Kuinka kiusalliseksi tai häiritseväksi koet jos joku kysyy sinulta että "mistä olet kotoisin"?
Ennen tuo kysymys ei juurikaan haitannut ihmisiä, vaan jos joku oli esim oli asunut koko ikänsä yhdessä paikkaa niin kertoi että oli kyseiseltä paikkakunnalta tai jos oli muuttanut paikasta toiseen niin että missä oli syntynyt ja missä kaikkialla on asunut nykyisen asuinpaikan lisäksi. Mutta miten suomalaiset kokevat tuon kysymyksen nykyään? Onko se edelleen kiinnostuksen ositus kuulla henkilön menneisyydestä ja taustatarina vai koetteko sen loukkauksena?
Kommentit (94)
Minulta kysytään päivittäin. Olen kotoisin Keuruulta, joten en puhu mitään murretta. Puhe kuulemma kiinnittää huomiota, kun siitä ei kuule, mistä olen kotoisin. Mielelläni kerron asiasta. Ja selvennyksenä, Keuruu on siis koko Suomessa oikeastaan ainoa paikka, missä puhtaan täysin yleiskieltä ilman murretta. Aikoinaan sanottiin, että puhtainta suomea, mutta se nyt on hassusti sanottu. Saa googlettaa asiaa :)
N31
Täytyy sanoa, että hieman häiritsee. Mitä kysyjä tuolla tiedolla tekee? Ja mitä nyt tuohon vastaisin.
Olen elänyt puolet elämästäni nykyisellä paikkakunnalla, mutta siltikään en tunne olevani alkuperäinen asukas, enkä hallitse tälle paikalle tyypillistä murretta. Toisen ison osan elämästäni olen viettänyt aivan toisaalla, mutta alkuperäiset juureni ovat aivan eri suunnalla, missä on syntynyt ja asunutkin hetken verran ja jonka murteesta on jotain tarttunut vanhempien ja sukulaisten kautta kieleeni, mistä sitten kouluaikaan sattui muutamia väärinymmärryksiäkin. Kun olen vielä välillä aivan muuallakin asustellut, niin tekee mieli vastata tuohon kysymykseen, että sieltä sun täältä tai en ole mistään kotoisin tai ehkä vaan Suomesta!
Ei tietenkään saa kysyä koska me suomalaiset emme puhu smalltalkia ja sellaisen kysymyksen esittäminen olisi vastoin meistä suomalaisista esitettyä yleistä kuvaa.
Jos joku puhuu murretta Helsingissä, saatan kysyä, mistä päin hän on. En tiennyt, että kysymys voi olla jotenkin kiusallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse yhtään. Ulkomailla mua on luultu italialaiseksi ja suomessa luultiin, että olen Venäjältä. (Olen 100% suomalainen).
Miksi loukkaantuisin? Mulla on tummat piirteet, enkä muutenkaan näytä kauhean suomalaiselta, joten ilmankos jotkut erehtyy.
Ihanaa, että otat asian noin. Minullakin on tummat piirteet, mutta olen kyllästynyt siihen, että jo kymmeniä vuosia aina melkein ensimmäinen kysymys on se, mistä olen kotoisin. Kun mitä sillä on väliä, mistä joku on kotoisin? Eihän suomalainen suomalaisen näköisiltäkään kysy ensimmäisenä, mistä tämä on kotoisin, niin siksi en tajua tätä kysymystä. Olen siis itsekin täysin suomalainen. Ehkä otan sen negatiivisena, kun olen saanut niin paljon rasistista kohtelua osakseni vain siksi, että näytän monen mielestä ulkomaalaiselta.
Olen tosi pieneltä paikkakunnalta, edes mitään järkeviä isoja paikkakuntiakaan ei ole mailla halmeilla tai niitä ei tunneta. Jos sanoo vain maakunnan tms. niin alkaa luonnollisesti tivaaminen, että kerro tarkemmin.
Sitten kun kertoo paikkakunnan, se ei kerro mitään, eikä kerro lähimmät isot kaupungitkaan mitään ja tivataan lisää ja lisää. Helpompi olisi valehdella olevansa jostain isosta kaupungista.
Ulkomailla minulta aina kysytään moneen kertaan eri paikoissa mistä olen kotoisin ja kerron olevani Suomesta. Ei ole ongelma.
Suomessa asun paikkakunnalla, jossa en ole syntynyt, eikä ole ongelma kertoa syntymäkotikuntaani jos joku siitä on kiinnostunut.
Itsekin olen yleensä kiinnostunut tapaamistani henkilöistä sen verran, että mielelläni kuulen mistä ovat kotoisin, ihan ihonväristä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Saa tätä valkoisilta kysyä ihan niinkuin ennenkin, mutta hieman eksottisimmilta tapauksilta ei, kun ilmeisesti pitää olettaa että he ovat nimenomaan kotoisin siltä paikalta jolla sillä hetkellä seisovat
Eivätkö he sitten voi vastata että ovat kotoisin siltä paikkakunnalta, jolla sillä hetkellä asuvat sillä sekin on yleensä ihan kelpuutettava vastaus?
En loukkaannu kysymyksestä sen enempää Suomessa kuin muuallakaan maailmalla.
Vietän paljon aikaa Espanjassa ja puhun kieltä lähes natiivinomaisesti, mutta olen niin vaalea, etten oikein näytä paikalliselta. Kerran Sevillassa pyysin kysyjää arvaamaan, mistä olen. Hän veikkasi, että Kataloniasta (Pohjois-Espanjassa). Kyllä hän sitten Suomenkin tiesi, kun lopulta kerroin mistä olen.
Miksi minun muuten olisi pitänyt loukkaantua kysymyksestä? Siksikö, että kysyjä osoitti kysymyksellään, etten vaikuta paikalliselta? Mitä niin hienoa paikallisuudessa sitten on, että olisi ehdottoman tärkeää teeskennellä, että olen syntynyt juuri siinä kylässä, jossa kansallisuuttani satutaan tiedustelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyttävää silloin kun sitä kysyy valkoiselta suomalaiselta, mutta muuttuu rasismiksi, kiusaamiseksi ja epäkohteliaaksi törkeydeksi jos sen menee edes vahingossa kysymään sellaiselta joka on tai jonka suku on tullut Suomeen ulkomailta, oli se sitten vaikkapa esim. Ruotsissa tai Kongosta.
Joo, nolasin itseni kun kysyin labrassa että "oi kun puhut hyvin suomea, mistä olet kotoisin....tyyppi vastasi että Itäkeskuksesta, olen suomalainen." Kröhöm joohh taidanpas tästä lähteä heihei
Sama. Törmättiin yllättäen miehen työkaveriin kaupungilla ja mentiin sitten porukalla terassille. Parin juoman jälkeen kysyin tältä työkaverilta, että mistä sä olet kotoisin? Hän vastasi olevansa Herttoniemestä. Hävetti.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysytään päivittäin. Olen kotoisin Keuruulta, joten en puhu mitään murretta. Puhe kuulemma kiinnittää huomiota, kun siitä ei kuule, mistä olen kotoisin. Mielelläni kerron asiasta. Ja selvennyksenä, Keuruu on siis koko Suomessa oikeastaan ainoa paikka, missä puhtaan täysin yleiskieltä ilman murretta. Aikoinaan sanottiin, että puhtainta suomea, mutta se nyt on hassusti sanottu. Saa googlettaa asiaa :)
N31
Noinhan ne keuruulaiset kuvittelee. Kyllä keskisuomalaisilla on puheessaan selkeästi erotettava nuotti ja sanavalinnat viittaavat enemmän itämurteisiin kuin yleiskieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa kysyä koska me suomalaiset emme puhu smalltalkia ja sellaisen kysymyksen esittäminen olisi vastoin meistä suomalaisista esitettyä yleistä kuvaa.
Mutta miksi sitä pitää kysyä ensimmäiseksi? Miksi se on ihmisessä se kaikkein kiinnostavin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Noinhan ne keuruulaiset kuvittelee. Kyllä keskisuomalaisilla on puheessaan selkeästi erotettava nuotti ja sanavalinnat viittaavat enemmän itämurteisiin kuin yleiskieleen.
Samaa ajattelin. Tunnen joitakin ihmisiä Keuruulta ja he puhuvat ihan sitä Jyväskylässäkin tunnistettavaa murretta.
Vierailija kirjoitti:
N31
Kylläpä puhut murretta. Et vain itse havaitse sitä. Noilla seuduilla murre kyllä on yleiskielenomaisinta, mutta kyllä tarkka korva erottaa jyväskyläläisen klangin.
Kirjoitin muuten asiasta ylioppilasaineessani vuonna 1983. :)
Kommenttisi tuuppasi minut katsomaan, mitä kaikkea netissä asiasta kerrotaan. Ensimmäisenä tuli vastaan tällainen kandintyö. Ei siinä oikein juuta tai jaata sanota, mutta vähän sinne päin kuitenkin.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/45897/URN%3ANBN%3Afi%3Ajy…
Vierailija kirjoitti:
N31
Keuruu kuuluu murteensa puolesta savolaiskiilaan.
Jos jotakuta kiinnostaa mistä olen kotoisin raaskin kyllä kertoa olevani Pohjois-Savosta. Aina kun olen joutunut ikäni todistamiseksi näyttämään ajokorttini, viriää keskustelu Tahkosta ja kaikki kertoo innokkaasti ryyppy-ja laskettelureissunsa sinne. Kiva, muttei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asun paikkakunnalla, jossa en ole syntynyt, eikä ole ongelma kertoa syntymäkotikuntaani jos joku siitä on kiinnostunut.
Minä en ole edes syntynyt syntymäkotikunnassani, olen tosin sinne varmaan 3 kk vanhana muuttanut (syntymäkotikunta määräytyi vanhempien virallisen asuinpaikkakunnan mukaan, isäni oli tuolloin opiskelija ja asuimme opiskelupaikkakunnalla aivan muualla) ja olen asunut siellä varmaan vuoden verran. Eikä siinä vielä kaikki, se virallisissa papereissa oleva syntymäpaikan nimi säilyy papereissa, mutta paikkakunnan nimi on vaihtunut jo lapsuudessani toiseksi.
Ihonvärin takia ei kannata olettaa ettei ole suomalainen.
Se on ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi sitä pitää kysyä ensimmäiseksi? Miksi se on ihmisessä se kaikkein kiinnostavin asia.
Niin, miksiköhän toisessa ihmisessä kiinnostaa se että kuka hän on.
Ruåtsalaisen rantarosvon ja kannaksen viinanpolttajan hybridi.