Mitä eroa on bi-seksuaalilla ja pan-seksuaalilla?? Eikö ole sama asia?? Selittäkää!
panseksuaali tarkoittaa sitä, että rakastuu ihmisiin sukupuoleen katsomatta, ja bi on sama kun voi olla miesten ja naisten kanssa!
Kommentit (163)
Eli siis näin:
- Hetero on cis, joka ihastuu sellaisiin cis-ihmisiin, jotka ovat ns. "vastakkaista" sukupuolta (eli mies joka ihastuu naiseen tai nainen joka ihastuu mieheen)
- Homo on cis, joka ihastuu sellaisiin cis-ihmisiin, jotka ovat samaa sukupuolta (eli mies joka ihastuu mieheen tai nainen joka ihastuu naiseen)
- Bi on cis, joka ihastuu muihin cis-ihmisiin sukupuolesta riippumatta
- Pan voi olla cis tai ei, ja hän ihastuu ihmisiin riippumatta sukupuolesta tai siitä, ovatko nämä cis-ihmisiä vai ei.
Meneekö jatkoon?
Vierailija kirjoitti:
Martin kirjoitti:
Olisi korkea aika saada hyväksyntää myös biologisesta iästä poikkeavalle ikäidentiteetille. Olen vasta 25, mutta tunnen itseni 65-vuotiaaksi. Yhteiskunta kohdistaa minuun syrjintää, koska en pääse eläkkeelle.
Mä koen itseni kissaksi ja pidän vääränä että mut pakotetaan maksamaan veroja.
Minä koen itseni kapeavyötäröiseksi, isotissiseksi ja kauniskasvoiseksi ja on epäreilua, ettei yhteiskunta maksa leikkauksia, että olisin seksuaalisesti niin viehättävä kuin mielesssäni olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkityksetöntä. Tykkäilkää kestä tykkäätte,ja jos toinen (tai sovitusti toiset) tykkää takasin niin hyvä juttu. Miksi näitä höpö höpö nimityksiä pitää väkisin vääntää?
Jos käyttää esimerkiksi tinderiä, ei ole kovin kätevää ilmaista itseään sanomalla, että tykkään kestä tykkään enkä meinaa kertoa siitä muuta.
Silloin kun itse käytin tinderiä, niin siellä oli muistaakseni vaihtoehdot, että olen nainen/mies ja etsin miestä/naista. Sähän voit siihen profiiliin kirjoittaa sen lisäksi ihan mitä haluat. Ei sitä kiinnostuksen kohdetta tarvitse mitenkään salaisuutena pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pan kelpuuttaa nekin, jotka eivät pidä itseään miehinä eikä naisina.
Mitä ne sitten on? Tää menee jotenkin yli mun ymmärryksen. Että mitä ne on, jotka ei pidä itseään naisina tai miehinä? Muunsukupuolisia? Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Miten ne siis kokee itsensä? Vai onko tää vaan tätä terminologiaviidakkoa, josta jokaisen pitäisi olla tietoinen ainakin sateenkaariväen mielestä.
Sukupulettomia tai muunsukupuolisia. Eli eivät koe olevansa miehiä tai naisia, vaan jotain muuta. Ei pitäisi nyt ihan ymmärrystä ylittävää olla. Se on ihan sama kuin vaikka se, että osa kokee olevansa introverttejä ja osa ekstroverttejä ja jotkut ambivertttejä ja osan mielestä mikään noista ei sovi itselle.
Vierailija kirjoitti:
Panseksuaali on nykyajan biseksuaali, joka oli muotia joskus ysärillä. Samoin kuin ysärillä, useimmat kovaan ääneen paneiksi julistautuvat ovat yksinomaan heterosuhteissa cis-ihmisen kanssa. Itsekin tiedän muutaman panseksuaalisuudestaan kovasti möykkäävän naisen,joita todellisuudessa kiinnostavat pelkästään pelkät hetero cis-miehet, eikä muita edes deittailla.
Tän takia käyn pridessä, kun näiltä naisilta irtoaa helpommin kuin muilta. Nyökyttelen vaan monimuotoisuudelle ja painan menemään.
Huomion haku ja syyllistämisen halu jos väärä mies antaa sitä haluttua huomiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näköjään heterollakin pitää olla toinen nimike, Cis-sukupuolinen tarkoittaa henkilöä, joka kokee sukupuoli-identiteettinsä vastaavan syntymässään määriteltyä sukupuolta.????
Höpsis. Olen cisnainen ja lesbo. Cis tarkoittaa, ettei ole trans. Yleensä tarpeeton etuliite, joskus tarkkuuden vuoksi kätevä.
Siis häh? Apua! En tajua. Olenko mä siis cis kun en ole trans.?
Et ole. Sukupuolihäiriöiset vaan haluavat nimitellä normaaleja ihmisiä cissuiksi. Ei kannata suostua siihen.
"Normaalit ihmiset" on vähän semmoinen sanonta että ei semmoisia oikein olekaan. Kannattaa kiertää asia sanomalla esim. valtaväestä/enemmistö. Suurin osa niistä ei kuitenkaan ole normaaleja nähnytkään.
Martin kirjoitti:
Olisi korkea aika saada hyväksyntää myös biologisesta iästä poikkeavalle ikäidentiteetille. Olen vasta 25, mutta tunnen itseni 65-vuotiaaksi. Yhteiskunta kohdistaa minuun syrjintää, koska en pääse eläkkeelle.
Tuon en ole kuullut missään vielä onnistuneen, mutta USA:ssa onnistuu se, että jos et koe kuuluvasi biologiseen sukuun, voit hakea oikeuden päätöstä siihen. Eli jos ei koe olevansa identiteetiltään biologisten vanhempiensa lapsi, suvustaan voi "erota". Uutta sukuaan ei kaiketi kuitenkaan voi vapaasti valita, vaan myös uusien sukulaisten pitäisi kokea tämä tulokas sukulaisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pan kelpuuttaa nekin, jotka eivät pidä itseään miehinä eikä naisina.
Mitä ne sitten on? Tää menee jotenkin yli mun ymmärryksen. Että mitä ne on, jotka ei pidä itseään naisina tai miehinä? Muunsukupuolisia? Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Miten ne siis kokee itsensä? Vai onko tää vaan tätä terminologiaviidakkoa, josta jokaisen pitäisi olla tietoinen ainakin sateenkaariväen mielestä.
Nykyinen insta yms kulttuuri saa nuorison luulemaan, että naiseus tai mieheys on stereotyyppistä povipommiutta vs. tukkimiestä. Jos et kuulu kumpaankaan joukkoon, niin voit mennä haastatteluun kertomaan, että olet muun sukupuolinen kun et tykkää naisena käyttää mekkoa tai miehenä pitää partaa.
Nykyaikana on jotenkin hämärtynyt se, ettei sukupuoli koostu median rakentamasta yksipuolisesta kuvasta. 70-luvulla syntyneenä taas on on aika selvää, että voit olla vaikka (kauhistus) verkkareita käyttävä kaljaa juova nainen. Ei sitä sukupuolta tarvitse sen vuoksi mihinkään häivyttää.
Panseksuaali on seksuaalisen moraalin ylimmällä tasolla, koska hän ei sorra haluissaan ketään. Ihan mikä tahansa liikkuu, niin panille kelpaa kyllä. Pan ei ole transfobinen, bioessentialistinen genitaalifetisisti, kuten homoseksuaalit. Peniksestä kieltäytyvät lesbot pahoittavat heteromieslesbojen, eli transnaisten mielet ja homomiehet sortavat fetissinais...vaginallisia transmiehiä. Siksi homoseksuaalit onkin ulkoistettu omista järjestöistään, tiloistaan ja Pridestä. On ok omata genitaalipreferenssi, mutta siitä on creepy toitottaa ja muutenkin voisi tutkailla sisintään, josko suuntautumisen vastaiset värkit sittenkin kiinnostaisivat. Kokeilut ja mielen avartaminen uusille mahdollisuuksille eivät liity mitenkään eheyttämiseen. Ei.
Bi viehättyy miehistä ja naisista, pan kaikista, esim. myös muunsukupuolisista.
Ei ole ap:llä klassiset kielet hallussa. bi on kaksi, pan tarkoittaa kaikea.
Mutta ei toki voi muuta odottaakaan juntilta.
Jos ei teillä ole muu mielessä kuin toisten seksuaalisuus, miten surkeasti oma libidonne jakselee? Onko kickeli ja käsi riidelleet keskenään?
Joko pers ùli kyllästyi solvaamaan naisia?
Eihän tuolla cis käsitteellä ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa vaan kertoo vaan siitä että mihin sukupuoleen olet syntynyt. Cisnainen voi olla hetero, bi, lesbo, pan, aseksuaali tai päättää ihan vaan olla sitä mitä on määrittelemättä asiaa sen tarkemmin. Hän on syntynyt naisena eikä koe tarvetta muuttaa sukupuoltaan. Sama juttu cismiehen kanssa. Transnaiset ja -miehet taas voivat olla heteroita, homoseksuaalisia, biseksuaalisia, panseksuaalisia ja aseksuaaliseja tai päättää olla määrittelemättä omaa seksuaalista suuntaustaan, mutta heidän sukupuoli- identiteettinsä ei vastaa sitä biologista sukupuolta johon ovat sattuneet syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis näin:
- Hetero on cis, joka ihastuu sellaisiin cis-ihmisiin, jotka ovat ns. "vastakkaista" sukupuolta (eli mies joka ihastuu naiseen tai nainen joka ihastuu mieheen)
- Homo on cis, joka ihastuu sellaisiin cis-ihmisiin, jotka ovat samaa sukupuolta (eli mies joka ihastuu mieheen tai nainen joka ihastuu naiseen)
- Pan voi olla cis tai ei, ja hän ihastuu ihmisiin riippumatta sukupuolesta tai siitä, ovatko nämä cis-ihmisiä vai ei.Meneekö jatkoon?
Hmm, ei ehkä mene jatkoon, koska esim. transnainen, joka tykkää miehistä, on hetero, mutta ei cis. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt itse.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla cis käsitteellä ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa vaan kertoo vaan siitä että mihin sukupuoleen olet syntynyt. Cisnainen voi olla hetero, bi, lesbo, pan, aseksuaali tai päättää ihan vaan olla sitä mitä on määrittelemättä asiaa sen tarkemmin. Hän on syntynyt naisena eikä koe tarvetta muuttaa sukupuoltaan. Sama juttu cismiehen kanssa. Transnaiset ja -miehet taas voivat olla heteroita, homoseksuaalisia, biseksuaalisia, panseksuaalisia ja aseksuaaliseja tai päättää olla määrittelemättä omaa seksuaalista suuntaustaan, mutta heidän sukupuoli- identiteettinsä ei vastaa sitä biologista sukupuolta johon ovat sattuneet syntymään.
Trans voi halutessaan valita pelkästään cissuja kumppaniksi, mutta cissu ei voi kieltäytyä transeista ilman syytöstä transfobiasta ja genitaalifetisismistä.
Pan taitaa olla laajempi käsite. Itse biseksuaalina kiihotun miehistä ja naisista. Siihen väliin jää aika paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis näin:
- Pan voi olla cis tai ei, ja hän ihastuu ihmisiin riippumatta sukupuolesta tai siitä, ovatko nämä cis-ihmisiä vai ei.Meneekö jatkoon?
Hmm, ei ehkä mene jatkoon, koska esim. transnainen, joka tykkää miehistä, on hetero, mutta ei cis. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt itse.
Seksuaalinen suuntautuminen menee biologisen sukupuolen mukaan. Kahden peniksellisen seksi ei ole heteroa nähnytkään.
Mulla ihan sama juttu. Eläke pitäisi laskea noin 15000€/kk kuukausipalkasta, koska koin olevani nuorena uraohjus. Valtio on tämän minulle velkaa.