija
25/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, muakin kiiinnostaa, että mitä tuo päiväkodin työntekijä siis sanoi ? 

Vierailija
26/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä "kauheat haukut" tässä tapauksessa tarkalleen ottaen oli, mutta siitä huolimatta päiväkodin työntekijä käyttäytyi epäasiallisesti.

Ei ollut mitään päiväkodin työntekijää.

Vierailija
27/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä ollut vissiin hoitsu vähän loman tarpeessa ( tai sairasloman) jos on ääneen tuollaista sanonut. Mitä hän tarkalleen sanoi ? 

Hoitaja: "Eikös X:llä alkanut nyt myös loma?"

Minä: "Juu alkoihan sillä."

H: "Koskas lapsilla sitten loma alkaa?"

M: "Ovat tämän viikon ja ensi viikolta maanantain ja tiistain että saadaan asioita hoidettua. Itselläkin on lääkärikäyntejä missä on pitänyt käydä jo muutaman kuukauden ajan. Ja tietty X:llä sellasia hommia mitä ei töiden ohessa oo ehtinyt hoitaan."

H: "Itseasiassa Y (päiväkodinjohtaja) taisi sanoakin asiasta. Itse en kyllä ymmärrä tuota että lapset pidetään täällä vaikka vanhemmat makaavat kotona. Jos niitä lapsia tehdään niin kai ne pitäisi itse hoitaa eikä pitää täällä muiden hoidettavana. Kyllähän me ne nyt hengissä pidetään mutta onhan tuo aika itsekästä vanhemmilta. Ootko ikinään kuullut että lapsikin tarvitsee lomaa?"

M: : Öööö, siis oon kuullut ja oon ihan samaa mieltä, mutta hehän on 8 viikkoa vielä lomalla kotona.

H: "Niinpä niin, jokainen selittää asiat itselleen miten haluaa. Mä nyt en itse hoidattaisi lapsiani muilla jos makaisin itse kotona. Enkä vaan ymmärrä tuota asennetta että lapset on hoidossa kun vanhemmat lomailee. No, onhan sen huomannut että ihmisillä on erilaiset standardit."

About näin meni keskustelu.

Vierailija
28/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtoi olla aika kasa lääkärikäyntejä ym. , jos niiden parissa pakersi kaksi aikuista viikon ajan.

Olen ollut lääkärissä kolmen kanssa! Siinä istuivat lattialla kun juttelin lääkärin kanssa. Silmät pyöreinä seurasivat mitä tapahtuu. (EI mitään, juteltiin asiasta)

Tietenkin jos menee gynekologille, mutta vauvan kanssa sekin onnistuu.

Silti. ON oikeus viedä lapset  päiväkotiin.

Siellähän ne kaveritkin ovat.

Ei näy pihoilla kersoja , ei.

Vierailija
29/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä ollut vissiin hoitsu vähän loman tarpeessa ( tai sairasloman) jos on ääneen tuollaista sanonut. Mitä hän tarkalleen sanoi ? 

M: "Ovat tämän viikon ja ensi viikolta maanantain ja tiistain että saadaan asioita hoidettua. Itselläkin on lääkärikäyntejä missä on pitänyt käydä jo muutaman kuukauden ajan. Ja tietty X:llä sellasia hommia mitä ei töiden ohessa oo ehtinyt hoitaan."

H: "Itseasiassa Y (päiväkodinjohtaja) taisi sanoakin asiasta. Itse en kyllä ymmärrä tuota että lapset pidetään täällä vaikka vanhemmat makaavat kotona. Jos niitä lapsia tehdään niin kai ne pitäisi itse hoitaa eikä pitää täällä muiden hoidettavana. Kyllähän me ne nyt hengissä pidetään mutta onhan tuo aika itsekästä vanhemmilta. Ootko ikinään kuullut että lapsikin tarvitsee lomaa?"

M: : Öööö, siis oon kuullut ja oon ihan samaa mieltä, mutta hehän on 8 viikkoa vielä lomalla kotona.

H: "Niinpä niin, jokainen selittää asiat itselleen miten haluaa. Mä nyt en itse hoidattaisi lapsiani muilla jos makaisin itse kotona. Enkä vaan ymmärrä tuota asennetta että lapset on hoidossa kun vanhemmat lomailee. No, onhan sen huomannut että ihmisillä on erilaiset standardit."

Joo, tuosta kannattaa tehdä johtajalle ilmoitus.  Ei ole ollenkaan ammattimaista vaan kuulostaa ihan tän palstan häiriköiltä 

Vierailija
30/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti valitus päiväkodin johtajalle ja vielä hänen esimiehelleen. En kuuntelisi yhtään tuommoista ennakkoluuloista ja tuomitsevaa kieltä lapsia hoitavalta henkilöltä. Mitähän mahtaa puhua lapsille? Hoitaja ei ole sopiva tehtäviinsä ja tuosta kuuluu saada kirjallinen varoitus.

Vierailija
31/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon lapset saa olla lomalla ja kotona. En ymmärrä miksi tuosta on kritisoitu, jos tämä on tosi juttu.

On tosi juttu. Ja tämä on just se mikä hämmentää muakin. Lapset on kuitenkin 40 % vuodesta mun kanssa kotona ja sen loppuajankin vain osa-aikaisesti hoidossa.

Tällä yhdellä hoitajalla tuntuu olevan tosi pahasti jotain sitä vastaan että lapsi ylipäänsä on hoidossa jos vanhempi kotona. Paikan johtaja taas tietää paremmin meidän tilanteen, ymmärtää ja on sitä mieltä että lasten paras on se että äitikin jaksaa.

Vierailija
32/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kunnassa ?

Vierailija
33/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lääkärissä kolmen kanssa! Siinä istuivat lattialla kun juttelin lääkärin kanssa. Silmät pyöreinä seurasivat mitä tapahtuu. (EI mitään, juteltiin asiasta)

Tietenkin jos menee gynekologille, mutta vauvan kanssa sekin onnistuu.

Silti. ON oikeus viedä lapset  päiväkotiin.

Siellähän ne kaveritkin ovat.

Ei näy pihoilla kersoja , ei.

Minäkin olen ollut lääkärissä (jopa synnytyksen jälkitarkastuksessa) useamman lapsen kanssa. Ja vaikka missä muualla, pankkineuvotteluissa, vakuutusyhtiön tapaamisessa jne.. Ja onhan se ihan kamalaa ja keskittyminen asian hoitamiseen tosi vaikeaa, kun lapset pyörii siinä jaloissa. Todellakin kannattaa laittaa lapset hoitoon siksi aikaa jos vaan mahdollista! Tosin ap:llahan oli nyt mieskin kotona eli varmaan olisivat voineet vuorotellakin, mutta no, jos lapsilla nyt joka tapauksessa on se 8 viikkoa lomaa ja muutenkin lyhyet viikot niin onhan tuosta valittaminen aika turhaa ja hoitajan käytös täysin asiatonta.

Vierailija
34/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin ottaa asia puheeksi loman jälkeen. Veikkaan että ei olla ainoa perhe joka jää tuon tyypin kynsiin, ja pelkään osaako olla lastenkaan kanssa asiallisesti.

Ap

Vierailija
35/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lienee provo mutta miksi se toinen vanhempi ei voi hoitaa lapsia kun toinen käy asioilla ja vice versa.

Vierailija
36/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä aloitus on totta, on työntekijän kommentti vanhempien kotona makaamisesta ihan törkeä.

Voisiko olla niin, että tällä työntekijällä olisi ollut toive jäädä jo juhannuksen jälkeen lomalle, mutta ei ole voitu myöntää, kun lapsia on niin paljon hoidossa... Ja se sapettaa.

Vierailija
37/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tällaiset tapauksen. Vanhin 2v viedään lomallakin hoitoon päiväkotiin ja äiti on vauvan kanssa kotona. Isä puuhastelee harrastuksissaan ja myös lomalla. Kolmas lapsi tulossa. Sitten kun ei lomalla kehdata enää päikkyyn viedä niin viedään mummulaan.

Vierailija
38/38 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ei voi tietää että sielläolo on lapsillenne yhdessä sosiaali- ja terveyspalveluissa sovittu tukitoimi jos sitä ei ole sinne kerrottu. Asiatonta toki työntekijältä puhua noin mutta jos perheessä on vaikeita jaksamisongelmia ja lasten hoidossa olosta tulee sanomista ja siitä teille pahaa mieltä, asianhan voisi kertoa päiväkotiin? Selvästi ainakin jollain hoitajalla oli tilanteestanne tietoa kun hän oli vapaapäiviinne suhtautunut kannustaen.

Oman lapseni päiväkodissa ei ollut koskaan mitään tietoa työtilanteestani, eikä siitä että olen oikeasti työkyvytön ja kotona. Hoidin lapsen 3v itse ja sitten laitoin hänen oman sosiaalisen oppimisensa vuoksi hoitoon omalla päätökselläni. Rehellisesti olisin itse halunnut pitää hänet kotona kanssani mutta lapselle on hyvä juttu päästä muiden lasten seuraan, ryhmässä toimimisen on oltava mielestäni mahdollisimman sujuvaa kun eskari alkaa ja nykymaailmassa on rankkaa monella lailla vaikkei olisikaan ollut vain kotona tekemässä oman perheen kanssa asioita. Näin olikin ja lapsella on mennyt ihan hyvin myös koulussa.

Pidin aina häntä pitkät lomat kotona jo päivähoitoaikana koska ajattelen että lapsen tärkein paikka on koti ja varsinainen kasvatus tapahtuu siellä, lyhyet (max 6h) hoitopäivät tarjoavat varhaiskasvatuksen edut hänelle. Koko kesä oli aina lomaa sen ajan mitä koulutkin olivat kiinni. Päiväkodin kanssa ei ollut mitään ongelmia koskaan.

Koetan tällä sanoa sitä että teille tukitoimi on varmasti myös tarpeen ja päiväkodin voisi olla hyvä tietää tästä. Toivon ettette tunne mitään häpeää tai surua tuosta, jokaisella on oikeus tehdä oma arvio siitä mitä perhe tarvitsee ja tukitoimia on todella suppea ja rajallinen määrä tarjolla. Veroista kettuilijoille tiedoksi että meille kaikille on halvempaa että vaikeassa tilanteessa olevat selviävät viemällä lapsensa päiväkotiin vaikkei olisi aivan pakko, nuo kaikki tukiperheet ja muut ns intensiivisemmät palvelut tulevat paljon kalliimmiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi