Afrolapsi ja aurinko
Hei!
Alkoipa tässä mietityttämään sellainen asia kuin tummaihoinen lapsi ja aurinko.Kuulostaa varmaan varsin luontevalta yhtälöltä...
Lapseni isä on siis mustaihoinen ja lapsi suht.tumma.
Olen lähdössä etelään lomalle perheen kanssa ja lapsen ihon aurinkosuojaus mietitytää.Itse olen sitä mieltä,että hänellähän on niin tumma pigmentti,että hän ei pala auringossa.Toista mieltä on taas muutama tuttavamme.Mietinkin tässä,että kuinka kovin täytyy lapsen ihoa auringolta varjella?Kyllä varmasti normaali aurinkovoide riittää vai pitääkö olla t-paitaa ym. päällä.
Kertokaa te,joilla kokemusta ja tietoa on.
Kiitos jo etukäteen :)
Kommentit (7)
Minulla on tummaihoinen lapsi (isa musta), olimme kesalla turkissa pari viikkoa ja auringossa oltiin ammusta iltaan joka paiva. Laitoin likalle (4-v.) suojakerroin 30 rasvaa aamusin kun lahdettiin rantsuun ja sitten lisasin about kerran paivan aikana. Silla oli ihan bikinit paalla
ja latras vedessa koko paivan, eli rasva peseytys kylla varmasti pois paivan aikana vaikka sita lisasinkin. Tytto ei palanut, vaan ruskettus tosi tummaksi. Ainoa jota suojasin oli hanen paansa, koska silla oli letit paassa niin jakaukset oli vahan kovilla. Vetelin aurinkorasvaa suoraan jauksiin ja sitten huivi paahan. Siella se ui ja sukelsi huivi paassa ja kivaa oli!! Eipa siis muuta kun HAUSKAA MATKAA!!
heidän iho palaa. Ei muutu punaiseksi, mutta palaa silti ja se on kipeää.
Laita vaan lapsellesi aurinkovoidetta ja t-paita.
Ja mieheni kanssa viela kaytiin kiivas keskustelu asiasta koska hanen mielestaan rasvaa ei olisi tarvinnut koska HAN sanoi ettei musta iho pala. No mina ajattelin etta palaa, joten laitoin rasvaa. Likka ei palanut, mutta mina kylla paloin hanenkin puolestaan.. :)
Kaipa se palaminen on ihan yksillollinen juttu, jotkut palaa helpommin (olipa sitten vaikka minka varinen) ja toiset sitten taas eivat. Parempi kai se on pelata varman paalle ja suojata.
Ne tummaihoiset jotka asuvat tuolla afrikassa ovat luultavasti niin tottuneita aurinkoon että palaminen on hieman eri asia kuin sellaisella lapsella kuka on asunut koko ikänsä Suomessa. Mistä voit tietää ettei lapsesi ole palanut. Iho ei todellakaan muutu punaiseksi, mutta se on kipeä. Eikä sitä palamista muutenkaan erota helposti. Suojatkaa ihmeessä ne lapset siltä auringolta. Lapseni isä joka asuu Jenkeissä sanoi kerran palaneensa rannalla ja ihmetteli sitä kun ei kotimaassaan ollut koskaan palanut. On asunut jo lähemmäs 20 vuotta Jenkeissä joten ei ole tekemisissä auringon kanssa samalla tavalla kuin nuoruudessaan.
" Mistä voit tietää ettei lapsesi ole palanut. Iho ei todellakaan muutu punaiseksi, mutta se on kipeä. Eikä sitä palamista muutenkaan erota helposti."
Lapseni tuntien, jos hanen ihonsa olisi ollut kipea tai muuten epamukava niin han olisi kylla asiasta minulle ilmoittanut. Olisi varmaan pyytanyt siihen laastaria! :)
Mutta joo, kai kukin oman lapsensa ihon tuntee ja suojaa sen mukaisesti. Parempi suojata kuin palaa kuten tuossa jo aikaisemmin taisinkin sanoa.
Mulla ei ole aiheesta tarkkaa kokemusta (ei niin tummaa miestä/lasta), mutta mieheni iho kyllä palaa Vietnamissa, muttei Suomessa. Palamista ei vain erota helposti. Mutu-tuntumalta sanoisin, että kannattaa suojata ihoa ja mieluummin vaatetuksella kuin rasvoilla.