Kysymys diabeetikoille tai asiasta tietäville
Labroissa kävi ilmi että paastosokeri on 7, eli yli normaaliarvon. Ja jos se on 7, on "automaattisesti" diabetes. Se toinen arvo hemoglobiini A1c oli normaalilukemissa. Mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että aloitan jotkut pistokset, joudun vahtimaan sokeriarvoja päivittäin jne?
Lääkäri soittaa mulle kyllä ensi viikolla, ja saan faktoja, mutta pakko kysyä täällä kun ahdistaa jo vietävästi.
Kommentit (27)
Ei tuossa vaiheessa mitään pistoksia tule. Tablettilääkityksen saatat saada. Seuranta tarkoittaa kotimittauksia viikon tai kahden välein, ei joka päivä.
Veikkaan, että haluavat ottaa uudet verikokeet vielä. En tiedä, aloitetaanko esim Metformin-lääkitystä tuolla arvolla.
Voi olla, että ensin neuvotaan pudottamaan painoa oikeaoppisesti kootulla ruokavaliolla ja lisäämään hyötyliikuntaa.
Riippuu potilaasta ja lääkäristä.
Tuo arvo on vain koholla oleva verensokeri.
Yhden koholla olevan paastoarvon perusteella, ei kenellekään aloiteta mitään lääkitystä.
Luultavasti ottavat sinulta pitkäsokeriarvon. Paastosokeriarvoista ei olla enää juurikaan kiinnostuneita. Saatat saada kontrolliajan muutaman kuukauden päähän. Jos saat jonkin tablettilääkityksen, et edes saa verensokerimittaria, sillä arvot mitataan puolen vuoden välein terveyskeskuksessa.
Paljon on painoa ja pituus? Voi olla että 10 - 20 % kun laihdutat niin selviät pelkällä säikähdyksellä.
Ok, huh. Kiitos näistä vastauksista. Olen muutenkin aloittanut elämäntaparemontin koholla olevan kolesterolin vuoksi, ja paino on jo jonkin verran pudonnutkin. Mutta tämä sokeri otettiin vasta nyt, ja olen aivan kauhuissani. Nyt on siis tämän akan rälläämisen kulminaatiopiste, se loppui nyt.
ap
Miksi niin monella on kommenteissa mainittu painonpudotus. Ihan kuin kaikki kakkostyypin diabeetikot olisivat lihavia. Minulla todettiin kakkostyyoin diabetes jo alle kolmekymppisenä ja painoindeksini on vahvasti alipainon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on painoa ja pituus? Voi olla että 10 - 20 % kun laihdutat niin selviät pelkällä säikähdyksellä.
Painoa on ihan liikaa. Olen nyt pudottanut kuukaudessa 4%, eli suunta on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti ottavat sinulta pitkäsokeriarvon. Paastosokeriarvoista ei olla enää juurikaan kiinnostuneita. Saatat saada kontrolliajan muutaman kuukauden päähän. Jos saat jonkin tablettilääkityksen, et edes saa verensokerimittaria, sillä arvot mitataan puolen vuoden välein terveyskeskuksessa.
Miksi niin monta alapeukkua kommenttiini. Näin se asia menee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monella on kommenteissa mainittu painonpudotus. Ihan kuin kaikki kakkostyypin diabeetikot olisivat lihavia. Minulla todettiin kakkostyyoin diabetes jo alle kolmekymppisenä ja painoindeksini on vahvasti alipainon puolella.
Siksi koska varmaan 80 - 90 % kakkostyypin diabetikolla on ylipainoa. Se ettei sulla oo ei muuta faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että haluavat ottaa uudet verikokeet vielä. En tiedä, aloitetaanko esim Metformin-lääkitystä tuolla arvolla.
Voi olla, että ensin neuvotaan pudottamaan painoa oikeaoppisesti kootulla ruokavaliolla ja lisäämään hyötyliikuntaa.
Riippuu potilaasta ja lääkäristä.
minulle määräsivät tuota tablettihoitoa, 2 kertaa yli 7 ja SE ON varma diabetes.
Käskivät varaamaan ajan diabeteshoitajalle ja seurantaa on sitten sen jälkeen verikokein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska aplta on otettu jo se pitkä sokeri.
Tuo A1c on pitkäsokeri. Jos E on ok ei ole hätää. Ruokavaliolla saat arvot laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ylipaino on erittäin suuri altistava tekijä kakkostyypin diabetekselle. Jos siis sitä ylipainoa sattuu olemaan, siitä todellakin kannattaa yrittää hankkiutua eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska aplta on otettu jo se pitkä sokeri.
Kyllä se silti saatetaan kontrolloida jossain vaiheessa, jos paastoarvot ovat korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on ilmeisesti otettu jo "Se toinen arvo hemoglobiini A1c oli normaalilukemissa."
Pitkäaikainen sokeri eli sokerihemoglobiini (B-HbA1c)
Diabetes johtuu heikentyneestä sokeriaineenvaihdunnasta. Tähän täsmälääkitys on pätkä- ja ketodieetti.
Jos paastosokeri on jo koholla niin se tarkoittaa sitä että elimistö on jo massiivisesti insuliiniresistenssi ja insuliinitasot moninkertaiset normaalin nähden(tätä eivät lääkärit kuitenkaan koskaan mittaa). Koska sokeriarvo on jo koholla niin se tarkoittaa sitä että haima alkaa joko piiputtaa, tai ei muuten vaan pysty tuottamaan niin paljoa insuliinia että sokeri pysyisi raja-arvoissa.
Yle areenassa on aiheeseen liittyvä kolmiosainen bbc:n dokumenttisarja "Australian terveysvallankumous". Kannattaa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ylipaino on erittäin suuri altistava tekijä kakkostyypin diabetekselle. Jos siis sitä ylipainoa sattuu olemaan, siitä todellakin kannattaa yrittää hankkiutua eroon.
Se vaan loukkaa itseä, kun joka paikassa toitotetaan, että diabetes on itseaiheutettu sairaus ja ollaan vähän sitä mieltä, että pitäisikö kelan korvata lääkehoidostakaan osaa, kun se johtuu siitä, että herkkuja mätetään kaksin käsin. Itse en ainakaan lääkärin mukaan olisi voinut tehdä mitään toisin välttääkseni diabeteksen.
Ei ne ainakaan insuliinia sulle anna. Ehkä ohjeita liikuntaan, painonpudotukseen jne. Pitää tuota seurata kuitenkin.