Hs: Suomessa helpotetaan abortin saamista
Suomessa ollaan vihdoinkin poistamassa vaatimusta kahden lääkärin lausunnosta aborttilähetettä tehdessä.
Jees, vähän lähemmäksi nykyaikaa!
Kommentit (1871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha. Elämä alkaa hedelmöityksestä.
Se on ensimmäinen vaihe ihmisen elämänkaaressa. Hedelmöittyneellä munasolulla on kaikki " elämän ainekset" ja se tarvitsee vain saada kasvaa ja kehittyä kohdussa.T. Pro Life
Minäkin voin sanoa olevani lääkäri.
Tai no siis, harkitsen hakemista lääkikseen. Minulla on kaikki lääkäriksi pääsemisen ainekset. Minun tarvitsee vain lukea pääsykokeeseen ja pärjätä pääsykokeissa, sekä opiskella lääkäriksi.
Aika erikoinen vertailu. Toisaalta ei voi vaatia että ei- uskovainen ajattelisikaan eri tavalla, kosien tällaisia asioita.
Onko hedelmöittyneen munasolun kiinnittymättä jättäminen lapsen kuolema? Entä hetkeksi kiinnittyneen, mutta sitten vaikka muutaman päivän kuluttua itsekseen irronneen?
Miksi? Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa jaksetaan mussuttaa jostakin miesten oikeuksista, kuten esimerkiksi päättää naisen abortista tai olla maksamatta elareita lapselle, jota mies ei halunnut.
Abortti ja elatusmaksut on kaksi eri asiaa: abortti kuuluu naisen itsemääräämisoikeuteen. Ketään ei voi pakottaa raskauteen tai aborttiin. Jokainen määrää omasta kehostaan. Alkio tai sikiö ei ole keho. Sillä ei ole tunteita tai ajatuksia, se ei selviä kohdun ulkopuolella itsenäisesti, joten sillä ei ole oikeuksia. Tätä mieltä on myös suomen laki, eli abortin kohdalla ei voi puhua murhasta tai henkirikoksesta, koska kumpaakaan ei lain mukaan ole tapahtunut.
Elatusmaksut sen sijaan ovat jo olemassa olevan LAPSEN oikeus. Mies ei voi luikerrella ulos vastuusta, joka hänellä on jo olemassa olevaan lapseensa.
Miehellä on oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään seuraavin keinoin: kondomi, vasektomia, kivesten poisto tai seksistä pidättäytyminen. Ja koska mikään ehkäisy ei ole satavarma, kuohitseminen tai pidättäytyminen on varmoja vaihtoehtoja, jos lapsi olisi katastrofi. Kukaan ei tule raskaaksi, jos kukaan ei ruiskuta siittiöitä vaginaan, ja tämä on fakta.
Niin kauan kuin naiset voi kieltää mieheltä isyyden, pitäisi miehillä ihan samalla tavalla olla oikeus kieltäytyä vastuista isyyteen liittyen.
Isyys ei ole mikään ihmisoikeus. Isällä sen sijaan on vastuita, joista yksi on lapsen elättäminen.
On toki, kuten on äidilläkin. Miehillä vaan ei ole laillista oikeutta siitä kieltäytyä.
Ja luonnollisesti ois kohtuutonta pakottaa ketään synnyttämään, niin tästä syystä se kaikista oikeuksista/velvollisuuksista kieltäytyminen.
Ole hyvä:
https://www.123.clinic/en/treatments-categories/vasectomy/all/price-cost
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa jaksetaan mussuttaa jostakin miesten oikeuksista, kuten esimerkiksi päättää naisen abortista tai olla maksamatta elareita lapselle, jota mies ei halunnut.
Abortti ja elatusmaksut on kaksi eri asiaa: abortti kuuluu naisen itsemääräämisoikeuteen. Ketään ei voi pakottaa raskauteen tai aborttiin. Jokainen määrää omasta kehostaan. Alkio tai sikiö ei ole keho. Sillä ei ole tunteita tai ajatuksia, se ei selviä kohdun ulkopuolella itsenäisesti, joten sillä ei ole oikeuksia. Tätä mieltä on myös suomen laki, eli abortin kohdalla ei voi puhua murhasta tai henkirikoksesta, koska kumpaakaan ei lain mukaan ole tapahtunut.
Elatusmaksut sen sijaan ovat jo olemassa olevan LAPSEN oikeus. Mies ei voi luikerrella ulos vastuusta, joka hänellä on jo olemassa olevaan lapseensa.
Miehellä on oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään seuraavin keinoin: kondomi, vasektomia, kivesten poisto tai seksistä pidättäytyminen. Ja koska mikään ehkäisy ei ole satavarma, kuohitseminen tai pidättäytyminen on varmoja vaihtoehtoja, jos lapsi olisi katastrofi. Kukaan ei tule raskaaksi, jos kukaan ei ruiskuta siittiöitä vaginaan, ja tämä on fakta.
Minustakaan aborttipäätös ei kuulu miehelle ja elareilla kiristäminen raukkamaista (mitä se lapsi on tehnyt jota varten ne on?), mutta: Jos biologia/realiteetit kielletään ja abortti mielletään neutraaliksi valinnaksi joka ei tarvitse syytä, niin siinä on ihan itse tuotu esille kysymys vastaavasti miesten "abortti"oikeudesta. Tuollainen mussutus ei menisi läpi, jos aborttikysymyksessä keskityttäisiin naisen oikeuteen suojella omaa elämäänsä vaikka se tarkoittaisi alkion kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitasko nyt puhua asiasta muutenkin kuin raamattua siteeraten?
Minä olen sitä mieltä, että sikiön tappaminen on väärin kun sille ei löydy tiettyjä hyviä perusteita, siinä missä minkä tahansa viattoman ihmisen tappaminen.
Olen tullut tähän johtopäätökseen ihan omilla aivoillani, en ole muodostanut mielipidettäni raamatun saati minkään muunkaan kirjan pohjalta, kuin biologian.
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja elää omien arvojen mukaisesti. Tämä on sellainen asia, jonka jokaisen pitää itse miettiä omalta kohdataan eikä sitä voi määrätä ulkopuolelta. Sen takia aborttia pitää helpottaa niille, jotka sen haluavat.
Ei, vaan nimenomaan abortin saamista tulee vaikeuttaa, jotta mukavuusaborttien tehtailu vähenee. Tulevissa vaaleissa ääneni menee ehdokkaalle, jolla on kielteinen kanta abortteihin, vaikken uskovainen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha. Elämä alkaa hedelmöityksestä.
Se on ensimmäinen vaihe ihmisen elämänkaaressa. Hedelmöittyneellä munasolulla on kaikki " elämän ainekset" ja se tarvitsee vain saada kasvaa ja kehittyä kohdussa.T. Pro Life
Tai no siis, harkitsen hakemista lääkikseen. Minulla on kaikki lääkäriksi pääsemisen ainekset. Minun tarvitsee vain lukea pääsykokeeseen ja pärjätä pääsykokeissa, sekä opiskella lääkäriksi.
Aika erikoinen vertailu. Toisaalta ei voi vaatia että ei- uskovainen ajattelisikaan eri tavalla, kosien tällaisia asioita.
Onko hedelmöittyneen munasolun kiinnittymättä jättäminen lapsen kuolema? Entä hetkeksi kiinnittyneen, mutta sitten vaikka muutaman päivän kuluttua itsekseen irronneen?
Miksi? Miksi ei?
Onhan se aivan eri asia jos raskaus menee kesken itsestään kun että raskaus keskeytetään ihmisten toimesta. Ei tarvi sen enempää perusteluita asiaan. Kai jokainen ymmärtää tämän eron.
Eihän sitä ole vielä eduskunnassa päätetty,vaan valiokuntakösittely on kesken, sitten pitää vielä aikanaan hyväksyä täysistunnossa. Todennäköusesti kuitenkin selkeä enemmistö löytyy abortin helpottamiselle ja vastustajiksi jäävät vain jotkin harvalukuiset kiihkouskovaiset konservatiivimiehet.
Miehenkuvatukset, turha valittaa elareiden maksamisesta. Oma vikanne kun siitätte ilman ehkäisyä. Pankaa se ehkäisy ensimmäseksi kuntoon, kortsut, sterilisaatio, sexistä kieltäytyminen, oma kasi ym...... Oma vika jos puolituttu hoito, kumppani tulee raskaaksi ja 18 vuotta elareita pakkopukkaa. Herran jestas kuinka tyhmiä olette ja kehtaatte vielä urputtaa ja itkeä että nyt maksan elareita. yyyyyyy.......yyy.... Muistakaa, jokainen pano ilman ehkäsyä on tsäännssi lapsenkipeälle naiselle saada lisäavustusta yh lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole vielä eduskunnassa päätetty,vaan valiokuntakösittely on kesken, sitten pitää vielä aikanaan hyväksyä täysistunnossa. Todennäköusesti kuitenkin selkeä enemmistö löytyy abortin helpottamiselle ja vastustajiksi jäävät vain jotkin harvalukuiset kiihkouskovaiset konservatiivimiehet.
Miten niin kiihkouskovaiset konservatiivimiehet? Uskovaiset naiset vastustavat yhtälailla aborttia koska abortti on uskontomme vastaista.
T. Pro Life, uskovainen kristitty ja nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entäs ne eläimet? Eikö kukaan välitä niistä? Sairasta!😭
No itse olen pitkän linjan vegaani, mutta en ihan ymmärrä mitä tekemistä tällä on abortin kanssa. Ensinnäkin epäjohdonmukaisuutta löytyy molempien mielipiteiden edustajilta (aika moni vegaani kannattaa täyttä aborttivapautta) ja toisekseen, raskauden välttely on huomattavasti helpompaa kuin elämisen välttely niin, ettei ikinä vahingoita eläimiä edes vahingossa. Fun fact, kaikki raskaustestit ovat epävegaanisia.
No jos abortinvastustajien mielestä alkion tappaminen on väärin, niin varmasti ovat kaikki sitten vegaaneja. Vai miksi eläimiä sitten saisi tappaa?
Tätä pitäisi varmaan kysyä abortinvastustajalta joka ei ole vegaani, mutta veikkaisin ettei moni arvota ihmisen ja muiden eläinten elämää samalla tavalla (aivan kuten moni aborttia kannattava vegaani tekee). Toinen on tuo käytännön syy, ilman seksiäkin voi elää mutta ilman ruokaa ja kulutustavaraa ei (ja valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuutta rajata eläintuotteita pois syystä tai toisesta).
Abortinvastustajat syövät lihaa ja kannattavat kuolemantuomioita eikä heitä kiinnosta, missä oloissa se syntynyt lapsi joutuu elämään.
Tuo on se stereotypia, mutta todellisuudessa kriittisesti suhtautuvissa on monenlaista hiihtäjää. Siitä huolimatta, että mustavalkoisessa kuplassa eläville ajatuskin moisesta saa sulakkeen palamaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha.
Mikä rangaistus murhasta pitäisi saada? Elinkautinen? Kuolemantuomio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksi ei?
Kyllähän teknisesti ottaen asia on juuri noin, sillä erotuksella että kyseessä ei ole lapsen kehitysvaiheessa oleva yksilö. Kuolema tarkoittaa yksinkertaisesti orgaanisen eliön elintoimintojen päättymistä, liittyi siihen tunteita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksi ei?
Onhan se aivan eri asia jos raskaus menee kesken itsestään kun että raskaus keskeytetään ihmisten toimesta.
Millä tavalla se on eri asia? Ei ainakaan lopputuloksen kannalta, eikä oikeastaan mekanisminkaan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kiihkouskovaiset konservatiivimiehet? Uskovaiset naiset vastustavat yhtälailla aborttia koska abortti on uskontomme vastaista.
Onko minulla oikeus ottaa sinulta munuainen jos tarvitsen sitä elääkseeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää että abortti ei ole kriminalisoitu Suomessa, eli lain mukaan sallittu. Uskovaisena olen sitä mieltä että abortti on murha.
Kun abortit kerran ovat laillisia ( valitettavasti), niin eihän silloin voida rankaista abortin tekijää myöskään. Jos abortti olisi laissa kielletty ja joku tekee abortin siitä huolimatta, kannatan tuntuvaa rangaistusta, aborti on murha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Voisin luovuttaa yhden munuaisistani jos toisen elämä pelastuisi ja kudostyypit täsmäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun abortit kerran ovat laillisia ( valitettavasti), niin eihän silloin voida rankaista abortin tekijää myöskään. Jos abortti olisi laissa kielletty ja joku tekee abortin siitä huolimatta, kannatan tuntuvaa rangaistusta, aborti on murha.
En minä sitä kysynyt, vaan mikä rangaistus murhasta pitäisi saada. Nyt se on elinkautinen, mutta haluaisitko kenties vielä kiristää sitä kuolemantuomioon? Vai mikä olisi sopiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitasko nyt puhua asiasta muutenkin kuin raamattua siteeraten?
Minä olen sitä mieltä, että sikiön tappaminen on väärin kun sille ei löydy tiettyjä hyviä perusteita, siinä missä minkä tahansa viattoman ihmisen tappaminen.
Olen tullut tähän johtopäätökseen ihan omilla aivoillani, en ole muodostanut mielipidettäni raamatun saati minkään muunkaan kirjan pohjalta, kuin biologian.
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja elää omien arvojen mukaisesti. Tämä on sellainen asia, jonka jokaisen pitää itse miettiä omalta kohdataan eikä sitä voi määrätä ulkopuolelta. Sen takia aborttia pitää helpottaa niille, jotka sen haluavat.
Ei, vaan nimenomaan abortin saamista tulee vaikeuttaa, jotta mukavuusaborttien tehtailu vähenee. Tulevissa vaaleissa ääneni menee ehdokkaalle, jolla on kielteinen kanta abortteihin, vaikken uskovainen olekaan.
Mikä ihmeen mukavuusabortti? Ei sellaista olekaan. Kyseessä on iso päätös sekä toimenpiteenä raskas ja kivulias. Jos nyt yhtään katsoo historiaa, miten aborttien kieltäminen tai vaikeuttaminen on vaikuttanut aborttilukuihin, niin ei kovinkaan tehokkaasti. Se abortti tehdään tavalla tai toisella. Jos aborttien määrää halutaan vähentää, tulee panostaa ehkäisyvalistukseen sekä nuorille maksuttomaan ehkäisyyn, kun nyt on tehtykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Voisin luovuttaa yhden munuaisistani jos toisen elämä pelastuisi ja kudostyypit täsmäisivät.
En minä sitä kysynyt. Voisitko vastata kysymykseeni, onko minulla oikeus ottaa sinulta munuainen (tai vaikkapa sydän) huolimatta sinun tahdostasi, kunhan vaan tarvitsen sitä itse elääkseeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksi ei?
Onhan se aivan eri asia jos raskaus menee kesken itsestään kun että raskaus keskeytetään ihmisten toimesta.
Millä tavalla se on eri asia? Ei ainakaan lopputuloksen kannalta, eikä oikeastaan mekanisminkaan kannalta.
Niin, jos ajattelee asiaa vain maallistuneesti ja tieteellisesti.
Teille ateisteille kaikki nyt on ihan sama, vain " tähtipölyä".