Läheisen itsemurhayritys, voinko pyytää töistä palkatonta?
Kyse omasta täysi-ikäisestä, mutta edelleen nuoresta lapsesta.
Eilen aamulla tämä tapahtunut ja on mennyt sumussa tämä aika. Tuntuu ylivoimaiselta jos mun pitäisi maanantaina pystyä itse tekemään hoitotyötä ja olemaan itkemättä, keskittyä lääkkeisiin jne. Pää tuntuu hajoavan. En tiedä saako tällaisesta sairaslomaa oman henkisen vointinsa takia ja jos saakin, niin se voi olla silti palkatonta. Vaikka olen hoitoalalla niin ei mun työ ole sellaista, että mulla olisi kokemusta tällaisista asioista. Sitäkään en kyllä tiedä tarvitseeko työnantajan edes suostua palkattomaan vaikka tilanne tämä.
Nuori on vielä sairaalassa, mutta saattaa kotiutua tänään tai huomenna. Sekin tässä on, että mun hermot ei kestä jättää nuorta yksin kotiin töiden ajaksi.
Kommentit (42)
Äiti ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes miettisi voiko pyytää...ilmoittaisin työnantajalle, että perhesyiden vuoksi jne.
Eihän tuossa tilanteessa lasta pidä jättää yksin. Tarvitsee tukea ja paljon.
Olen todella pahoillani tapahtuneesta. Jaksamista ja tsemppiä teille kaikille
Jos kyseessä on aikuinen lapsi ja sairaalassa pidetään vain vuorokausi, niin oikeastiko lähtökohtana on se, että vanhemman työnantajan tulee maksaa hoito? Eli antaa palkallista vapaata?
Aikuinen ja aikuinen... Juuri täysi-ikäistynyt kotona asuva nuori. Olen valmis kyllä jäämään palkattomallekin jos yhtään osasit lukea aloitusta. Eikä tässä kukaan ole vaatimassa mun työnantajaa maksamaan mun lapsen hoitoa. Kyllä me ihan itse se maksetaan tietenkin! Nyt on kyse mun työkyvystä.
Kaikista sairauslomista pitäisi tehdä palkattomia, Kela maksaisi 1+9 päivän jälkeen korvausta, jos katsoo tarpeelliseksi. Omituista, että apu tarvitsisi nuori, mutta perheessä on muutenkin ongelmia, koska menee vanhemmiltakin työkyky. Palkatonta voi työnantaja myöntää, mutta voi myös todeta, että palkanmaksu saattaa olla syytä katkaista pitkäksi ajaksi, jotta saatte asianne kuntoon. Siinä menee 3 kuukautta varsin ripeästi asioita järjestellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes miettisi voiko pyytää...ilmoittaisin työnantajalle, että perhesyiden vuoksi jne.
Jos kyseessä on aikuinen lapsi ja sairaalassa pidetään vain vuorokausi, niin oikeastiko lähtökohtana on se, että vanhemman työnantajan tulee maksaa hoito? Eli antaa palkallista vapaata?
Mitä sä horiset, puhuiko hän palkallisesta sairauslomasta mitään!
Moni on kirjoittanut, että hae sairauslomaa ja laita työnantajasi maksamaan.
Sama tilanne joitain vuosia sitten paitsi että lapsi oli teini. Vuoroteltiin perheenjäsenten kanssa " vahdissa" eli aina oli joku hänen kanssaan kotona pahimman kriisiajan. Käytettiin lomapäiviä, isosisko pinnasi pari päivää koulusta, isovanhemmat tulivat kyläilemään. Säätämistä siinä oli mutta työssäolijalla oli parempi olo kun tiesi ettei lapsi ole yksin.
Kaikki selkeni ja nyt hänellä asiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä horiset, puhuiko hän palkallisesta sairauslomasta mitään!
Moni on kirjoittanut, että hae sairauslomaa ja laita työnantajasi maksamaan.
Muuhun en ota kantaa, mutta jos työntekijä on työkyvytön syystä tai toisesta hänelle määrätään sairauslomaa ja useinmiten silloin työnantaja maksaa ja hakee korvauksen Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ap kirjoitti:
Tätäkin piti sitten jonkun alapeukuttaa. Sairasta.
No mitä muuta odotit. Itse olet tyhmä kun täältä, paskapalstalla, kyselet. Yhteys työnantajaan ja lääkäriin. Täällä asia ei ratkea. On sinulla voimaa täällä kirjoitella tyhmiä. Jos minun lapseni olisi yrittänyt itšemurhaa en taatusti notkuisi täällä.
Sama, olisin lapseni luona.
Mikset hae ihan normaalia sairaslomaa??
Lapsi on täysi-ikäinen eikä halua mua sinne osastolle. Eli ihan turhaan soitatte suutanne siitä. Lapsi ilmoitti juuri, että pääsee varmaan tänään kotiin.
V**tuilijat voisi mennä itseensä ja miettiä oliko viestinne tähän ketjuun jotenkin asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ap kirjoitti:
Minä ainakin alapeukutin siksi, että en ymmärrä miksi pyytäisit palkatonta kun yhtä hyvin voi hakea sairaslomaa
Tämä maailma on julma paikka mutta toivottavasti lapsesi löytää syyn elää. Miksei häntä oteta psykiatriselle osastolle topumaan? Tosin siellä ei välttämättä hoidu kuntoon, koska usein ne työntekijät ovat samanlaisia petoja kuin nämä vastaajat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ja aikuinen... Juuri täysi-ikäistynyt kotona asuva nuori. Olen valmis kyllä jäämään palkattomallekin jos yhtään osasit lukea aloitusta. Eikä tässä kukaan ole vaatimassa mun työnantajaa maksamaan mun lapsen hoitoa. Kyllä me ihan itse se maksetaan tietenkin! Nyt on kyse mun työkyvystä.
Kaikista sairauslomista pitäisi tehdä palkattomia, Kela maksaisi 1+9 päivän jälkeen korvausta, jos katsoo tarpeelliseksi. Omituista, että apu tarvitsisi nuori, mutta perheessä on muutenkin ongelmia, koska menee vanhemmiltakin työkyky. Palkatonta voi työnantaja myöntää, mutta voi myös todeta, että palkanmaksu saattaa olla syytä katkaista pitkäksi ajaksi, jotta saatte asianne kuntoon. Siinä menee 3 kuukautta varsin ripeästi asioita järjestellessä.
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet?!? Perheessä muutenkin ongelmia koska menee vanhemmiltakin työkyky??? No kuka tahansa normaali ihminen järkyttyy tuollaisesta! Sä et ole normaali vaan tunteeton p*skiainen.
Ei työnantaja voi yksipuolisesti päättää, että tämän takia joutuu olemaan kuukausia pois töistä.
Minä sain oman aikuisen sisarukseni itsemurhayrityksestä viikon palkallista sairauslomaa. Mene aloittaja lääkäriin ja sen jälkeen keskity lapseesi. Hän tarvitsee nyt kaiken mahdollisen tuen. Ja koita pitää huolta myös itsestäsi. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne joitain vuosia sitten paitsi että lapsi oli teini. Vuoroteltiin perheenjäsenten kanssa " vahdissa" eli aina oli joku hänen kanssaan kotona pahimman kriisiajan. Käytettiin lomapäiviä, isosisko pinnasi pari päivää koulusta, isovanhemmat tulivat kyläilemään. Säätämistä siinä oli mutta työssäolijalla oli parempi olo kun tiesi ettei lapsi ole yksin.
Kaikki selkeni ja nyt hänellä asiat kunnossa.
Niin pitäisiköhän kysyä saisinko hätätilanteessa siirrettyä edes muutaman lomapäivän tähän kohtaan kun kesäloma olisi myöhemmin. Siis jos en saa sairauslomaa.
Hae päivystyksestä sairaslomaa ja pyydä nukahtamis tai rauhoittava lääkettä muutma kappale.
Sun pitäisi saada se 3 pv sairaslomaa, että ehdit rauhoittua ja olla lapsesi seurana,mkun hön pääsee sairaalasta kotiin. Vai onko isä kotona.
Yleensä itsemurhayrityjsen jälkeen saa suoraan lähetteen osatohoitoon psykiatriseen sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maailma on julma paikka mutta toivottavasti lapsesi löytää syyn elää. Miksei häntä oteta psykiatriselle osastolle topumaan? Tosin siellä ei välttämättä hoidu kuntoon, koska usein ne työntekijät ovat samanlaisia petoja kuin nämä vastaajat täällä.
Yleensä osastohoito kestää vain muutaman päivän ja nuori voi olla kotiutuessa vielä huonossa kunnossa mutta akuutein vaara ohi ehkä.
Äiti ap kirjoitti:
Mikäs sairaus se on? Jos olet tuohon ikään ehtinyt että sinulla on täysi-ikäinen tytär, luulisi tietävän että tottakai voit pyytää palkatonta. Vai onko sinun työpaikallasi jotain sanktioita palkattoman pyytämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtana on huolehtia, että työntekijä pysyy työkuntoisena mahdollisimman pitkään. Sairausloman tällaisessa tilanteessa tukee työntekijän työkykyä.
Äiti ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki selkeni ja nyt hänellä asiat kunnossa.Niin pitäisiköhän kysyä saisinko hätätilanteessa siirrettyä edes muutaman lomapäivän tähän kohtaan kun kesäloma olisi myöhemmin. Siis jos en saa sairauslomaa.
Jos oma pakka on kunnossa ja pieni yritys, niin voisi ottaa palkatonta lomaa. Isommalla työnantajalla ei niin väliä, vaikka saikkua.
Työnantajalle ilmoittaisin, että olen poissa vaikka sitten omalla luvalla. Omalla luvalla jos pitää, niin vasta viikon luvaton poissaolo on irtisanomisperuste. Menisin tällöin perjantaiksi töihin ottamaan haukut vastaan.
Olisin 3 päivää omalla ilmoituksella (jos saa) ja jos olisin vielä työkyvytön, niin t-lääkärillä kävisin. Näin olen toiminut 2 kertaa kun läheiseni kuoli. Ja tätini teki niin kun poikansa yritti itsemurhaa.
Iso halaus ja jaksamista sinulle! Nyt on tärkeää yrittää pitää itsestäsi huolta.
Totta kai voit pyytää palkatonta (yksityisasioiden vuoksi), mutta uskon, että olet oikeutettu myös sairauslomaan. Olen itse ollut esimies hoitoalalla, ja kyllä useat kerrat hyväksyin itse sen 3 päivää saikkua stressireaktoiden ja kriisien vuoksi. Eipä tullut mieleenkään epäillä todenperäisyyttä, kun tunsin työntekijät taustoineen hyvin, tämä siis niille, jotka lässyttävät keksityistä tarinoista.