Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa
Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme ettei ala houkuta. Asiat hoidettu kuin sodanjälkeisessä Suomessa. Muut alat ovat kehittyneet työkulttuurissa siitä ajasta eteenpäin.
Suurimmissa sairaaloissa on kylläkin vararengas järjestelmä, josta soitetaan sijainen, kun joku hoitaja osastolla sairastuu.
Mutta nyt on kesäloma aika, ja osastoilla on vähemmän kokenutta porukkaa töissä. Sekö paljon opiskelijoita töissä.
Tosin kesäaika on myös hiljaisempaa aikaa osastoilla.
Kyllä se vaikuttaa paljon, jos oastolta puuttuu kokenut sairaanhoitaja, ei siis ihme että ap:n tapauksessa puhelimeen vastaaja on ollut nyreissään.
Mutta sairastumisellekaan ei voi mitään.
Ei voi itse valita sitä, milloin se flunssa tai korona iskee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.
Näin varmaan teoriassa, mutta eihän se käytännössä onnistu mitenkään.
juu, ei se pomo vastaa sen enempää kuin muutkaan
sivu
Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.
Näin. Ja jos ei ole, niin pomohan sitten korvat punaisena selittelee miksi on laiminlyönyt velvollisuutensa ja vastuunsa kun jälkikäteen asiaa puidaan korkeimman johdon ja median välityksellä koko kansan edessä.
Näin. Siinä akuutissa tilanteessa normaali vastuuntuntoinen ihminen tietenkin jää, jos vaihtoehtona on jättää potilaat/ asukkaat oman onnensa nojaan. Asiaa ei kuitenkaan missään tapauksessa tule jättää siihen, vaan todellakin viedä asia eteenpäin. Tilanne pitää jälkeenpäin selvittää tarkasti. Esimiehen on annettava selvitys miksi ei ole ollut tavoitettavissa kuten kuuluu, ja ylipäätään on vaadittava vastuuseen tapahtuneesta oikeat henkilöt. Lisäksi on varmistettava ettei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. On myös huolehdittava että se henkilö joka on joutunut tilanteessa pakon edessä joustamaan, saa asianmukaiset korvaukset. Mikään muutaman kympin palkanlisä ei varsinkaan juhlapyhänä riitä. Oletettavaa on, että ihmisillä on juhlasuunnitelmia, ja niiden pieleen menemistä ei ihan pikkusummilla korvata. Koska lähtökohtaisesti pitäisi voida olettaa että tällainen tilanne on erittäin poikkeuksellinen, pitäisi korvaussumman olla nelinumeroinen, ja lisäksi menetetty vapaa pitäisi tietenkin antaa toisessa, työntekijän itse valitsemassa ajankohdassa.
Tämä on se karu fakta. Ei niitä asiakkaira/potilaita voi jättää sinne oman onnensa nojaan, vaan ääritilanteessa on vain pakko jäädä sinne vaikka miten ottaisi päähän. Niin se vain on.
Hyvä kommentti muutenkin. Tosin omien kokemusteni mukaan se hälytyskorvaus on 50 euroa ja ei yhtään sen enempää. Toki lisät tulee, mutta mitä se on sen rinnalla että mökkiloma menee sivu suun. Ja jälkikäteen toki saatetaan kiittää, todennäköisesti kuitenkaan ei koska hoitajien venymistä pidetään itsestäänselvyytenä. Ja mikään ei muutu. Muistan nämä ongelmat jo 15 vuoden takaa, ihan sama meininki oli silloin eikä mikään ole muuttunut. Onneksi olen nykyään eri alalla.
Meillä hällytysraha on reilusti yli sata euroa, enkä usko että kukaan enää jatkossa edes suostuu pienempiin hälyttsrahoihin.
Mulle pitäisi maksaa vähintään tonni jotta sovitut menot peruisin työn vuoksi. Kaikkia menoja en siitäkään summasta. Kaikelle löytyy kyllä hintansa, mutta tietyissä tilanteissa se voi olla huomattavasti korkeampi.
No itse lähdin ihan muulla alalla vuosia sitten töihin mökiltä kesken vapaan juhannuksen. Työnantaja ei tietenkään tarkkaa euromääräistä korvausta etukäteen pystynyt sanomaan, mutta laskentakaavan. Juhannuspäivästä ko alalla maksettiin ylimääräinen 100% korvaus eli jos peruspalkka oli 10€/h, niin tuosta juhannuspäivästä sai normaalisti 10€/h (peruspalkka)+10€/h (pyhälisä)+10€/h (juhannuspäivälisä) =30€/h. Itsellä oli tuon jakson ylitöitä jo sen verran tehtynä, että 100% ylityöpalkka alkoi juosta heti. 60€/h 13h + klo 18-22 +15% iltalisä + klo 22-23.30 +30% yölisä. Niin ja hälytysraha tietysti tuohon lisäksi. Kyllä tosta sai 2 vkon vapaat tilalle, kun muutti 800 euroa 80h:n vapaaksi ja otti vain loput rahana... No ehkä joillekin 1 päivän menot on tärkeämpää kuin 2vkoa ylimääräistä vapaata perheen kanssa. Vaimo oli tuolloin vielä muksun kanssa himassa päivät, joten todellakin kannatti ottaa vapaana ja viedä muksu mummolaan ja ottaa aikuisten äkkilähtö etelään...😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.
Joopa joo. Mutta kun esimies on viettämässä juhannusta 500 km:n päässä työpaikastaan.
Ei esimiehen tarvitse tulla paikkaamaan työvuoroa, jos hänelle ei makseta varalla olosta.
Jos maksetaan varalla olosta, esimiehen on oltava kotona, tai selkaisen matkan päässä työpaikasta, että pääsee nopeasti töihin.
Ei KVETS:n eli kunta-alan sopimuksessa ole kohtaa eikä määräystä, jossa esimiehen tulisi juhlapyhinä lähteä paikkamaan puuttuvaa työntekijää.
Joten turpa tukkoon, jos et asiasta mitään tiedä.
En yhtään ihmettele kertomuksia huonosta johtamisesta kun lukee viestisi. Muuten, kuka sen sitten paikkaa jos ei esimies? Siitähän sulle maksetaan rutkasti enemmän kuin sille rivihoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai norossa 39 asteen kuumeessa hommaat sijaisen?
Vierailija kirjoitti:
Jo kumma tautia on aina likellä kun on juhlien aatot ja juhlapyhät, Sama henkilö on aina sairas silloin!
Olen tosi pahoillani, kun yhtäkkiä oloni huononi, aamulla 22.6. (mutta tein silti ihan täyden työpäivän). Töistä kotiin mennessä ostin apteekista uuden verenpainemittarin, koska ajattelin vanhan näyttäneen aamulla höpöjä. Uudellakin mittarilla paineet olivat 230/130.
Meinaatko että saikutin juhannusaatonaaton ihan vain ekstralomaa saadakseni?
Vietin yön sairaalan päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon asenteen takia en ole enää yksikön päällikkönä. Lähdin kerran kesken lasten lahjojenjaon jouluaattona töihin paikkaamaan migreenin saanutta hoitajaa.
Toisen kerran olin muutaman päivän etätöissä kotona, koska 5-vuotiaalla lapsellani oli angiina. Mies oli työmatkalla. Yökkö ilmoitti sairastumisestaan klo 20, yövuoro olisi alkanut klo 21. Meillä oli siihen aikaan vain yksi yöhoitaja vuorossa. Koska kukaan viidestä iltavuorolaisesta ei suostunut jäämään ylitöihin yöksi tai ei pystynyt, hain mummon meille kotiin lapsenvahdiksi ja lähdin itse yöksi työpaikalle. Se oli villi yö, koska useammalla asukkaalla ripuli. Siitä jatkoin aamulla vielä palkkojen ilmoittamista. Palkat (siis työtunnit ja lisät) on oltava tiettynä päivänä palkanlaskennassa tai ne myöhästyy kaikilta. Kun lähdin kotiin nukkumaan klo 14, totesin, että olenpa tehnyt töitä edellisenä päivänä klo 8-17 ja klo 21-24 ja toisena päivänä klo 0.00-14. Kysyn vaan, onko se ihmisen työtä? Ja kuinka moni jaksaa?
Meille tuli myös kauheita ohareita, että valittiin uusi työntekijä, tein hänelle työvuorolistat eikä aloittanutkaan meillä. Työntekijää et saa vastuuseen tuollaisesta toiminnasta, jos työsuhde ei ole ehtinyt alkaa.
Sijaisten saatavuus on heikkoa, koska töitä on pilvin pimein tarjolla. Meilläkin oli sijaisena eräs 68-vuotias, jota käytettiin vain äärimmäisessä hädässä. Polvet rikki, ei pystynyt kumartumaan, huono kuulo eikä suostunut kirjaamaan, joten kirjaukset jäi aina toisille hoitajille. Yksi nuori sijainen teki aina viikonloppuisin oharit. Otti työvuoroja, muttei tullutkaan. Joskus ei edes etukäteen ilmoittanut tai klo 03.30 tuli tekstiviesti, että sori, mulla on kurkku kipeä, en uskalla tulla aamuvuoroon tartuttamaan. Yhdeltä sijaiselta oli viety edellisessä työpaikassa lääkeoikeudet, syystä ei tietoa, mutta vakkareiden piti vahtia, ettei vaan pääse lähellekään lääkekaappia. Ties mitä epäselvyyksiä oli historiassa. Pakko vaan ottaa apukäsiksi vuoroon, jos ketään muuta ei saatu.
Rekrytoinnin vaikeus ei helpottunut edes rekryfirman kautta. Meillä siis oli rekryfirma viimeiset 1,5 työvuottani käytössä. Sunnuntait kyllä kelpasi, mutta arki-iltoihin sieltä oli vaikea saada. Itse en tykännyt siitä, että käyttivät niin paljon opiskelijoita. Ammattitaito on kyseenalainen juttu, jos vasta puolet opinnoista käyty. Kerran käräytin 2 ns. opiskelijaa soittamalla oppilaitokseen, ovatko kirjoilla. Molemmat olivat jo keskeyttäneet koulun. Rekryfirma ei edes noin tärkeitä asioita tarkastanut. Vaikka siellä koulussa olisi kirjoillakin, opintojen eteneminen kertoo paljon. Onhan näitäkin, jotka eivät saa juuri mitään kursseja suoritettua.
Yksikön päällikkönä on vastuussa hoidon turvallisuudesta ja laadusta. Minusta tuntui joskus, ettei osa hoitajista edes tiennyt, millaisia työtehtäviä minulla oli. Henkilöstöjohtaminen on vain osa työtä. Sellainen väheksyvä asenne, vaikka sain aina todella hyvät arvioinnit henkilöstöjohtamisesta. Ei sekään itsestään tule, siihen pitää panostaa, että tukee ja kuuntelee henkilöstöä, vie kehittämisehdotuksia eteenpäin, viestii muutoksista selkeästi, puuttuu tarvittaessa rohkeasti epäkohtiin, pysyy positiivisena.
Oma jaksaminen on tärkeää työn tuloksellisuuden kannalta. Kun väsyin itse, huomasin ärtyväni helposti, inhosin jo valmiiksi vapaa-ajalle tulevia puheluita työpaikalta ja ensimmäiset ajatukset oli, mitä ne nyt on taas sählänneet tai mistä vuorosta puuttuu työntekijä ja minun pitää paikata, vaikka kalenteri on jo täynnä. Oli parempi vaihtaa työtä, kun huomasin, että se syö voimat.
Hyvä kirjoitus. Sitä palaa helposti loppuun, jos ei pääse irrottautumaan työstä edes joskus.
Samaa mieltä, että hyvä kirjoitus ja kertoo varmasti siitä, miksi esihenkilöt koko ajan vaihtuu.
Meillä oli todella hyvä ja osaava esihenkilö kehitysvammayksikössä v. 2009-2018. Hommat hoitui ja työmoraali oli kaikilla kunnossa. Sitten kun hän lähti pois johonkin kehittämistehtäviin, tuli uusi karmea tapaus, joka huusi työntekijöille, uhkaili, piti omia suosikkeja. Kun ylempi johto kävi pari kertaa paikalla, oli niin hymyilevä ja kehui kaikkia. Onneksi hänet painostettiin pois jo vuoden päästä. Sitten alkoi vielä hullummat ajat. Esihenkilöksi valittu 25-vuotias maisteri halusi muuttaa kaiken. Päivääkään ei ollut työkokemusta käytännöstä kehitysvammapuolelta, ei ymmärtänyt työturvallisuusasioita, haastavien tilanteiden vaaroja yms. Hän onneksi lähti koeajalla pois. Kun tuli kolmas yrittelijä, totesin jo alussa, että talo on ihan sekaisin ja tuo on täysi typerys. Suunnitteli 7 pv työtä, 3 vapaata, taas 6-7 pv työtä jne. Ei ymmärtänyt itsemääräämisoikeutta, joka on laissa ja käski esim. pitää asiakkaiden karkit lukon takana kaapissa, mikä on laitonta, jos asiakas itse ei anna lupaa. Lähdin pois. Nyt se yksikkö on entisten työkavereiden mukaan tehovalvonnassa.
Hyviä esihenkilöitä ei pitäisi ajaa loppuunpalamaan. Jokaisella on oikeus olla joskus huoletta vapaalla. Siten hyvät ihmiset saadaan pysymään. Tämä van yksittäisen työntekijän vaatimaton mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon asenteen takia en ole enää yksikön päällikkönä. Lähdin kerran kesken lasten lahjojenjaon jouluaattona töihin paikkaamaan migreenin saanutta hoitajaa.
Toisen kerran olin muutaman päivän etätöissä kotona, koska 5-vuotiaalla lapsellani oli angiina. Mies oli työmatkalla. Yökkö ilmoitti sairastumisestaan klo 20, yövuoro olisi alkanut klo 21. Meillä oli siihen aikaan vain yksi yöhoitaja vuorossa. Koska kukaan viidestä iltavuorolaisesta ei suostunut jäämään ylitöihin yöksi tai ei pystynyt, hain mummon meille kotiin lapsenvahdiksi ja lähdin itse yöksi työpaikalle. Se oli villi yö, koska useammalla asukkaalla ripuli. Siitä jatkoin aamulla vielä palkkojen ilmoittamista. Palkat (siis työtunnit ja lisät) on oltava tiettynä päivänä palkanlaskennassa tai ne myöhästyy kaikilta. Kun lähdin kotiin nukkumaan klo 14, totesin, että olenpa tehnyt töitä edellisenä päivänä klo 8-17 ja klo 21-24 ja toisena päivänä klo 0.00-14. Kysyn vaan, onko se ihmisen työtä? Ja kuinka moni jaksaa?
Meille tuli myös kauheita ohareita, että valittiin uusi työntekijä, tein hänelle työvuorolistat eikä aloittanutkaan meillä. Työntekijää et saa vastuuseen tuollaisesta toiminnasta, jos työsuhde ei ole ehtinyt alkaa.
Sijaisten saatavuus on heikkoa, koska töitä on pilvin pimein tarjolla. Meilläkin oli sijaisena eräs 68-vuotias, jota käytettiin vain äärimmäisessä hädässä. Polvet rikki, ei pystynyt kumartumaan, huono kuulo eikä suostunut kirjaamaan, joten kirjaukset jäi aina toisille hoitajille. Yksi nuori sijainen teki aina viikonloppuisin oharit. Otti työvuoroja, muttei tullutkaan. Joskus ei edes etukäteen ilmoittanut tai klo 03.30 tuli tekstiviesti, että sori, mulla on kurkku kipeä, en uskalla tulla aamuvuoroon tartuttamaan. Yhdeltä sijaiselta oli viety edellisessä työpaikassa lääkeoikeudet, syystä ei tietoa, mutta vakkareiden piti vahtia, ettei vaan pääse lähellekään lääkekaappia. Ties mitä epäselvyyksiä oli historiassa. Pakko vaan ottaa apukäsiksi vuoroon, jos ketään muuta ei saatu.
Rekrytoinnin vaikeus ei helpottunut edes rekryfirman kautta. Meillä siis oli rekryfirma viimeiset 1,5 työvuottani käytössä. Sunnuntait kyllä kelpasi, mutta arki-iltoihin sieltä oli vaikea saada. Itse en tykännyt siitä, että käyttivät niin paljon opiskelijoita. Ammattitaito on kyseenalainen juttu, jos vasta puolet opinnoista käyty. Kerran käräytin 2 ns. opiskelijaa soittamalla oppilaitokseen, ovatko kirjoilla. Molemmat olivat jo keskeyttäneet koulun. Rekryfirma ei edes noin tärkeitä asioita tarkastanut. Vaikka siellä koulussa olisi kirjoillakin, opintojen eteneminen kertoo paljon. Onhan näitäkin, jotka eivät saa juuri mitään kursseja suoritettua.
Yksikön päällikkönä on vastuussa hoidon turvallisuudesta ja laadusta. Minusta tuntui joskus, ettei osa hoitajista edes tiennyt, millaisia työtehtäviä minulla oli. Henkilöstöjohtaminen on vain osa työtä. Sellainen väheksyvä asenne, vaikka sain aina todella hyvät arvioinnit henkilöstöjohtamisesta. Ei sekään itsestään tule, siihen pitää panostaa, että tukee ja kuuntelee henkilöstöä, vie kehittämisehdotuksia eteenpäin, viestii muutoksista selkeästi, puuttuu tarvittaessa rohkeasti epäkohtiin, pysyy positiivisena.
Oma jaksaminen on tärkeää työn tuloksellisuuden kannalta. Kun väsyin itse, huomasin ärtyväni helposti, inhosin jo valmiiksi vapaa-ajalle tulevia puheluita työpaikalta ja ensimmäiset ajatukset oli, mitä ne nyt on taas sählänneet tai mistä vuorosta puuttuu työntekijä ja minun pitää paikata, vaikka kalenteri on jo täynnä. Oli parempi vaihtaa työtä, kun huomasin, että se syö voimat.
Ymmärrän kyllä esimiesten ahdingon, mutta se ei silti oikeuta luistamaan velvollisuuksista. Jos on ongelmia henkilökunnan riittävyyden tmv kanssa, ne asiat on käytävä läpi omien esihenkilöiden kanssa, eikä kaataa ongelmia rivityöntekijöiden niskaan, joille ei siitä makseta. Sulle esimiehenä maksetaan enemmän palkkaa, koska sulla on isompi vastuu. Rivityöntekijällä ei ole mitään velvollisuutta joustaa.
En puhu nyt sinusta, mutta yleisesti hoitoalalla esimiehet kyllä pitävät huolen omista vapaistaan, mutta unohtavat täysin, että alaisilla on täysin samanlainen oikeus niihin.
Sellainen pointti on, että rivihoitajat on nykyään toimessa, ei virassa. Esihenkilöt on virassa. Vain virkahenkilö voidaan määrätä töihin. Toimihenkilöä ei. Eli jos ketään ei oikeasti rivihoitajista löydy, työnantaja voi määrätä virantekijän työhön ilman työaikarajoituksia tms. Toimihenkilöä ei voi määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pointti on, että rivihoitajat on nykyään toimessa, ei virassa. Esihenkilöt on virassa. Vain virkahenkilö voidaan määrätä töihin. Toimihenkilöä ei. Eli jos ketään ei oikeasti rivihoitajista löydy, työnantaja voi määrätä virantekijän työhön ilman työaikarajoituksia tms. Toimihenkilöä ei voi määrätä.
Ei meillä ole ollut virkoja enää vuosiin, ei rivityöntekijöillä eikä päälliköillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole ollut virkoja enää vuosiin, ei rivityöntekijöillä eikä päälliköillä.
Miten on mahdollista? Jos olet kunnolla/ valtiolla töissä, niin on ja yh ovat virkamiehiä, koska tekevät virkapäätöksiä, esim myöntävät sairasloman, vuosiloman jne.
Ei osastoilla ja varsinkaan meillä akuuttiosastoilla ole kesällä yhtään rauhallisempaa, päin vastoin! Lisäksi lomakausi, itseltänikin siirrettiin suurempia kyselemättä loma syyskuulle, ja kun edellinen loma oli juurikin samasta syystä eli hoitajapulan takia vapusta 2021 alkaen, arvannette varmaan että olen aivan burnoutin partaalla ja lopen uupunut.
Kesällä töissä kokemattomampaa henkilökuntaa, lomat rasittavat ennestäänkin ohutta resurssia, yksiköitä suljetaan ja sehän näkyy suoraan meillä akuuttihoidossa. Helteessä kuukahtaneet mummot ja lämpimästä juhannuksesta riemastuneet känniörvelöt tuovat vielä oman mausteensa hommaan. Kesä on hirveää aikaa. Oikeastaan jokainen minuutti tällä alalla on nykyään kamalaa. Mietin ainoastaan, miten pääsisin pois niin että pystyn asuntolainani maksamaan ja lapset elättämään.
T. Sh
Aikoinaan erään valtionfirman mummelit tiesi jo maanantaina onko perjantaina sairaslomapäivä.
No kyllä.sairaalassa ainakin osastonhoitajat on virassa ja muut hoitajat toimessa. Tuli esiin mm. nyt lakon aikana ja kun on ylityö- ja vuoronvaihtokielto. Jos ei ketään vapaaehtoista sijaista löydy, mennään vajaalla tai esimies joutuu paikkaamaan viimekädessä itse. Toki meillä hommat on sellaisia, ettei osastonhoitaja osaa itse läheskään kaikkea, esim. ei osaa tehdä magneettikuvauksia. Mutta puhelimen päässä joutui olemaan vastuussa ilman mitään lisäkorvauksia ja sumplimaan mitä pystyy, oli yö tai päivä. Lääkärithän on siksi myös virassa eli työnantaja voi määrätä työhön, vaikka päivystämään tai keskeyttämään loman, jos tarve on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Mutta kun esimies on viettämässä juhannusta 500 km:n päässä työpaikastaan.
Ei esimiehen tarvitse tulla paikkaamaan työvuoroa, jos hänelle ei makseta varalla olosta.
Jos maksetaan varalla olosta, esimiehen on oltava kotona, tai selkaisen matkan päässä työpaikasta, että pääsee nopeasti töihin.
Ei KVETS:n eli kunta-alan sopimuksessa ole kohtaa eikä määräystä, jossa esimiehen tulisi juhlapyhinä lähteä paikkamaan puuttuvaa työntekijää.
Joten turpa tukkoon, jos et asiasta mitään tiedä.
Paitsi että virkamies on vastuussa myös lomallaan. Käyppä lukemassa, mitä laki sanoo virkamiehen vastuusta. Eli kyllä voidaan oh:lle soittaa kotiin vapaapäivällä, ja on tultava. Lomalla on nimetty viransijainen, joka vastaa. Asia on erikseen, että vastaako sitten vapaapäivällä puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Sote-alalla työnantajalla on oikeus määrätä työhön. Sitä kutsutaan hätätyöksi, josta maksetaan korvaus. Yleensä ensin pyydetään työvuoroon, ja usein saa hälytysrahan, jos joutuu joustamaan. Jos kukaan ei vapaaehtoisesti suostu, on esihenkilöllä oikeus määrätä työhön. Sen sijaan sillä pomolla itsellään ei yleensä ole velvollisuutta tehdä asiakastyössä hätävuoroja. Hänet voidaan kyllä määrätä esihenkilön työtehtäviin toiseen työyksikköön (eli niihin työtehtäviin, jotka on työsopimuksessa määritelty). Itsellenikin kävi noin päällikkönä, että toinen pomo sairastui yllättäen vakavasti ja määrättiin olemaan vastuussa myös siitä toisesta yksiköstä. Alaisia tuli 26 ihmistä lisää yhdessä yössä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla jos et jousta, joudut kärsimään.vielä 10 vuotta sitten nimi vedettiin yli sijaislistasta jos piti omista oikeuksistaan kiinni eikä suostunut esim tuplavuoroon.
Jos laitoit vastaan, se muistettiin ja nahoissaan sai kärsiä.
Voi jestas, en jäänyt enkä palaa enää ikinä. Onneksi hoitajat nousevat vihdoin joukolla vastaan tätä sairasta touhua.
Nykypäivä: voit valita työsuhteen alkamis- ja päättymisajankohdan eli ilmoittaa, milloin olet käytettävissä. Pula on paha, ja johtanut keikkailun suosimiseen. Ei ihme, jos sillä kerran tienaa paremmin, jaksaa paremmin ja tulee kohdelluksi ihmisenä. Vakituisia on helppo kohdella kuin tiskirättejä, jatkuva lomien pilkkominen ja siirtely esimerkiksi ei enää houkuta hakijoita toimiin. On turha valittaa työvoimapulaa jos työstä on tehty epäinhimillistä ja vakipaikoista rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista? Jos olet kunnolla/ valtiolla töissä, niin on ja yh ovat virkamiehiä, koska tekevät virkapäätöksiä, esim myöntävät sairasloman, vuosiloman jne.
Ei meillä ole. Meillä on virassa ainoastaan isompi päällikkö. Hän ei ole hoitotyön vaan hallinnon ammattilainen. En toimi terveydenhuollossa vaan palveluasumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-alalla työnantajalla on oikeus määrätä työhön. Sitä kutsutaan hätätyöksi, josta maksetaan korvaus. Yleensä ensin pyydetään työvuoroon, ja usein saa hälytysrahan, jos joutuu joustamaan. Jos kukaan ei vapaaehtoisesti suostu, on esihenkilöllä oikeus määrätä työhön. Sen sijaan sillä pomolla itsellään ei yleensä ole velvollisuutta tehdä asiakastyössä hätävuoroja. Hänet voidaan kyllä määrätä esihenkilön työtehtäviin toiseen työyksikköön (eli niihin työtehtäviin, jotka on työsopimuksessa määritelty). Itsellenikin kävi noin päällikkönä, että toinen pomo sairastui yllättäen vakavasti ja määrättiin olemaan vastuussa myös siitä toisesta yksiköstä. Alaisia tuli 26 ihmistä lisää yhdessä yössä.
Hätätyötä ei saa käyttää normaalien sairauspoissaolojen paikkaamiseen. Huolestuttavaa, miten huonosti esihenkilöt ovat perillä tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Itse jätin aikanaan vastaamatta puhelimeen kun tällainen sarjasaikuttaja soitti. Aina viikonloppuisin tai juhlapyhinä. Sitten lykkäsin puhelimen työparille ja olin kuin en tietäisi asiasta mitään ja valehtelin että minulle tuli viikonlopulle pakollista menoa. Kohta puhelin soi uudestaan ja työpari vastasi. Hän sitten joutui jäämään väkisin töihin, kun minä olin ehtinyt sanoa että minulla on pakollista menoa :)
Kai sinulle tuli edes huono omatunto tuollaisesta perseilystä? Miten kehtasit sälyttää työkaverin niskoille sarjasaikuttajan temput? Oliko työkaverisi tehnyt jotain ansaitakseen sen? Reilumpana työkaverina olisit voinut edes vuorotella hänen kanssaan.
Johto ei ole pyhinä/ viikonloppuina töissä- se sijaisen/ sijaisten etsiminen jää niille, jotka siellä ovat töissä eli niille rivittöntekijöille. Ja sijaisia on vaikea saada, varsinkin juhlapyhinä= sijaisten etsiminen vie aikaa. Tämän lisäksi pitäisi tehdä ne normaalit työt siinä sivussa.