Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys diabeetikoille tai asiasta tietäville

Vierailija
26.06.2022 |

Labroissa kävi ilmi että paastosokeri on 7, eli yli normaaliarvon. Ja jos se on 7, on "automaattisesti" diabetes. Se toinen arvo hemoglobiini A1c oli normaalilukemissa. Mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että aloitan jotkut pistokset, joudun vahtimaan sokeriarvoja päivittäin jne?
Lääkäri soittaa mulle kyllä ensi viikolla, ja saan faktoja, mutta pakko kysyä täällä kun ahdistaa jo vietävästi.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tätä dokumenttia Areenasta.https://areena.yle.fi/1-50953716

Oikealla ravinnolla 2-diabeteksen voi jopa pysäyttää, mitä aikaisemmassa vaiheessa ruokavalion muutos tehdään, sen vähemmän korkea verensokeri ehtii tehdä tuhojaan kudoksissa.

Itselläni oli raskausdiabetes, joten vhh:lla mennään loppuelämä, kun taipumusta tuohon tautiin on.

Vierailija
22/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monella on kommenteissa mainittu painonpudotus. Ihan kuin kaikki kakkostyypin diabeetikot olisivat lihavia. Minulla todettiin kakkostyyoin diabetes jo alle kolmekymppisenä ja painoindeksini on vahvasti alipainon puolella.

Siksi, että ylipaino on erittäin suuri altistava tekijä kakkostyypin diabetekselle. Jos siis sitä ylipainoa sattuu olemaan, siitä todellakin kannattaa yrittää hankkiutua eroon.

Väärin, ylipaino on seurausta diabeteksestä, tai insuliiniresistenssistä. Tosin jos onnistuu tiputtamaan painoa niin insuliiniresistenssikin saattaa parantua, mutta ei välttämättä. Tärkeintä on vähentää hiilareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, huh. Kiitos näistä vastauksista. Olen muutenkin aloittanut elämäntaparemontin koholla olevan kolesterolin vuoksi, ja paino on jo jonkin verran pudonnutkin. Mutta tämä sokeri otettiin vasta nyt, ja olen aivan kauhuissani. Nyt on siis tämän akan rälläämisen kulminaatiopiste, se loppui nyt. 

ap

Kahdessa erillisessä mittauksessa 7 tai yli on diabetes, eli ei vielä....

Mutta nyt kunnon elämäntaparemontti heti, niin ei tulekaan. Painon pudotus, liikunnan lisäys... voit selvitä sillä hyvällä onnella.

Vierailija
24/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monella on kommenteissa mainittu painonpudotus. Ihan kuin kaikki kakkostyypin diabeetikot olisivat lihavia. Minulla todettiin kakkostyyoin diabetes jo alle kolmekymppisenä ja painoindeksini on vahvasti alipainon puolella.

Koska tällä palstalla operoivat ja diagnosoivat palstamammat pelkällä mutu-tuntumalla. Näissäkin varmaan joku ammattilainen, joka oikeasti tietää, muut just niitä "laihduta läski -sairaanhoitajia".

Mä olen itse diabeetikko, ja kaikkeen sanomaani ja kommentteihini diabeteksestä, jotka ovat siis täysin tuoreita erikoislääkärin ohjeita, neuvoja ja asiantuntemusta, intetään vastaan ;D

Vierailija
25/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tällä palstalla operoivat ja diagnosoivat palstamammat pelkällä mutu-tuntumalla. Näissäkin varmaan joku ammattilainen, joka oikeasti tietää, muut just niitä "laihduta läski -sairaanhoitajia".

Mä olen itse diabeetikko, ja kaikkeen sanomaani ja kommentteihini diabeteksestä, jotka ovat siis täysin tuoreita erikoislääkärin ohjeita, neuvoja ja asiantuntemusta, intetään vastaan ;D

Tämä! Laihdutus sopii ylipainoisille 2 tyypin diabeetikoille. Ei muille.

Vierailija
26/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä punttisalille, painojen nostelu parantaa insuliiniherkkyyttä.

Vierailija
27/27 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet erikoislääkärin kommenteista ja tuosta YLE Areenan dokumentista? Olen itse tuo ex-raskaudiabeetikko, ja minua kyllä suututtaa ja surettaa se, että suomalainen ravitsemusvalistus on tässä asiassa ihan jälkeenjäänyttä. Ehkä lääkärit tietävät paremmin, mutta kaikissa muissa länsimaissa jo suositellaan ketoa tai vhh:ta diabeetikoille.

Tutkimustietoa näistä on jo paljon, kiitos suomalaisen miljonäärin, joka urheilullisena ihmisenä oli jo esidiabeettisella asteella.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/diabeteshoitoa-kehittava-virta-healt…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän