Hs: Suomessa helpotetaan abortin saamista
Suomessa ollaan vihdoinkin poistamassa vaatimusta kahden lääkärin lausunnosta aborttilähetettä tehdessä.
Jees, vähän lähemmäksi nykyaikaa!
Kommentit (1871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha.
Mikä rangaistus murhasta pitäisi saada? Elinkautinen? Kuolemantuomio?
Kun abortit kerran ovat laillisia ( valitettavasti), niin eihän silloin voida rankaista abortin tekijää myöskään. Jos abortti olisi laissa kielletty ja joku tekee abortin siitä huolimatta, kannatan tuntuvaa rangaistusta, aborti on murha.
En minä sitä kysynyt, vaan mikä rangaistus murhasta pitäisi saada. Nyt se on elinkautinen, mutta haluaisitko kenties vielä kiristää sitä kuolemantuomioon? Vai mikä olisi sopiva?
Elinkautinen olisi sopiva. Suomessa ei ole kuolemanrangaistusta,jos tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha. Elämä alkaa hedelmöityksestä.
Se on ensimmäinen vaihe ihmisen elämänkaaressa. Hedelmöittyneellä munasolulla on kaikki " elämän ainekset" ja se tarvitsee vain saada kasvaa ja kehittyä kohdussa.T. Pro Life
Minäkin voin sanoa olevani lääkäri.
Tai no siis, harkitsen hakemista lääkikseen. Minulla on kaikki lääkäriksi pääsemisen ainekset. Minun tarvitsee vain lukea pääsykokeeseen ja pärjätä pääsykokeissa, sekä opiskella lääkäriksi.
Aika erikoinen vertailu. Toisaalta ei voi vaatia että ei- uskovainen ajattelisikaan eri tavalla, kosien tällaisia asioita.
Onko hedelmöittyneen munasolun kiinnittymättä jättäminen lapsen kuolema? Entä hetkeksi kiinnittyneen, mutta sitten vaikka muutaman päivän kuluttua itsekseen irronneen?
Miksi? Miksi ei?
Ei, koska munasolu ei ole alkio ennen kiinnittymistä. Ei, koska sitä ei itse ole irroitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha.
Kun abortit kerran ovat laillisia ( valitettavasti), niin eihän silloin voida rankaista abortin tekijää myöskään. Jos abortti olisi laissa kielletty ja joku tekee abortin siitä huolimatta, kannatan tuntuvaa rangaistusta, aborti on murha.
En minä sitä kysynyt, vaan mikä rangaistus murhasta pitäisi saada. Nyt se on elinkautinen, mutta haluaisitko kenties vielä kiristää sitä kuolemantuomioon? Vai mikä olisi sopiva?
Elinkautinen olisi sopiva.
Eli abortista pitäisi rangaista elinkautisella vankeusrangaistuksella. Onko sinulla lääkitys ihan kohdillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitasko nyt puhua asiasta muutenkin kuin raamattua siteeraten?
Minä olen sitä mieltä, että sikiön tappaminen on väärin kun sille ei löydy tiettyjä hyviä perusteita, siinä missä minkä tahansa viattoman ihmisen tappaminen.
Olen tullut tähän johtopäätökseen ihan omilla aivoillani, en ole muodostanut mielipidettäni raamatun saati minkään muunkaan kirjan pohjalta, kuin biologian.
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja elää omien arvojen mukaisesti. Tämä on sellainen asia, jonka jokaisen pitää itse miettiä omalta kohdataan eikä sitä voi määrätä ulkopuolelta. Sen takia aborttia pitää helpottaa niille, jotka sen haluavat.
Ei, vaan nimenomaan abortin saamista tulee vaikeuttaa, jotta mukavuusaborttien tehtailu vähenee. Tulevissa vaaleissa ääneni menee ehdokkaalle, jolla on kielteinen kanta abortteihin, vaikken uskovainen olekaan.
Mikä ihmeen mukavuusabortti? Ei sellaista olekaan. Kyseessä on iso päätös sekä toimenpiteenä raskas ja kivulias. Jos nyt yhtään katsoo historiaa, miten aborttien kieltäminen tai vaikeuttaminen on vaikuttanut aborttilukuihin, niin ei kovinkaan tehokkaasti. Se abortti tehdään tavalla tai toisella. Jos aborttien määrää halutaan vähentää, tulee panostaa ehkäisyvalistukseen sekä nuorille maksuttomaan ehkäisyyn, kun nyt on tehtykin.
Niinpä. Joten miksi laillistaa sellaisia abortteja joita ei ole? Nykyisellään riittää naisen oma kokemus siitä, että raskaus olisi kohtuuton rasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole vielä eduskunnassa päätetty,vaan valiokuntakösittely on kesken, sitten pitää vielä aikanaan hyväksyä täysistunnossa. Todennäköusesti kuitenkin selkeä enemmistö löytyy abortin helpottamiselle ja vastustajiksi jäävät vain jotkin harvalukuiset kiihkouskovaiset konservatiivimiehet.
Miten niin kiihkouskovaiset konservatiivimiehet? Uskovaiset naiset vastustavat yhtälailla aborttia koska abortti on uskontomme vastaista.
T. Pro Life, uskovainen kristitty ja nainen
Onko minulla oikeus ottaa sinulta munuainen jos tarvitsen sitä elääkseeni?
Kyllä. Voisin luovuttaa yhden munuaisistani jos toisen elämä pelastuisi ja kudostyypit täsmäisivät.
En minä sitä kysynyt. Voisitko vastata kysymykseeni, onko minulla oikeus ottaa sinulta munuainen (tai vaikkapa sydän) huolimatta sinun tahdostasi, kunhan vaan tarvitsen sitä itse elääkseeni?
Voisitko nyt vastata tähän? Vai vıtuttaako jo valmiiksi kun tajuat että seuraavan kysymyksen kohdalla argumenttisi hajoaa kuin korttitalo tuulessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli abortista pitäisi rangaista elinkautisella vankeusrangaistuksella. Onko sinulla lääkitys ihan kohdillaan?
Mites sitten hormonaalinen ehkäisy, joka on käytännössä identtinen asia mutta eri järjestyksessä? Linnaan vaan elinkautista istumaan pillerien käyttäjätkin?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa jaksetaan mussuttaa jostakin miesten oikeuksista, kuten esimerkiksi päättää naisen abortista tai olla maksamatta elareita lapselle, jota mies ei halunnut.
Abortti ja elatusmaksut on kaksi eri asiaa: abortti kuuluu naisen itsemääräämisoikeuteen. Ketään ei voi pakottaa raskauteen tai aborttiin. Jokainen määrää omasta kehostaan. Alkio tai sikiö ei ole keho. Sillä ei ole tunteita tai ajatuksia, se ei selviä kohdun ulkopuolella itsenäisesti, joten sillä ei ole oikeuksia. Tätä mieltä on myös suomen laki, eli abortin kohdalla ei voi puhua murhasta tai henkirikoksesta, koska kumpaakaan ei lain mukaan ole tapahtunut.
Elatusmaksut sen sijaan ovat jo olemassa olevan LAPSEN oikeus. Mies ei voi luikerrella ulos vastuusta, joka hänellä on jo olemassa olevaan lapseensa.
Miehellä on oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään seuraavin keinoin: kondomi, vasektomia, kivesten poisto tai seksistä pidättäytyminen. Ja koska mikään ehkäisy ei ole satavarma, kuohitseminen tai pidättäytyminen on varmoja vaihtoehtoja, jos lapsi olisi katastrofi. Kukaan ei tule raskaaksi, jos kukaan ei ruiskuta siittiöitä vaginaan, ja tämä on fakta.
Elari systeemi on typerä. Mies ei saa päättää elättääkö lasta, jos nainen päättää että miehen täytyy lapsi tunnustaa. Tämän pitäisi olla saman tasoinen päätös kuin äidin päätös haluta se lapsi. Miehen täytyisi pystyä päättämään haluaako hän lapsen vai ei.
Se on ihan sama mitä teille ateisteille sanoo. Mikään ei merkitse teille mitään. Olette tienne valinneet. Lisäksi annatte itsestänne aika yksinkertaisen kuvan kun jokaista vastausta täytyy täsmentää useaan kertaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole vielä eduskunnassa päätetty,vaan valiokuntakösittely on kesken, sitten pitää vielä aikanaan hyväksyä täysistunnossa. Todennäköusesti kuitenkin selkeä enemmistö löytyy abortin helpottamiselle ja vastustajiksi jäävät vain jotkin harvalukuiset kiihkouskovaiset konservatiivimiehet.
Miten niin kiihkouskovaiset konservatiivimiehet? Uskovaiset naiset vastustavat yhtälailla aborttia koska abortti on uskontomme vastaista.
Kyllä. Voisin luovuttaa yhden munuaisistani jos toisen elämä pelastuisi ja kudostyypit täsmäisivät.
En minä sitä kysynyt. Voisitko vastata kysymykseeni, onko minulla oikeus ottaa sinulta munuainen (tai vaikkapa sydän) huolimatta sinun tahdostasi, kunhan vaan tarvitsen sitä itse elääkseeni?
Voisitko nyt vastata tähän? Vai vıtuttaako jo valmiiksi kun tajuat että seuraavan kysymyksen kohdalla argumenttisi hajoaa kuin korttitalo tuulessa :D
Olen nyt eri, mutta vastaan, koska haluan todella nähdä mikä sun logiikka tän taustalla on. 😅
Ei tietenkään
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama mitä teille ateisteille sanoo.
Ei ole. Jos sanoo jotain järkevää niin me kuuntelemme ja saatamme jopa olla samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt eri, mutta vastaan, koska haluan todella nähdä mikä sun logiikka tän taustalla on. 😅
Ei tietenkään
No miksi silloin jollain toisella random-henkilöllä pitäisi olla oikeus jonkin toisen random-henkilön sisuskaluihin (kohtuun, tässä tapauksessa) vain siksi että tarvii sitä elääkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha. Elämä alkaa hedelmöityksestä.
Se on ensimmäinen vaihe ihmisen elämänkaaressa. Hedelmöittyneellä munasolulla on kaikki " elämän ainekset" ja se tarvitsee vain saada kasvaa ja kehittyä kohdussa.T. Pro Life
Minäkin voin sanoa olevani lääkäri.
Tai no siis, harkitsen hakemista lääkikseen. Minulla on kaikki lääkäriksi pääsemisen ainekset. Minun tarvitsee vain lukea pääsykokeeseen ja pärjätä pääsykokeissa, sekä opiskella lääkäriksi.
Aika erikoinen vertailu. Toisaalta ei voi vaatia että ei- uskovainen ajattelisikaan eri tavalla, kosien tällaisia asioita.
Onko hedelmöittyneen munasolun kiinnittymättä jättäminen lapsen kuolema? Entä hetkeksi kiinnittyneen, mutta sitten vaikka muutaman päivän kuluttua itsekseen irronneen?
Miksi? Miksi ei?
Onhan se aivan eri asia jos raskaus menee kesken itsestään kun että raskaus keskeytetään ihmisten toimesta. Ei tarvi sen enempää perusteluita asiaan. Kai jokainen ymmärtää tämän eron.
En kysynyt sitä.
Miksi et halua vastata kysymykseen, vaan vaihdat puheenaihetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten hormonaalinen ehkäisy, joka on käytännössä identtinen asia mutta eri järjestyksessä? Linnaan vaan elinkautista istumaan pillerien käyttäjätkin?
Ny vttu oikeesti, menkää lukemaan ne ehkäisyvalmisteiden tuoteselosteet niin ei tarvii samaa rautalankaa vääntää moneen kertaan. Hormoniehkäisy estää ovulaation yli 95% varmuudella. Raskauden ehkäisy ja raskauden keskeytys ei ole "identtinen asia mutta eri järjestyksessä", munasolu tai siittiö yksinään ei ole ihmisyksilö koska puolet geneettisestä materiaalista puuttuu.
Seksuaalikasvatusta tässä pitäisi päivittää eikä aborttilakia, kerran aikuisetkin on näin pihalla. Itseasiassa pakolliset testit kaikille 16-45-vuotiaille ja ne jotka ei läpäise joutuvat pakolliselle kurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään
No miksi silloin jollain toisella random-henkilöllä pitäisi olla oikeus jonkin toisen random-henkilön sisuskaluihin (kohtuun, tässä tapauksessa) vain siksi että tarvii sitä elääkseen?
Mulle ei nyt varmaan näy lainaukset oikein, kun en yhtään tajua mikä tämä oikeus jonkun toisen sisuskaluihin viittaus tässä on. Siis puhutko sikiöstä random tyyppinä, joka kajoaa äitinsä kohtuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja heität siis ensimmäisen kiven hyväkäs hyväonninen. Kostat murhalla murhan. Mieti vähän.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama mitä teille ateisteille sanoo. Mikään ei merkitse teille mitään. Olette tienne valinneet. Lisäksi annatte itsestänne aika yksinkertaisen kuvan kun jokaista vastausta täytyy täsmentää useaan kertaan!
Minun kohtaloni on olla Jumalan hylkäämä joka menettää elämänsä Harmageddonissa. Minkäs teet kun ei rukoilut tuo mitään vastauksia.
Jos vastustaa aborttia mutta syö lihaa, niin on aivan saakelin tekopyhä ihminen kyseessä. Arvokas se on eläimenkin elämä, suurin piirtein kaikki niistä on sitä alkiota älykkäämpiä ja tietoisempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ateistin tietä valita. Kun ei saa mitään vastakaikua Jumalalta. Minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa jaksetaan mussuttaa jostakin miesten oikeuksista, kuten esimerkiksi päättää naisen abortista tai olla maksamatta elareita lapselle, jota mies ei halunnut.
Abortti ja elatusmaksut on kaksi eri asiaa: abortti kuuluu naisen itsemääräämisoikeuteen. Ketään ei voi pakottaa raskauteen tai aborttiin. Jokainen määrää omasta kehostaan. Alkio tai sikiö ei ole keho. Sillä ei ole tunteita tai ajatuksia, se ei selviä kohdun ulkopuolella itsenäisesti, joten sillä ei ole oikeuksia. Tätä mieltä on myös suomen laki, eli abortin kohdalla ei voi puhua murhasta tai henkirikoksesta, koska kumpaakaan ei lain mukaan ole tapahtunut.
Elatusmaksut sen sijaan ovat jo olemassa olevan LAPSEN oikeus. Mies ei voi luikerrella ulos vastuusta, joka hänellä on jo olemassa olevaan lapseensa.
Miehellä on oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään seuraavin keinoin: kondomi, vasektomia, kivesten poisto tai seksistä pidättäytyminen. Ja koska mikään ehkäisy ei ole satavarma, kuohitseminen tai pidättäytyminen on varmoja vaihtoehtoja, jos lapsi olisi katastrofi. Kukaan ei tule raskaaksi, jos kukaan ei ruiskuta siittiöitä vaginaan, ja tämä on fakta.
Elari systeemi on typerä. Mies ei saa päättää elättääkö lasta, jos nainen päättää että miehen täytyy lapsi tunnustaa. Tämän pitäisi olla saman tasoinen päätös kuin äidin päätös haluta se lapsi. Miehen täytyisi pystyä päättämään haluaako hän lapsen vai ei.
Nainen ei voi välttää ollenkaan sitä, että hänet merkitään lapsen äidiksi(vaikka antaisi lapsen adoptioon), eikä lapsen pitäessään saa päättää elättääkö lasta oli yh tai etä. Elareista ei valita kuin sellaiset miehet, jotka ei ole kasvattaneet lasta päivääkään ja kuvittelee lapsen elävän pyhällä hengellä elatusmaksujen mennessä äidin shoppailuun.
Eikä sitä tietenkään millään muulla tavalla tulekaan ajatella. Olisi hirveää jos antaisimme kaiken maailman höyrypäiden harhaluulojen ja taikauskojen vaikuttaa yhteiskuntaamme.