Kuinka kiusalliseksi tai häiritseväksi koet jos joku kysyy sinulta että "mistä olet kotoisin"?
Ennen tuo kysymys ei juurikaan haitannut ihmisiä, vaan jos joku oli esim oli asunut koko ikänsä yhdessä paikkaa niin kertoi että oli kyseiseltä paikkakunnalta tai jos oli muuttanut paikasta toiseen niin että missä oli syntynyt ja missä kaikkialla on asunut nykyisen asuinpaikan lisäksi. Mutta miten suomalaiset kokevat tuon kysymyksen nykyään? Onko se edelleen kiinnostuksen ositus kuulla henkilön menneisyydestä ja taustatarina vai koetteko sen loukkauksena?
Kommentit (94)
Ei haittaa. Olen pohjoisesta Lapista ja tiedostan, että murteeni erottuu selkeästi täällä pk-seudulla. Itseäni myös kiinnostaa millaisista paikoista ihmiset ovat kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse yhtään. Ulkomailla mua on luultu italialaiseksi ja suomessa luultiin, että olen Venäjältä. (Olen 100% suomalainen).
Miksi loukkaantuisin? Mulla on tummat piirteet, enkä muutenkaan näytä kauhean suomalaiselta, joten ilmankos jotkut erehtyy.
Ihanaa, että otat asian noin. Minullakin on tummat piirteet, mutta olen kyllästynyt siihen, että jo kymmeniä vuosia aina melkein ensimmäinen kysymys on se, mistä olen kotoisin. Kun mitä sillä on väliä, mistä joku on kotoisin? Eihän suomalainen suomalaisen näköisiltäkään kysy ensimmäisenä, mistä tämä on kotoisin, niin siksi en tajua tätä kysymystä. Olen siis itsekin täysin suomalainen. Ehkä otan sen negatiivisena, kun olen saanut niin paljon rasistista kohtelua osakseni vain siksi, että näytän monen mielestä ulkomaalaiselta.
Se kysymys on vain small talkia, jolla saadaan juttua eteenpäin. Kun vastaat että Ranualta, niin kysyjä sanoo, että ai jaa, Ranua onkin tosi nättiä seutua, oltiin siellä pari vuotta sitten kesälomareissulla. Oli muuten paljon lakkoja silloin! Mutta hyttysiä piisasi kyllä. Onneks tänä vuonna on ollut vähän vähemmän hyttysiä, juu. Meidän mökillä tosin oli aika paljon alkukesästä. Onko sulla mökkiä?
Ei se kysyjä välitä siitä, mistä olet, vaan yrittää vain saada keskustelunaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi häiritsee? Olen 17v sitten muuttanut Panamasta Suomen, ja on kiva kertoa kysyjälle!
Ylen uutisissa on ollut monta kertaa että kun kysyy ulkomaalaiselta, että mistä tämä on kotoisiin, niin se on rasismia sillä he kokevat kysymyksen häiritseväksi ja kiusalliseksi koska kysymyksessä tehdään oletus että he ovat jostain muualta. Ja siksi on ohjeistettu että sitä ei pitäisi kysyä ulkomaalaisilta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/22/mista-sa-oot-kotoisin-viisi-ra…
Mutta mukava kuulla, että on toisaalta olemassa niitäkin, joita kyseinen kysymys ei häiritse tai pahoita mieltä.
YLE on täynnä mielensäpahoittajia. Jätetään sen uutisointi omaan arvoonsa.. On normaalia kysyä mistä joku on kotoisin tai voi kysyä missä hänen sukujuurensa on.
Ulkomailla tai ulkomaalaiselta voi kysyä whereabouts are you from? joka jättää enemmän tulkinnan varaa vastaajalle. Eli tämän voi tulkita että pyytää paikallista henkilöä kertomaan tarkemmin mistä on kotoisin esim Helsingissä Munkkiniemestä tai sitten jos ei ole näin niin todennäköisesti henkilö kertoo olevansa Ruotsista. Itse kysyn mistä toinen henkilö on kotoisin koska olen matkaillut paljon ja myös asunut ulkomailla paljon ja on mukavaa jos henkilö jonka kanssa keskustelen on esim Bostonista niin voi heti keksiä yhteistä keskustelunaihetta hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihonvärin takia ei kannata olettaa ettei ole suomalainen.
Se on ärsyttävää.
Kyllähän se kertoo suorastaan absoluuttisen tarkasti, että sukujuuret eivät ole Suomessa.
Voi olla puoliksi suomalainen juuriltaan tai enemmänkin.
Asumme ulkomailla ja minulta ja puolisollani kysytään todella usein mitä kieltä puhumme ja yleensä myös mistä olemme. Näytämme paikallisilta mutta keskenämme puhumamme kieli paljastaa. Meille ei ole mikään ongelma vastata, että puhumamme kieli on suomea (tässä kohtaa moni ilahtuu jos arvasi oikein) ja, että tällä hetkellä asumme tässä maassa A, aiemmin asuimme maassa B ja alunperin olemme Suomesta. Tämä tarjoaa myös helppoja keskustelunaiheita kyselijälle. Yllättävän moni esimerkiksi kertoo käyneensä Suomessa. Kyselyitä tulee myös matkoilla.
Minusta kannattaisi tehdä ero ystävällismielisen kyselyn/keskustelun/small talkin ja "painu sinne mistä tulit / et kuulu tänne" -lähestymistavan välillä. Kun niissä todellakin on eroa ja on oikeastaan aika törkeää loukkaantua jos kysymys on esitetty ystävällisesti / neutraalisti eikä mitään pahaa ei ole tarkoitettu. Lisäksi ainakin omalla kohdallamme asuinmaamme ovat vaikuttaneet meihin hyvin paljon ja siksi kerromme kysyttäessä ne kaikki.
Täysin normaalia eli ei häiritse eikä kiusaa.
Vastaan jos kysytään, miksi siitä kiusaantuisi?
En tykkää että kysytään. Kenellekään ei kuulu menneisyyteni tai missä olen syntynyt tai olenko sukua jollekulle, jolla on sama sukunimi.
Lisäksi ärsyttää paikkakuntiin liittyvät typerät stereotypiat tai jos joku rupeaa vääntämään jotain tekomurretta:
-Vai Hämeenlinnasta, olet siis hidas hämäläinen
-Vai Turusta, oletko sinä kotoisin toispuoltjokke?
-Vai Tampereelta, nääs?
-Vai Seinäjoelta, notta?
Vierailija kirjoitti:
En tykkää että kysytään. Kenellekään ei kuulu menneisyyteni tai missä olen syntynyt tai olenko sukua jollekulle, jolla on sama sukunimi.
Lisäksi ärsyttää paikkakuntiin liittyvät typerät stereotypiat tai jos joku rupeaa vääntämään jotain tekomurretta:
-Vai Tampereelta, nääs?
-Vai Seinäjoelta, notta?
Perihämäläisenä suomalaisnainen muuten totean ja huomautan, että sillä hitaudella on viitattu hämäläisten verkkaaseen ja ja leppoisaan elämän rytmiin. Esim jos asioilla ei ole kiire niin niitä ei kiirehditä ja jos jonkin voi tehdä myöhemmin niin sitten se siirretään myöhemmäksi. Ja Hemeessä ollaan oikeasti todella ylpeä tästä mielikuvasta että olemme verkkaaseen, koska se tuo mukanaan vähemmän stressaavan elämän vaikka projektien valmistuminen on hitaampaa ja kestää kauemmin minkä takia muut joutuvat odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vai Tampereelta, nääs?
-Vai Seinäjoelta, notta?
Perihämäläisenä suomalaisnainen muuten totean ja huomautan, että sillä hitaudella on viitattu hämäläisten verkkaaseen ja ja leppoisaan elämän rytmiin. Esim jos asioilla ei ole kiire niin niitä ei kiirehditä ja jos jonkin voi tehdä myöhemmin niin sitten se siirretään myöhemmäksi. Ja Hemeessä ollaan oikeasti todella ylpeä tästä mielikuvasta että olemme verkkaaseen, koska se tuo mukanaan vähemmän stressaavan elämän vaikka projektien valmistuminen on hitaampaa ja kestää kauemmin minkä takia muut joutuvat odottamaan.
Kuulostaa ihan omilta vanhemmiltani. Siis jo silloin kun olin lapsi niin nämä saattoivat vaan istua tapittaa olohuoneessa pohtimassa sitä että viitsisikö sitä avata television vai eikö viitsisi ja tuleeko sieltä mitään ja yli tunnin jahkailun jälkeen toteavat että kello on jo niin paljon ettei sitä televisiota enää viitsi avata ja juovatkin sen sijaan päiväkahvit ulkosalla jossa keskusteltiin siitä että viitsisikö sitä ottaa toisen kupin kahvia vai eikö viitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vai Tampereelta, nääs?
-Vai Seinäjoelta, notta?
Kuulostaa ihan omilta vanhemmiltani. Siis jo silloin kun olin lapsi niin nämä saattoivat vaan istua tapittaa olohuoneessa pohtimassa sitä että viitsisikö sitä avata television vai eikö viitsisi ja tuleeko sieltä mitään ja yli tunnin jahkailun jälkeen toteavat että kello on jo niin paljon ettei sitä televisiota enää viitsi avata ja juovatkin sen sijaan päiväkahvit ulkosalla jossa keskusteltiin siitä että viitsisikö sitä ottaa toisen kupin kahvia vai eikö viitsisi.
Tuttua täälläkin, tosin olen itse tuollainen ja varsinkin kaupassa tulee kursailtua. Yrittänyt opetella siitä eroon, mutta se tulee niin luonnostaan verestä että ei siitä ole päässyt.
Ihan normaali kysymys millä osoitat kiinnostusta henkilöä kohtaan. En ymmärrä miten tuosta voisi kukaan loukkaantua.
Lapin tuntureilla kun tavataan ja kuulumisia vaihdetaan niin on ihan mukava kysyä ja vastata mistä päin on tullut. Koska vaellusreitin varrelle ei kukaan asu, ei kysymyskään voi ketään loukata. :-)
On se jollain lailla ikävää että ihan peruskysymyksiä joutuu nykyisellään varomaan.
Rasittaa, jos kyselijä ei tajua jättää asiaa sikseen, vaan yrittää urkkia koko elämäntarinan. Yleensä vastaan, että olen kasvanut paikkakunnalla x, mutta muuttanut tänne aikoinaan opiskelemaan ja jäänyt tänne.
Paikkakunta y oli paikka jossa asuin sijoitettuna pikkulapsesta lähtien, ja ärsyttää jos joku alkaa juurta jaksain kaivelemaan, koska en halua avata tuntemattomille taustaani. Olen joskus miettinyt ovatko nämä yliuteliaat sellaisia ihmisiä, joiden omassa taustassa ei ole mitään surullista tai poikkeavaa, eivätkä sen tähden ymmärrä rajoittaa utelujaan.
Ei se ole minusta kiusallista eikä häiritsevää, mutten erityisemmin innostukaan moisesta kysymyksestä, koska siitä saattaa seurata tylsää kotiseutujutustelua. En ole kiinnostunut paikalliskulttuurista ja yhteisöllisistä perinteistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Suomi on ollut muuten mukava maa asua sillä täällä on kaunista ja paljon luontoa, mutta valitettavasti suomalaiset haluavat tietää täällä sinusta kaiken, kyselevät kokoajan eivätkä osaa jättää ollenkaan rauhaa. Suomea mainostetaan hiljaisena ja rauhallisena maana, jossa muille ihmisille ei puhuta eikä naapuria tervehditä, mutta kun asuu Suomessa niin huomaa että tämä ei ole ollenkaan totta ja todellisuudessa suomalaiset kokevat hiljaisuuden kiusallisena ja ahdistavana ja siellä missä on ihmisiä ei ole koskaan hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että jos ihminen on asunut Suomessa koko ikänsä, puhuu suomea ilman korostusta ja silti porukka utelee "mistä olet kotoisin" niin se ottaa päähän.
Yleensähän ihmisen murteesta kuulee mistä päin Suomea hän on. Jos ei kuule ja asia kiinnostaa, niin voi kysyä "mistä päin olet, en osaa murteesta päätellä".
Minulla on kaveri, joka on syntynyt Suomessa, asunut koko ikänsä täällä ja puhuu suomea, mutta nimi on kreikkalainen, kun hänen isänsä on sieltä. Kyllä sitä ärsyttää kerrata henkilöhistoriaansa tuntemattomille ja puolitutuille. Jos multa kysytään, että mistä olet kotoisin ja sanon että Kaavilta, niin ketään ei kiinnosta onko mun vanhemmat Kaavilta, oonko syntynyt ja asunut siellä oikeasti koko elämäni ja onko mun vanhemmat tavanneet Kaavilla vai peräti Kuopiossa. Mutta mun kaverin pitää vastata jatkokysymyksiin perhe- ja henkilöhistoriastaan. Rasittaisi teitäkin, jos tällainen olisi toistuvaa.
Sama minulla! Olen syntynyt Suomessa, näytän suomalaiselta, mutta sukunimeni on "eksoottinen". Rasittaa kun puolituntemattomat tinkaavat missä vanhempani tapasivat, asuvatko he vielä siellä ja täällä, käynkö usein toisen vanhempani kotimaassa jne. Tosin viime vuosina kyllä yleisempi oletus on ollut, että olen aviossa eksoottissukunimisen miehen kanssa. Siihen sitten vastaan että eikun se on isän nimi..
Ymmärrän että siinä on jutun juurta, mutta on se rasittavaa. Miettikää Lahtiset jos melkein joka paikassa joku kyselisi, ai jaa onko sun isä Lahtinen, eikun äiti.. Ai jaa, no mikä sun isä sitten on.. jaa, asuuko Lahdessa paljon Lahtisia.. jaa jaa, no et sä sitten ole ajatellut Lahteen muuttaa jossain vaiheessa .. etkö ole koskaan edes käynyt Lahdessa.. eiku onko sun mies Lahtinen? Ai jaa ei sulla ole miestä.. jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse yhtään. Ulkomailla mua on luultu italialaiseksi ja suomessa luultiin, että olen Venäjältä. (Olen 100% suomalainen).
Miksi loukkaantuisin? Mulla on tummat piirteet, enkä muutenkaan näytä kauhean suomalaiselta, joten ilmankos jotkut erehtyy.
Ihanaa, että otat asian noin. Minullakin on tummat piirteet, mutta olen kyllästynyt siihen, että jo kymmeniä vuosia aina melkein ensimmäinen kysymys on se, mistä olen kotoisin. Kun mitä sillä on väliä, mistä joku on kotoisin? Eihän suomalainen suomalaisen näköisiltäkään kysy ensimmäisenä, mistä tämä on kotoisin, niin siksi en tajua tätä kysymystä. Olen siis itsekin täysin suomalainen. Ehkä otan sen negatiivisena, kun olen saanut niin paljon rasistista kohtelua osakseni vain siksi, että näytän monen mielestä ulkomaalaiselta.
Se kysymys on vain small talkia, jolla saadaan juttua eteenpäin. Kun vastaat että Ranualta, niin kysyjä sanoo, että ai jaa, Ranua onkin tosi nättiä seutua, oltiin siellä pari vuotta sitten kesälomareissulla. Oli muuten paljon lakkoja silloin! Mutta hyttysiä piisasi kyllä. Onneks tänä vuonna on ollut vähän vähemmän hyttysiä, juu. Meidän mökillä tosin oli aika paljon alkukesästä. Onko sulla mökkiä?
Ei se kysyjä välitä siitä, mistä olet, vaan yrittää vain saada keskustelunaiheita.
Ja sitten, kun toisella ei ole mökkiä, mitä kysyt seuraavaksi? Onko lapsia, puolisoa, elossaolevia vanhempia, sisaruksia, työpaikkaa, lemmikkejä? Se toinenkin saattaa miettiä, että no kiva kun pidät Ranuaa nättinä seutuna...itse ei muista seudusta mitään, koska oli alle vuoden ikäinen, kun muutti sieltä pois. Ei tietenkään sano tätä sinulle, koska ehdit jo vaihtaa puheenaiheen mökkiisi.
Ei häiritse ollenkaan, ihan normaali kysymyshän se on.