Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kiusalliseksi tai häiritseväksi koet jos joku kysyy sinulta että "mistä olet kotoisin"?

Vierailija
29.06.2022 |

Ennen tuo kysymys ei juurikaan haitannut ihmisiä, vaan jos joku oli esim oli asunut koko ikänsä yhdessä paikkaa niin kertoi että oli kyseiseltä paikkakunnalta tai jos oli muuttanut paikasta toiseen niin että missä oli syntynyt ja missä kaikkialla on asunut nykyisen asuinpaikan lisäksi. Mutta miten suomalaiset kokevat tuon kysymyksen nykyään? Onko se edelleen kiinnostuksen ositus kuulla henkilön menneisyydestä ja taustatarina vai koetteko sen loukkauksena?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali kysymys millä osoitat kiinnostusta henkilöä kohtaan. En ymmärrä miten tuosta voisi kukaan loukkaantua. 

Ensinnäkään kaikki eivät koe randomtyyppien kiinnostusta mitenkään toivottavana. Mutta jos nyt oletetaan, että olet tilanteessa, jossa on kohteliasta jutella tuntemattoman ihmisen kanssa, ei ehkä ole kaikista järkevintä alkaa utelemaan toisen yksityiselämästä asioita, jotka eivät mitenkään liity siihen tilanteeseen, missä ollaan. Tarkoitan tällä sitä, että jos esimerkiksi tapaat uuden ihmisen vaikkapa mennessäsi jollekin työnantajan maksamalle kurssille, fiksumpaa on alkaa jutella kyseisestä kurssista ja siihen liittyvistä asioista. 

Vierailija
82/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali kysymys millä osoitat kiinnostusta henkilöä kohtaan. En ymmärrä miten tuosta voisi kukaan loukkaantua. 

Ensinnäkään kaikki eivät koe randomtyyppien kiinnostusta mitenkään toivottavana. Mutta jos nyt oletetaan, että olet tilanteessa, jossa on kohteliasta jutella tuntemattoman ihmisen kanssa, ei ehkä ole kaikista järkevintä alkaa utelemaan toisen yksityiselämästä asioita, jotka eivät mitenkään liity siihen tilanteeseen, missä ollaan. Tarkoitan tällä sitä, että jos esimerkiksi tapaat uuden ihmisen vaikkapa mennessäsi jollekin työnantajan maksamalle kurssille, fiksumpaa on alkaa jutella kyseisestä kurssista ja siihen liittyvistä asioista. 

Ulkosuomalaisena olen ollut usein tuollaisilla kursseilla siis todella usein. Kurssin alussa jokainen esittelee itsensä, mistä firmasta tulee ja sanoo muutaman lauseen itsestään. Usein myös muista maista osaanottajia, ja kaikki kertovat mistä maasta tulevat. Suomessa sitten ei edes itseä esitellä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen vähän kiusalliseksi, etenkin kun usein kysymys esitetään tyyliin että "Murteesta kuulee ettet ole täältä kotoisin, mistä tulet?" Sitten kun vastaan, niin vastaan, niin aletaan kysellä syntymäkotikuntani asioista, joista en ole ollut vuosikymmeniin perillä, tai sitten heitetään jotain "hyväntahtoista" läppää stereotyyppisistä heimopiirteistä. Heko heko. Ja jos kerron jossain asuinpaikkakuntani ulkopuolella, että tulen sieltä, niin vastaus on että "et kuulosta yhtään siltä" ja siinä pitäisi sitten selittää taas että mistä on syntyisin. Joskus vastaan vain epäkohteliaasti "jaa" ja vaihdan puheenaihetta kiinnostavampaan.

Vierailija
84/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse yhtään. Ulkomailla mua on luultu italialaiseksi ja suomessa luultiin, että olen Venäjältä. (Olen 100% suomalainen).

Miksi loukkaantuisin? Mulla on tummat piirteet, enkä muutenkaan näytä kauhean suomalaiselta, joten ilmankos jotkut erehtyy.

Itse olen vaalea ja helposti palava, minua on luultu eri puolilla maailmaa suomalaiseksi, puolalaiseksi, islantilaiseksi, espanjalaiseksi, italialaiseksi ja Saksassa myös saksalaiseksi. En ole loukkaantunut uteluista.

Vierailija
85/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin Kanadassa ja sen jälkeen asunut Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa uudelleen ja taas Suomessa jonne perheemme muutti kun olin teini-ikäinen. Kun kysytään mistä olen kotoisin vastaan aina vähän fiiliksen mukaan. Välillä kerron olevani Turusta ja toisinaan kerron pitkän version tai mainitsen jotain siltä väliltä. Äitini ei ole suomalainen ja isäkin aika tumma suomalaiseksi joten välillä minua luullaan ulkomaalaiseksi. En oikein itsekään tiedä mistä olen kotoisin tai mitä kysymykseen vastaisin ja useimmiten siis kerron nykyisen asuinpaikkani. 

Vierailija
86/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ovat ulkomaalaiset Suomessa kysyneet lukemattomia kertoja mistä olen kotoisin. Dna-testin mukaan olen 99,4% suomalainen, loppuhippu irlantilaista. Olen varsin tumma.

Vierailija
87/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyttävää silloin kun sitä kysyy valkoiselta suomalaiselta, mutta muuttuu rasismiksi, kiusaamiseksi ja epäkohteliaaksi törkeydeksi jos sen menee edes vahingossa kysymään sellaiselta joka on tai jonka suku on tullut Suomeen ulkomailta, oli se sitten vaikkapa esim. Ruotsissa tai Kongosta.

Mielestäni ei ole enää aivan hyväksyttävää valkoihoistenkaan kesken. Kysymykseen sisältyy aina alistava vivahde: minä olen täältä ja sinä olet muukalainen.

Minua puolestaan ihmetyttää ihmisten into päästä ohjaamaan toisten elämiä.

Koska sinä olet kotoisin paikasta X, sinun pitäisi olla kiinnostunut aktiviteeteista Y ja Z.

Kerran yksi lääkäri suuttui minulle kun en muistanut lukiopaikkakunnaltani jotain itseäni 20 vuotta vanhempaa täysin tuntematonta tyyppiä, joka on kyseisen lääkärin sydänystävä. Teki mieli sanoa hänelle, että alaikäisten silmissä sellaiset ovat melkein oman isän ikäluokkaa eikä heitä kiinnostanut katsella tai tavata missään. Jäi kummallinen maku kyseisestä lääkäristä.

Vierailija
88/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monet esittää olevansa sieltä missä ne asuu.

Se, että jos joku muuttaa jostain jonnekkin, niin ei se tee siitä muuttajasta paikkakuntalaista.

En ymmärrä miks ei voi kertoo mistä on.

Vierailija
89/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin Kanadassa ja sen jälkeen asunut Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa uudelleen ja taas Suomessa jonne perheemme muutti kun olin teini-ikäinen. Kun kysytään mistä olen kotoisin vastaan aina vähän fiiliksen mukaan. Välillä kerron olevani Turusta ja toisinaan kerron pitkän version tai mainitsen jotain siltä väliltä. Äitini ei ole suomalainen ja isäkin aika tumma suomalaiseksi joten välillä minua luullaan ulkomaalaiseksi. En oikein itsekään tiedä mistä olen kotoisin tai mitä kysymykseen vastaisin ja useimmiten siis kerron nykyisen asuinpaikkani. 

Kerro vain koko litania. Serves them right!

Vierailija
90/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minään loukkauksena sitä koe, mutta olen muuttanut monta kertaa elämäni aikana, enkä oikein osaa vastata tähän. Mistä minä mahdan olla kotoisin? Olen muuttanut 2 vuotiaana synnyinpaikkakunnaltani ja nykyisessä olen asunut alle vuoden, siinä välissä on monta paikkakuntaa ja useampi valtiokin. Ulkomailla tähän on helpompi vastata, koska jokatapauksessa olen kotoisin Suomesta.

Vierailija
91/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian monet esittää olevansa sieltä missä ne asuu.

Se, että jos joku muuttaa jostain jonnekkin, niin ei se tee siitä muuttajasta paikkakuntalaista.

En ymmärrä miks ei voi kertoo mistä on.

Niin no, ihan virallisestikin kotikunta on se missä ASUU, joka tekee henkilöstä paikkakuntalaisen joka on esimerkiksi oikeutettu kyseisille paikkakuntalaisille tarkotettuihin palveluihin ja velvollinen maksamaan kyseiselle kunnalle veroa. Siitä ehkä tämä "erehdys".

Vierailija
92/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on MikRoAgGreSSio!!! Valkoiselta kysyttynä ok, värillistetyltä kysyttynä rAZziSMiA!!!

Vierailija
93/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään heti voinnin tiedustelun ja nimen jälkeen. Käytöstavat ja tutustuminen. Jos ei tuollaiseen osaa vastata, kokee kiusalliseksi, niin on päässä vikaa.

Sehän on vasta vaan small talkia. Sen jälkeen seuraava luonteva aihe on jo vapaammin valittava: sää, perhe, työ tms.

Totta että tuo kysytään todella nopeasti esimerkiksi uudessa työpaikassa kun olen sijaistanut useammassa. Seuraava kysymys on yleensä perheestä ja kerron olevani naimisissa. Mitäs mies tekee työkseen? Vaimoni on myös samassa ammatissa. Riippuen kysyjästä niin saattaa tähän kyselyt loppua. 

Vierailija
94/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen sen todella kiusalliseksi.

Tälle on syy:

Jos henkilö kysyy mistä olen kotoisin ennen kuin hän kuulee nimeni, ei kysymys haittaa minua. Mutta em. kysymys esitetään sen jälkeen kun olen esitellyt itseni (nimeni ei ole kovin suomalainen, vaikka itse olenkin), koen kysymyksen loukkaavana. Joskus minua on jopa epäilty ja haluttu lisäselvitystä, koska nimeni ja alkuperäni eivät täsmää tavisten mielestä - tämä on kiusallista.

Jättäkää minut vaan rauhaan. Tack.