Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (13335)

Vierailija
12661/13335 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä tämä avioeroprosessi, jossa toinen hakee yksin avioeroa ja toiselle lähetetään se tiedoksi. Jos toinen osapuoli ei allekirjoita käräjäoikeudelta tullutta tiedoksiantotodistusta, niin pari kertaa käräjäoikeus lähettää kirjeen, sitten haastemiehen ja sitten viedään poliisille "julkiseksi" ja tällä tavoin saadaan prosessi eteenpäin, vaikkei henkilöä koskaan tavoiteta allekirjoittamaan tiedoksiantoa.

"Erikoisjoukot -ohjelmasta tunnetun Matias Petäistön avioeroprosessi on jumahtanut yllättävään tilanteeseen.

Petäistön vaimoa Anette Petäistöä ei ole vieläkään saatu kiinni, minkä takia ero ei ole edennyt toiseen vaiheeseen.

Itä-Uudenmaan käräjäoikeudesta kerrotaan IS:lle, että haastemies on laitettu tavoittelemaan Anettea, joka ei ole vastannut Matiaksen jättämään toisen vaiheen avioerohakemukseen. Matias Petäistö jätti toisen vaiheen hakemuksen 26. syyskuuta.

Käräjäoikeudesta oli annettu haastemiehelle viitteellinen päivämäärä, mihin mennessä Petäistö pitäisi olla tavoitettu. Tuo päivämäärä koitti tänään 21. marraskuuta. Anette Petäistöä ei kuitenkaan ole yrityksistä huolimatta tavoitettu, käräjäoikeudesta kerrotaan.

Anette Petäistölle on lähetetty lausumapyyntö ja hänen olisi pitänyt palauttaa tiedoksiantotodistus, mutta sellaista ei ole tullut käräjäoikeuteen määräaikaan mennessä.

Perhe- ja perintöoikeudellisiin asioihin erikoistunut juristi Sanna Svahn kertoo, ettei avioeron etenemistä voi vältellä loputtomiin.

Tuomioistuimen velvollisuus on antaa hakemus tiedoksi. Jos tuomioistuin ei tavoita henkilöä tai hänen oikeusavustajaansa perinteisillä yhteydenottotavoilla, siirtää tuomioistuin asian haastemiehen hoidettavaksi.

Jos on ilmeistä, että henkilö välttelee tiedoksiantoa, voi haastemies viime kädessä toimittaa tiedoksiannon paikalliselle poliisiviranomaiselle, Svanh sanoo.

Poliisi siis vastaanottaa tiedoksiannon avioeron osapuolen puolesta. Haastemies toimittaa tästä tiedon toiselle puolisolle postitse. Tiedoksianto alkaa, kun kirje on annettu postin kuljetettavaksi.

Avioero tulee joka tapauksessa vireille hakemuksen savuttua käräjäoikeuteen, mutta harkinta-aika alkaa vasta siitä, kun tiedoksianto on tehty, Svahn sanoo.

Suomessa avioeron saa toisen osapuolen hyväksymisestä huolimatta, niin yleensä näitä avioerotilanteita ei yritetä pakoilla, hän lisää.

Svahn ei ota kantaa suoraan Petäistön tapaukseen vaan kommentoi asiaa yleisellä tasolla.

Hänen mukaansa avioerohakemuksen pakoilu voi joskus liittyä esimerkiksi siihen, että aviopuolisoiden välinen elatusvelvollisuus päättyy vasta avioerotuomioon. Esimerkiksi velvollisuus maksaa asumiskorvausta puolisoiden yhteisomistuksessa olevan omaisuuden käytöstä alkaa avioerotuomiosta."

Vierailija
12662/13335 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tämä avioeroprosessi, jossa toinen hakee yksin avioeroa ja toiselle lähetetään se tiedoksi. Jos toinen osapuoli ei allekirjoita käräjäoikeudelta tullutta tiedoksiantotodistusta, niin pari kertaa käräjäoikeus lähettää kirjeen, sitten haastemiehen ja sitten viedään poliisille "julkiseksi" ja tällä tavoin saadaan prosessi eteenpäin, vaikkei henkilöä koskaan tavoiteta allekirjoittamaan tiedoksiantoa.

"Erikoisjoukot -ohjelmasta tunnetun Matias Petäistön avioeroprosessi on jumahtanut yllättävään tilanteeseen.

Petäistön vaimoa Anette Petäistöä ei ole vieläkään saatu kiinni, minkä takia ero ei ole edennyt toiseen vaiheeseen.

Itä-Uudenmaan käräjäoikeudesta kerrotaan IS:lle, että haastemies on laitettu tavoittelemaan Anettea, joka ei ole vastannut Matiaksen jättämään toisen vaiheen avioerohakemukseen. Matias Petäistö jätti toisen vaiheen hakemuksen 26. syyskuuta.

Tuli heti mieleen mieleen Hukassan tapaus. Eli kyllä se avioero etenee, vaikkei mies ei allekirjoittaisikaan tiedonantoa. Aikaa tietysti tähän kuluu viivyttelyprosessin takia enemmän, mutta joka tapauksessa asia etenee, ja aikanaan Hukassa voi jättää myös toisen vaiheen hakemuksen sisään, ellei sitten ole perunut avioerohakemustaan. Niinkin on voinut käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12663/13335 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli heti mieleen mieleen Hukassan tapaus. Eli kyllä se avioero etenee, vaikkei mies ei allekirjoittaisikaan tiedonantoa. Aikaa tietysti tähän kuluu viivyttelyprosessin takia enemmän, mutta joka tapauksessa asia etenee, ja aikanaan Hukassa voi jättää myös toisen vaiheen hakemuksen sisään, ellei sitten ole perunut avioerohakemustaan. Niinkin on voinut käydä.

Kyllä.

Avioeron saa vireille ja saa myös lopullisen eron, vaikkei mies ikinä allekirjoittaisi yhtäkään paperia.

Vierailija
12664/13335 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
12665/13335 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
12666/13335 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap:lle kuuluu? Onko talo saatu myytyä ja kestikö miehen uusi rakkaus? Miten suhtautuu lapsiinsa ja missä nämä asuu?

Ketjua syksystä 2022 seuranneena on aikoinaan tapahtunut ainakin nämä asiat:

- ap muutti pois kotitalosta kerrostaloon

- ap:n tilalle muutti miltei saman tien tämä salarakas, jonka kanssa miehellä oli ollut suhde jo avioliiton aikana

- taloa ei myyty

- lapset jäivät isänsä kanssa asumaan kotitaloon uuden äitipuolensa kanssa. Mies jäi maksamaan kaikki lapsista ja talosta aiheutuneet kulut

- lapset näkivät enemmän tai vähemmän äitiään kerrostalossa, jossain kohtaa näkivät vähemmän, jossain kohtaa enemmän, lapset olivat enemmän vihaisia äidille, kun isä haukkui paljon lastensa äitiä kaikista mahdollisista asioista. Joku lapsista oli enemmän äidin kanssa tekemisissä kuin toiset

- miehen rakkaus

Kiitos tästä selvennyksestä. Mielenkiintoista olisi tietää, kauanko mies kykenee vielä esittämään hyvää miestä uudelle naiselle ja kuinka kauan jaksaa esittää myös hyvää isää. Tuntuu pahalta ap:n puolesta, että taloa ei ole saatu myytyä ja nyt varsinkin on todella vaikea aika myydä sitä. Miksiköhän tuo uusi eukko ei osta ap:n puolikasta? Aavistaako, että perhe-elämä ei ehkä olisikaan sitten enää niin auvoista kun olisi koukussa tuohon mieheen?

Vierailija
12667/13335 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te petetyksi joutuneet. Kertokaa, mitä merkkejä oli, ennenkuin mies jäi kiinni.

Tästä voisi viritä keskustelua.

Käsittääkseni tässä ketjussa nimenomaan käy naiset, joiden mies on pettänyt.

Epämääräistä tyytymättömyyttä ja erovihjailuja /tauon ehdottamista. Haluttomuutta sopia mitään edes muutaman kuukauden päähän. Sitten jatkuvaa paikallaroikkumista watsapissa. Kännykän peittelyä. Sitten korulauseita ja outoa makeilua ja ohessa yhä erovihjailuja

Selkeesti kirjoittelee jonkun naisen kanssa. Tai naisten. Jättää sut heti, kun uusi nainen on varmistettu, ettei jää tyhjän päälle.

Se, että vihjailee jatkuvasti erolla tai ehdottelee taukoa, on stressaavaa ja kertoo heti, ettei miehellä ole puhtaat jauhot pussissa.

Vierailija
12668/13335 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella, että haluatko olla yhdessä ihmisen kanssa, joka haluaa erota. Jonka ainoa motiivi olla yhdessä on ehkä tuo uhkailusi mitä teet itsellesi jos eroatte. Ymmärrän, että koet asioita syvästi ja kokenut ehkä kovia. Mutta toisaalta olla yhdessä ihmisen kanssa joka ei ole tunteella mukana ei tuo onnea sekään. Kumpikin kärsii siinäkin suhteessa. Väliin ei voi ketään pitää. Elämässä ei ole takuita, että suhteet kestävät, vaikka niin olisi alussa ajateltukin. 

Vierailija
12669/13335 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" väkisin, ei väliin" 

Vierailija
12670/13335 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ajatella, että haluatko olla yhdessä ihmisen kanssa, joka haluaa erota. Jonka ainoa motiivi olla yhdessä on ehkä tuo uhkailusi mitä teet itsellesi jos eroatte. Ymmärrän, että koet asioita syvästi ja kokenut ehkä kovia. Mutta toisaalta olla yhdessä ihmisen kanssa joka ei ole tunteella mukana ei tuo onnea sekään. Kumpikin kärsii siinäkin suhteessa. Väliin ei voi ketään pitää. Elämässä ei ole takuita, että suhteet kestävät, vaikka niin olisi alussa ajateltukin. 

Ihminen ei aina ihastumisen huumassa ymmärrä itsekään mitä haluaa ja mikä on hyväksi itsellekään- Pitäisikö mun antaa vetää viemäristä alas yhteiset vuodet kun ei puoliskolla ajatus kulje pään vaan pöksyjen kautta?

Sitäpaitsi olen ollut vaan rehellinen, en minäkään mitään sille voi mitlä minusta tuntuu.

Vierailija
12671/13335 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei aina ihastumisen huumassa ymmärrä itsekään mitä haluaa ja mikä on hyväksi itsellekään- Pitäisikö mun antaa vetää viemäristä alas yhteiset vuodet kun ei puoliskolla ajatus kulje pään vaan pöksyjen kautta?

Sitäpaitsi olen ollut vaan rehellinen, en minäkään mitään sille voi mitlä minusta tuntuu.

Julmaa vallankäyttöä vaatia toista pysymään liitossa tuo itsensä tuhoamisella uhkailu, suorastaan henkistä väkivaltaa. Miksi haluat pitää väkisin kulissit kunnossa, jos toinen haluaa erota?

Vierailija
12672/13335 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhalla uhkailu on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
12673/13335 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'julmaa vallankäyttöä'..kuinka se eroaa siitä, että moni itkee ja valittaa surkeuttaan, sekä haukkuu puolisoa monin sanoin kun hän haluaa erota? Minusta tätä näkee tässä ketjussakin paljon. Minusta se on sitä että yritetään saada puoliso pyörtämään päätöksensä, vai mitä sillä muka haetaan? Puolisko teki virheen kun antoi suhteen mennä vakavaksi tietäen sen, etten ota hylkäämiskokemuksia hyvin vastaan. Aina oli mahdollisuus perääntyä jos epäilytti, mutta hänpä antoi minun rakastua ja oppia luottamaan ja nyt vetää kaikelta pohjan pois. Kaiken huippu on tämä, että ilmiselvästi on jo uusi katsottuna. Jos mulla ei ole voimaa jatkaa elämää eron jälkeen niin miksi asiaa peittelisin?

Vierailija
12674/13335 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kyllä purkaa tunteitasi miehelle ja sanoa, että koet asian noin. Voit haukkua jos se helpottaa. Mutta pakottaa et voi toista kanssasi olemaan. En näe, että edes olisi mitenkään hyvä itsellesikään. Täällä on monia kertomuksia eri ihmisiltä, jotka ovat ensin kokeneet eron musertavana ja olleet epätoivoisia, eivät olisi halunneet erota. Mutta kuitenkin, pohjamutia myöten pikku hiljaa ovat päässeet eteenpäin ja jatkaneet elämäänsä. Osa löytänyt uuden rakkauden osa on tyytyväinen elämään itsekseen ja omaan itsenäisyytensä. 

En puolustele miestä, mutta totuus on, että aika useilla on uusi jo katsottuna. Voit ajatella, että et ole ainoa, jolle on näin käynyt. Se ei ehkä heti helpota, mutta kuitenkin on niin, että omaa elämäänsä ei kannata tuhota miehen vuoksi. Juuri päinvastoin, näytä, että elämä jatkuu kaikesta huolimatta. 

Vierailija
12675/13335 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"'julmaa vallankäyttöä'..kuinka se eroaa siitä, että moni itkee ja valittaa surkeuttaan, sekä haukkuu puolisoa monin sanoin kun hän haluaa erota? Minusta tätä näkee tässä ketjussakin paljon. Minusta se on sitä että yritetään saada puoliso pyörtämään päätöksensä, vai mitä sillä muka haetaan? Puolisko teki virheen kun antoi suhteen mennä vakavaksi tietäen sen, etten ota hylkäämiskokemuksia hyvin vastaan. Aina oli mahdollisuus perääntyä jos epäilytti, mutta hänpä antoi minun rakastua ja oppia luottamaan ja nyt vetää kaikelta pohjan pois. Kaiken huippu on tämä, että ilmiselvästi on jo uusi katsottuna. Jos mulla ei ole voimaa jatkaa elämää eron jälkeen niin miksi asiaa peittelisin?"

Kuulostat niin ahdistavalta, uhriutuvalta ja itsekeskeiseltä ihmiseltä, että ei ole mikään ihme että kumppanisi haluaa suhteesta pois. Hankkiudu terapiaan tai johonkin saamaan hoitoa, että ymmärrät oman osuutesi asiassa, ja anna kumppanin rauhassa jatkaa matkaansa. 

Vierailija
12676/13335 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet varmaan sitten iloiseksi kun kerron että nyt se on sitten selvää: mies haluaa 'omilleen', asuntokin valmiiksi sovittuna serkun tyhjillään olevasta kämpästä. Väliaikaisesti kuulemma. Jäi vaan mulle epäselväksi että väliaikaisesti pois minun asunnostani vai väliaikaisesti tuohon tupakalle haisevaan murjuun. Kolmansia osapuolia ei hänen erohaluunsa liity, näin minulle kerrotaan. Löysässä hirressä roikottamiseni siis jatkuu.

Vierailija
12677/13335 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oikeudella täältä on poistettu minun viestini missä kerron huonosta henkisestä jaksamisestani ja siitä miten syvälle mies on mut tässä suhteessa saanut? Onko jonkun liian vaikeaa kohdata se tosiasia että pettäminen voi valmiiksi hauraan ihmisen murskata täysin ja tuoda myös hänen läheisilleen suuren surun. Tapauksessani vieläpä äidille ja siskolle jotka ovt kohdanneet menetystä jo tarpeeksi yhdelle elämälle.

Vierailija
12678/13335 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulet varmaan sitten iloiseksi kun kerron että nyt se on sitten selvää: mies haluaa 'omilleen', asuntokin valmiiksi sovittuna serkun tyhjillään olevasta kämpästä. Väliaikaisesti kuulemma. Jäi vaan mulle epäselväksi että väliaikaisesti pois minun asunnostani vai väliaikaisesti tuohon tupakalle haisevaan murjuun. Kolmansia osapuolia ei hänen erohaluunsa liity, näin minulle kerrotaan. Löysässä hirressä roikottamiseni siis jatkuu.

Jotenkin tulee tunne, että pelkäät keskutella erosta ja mieluummin roikut löysässä hirressä. Eiköhän kannata kysyä suoraan mieheltä onko tilanne hänen mielestään, miten väliaikainen vai mitä hän elämälleen aikoo. Sitten voi tehdä itselleen suunnitelmat omasta elämästään. Voit myös suoraan sanoa, että sinulla on omaakin elämää etkä jää roikkumaan miehen mielen mukaisesti. Onko sinulla itselläsi toiveita miehen paluusta? Ja siksi nyt odottelet mitä mies aikoo tehdä? 

Vierailija
12679/13335 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommoiset väliaikaiset ratkaisut on tarkoitettu vain rauhoittelemaan jätettävää, kyllä se mies lähdössä on ei saa vaan sanottua. Lisäksi todennäköisesti toinenkin on, mutta sitä ei tietenkään kerrota, kun toinen on itsarin partaalla muutenkin. Poisteluista en tiedä, en ole enää paljon seurannut ketjua.

Vierailija
12680/13335 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hiljentynyt keskustelu, mikä on harmillista. Mutta olen samaa mieltä edellisen kanssa. Luulen, että mies on jo päättänyt lähteä enkä olisi hämmästynyt, vaikka kuvioissa olisi toinen nainenkin. Miksi et kysyisi mieheltä suoraan haluaako hän erota? Vai pelkäätkö vastausta?

Kuurankukka