Miksi naiset suuttuvat, jos joku toinen ei halua lapsia?
Eli otsikon kysymys: Miksi naiset loukkaantuvat tai suuttuvat, jos joku toinen tuntematon tai tuttu nainen ei halua lapsia?
Vaikka vaan vastaisi "haluatko lapsia?" kysymykseen lyhyesti "En halua." Ei yhtään mitään muuta, se riittää loukkaantumaan tai jopa suuttumaan.
Olen niin hämmentynyt, kun tuo on tullut vastaan jo monen naisen kohdalla, että haluaisin kuulla asiasta mielipiteitä.
Jos teistä vastaajista joku nainen joka on loukkaantunut tms. vastaavasta pystyt sanomaan vaikka anonyymisti mielipiteesi, niin mielenkiinnosta haluaisin kuulla miksi vastaava reaktio?
Kommentit (126)
Jos et halua lapsia, todennäköisesti et pidä niistä. Ja velat ovat itse kaivaneet oman kuoppansa haukkumalla lapsia ja lapsellisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kateellisia, jos nainen kouluttautuu pitkälle, hankkii hyvän työpaikan/uran, matkustelee, nauttii miesseurasta, elää omaa eikä toisten elämää. On se niin väärin, että joku nainen on verotuksessakin nettomaksaja, joka maksaa tolkuttomat sosiaalikulut muiden lapsista.
En nyt ihan näe, että mikä tässä kommentissa on logiikka.
t. Kahden lapsen korkeakoulutettu ja hyvässä työssä oleva yh-äiti, jonka ansiotulot Suomen top 10%:ssa, nautin satunnaisesti miesseurasta, jos aikaa sellaiseen riittää, matkustelen sekä lasten kanssa että ilman ja kyllä tämä mielestäni on ihan mun omaa elämää.
Suuttuvat, koska ovat kateellisia. Siinä se.
En mä usko, että se kateuteen yleensä liittyy, mutta ehkä jotain voi provosoida toisen erilainen suhtautuminen perhe-elämään ja eri elämän prioriteetit. Olettaisin, että mukavien ja elämässä kivasti pärjäävien miehen kanssa pariutuneiden naisten vapaaehtoinen lapsettomuus ärsyttää enemmän kuin jos joku elämänkoululainen nakkåri sanoo, että ei tahdo lapsia. Mutta aloituksesta ja muutamasta kommentista tulee ehkä vähän itsekkäät vibat siinä mielessä, että sitä tahdotaan heti nähdä toiset, etenkin naiset, kateellisina omille erinomaisille valinnoille. Lasten hankkiminen on kuitenkin useimmille yllättävän monimutkainen prosessi, joten ei niitä lapsia ole useimmille naisille ihan tiedostamatta ja vahingossa päässyt syntymään. Olen naisena aika varma, että velanaiset ärsyttävät paljon enemmän tarpeeksi katkeria narsistimiehiä kuin niitä toisia naisia, joilla on lapsia. Että kyllä varmana ärsytätte hyvin monia miehiä myös, ette ehkä ole tulleet keskustelleeksi aiheesta ja kokeneeksi sitä sitten. Kysymykseen vastatakseni näillä äideillä ja naisilla voi kuitenkin olla epävarmuutta omien valintojensa suhteen, vaihtoehtoja kun on niin monia nykyään eivätkä osaa sitten suhtautua teidän lapsettomuuteen neutraalisti, että jaa, hän ei halua lapsia.
Mulla on itselläni kaksi lasta, ihan toivottuja projekteja, mutta en voi sietää, että esimerkiksi töissä tuodaan lapsia esille. Ei ne sinne työpaikalle kuulu. Musta on käsittämättömän noloa, että jollain on lasten kuvia työhuoneissaan jne. Aivan samalla tavalla, kun mua hävettää jonkun "lapseni nimi"- tatuoinnit.
Onko se tosiaan niin, että sen voisi unohtaa... Onneksi voi käsivarresta tarkistaan.
Kateushan se. Harmittaa kun itsellä meni vapaus ja vartalo.
Ehkä siihen sisältyy ennakkoluuloja lapsivihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kateellisia, jos nainen kouluttautuu pitkälle, hankkii hyvän työpaikan/uran, matkustelee, nauttii miesseurasta, elää omaa eikä toisten elämää. On se niin väärin, että joku nainen on verotuksessakin nettomaksaja, joka maksaa tolkuttomat sosiaalikulut muiden lapsista.
Mistä lähtien lapset on poissulkeneet nämä mahdollisuudet?
T. Bloggaava maisteri, 3* lasta, veroja maksan enemmän mitä moni tienaa
Edes yhden lapsen hankkinut ei ole vapaa tekemään, mitä haluaa. Orja on aina orja.
Kun tarpeeksi kuuntelee tämmöstä niin saa kyllä varpailleen, kun joku sanoo, ettei halua lapsia.
Ärsyttää, kun ei hankita lapsia ja ollaan itsekkäitä!
Yhteiskunnat romahtaa, kun kevytkengät itseään etsii!
Minulla on lapsi, taapero tällä hetkellä.
Elämäni tärkein asia on olla äiti, mutta ei minua häiritse, jos joku muu ei halua lapsia ja ihan ymmärrettävääkin se mielestäni on.
Suomessa vanhemmuus on tehty melko ahdistavaksi. Ymmärrän myös, että ihmisillä on erilaisia mielenkiinnon kohteita ja haaveita elämässä.
Ei tulisi mieleenkään udella keltään lapsettomalta, aikooko hän hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Laistat velvollisuuksistasi
Maailmassa on vauva-kato!!!
Hapeä!
Haista sinä..
No 3. maailimansota syttyy, kun lapset loppuu pian! Ja tämä sun valinta
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siihen sisältyy ennakkoluuloja lapsivihasta.
Tämä lienee totuus, jos velan lapsihaluttomuudesta joku suuttuu. Jos suuttujalla itsellään on lapsia, olettaa hän, että vela vihaa hänen lapsiaan ja pitää häntä jotenkin alempana, koska hän on mennyt tekemään lapsia.
Kannattaisi siis sanoa jotenkin neutraalisti, että "vaikka lapset onkin kivoja ja yhteiskunnan jatkumisen kannalta tärkeitä, itse en halua lapsia " tms., jolloin varmistaa, ettei toinen ota sinun lapsettomuuttasi kritiikkinä omia valintojaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulet vaan.
Niin hölmöä kuin se on, mutta on noita. Olen kerran meinannut saada turpaan tuosta syystä.
Olin nuori, olisinkos jotain 19-20v. Oltiin kaveriporukalla baarissa ja olin seurueen ainoa naispuolinen. Seuraamme tuppaantui joku sinkkumutsi, joka kait oli kerrankin päässyt viihteelle, pitkästä aikaa. Syystä tuntemattomasta hän tuppautui seurueeseemme ja kun olin porukan ainut nainen (siihen asti) niin hän kavoi lompakoistaan lapsensa kuvan ja alkoi esitellä lastaan. Ja hän alkoi paapattamaan lapsi-sitä-lapsi-tätä-lapsi-tuota-lapsi-lapsi-lapsi-lapsi. Ja lisää lapsi lapsi lapsi lapsi lapsi. Mun kaverit säästyivät tältä lapsipapatukselta ja minä kuuntelin aikani ihan kohteliaisuuttani, kunnes jossain vaiheessa vähän leipoi kiinni ja töksäytin, että minua ei oikein nuo lapset kiinnosta. Ja kun tuo lapsipapattajan olettama oli koko ajan tuntunut olleen, että tottakai jokainen tissiolento tahtoo lapsia, niin täräytin vielä perään, että empä myöskään ole tuollaisia hankkimassa.
Muidu meinasi siinä kohdin tulla silmille. Siinä vaiheessa olin tyytyväinen, että välissämme oli pöytä. Veikkaan, että ilman pöytää se sinkkumutsi olisi lyönyt tai kuristanut. Tuossa kohtaa draaman kaarta kaveritkin heräsi, että mitä helvattia ja tajusivat tulla apuun.
Hullu mutsi, mutta joo. Sen jälkeen tulin huomattavasti varovaisemmaksi, ja olen aina jollain lailla kiemurrellut tilanteista pois. Vastentahtoiseen lapsettomuuteen on helpointa valheena turvautua, etenkin jos ei halua kuunnella lapsipapatusta, niin sanoo aiheen olevan niin arka ja herkkä ettei pysty kuuntelemaan. Yleensä tuollainen mutsihullu sellaisen ymmärtää :D
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen oletus, että vartalo menisi aina "pilalle" lapsen myötä.
Minulla on lapsi ja olen todella timmissä kunnossa.
Mutta ei kyllä ärsytä lapsettomat ihmisetkään yhtään.
"Onko sulla punaisia verhoja kotona? Mulla on"
"Punaisia verhoja? Hyi helvetti ei. "
"Onko sulla punaisia verhoja kotona? Mulla on"
"Ei oo"
Toinen näistä keskusteluista on melko tökerö.
Ehkä tässä lapsiasiassakin on vähän sama juttu.
Että toisen elämän valintoihin suhtaudutaan kuin paskakasaan.
Ei se kovin kohteliasta ainakaan ole tai kuulu hyviin käytöstapoihin.
Asioista voi keskustella monella eri tavalla; asiallisesti tai jollain muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua lapsia, todennäköisesti et pidä niistä. Ja velat ovat itse kaivaneet oman kuoppansa haukkumalla lapsia ja lapsellisia ihmisiä.
Ei ole mitään maagista kollektiivista velojen ryhmää vaan ihan samoin kuin "lapsellisilla" on suuria keskinäisiä eroavuuksia, niin on myös vapaaehtoisesti lapsettomilla. Esimerkiksi minä pidän lapsista ja lapset tykkäävät leikkiä ja jutella kanssani mutta en halua omia lapsia. En myöskään hauku kollektiivisesti muita tällaisen asian perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen oletus, että vartalo menisi aina "pilalle" lapsen myötä.
Minulla on lapsi ja olen todella timmissä kunnossa.
Mutta ei kyllä ärsytä lapsettomat ihmisetkään yhtään.
Ei mene aina, mutta voisin kuvitella että tuollaisella suuttujalla on mennyt ja se on yksi syy vihamieliseen suhtautumiseen.
Siis kuka suuttuu ja missä? En ole ikinä törmännyt tällaiseen.