Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kiusalliseksi tai häiritseväksi koet jos joku kysyy sinulta että "mistä olet kotoisin"?

Vierailija
29.06.2022 |

Ennen tuo kysymys ei juurikaan haitannut ihmisiä, vaan jos joku oli esim oli asunut koko ikänsä yhdessä paikkaa niin kertoi että oli kyseiseltä paikkakunnalta tai jos oli muuttanut paikasta toiseen niin että missä oli syntynyt ja missä kaikkialla on asunut nykyisen asuinpaikan lisäksi. Mutta miten suomalaiset kokevat tuon kysymyksen nykyään? Onko se edelleen kiinnostuksen ositus kuulla henkilön menneisyydestä ja taustatarina vai koetteko sen loukkauksena?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkuthan kanssa vastaavat että ovat esim Turusta mutta syntynyt Oulussa eli a) identifioi itsensä nykyisen asuinpaikkakunnan mukaan ja b) tuntee omat juurensa. Nuo on peruspalikoita jotka muodostaa sen kuka henkilö tällä hetkellä on.

Vierailija
2/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyttävää silloin kun sitä kysyy valkoiselta suomalaiselta, mutta muuttuu rasismiksi, kiusaamiseksi ja epäkohteliaaksi törkeydeksi jos sen menee edes vahingossa kysymään sellaiselta joka on tai jonka suku on tullut Suomeen ulkomailta, oli se sitten vaikkapa esim. Ruotsissa tai Kongosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä enemmänkin mietin, että mitä sellaista asuinpaikkasidonnaista nyt olenkaan sanonut, joka herätti kiinnostusta.

Vierailija
4/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häiritsee? Olen 17v sitten muuttanut Panamasta Suomen, ja on kiva kertoa kysyjälle!

Vierailija
5/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyttävää silloin kun sitä kysyy valkoiselta suomalaiselta, mutta muuttuu rasismiksi, kiusaamiseksi ja epäkohteliaaksi törkeydeksi jos sen menee edes vahingossa kysymään sellaiselta joka on tai jonka suku on tullut Suomeen ulkomailta, oli se sitten vaikkapa esim. Ruotsissa tai Kongosta.

Mielestäni ei ole enää aivan hyväksyttävää valkoihoistenkaan kesken. Kysymykseen sisältyy aina alistava vivahde: minä olen täältä ja sinä olet muukalainen.

Vierailija
6/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään häiritsevää. Mukavaahan se on jutella ihmisten kanssa heidän taustoistaan. Mikä siinä voi olla väärin tai kiusallista?

Vierailija
7/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, nolasin itseni kun kysyin labrassa että "oi kun puhut hyvin suomea, mistä olet kotoisin....tyyppi vastasi että Itäkeskuksesta, olen suomalainen." Kröhöm joohh taidanpas tästä lähteä heihei

Vierailija
8/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi häiritsee? Olen 17v sitten muuttanut Panamasta Suomen, ja on kiva kertoa kysyjälle!

Ylen uutisissa on ollut monta kertaa että kun kysyy ulkomaalaiselta, että mistä tämä on kotoisiin, niin se on rasismia sillä he kokevat kysymyksen häiritseväksi ja kiusalliseksi koska kysymyksessä tehdään oletus että he ovat jostain muualta. Ja siksi on ohjeistettu että sitä ei pitäisi kysyä ulkomaalaisilta.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/22/mista-sa-oot-kotoisin-viisi-ra…

Mutta mukava kuulla, että on toisaalta olemassa niitäkin, joita kyseinen kysymys ei häiritse tai pahoita mieltä.

Vierailija
9/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen juureni ja olen halukas selittämään asian hyvinkin tarkkaan. Se mikä potutti oli se että oli eräs työkaveri joka kuvitteli tietävänsä mistä olin kotoisin (ei tiennyt) ja levitteli perätöntä tietoa. Tuli vielä vänkään asiasta. Se oli muutenkin aika epävakaa ja herkkähipiäinen piilohomo, sellanen pikkupoika lihaksilla tyyppi.

Vierailija
10/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään asiaa tosi usein, todennäköisesti puhumastani murteesta johtuen tai siksi, että näytän  inuiitilta. Töissäkin melkein joka päivä joku asiakkaista kysäisee.  

Vierailija
11/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku erivärinen oli suuttunut kun kysytty mistä kotoisin. Vastasi Vantaalta.

Vierailija
12/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla tuppisuu ettei tule tahtomattaan loukatuksi ketään .  Puheet on kielletty mutta kaikki muu sallittu termeineen .

Vierailija
13/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koe sitä häiritseväksi, koska taustassani ei ole mitään minkä perusteella minua voisi syrjiä.

Tilanne olisi ihan toinen, jos olisin kotoisin jostain, mitä kaikki pitävät huonona ja osoituksena yleisestä kyvyttömyydestä ja rikollisuussta. Siitä olisi minulle haittaa, oska muut arvioisivat minua noin, vaikka itse tietäisinkin eettä suurin osa sieltäkin kotoisin olevasta väestä on vallan ok.

Vierailija
14/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrain jossain Tampereen yökerhossa kysyin upealta tummalta tytöltä mistä oot kotoisin. se katsoi todella oudosti ja vastasi "Hervannasta". Minä: "Niin minäkin". Siitä se niinkun sitten lähti.

Vierailija
15/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kysellä kuin nuorilta alle kolmekymppisiltä, eivätkä yleensä ota nokkiinsa jos joku on kiinnostunut.

Vierailija
16/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kontekstissa, missä me suomalaiset olemme kysymystä käyttäneet, niin se "Where you come from?" on huono käännös joka ei käännä kysymyksen merkitystä vaikka se onkin suora sanatarkka käännös. Jasiinä merkityksessä jossa moni suomalainen ymmärtää kyseisen kysymyksen niin parempi käännös olisi "What is your story?" sillä se on se mitä suomalaiset sillä oikeasti kysyy ja mitä ihmiset yleensä vastaa tuohon kysymykseen kertomalla elämästään aina syntymästä tähän päivää asti.

Vierailija
17/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen kysymyksen joskus vähän rasittavana, koska olen muuttanut lapsena ja aikuisenakin aika usein. En tiedä mitä vastaisin. Joskus vastaan eri tavalla kuin toisella kerralla.

Ei minua taustani kiusaa, mutta aina se kysymystilanne ei ole sellainen, että vastaukseksi halutaan luento.

Vierailija
18/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse yhtään. Ulkomailla mua on luultu italialaiseksi ja suomessa luultiin, että olen Venäjältä. (Olen 100% suomalainen).

Miksi loukkaantuisin? Mulla on tummat piirteet, enkä muutenkaan näytä kauhean suomalaiselta, joten ilmankos jotkut erehtyy.

Vierailija
19/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tätä valkoisilta kysyä ihan niinkuin ennenkin, mutta hieman eksottisimmilta tapauksilta ei, kun ilmeisesti pitää olettaa että he ovat nimenomaan kotoisin siltä paikalta jolla sillä hetkellä seisovat

Vierailija
20/94 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa muu kuin se, että olen viidenkymmenen vuoden aikana muuttanut kolmekymmentä kertaa enkä siis oikein ole kotoisin mistään. Supisuomalainen olen silti. Ja kysyn kyllä muiltakin, mistä kaukaa vieras on. Kysymisen syy saattaa olla hienoinen murteen häivähdys tai ihan vain naama.