Töitä mutta ei rahaa matkakuluihin
Potentiaalisia työpaikkoja olisi 65-70 km päässä. Julkisilla en pääse kulkemaan ja perheen takia en voi muuttaa. Matka-avustusta saa Kelalta muutaman kuukauden, jos työmatka yli 80 km suuntaansa eli tuotakaan ei saa. Matkakulut veisi neljänneksen palkasta, joten ei onnistu, vaikka muuten jaksaiskin kulkea. Etätyö ei mahdollista vaan kuljettava päivittäin tuo 130-140 km. Mitä tekisit?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sanna!
mitä helv..... tulla tännekin sekoilemaan?
Myy bensa-autosi ja osta sähköauto niin polttoainekustannukset ovat yhden euron sadalla kilometrillä
Pienemmät paikkakunnat on pulassa, kun työntekijöitä ei enää saa. Itsekin olen kulkenut vuosia toisessa kaupungissa töissä, mutta enää ei pysty.
ja mikset voi muuttaa sinne missä on töitä?
Kannattaisko vaan suosiolla opiskella joku parempi ammatti. En sano tätä pahalla, mutta kouluttautumalla voit vähän valita, minkälaista työtä teet.
Vierailija kirjoitti:
ja mikset voi muuttaa sinne missä on töitä?
Et vissiin osaa lukea?
Juuri tämä on iso ongelma, sen lisäksi, että matkoihin menee vielä iso osa vapaa-aikaa.
Ennemmin on sitten kotona sohvalla. Osoittaa varsinaista älykkyyden puutetta mennä töihin, josta joutuu maksamaan joka osa-alueella.
Huvittaakin usein työttömille "räyhääjät" ja heitä "luusereina" pitävät, useimmiten kannattaisi kurkistaa
peiliin ja todeta, että se oikea "äo sama kuin kengän numero, luuseri" löytyy sieltä.
Ei yhteiskunta niinkään voi toimia, että yksilö voi hankkia ammatin jolla ei voi tehdä kuin tiettyjä töitä, ja sitten muuttaa jonnekin jossa niitä tiettyjä töitä ei ole, yhteiskunnan maksaessa. Kyllä sillä yksilöllä on vastuu joko vaihtaa ammattia tai asuinpaikkaa (tai molempia), jos työllistyminen ei omalla alalla ja/tai paikkakunnalla ole pitkällä tähtäimellä mahdollista.
Äänestä meitä vihreitä kirjoitti:
Myy bensa-autosi ja osta sähköauto niin polttoainekustannukset ovat yhden euron sadalla kilometrillä
Jep, hyvä idea! Myyn vm. 1998 Opel Astrani ja ostan sähköauton.
Kertoisitko mistä niitä saa, tuolla autoni myynti hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteiskunta niinkään voi toimia, että yksilö voi hankkia ammatin jolla ei voi tehdä kuin tiettyjä töitä, ja sitten muuttaa jonnekin jossa niitä tiettyjä töitä ei ole, yhteiskunnan maksaessa. Kyllä sillä yksilöllä on vastuu joko vaihtaa ammattia tai asuinpaikkaa (tai molempia), jos työllistyminen ei omalla alalla ja/tai paikkakunnalla ole pitkällä tähtäimellä mahdollista.
Alani töitä on ympäri Suomen, mutta lähempää niitä ei saa. Hakijoita satoja.
Kannattaisi tosiaan miettiä joku uusi ammatti, joku etätyöhön sopiva. Nämä ei välttis tarvitse kummoista koulutustakaan, monia asiakaspalveluhommia voi tehdä myös etänä.
Jos nyt on työtön ja saa työmarkkinatukea, niin ei siinä tarvitse paljonkaan töitä tehdä kun pääsee jo isommille tuloille. Eli ei haittaisi vaikkei saisi kokopäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko vaan suosiolla opiskella joku parempi ammatti. En sano tätä pahalla, mutta kouluttautumalla voit vähän valita, minkälaista työtä teet.
En sano tätä pahalla, mutta kun kouluttautuu tarpeeksi, ei pääse enää minnekään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tosiaan miettiä joku uusi ammatti, joku etätyöhön sopiva. Nämä ei välttis tarvitse kummoista koulutustakaan, monia asiakaspalveluhommia voi tehdä myös etänä.
Jos nyt on työtön ja saa työmarkkinatukea, niin ei siinä tarvitse paljonkaan töitä tehdä kun pääsee jo isommille tuloille. Eli ei haittaisi vaikkei saisi kokopäivätyötä.
Kyllä se haittaa, jos ei saa kokopäivätyötä, työkkäri pitää edelleen työttömänä ja velvoittaa hakemaan sitä kokopäivätyötä!
Asuinpaikkasi on sinun oma valinta, sori vaan
Mulla on tuo sama ongelma. Nollatunti sopparilla ja työmatkoja voi helposti kertyä päivässä 120 km. Kiva mennä muutamaksi tunniksi töihin ja jäädä tappiolle.
Töissä haluan kuitenkin käydä, ihan jo siksikin että nautin siitä ja pää pysyy kasassa. Kunnia-asia myös.
Ohis,
olen miettinyt mikseivät tietyt paikkakunnat (joihin vaikea saada työntekijöitä) eivät panosta "nukkumistiloihin" ja kehitä "työaikapankki-kokeiluja" ymv.
Ajatellaan nyt vaikka tilannetta missä työntekijöitä ei saada koska työpaikalle on pitkä matka/vaikea kulkea jne.
Miksei voitaisi kokeilla tehdä esim. 10-12h työpäivää/3 päivänä/vko (työn laadun ja työntekijöiden jaksamisen puitteissa)
Tuossa voisi vielä järjestään nukkumistilan (vaikka asuntola tyyliin, jokaisella oma pieni huone tmv.) jolloin työn takia kannattaisi ajaa pidemmältäkin. Esim. 150km harva ajaa mennen tule joka päivä, mutta jos esim. maantaina tulisi töihin, ja ma/ti sekä ti/ke yöt nukkuisi ko. paikkakunnalla, ja ajelisisitten keskiviikkona kotiin, tuossa olisi järkeä.
Vaikka olisi perhettäkin, niin (ajassa laskettuna) aikaa perheelle jäisi helposti enemmänkin vaikka olisikin alkuviikon "kokonaan pois" perheen luota, kun to-su olisi vain kotona, vs. ajelisi päivittäin (lähemmäksikin) töihin ma-pe.
Ja korostan ettei ketää saa pakottaa tuollaiseen, MUTTA esim. itse tekisin paljon mielummin 10h/4päivänä/vko mitä nyt 8h/5päivänä/vko. Saldoja voi kyllä jonkin verran tehdä/pitää, mutta vähän niheästi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tosiaan miettiä joku uusi ammatti, joku etätyöhön sopiva. Nämä ei välttis tarvitse kummoista koulutustakaan, monia asiakaspalveluhommia voi tehdä myös etänä.
Jos nyt on työtön ja saa työmarkkinatukea, niin ei siinä tarvitse paljonkaan töitä tehdä kun pääsee jo isommille tuloille. Eli ei haittaisi vaikkei saisi kokopäivätyötä.
Etätyö on periaatteessa hyvä idea, mutta sellainen ongelma tuli vastaan että tämä vaatisi ihan oman työtilan. Perheessä kun on mies ja kaksi lasta , eikä omaa huonetta niin .
Työmatkakulut saa vähentää verotuksessa. Jos et tiennyt.
Ei kai tossa voi tehdä mitään, jos kerran palkalla ei elä?