Läheisen itsemurhayritys, voinko pyytää töistä palkatonta?
Kyse omasta täysi-ikäisestä, mutta edelleen nuoresta lapsesta.
Eilen aamulla tämä tapahtunut ja on mennyt sumussa tämä aika. Tuntuu ylivoimaiselta jos mun pitäisi maanantaina pystyä itse tekemään hoitotyötä ja olemaan itkemättä, keskittyä lääkkeisiin jne. Pää tuntuu hajoavan. En tiedä saako tällaisesta sairaslomaa oman henkisen vointinsa takia ja jos saakin, niin se voi olla silti palkatonta. Vaikka olen hoitoalalla niin ei mun työ ole sellaista, että mulla olisi kokemusta tällaisista asioista. Sitäkään en kyllä tiedä tarvitseeko työnantajan edes suostua palkattomaan vaikka tilanne tämä.
Nuori on vielä sairaalassa, mutta saattaa kotiutua tänään tai huomenna. Sekin tässä on, että mun hermot ei kestä jättää nuorta yksin kotiin töiden ajaksi.
Kommentit (42)
Hakisin saikkua. Jos en saisi, pyytäisin palkatonta. Jos en saisi, irtisanoutuisin.
Tätäkin piti sitten jonkun alapeukuttaa. Sairasta.
Hae sairaslomaa. Oma alaikäinen nuoreni teki samoin n. 1kk sitten. Onneksi olen itse pois työelämästä tällä hetkellä koska voi edelleen niin huonosti että tavallaan vahdin koko ajan. Jos on tällainen kriisi niin on aivan mahdotonta yrittää keskittyä esim töihin kun koko ajan miettisi onko kotona kaikki ok.
Akuutti stressireaktio, on palkallisen saikun diagnoosi.
Riippunee täysin paikasta, omalla asiantuntija-alalla tuollaisista saa kyllä ihan normisaikkua ilman mitään venkoilua, veikkaan että esihenkilö lähettäisi takaisin kotiin jos yrittäisin mennä työpaikalle. Juuri tuollaisissa tilanteissa työnantajan arvot ja inhimillisyys mitataan.
En puhuisi työpaikalla syistä. Pyytäisin lääkäriltä sairaslomaa.
Mä en edes miettisi voiko pyytää...ilmoittaisin työnantajalle, että perhesyiden vuoksi jne.
Eihän tuossa tilanteessa lasta pidä jättää yksin. Tarvitsee tukea ja paljon.
Olen todella pahoillani tapahtuneesta. Jaksamista ja tsemppiä teille kaikille
Ilmoitat olevasi sairas ja olet poissa sen 3 päivää mitä saa omalla ilmoituksella olla. Ei sun tarvii kenellekään mitään selittää jos et halua. Jos tarvitaet enemmän vapaata, lääkäriin sitten ja hänelle kwrrot. Pari viikkoa saattaa tulla ihan helpostikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei me tiedetä voitko sä pyytää palkatonta. Sun pitää jutella asiasta lähipomon kanssa. Se päättää.
Voimia tilanteeseen...
Soitan maanantaina aamulla pomolle.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Äkillinen stressireaktio lienee dg jolla saa palkallisa saikkua 3 pv
Soitan maanantaina terveyskeskukseen ja selitän tilanteen. Katsotaan mitä siellä sanotaan.
Äiti ap kirjoitti:
Ilmoitin sen ekan typerän vastauksen asiattomaksi! Aina pitää ivailla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes miettisi voiko pyytää...ilmoittaisin työnantajalle, että perhesyiden vuoksi jne.
Jos kyseessä on aikuinen lapsi ja sairaalassa pidetään vain vuorokausi, niin oikeastiko lähtökohtana on se, että vanhemman työnantajan tulee maksaa hoito? Eli antaa palkallista vapaata?
Aikuinen ja aikuinen... Juuri täysi-ikäistynyt kotona asuva nuori. Olen valmis kyllä jäämään palkattomallekin jos yhtään osasit lukea aloitusta. Eikä tässä kukaan ole vaatimassa mun työnantajaa maksamaan mun lapsen hoitoa. Kyllä me ihan itse se maksetaan tietenkin! Nyt on kyse mun työkyvystä.
Vierailija kirjoitti:
Hakisin saikkua. Jos en saisi, pyytäisin palkatonta. Jos en saisi, irtisanoutuisin.
Näin pitää toimia Hyvä ohje! Mikä on tärkeintä? Työ - en usko. Mieti miksi edes teet töitä, jos et läheisten takia...
Äiti ap kirjoitti:
Ehkäpä joku alapeukuttaa otsikon kysymysmuotoa.
Hei, aivan varmasti saat sairaslomaa. Ole maanantaina yhteydessä työterveyteen. Jaksamista ja voimia, tilanne on varmasti äidille todella raskas ja kuormittava terveisin hoitsu itsekin
Äiti ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on aikuinen lapsi ja sairaalassa pidetään vain vuorokausi, niin oikeastiko lähtökohtana on se, että vanhemman työnantajan tulee maksaa hoito? Eli antaa palkallista vapaata?
Aikuinen ja aikuinen... Juuri täysi-ikäistynyt kotona asuva nuori. Olen valmis kyllä jäämään palkattomallekin jos yhtään osasit lukea aloitusta. Eikä tässä kukaan ole vaatimassa mun työnantajaa maksamaan mun lapsen hoitoa. Kyllä me ihan itse se maksetaan tietenkin! Nyt on kyse mun työkyvystä.
EN ymmärrä, ihmiset ovat ilkeitä ja empatiakyvyttömiä!
Ethän ole kertonut kuin sairauslomasta, et palkattomasta!
Tottakai työnantaja päättää mutta ei siitä tarvitse tulla vinoilemaan surun murtamalle ihmiselle!
Soita sille työnantajan tai siis pomolle jo nyt että et tule maanantaina työhön ja ilmoitat sairauslomasta sitten kun ja jos saat sen!
Kyllä sä selviät ja suru hellittää! Pelko ehkä jää mutta älä lannistu!
Voimia ap. Olen pahoillani. Työasiat järjestyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä horiset, puhuiko hän palkallisesta sairauslomasta mitään!
Äkillinen stressireaktio lienee dg jolla saa palkallisa saikkua 3 pv