Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?
Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Juu ei tarvi miettiä, paljaalla vaan
Oletko itsetuhoinen, jos et omaa henkikultaasi mieti. Vai jännitystäkö kaipaat ja näin terveydelle haitallisella sekä mahdollisesti muille osapuolille haitallisella tavalla. Toiset syövät suklaata suruun ja toiset juovat suruun, he vain tekevät siinä itselleen hallaa. Sukupuolitaudeista tietämättömät altistavat muutkin kumppanit tartunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Lain silmissä joku olisi voitu tuomita jopa koronan levittämisestä, sillä Suomen laissa tartuntataudin tahallinen levittäminen on rangaistava teko eli rikos.
No kyllä minä sen flunssataudin osaisin antaa anteeksi toisin kuin HIV:n tahallisen tartuttamisen. Saa kyllä aika typerys olla jos ei näe eroa koronan ja elinikäisen viruksen välillä.
Hysteerinen vuokraemäntäni kielsi minua vuonna 1989 käyttämästä kylpyhuonetta kuukautisten aikana, koska "hän voi silloin saada aidsin". Et sillee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain silmissä joku olisi voitu tuomita jopa koronan levittämisestä, sillä Suomen laissa tartuntataudin tahallinen levittäminen on rangaistava teko eli rikos.
No kyllä minä sen flunssataudin osaisin antaa anteeksi toisin kuin HIV:n tahallisen tartuttamisen. Saa kyllä aika typerys olla jos ei näe eroa koronan ja elinikäisen viruksen välillä.
Kyllähän ero on selkeä, mutta nyt olikin kyse laista. Tartuntatauteja molemmat kuitenkin ovat ja vielä tappavia sellaisia.Toki koronasta erittäin suurella todennäköisyydellä myös parantuu, mutta HIVistä ei. Tartuntataudin tahallinen levittäminen on rangaistava teko ja jos nyt tällaisesta joku saa tuomion niin varmasti siihen vaikuttaa se, mikä tauti on kyseessä. Mutta eikö HIVin tahallinen levittäminen ole oikeastaan myös henkirikos tai ainakin sen yrittäminen? Kyllä nyt HIVin levittämisestä pitää antaa kovempi tuomio kuin koronan levittämisestä. Se on selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ero on selkeä, mutta nyt olikin kyse laista. Tartuntatauteja molemmat kuitenkin ovat ja vielä tappavia sellaisia.Toki koronasta erittäin suurella todennäköisyydellä myös parantuu, mutta HIVistä ei. Tartuntataudin tahallinen levittäminen on rangaistava teko ja jos nyt tällaisesta joku saa tuomion niin varmasti siihen vaikuttaa se, mikä tauti on kyseessä. Mutta eikö HIVin tahallinen levittäminen ole oikeastaan myös henkirikos tai ainakin sen yrittäminen? Kyllä nyt HIVin levittämisestä pitää antaa kovempi tuomio kuin koronan levittämisestä. Se on selvää.
Kovemmat tuomiot HIV:n tahallisesta tartuttamisesta on annettu verrattuna raiskaajien saamiin tuomioihin. Hakkaraisen tapauksessa muutama nainen oli sellainen, jotka tietoisesti meni sänkyyn tietäen tekijän HIV:stä ja harrastivat seksiä ilman kondomia. Poliisikin vielä selvitti näiltä muutamilta naisilta että pitääkö paikkansa.
Samoihin aikoihin markkinoiitiin asidophilus piimää.
Eräs ostaja pyysi aids piimää.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni jostakin syöpää sairastaneesta ehkä ranskalaisesta HIV-positiivisesta miehestä, joka olisi muka parantunut HIVistä kokeellisten syöpähoitojen myötä. Tämä oli kuitenkin yksittäistapaus. ja noiden hoitojen tarkoituksena oli tuon aggressiivisen ja vaikeasti hoidettavan syövän hoitaminen. Sitä en muista, että auttoivatko hoidot ylipäätään tuohon syöpään. Lääkäreiden mukaan tällaisia hoitoja ei edes voida yleisesti käyttää niiden kalleuden, rajuuden, hankaluuden ja eri tarkoitusperän vuoksi.
Hankaluutena on se, että 10 prosenttia valkoisista on immuuneja HI-virukselle, jonka selittänee tietynlainen ja harvinainen geenimuunnos. Vain tällainen henkilö voi toimia luovuttajana HI-virusta kantavalle ja leukemiaa sairastavalle potilaalle. HIV-posiitivisen onni voi olla sairastua leukemiaan, koska silloin voi saada tapettua kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun vaan ympärileikkaamaan mulkkunsa niin ei 50 % todennäköisyydellä hivviläiseksi muutu.
Opetelkaa vaatimaan ja käyttämään sitä kondomia, niin säästytään ikuisilta riesoilta. Saisi niitä kondomimainoksia olla busseissa ja kauppakeskuksilla kuten 80-luvulla.
Joku noiden mainontaan liittyviä laki taisi muuttua, eikä aikaisemmin sallittu mainonta ole enää sallittua. Myöskään ilmaisia näytteitä ei saa enää lähetellä postissa niin kuin ennen ja tämä koskee myös kuukautissuojia ja kai kaikkea muutakin.Televisiossa saa kyllä mainostaa ällöttävillä mainoksilla kuukautissuojia, kaikki merkit eivät edes mainosta, mutta eipä ehkäisyvälineitä juuri mainosteta. Sitten kuitenkin näillä aikuisten lelukaupoilla on ihan hirveitä mainoksia ja varsinkin kaupallisilla radiokanavilla mainostavat hyvinkin vapaasti. Joissakin tapahtumissa esim. Pride, festarit jne. voisi olla ihan valistuspiste, ehkä jopa pikatestausta, paikalla siis sairaanhoitaja ja lääkäri ja ennen kaikkea jaossa ehkäisyvälineitä ilmaiseksi. Näissä samoissa voitaisiin toki kertoa muistakin näihin tapahtumiin liittyvistä riskeistä, kuten alkoholista, nestehukasta, auringonpistoksesta, eri syiden aiheuttamasta ripulista, hygieenan tärkeydestä, auringonpistoksesta, ampiaisenpistoksesta ja myös varauduttu hoitamaan näitä.
Itse asiassa pride-tapahtumien aikana taitaa olla HIV-pikatestausta. Harmi, kun nekin tahtoneet vähentyä kaupungeista. Todella hälyttävä tilanne ja samanaikaisesti pääkaupunkiseudulla HIVistä on tullut epidemia.
Turvaseksipartiot liikkeelle! Kondomin käyttöä vahdittava homojen ja heteroiden suosimissa paikoissa, joissa mahdollisesti harrastetaan seksiä. Mahdollisesti myös HIV-pikatestausta säännöllisesti. Kondomi- ja testipassi käyttöön. Ne jotka eivät suostu käyttämään kondomia, heidät heitetään pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tutustunut aiheeseen nyt aikuisiällä, vaikka en itse sukupuolivähemmistöihin kuulukaan. Tuntuu hirveän surulliselta ajatella, miten AIDS-potilaisiin - ja homoihin ylipäätään - suhtauduttiin silloin ennen (ja varmaan vielä nykyäänkin jossain määrin). Ihmiset olivat tietenkin peloissaan, mutta se ei silti selitä/oikeuta sitä vihaa, jota homot joutuivat kokemaan. Käsittämätöntä julmuutta ja empatian puutetta!
Ap
Argh. Homot eivät ole "sukupuolivähemmistöjä".
Mitä he sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tutustunut aiheeseen nyt aikuisiällä, vaikka en itse sukupuolivähemmistöihin kuulukaan. Tuntuu hirveän surulliselta ajatella, miten AIDS-potilaisiin - ja homoihin ylipäätään - suhtauduttiin silloin ennen (ja varmaan vielä nykyäänkin jossain määrin). Ihmiset olivat tietenkin peloissaan, mutta se ei silti selitä/oikeuta sitä vihaa, jota homot joutuivat kokemaan. Käsittämätöntä julmuutta ja empatian puutetta!
Ap
Argh. Homot eivät ole "sukupuolivähemmistöjä".
Mitä he sitten ovat?
Seksuaalivähemmistöä.
- eri
Valitettavan moni harrastaa suojaamatonta seksiä siinä ajatuksessa, että kyllähän lääkkeet auttavat vaivaan kuin vaivaan. Ei ole mitään huolen häivää, kun asutaanhan sentään Suomessa. En voi tajuta miksi joku tieten tahtoen haluaisi joka riskiseksiaktin jälkeen napsia antibioottia antibiootin perään saatuaan klamydian. Tuhlaavat verovaroja huveillaansa vaikka edullisilla kondomeilla voisivat omaa terveyttään vaalia, ja oikeasti sairaitakin on jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, mutta ala-asteikäisen näkökulmasta. Meidän kouluss kiersi huhu, että Tampaxista voi saada aidsin, ob-tamponissa ei tätä vaaraa ollut.
Tämä varmaankin myös sekoittui siihen vakavaan infektioon TSS, jonka tamponi voi oikeastikin aiheuttaa.
Hyvin muistan. Olen sen verran vanha. Dynastiassakin Krystal suuteli sitä homonäyttelijää (Rock Hudson), joka myöhemmin kuoli aidsiin ja siitä tuli hirvee meteli että tarttuiko. Homous selvisi vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrätte, miksi siitä oltiin paniikissa?
Koska oli omia kuvitelmia asiasta itse tein töitä asian parissa ja yritin kaikin keinoin tiedottaa ja saada ihmisisö.juhtautimaan asiaan järjellä. Ei, mentiin vain tunteella ja kuvitelmilla ja kiellettiin toisilta ihmisoikeudet oman järjettömän pelon eli tunteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Onneksi nykyään ei anneta hiv-tuomioita, ellei ole joku erikoinen syy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin oikein kaunista la dyboyta ajaisin
Siinäpä ajat, mutta pidä mahdollinen HIV itselläsi äläkä tartuta muita, varsinkaan vaimoa.
Vaimo ei edes huomaisi tuollaista pikkujuttua
Minkähän takia sitten yleensä neuvolassa nämä positiiviset testitulokset ovat paljastuneet? Aina kun olen lukenut lehtiartikkeleita suomalaisista naisista, jotka ovat epämääräisten oireita selvittäneet neljä vuotta, niin heidän HIV on paljastunut neuvolassa. Eikä tartuttajana ollut nykyinen mies, vaan ex-mies, joka Baltiassa tai Thaimaassa matkusti.
Suhtaudut HIV:iin kuin klamydiaan tai kuppaan. Näin sen ei pitäisi mennä. Edes elinikäinen herpeskään ei ole niin veemäinen juttu, vaikka toki se joillakin voi olla ärhäkkä ja osalla lieväoireinen. HIV-positiivinen on koko lopun elämän riippuvainen lääkkeistään, jotta virus ei etene AIDS-vaiheeseen. HIV-positiivisella on suuret riskit sairastua mm. kohdunkaulan syöpään, leukemiaan, maksasairauksiin, keuhkokuumeisiin ja perusflunssakin voi olla vaarallinen.
Ei jonkun herpeksen kanssa eläminen ole tuollaista riippuvuutta koko loppuelämän lääkkeistä, puhun ihan kokemuksen puolesta näin huuliherpestä potevana, mikä on onneksi lievää ja ilmestyy vain kesäisin. Ei minun tarvitse onneksi pelätä leukemiariskejä tai pysyä erillään perusflunssaa sairastavista.
Olet aika väärässä. Hiv- positiivisella ei ole sen suurempi riski mihinkään kuin muillakaan. Aids-potilailla on, mutta siihen joutuvat ne jotka eivät kuvittele sen osuvan omalle kohdalle ja pääsevät lääkitykselle liian myöhään.
Synnytyksessäkinnsammat riskit on heroeksellä ja hivillä. Ja monilla muilla sairauksilla synnytyksessä on paljon isompi riski.
Nykyään kai resistentit sukupuolitaudit on suurin riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Olin tuolloin nuori, ja poikaystävät vaihtuivat tiuhaan. Pelkäsin aivan sikana saavani aidsin ja kävin testeissäkin, kun olin niin hysteerinen. Vaikka olin siis heteronainen.
Tiedoksesi ettei virus välitä siitä että olet hetero.
Joo mutta tarttuu selvästi huonommin vagina yhdynnässä kuin anaalissa jota homot harrastaa
On tutkittu, että tässä järjestyksessä HIV:n tarttuminen olisi helpointa suojaamattomassa seksissä:
1. miehestä mieheen
2. miehestä naiseen
3. naisesta mieheen
4. naisesta naiseen
Suomessakin taisi olla pari afrikkalaista naista, joista Rachel onnistui yhteen mieheen tartuttamaan HIV:n, loput selvisivät säikähdyksellä. Olikohan se toinen Linda-niminen nainen, siitä en sitten tiedä miten uhreille kävi.
Lesboseksistä saatuja tartuntoja ei taideta tuntea yhtään Suomessa tai muissakaan länsimaissa, mutta riski on kyllä olemassa, jos toinen osapuoli on binainen ja ollut miesten kanssa tai sitten on joutunut vaikka miehen raiskaamaksi tai liikkunut narkomaanien kanssa. Eipä se lesbouskaan tee immuuniksi HIV:lle.
Minulle tulee AIDSiin kuolleista lesboista mieleen malli Gia Carangi, joka oli vain 26-vuotias kuollessaan. Todennäköisesti sai tartunnan käytetyistä huumeneuloista tai hänet oli voinut joku mies raiskatakin, oli aika kova elämä nuorella naisella siviilissä kuin mallimaailmassa.
Olin parikymppinen 90-luvulla, jolloin vielä pelättiin HIV:ta vaikka lääkitykset alkoivat kehittymään hyvään suuntaan Freddie Mercuryn kuoleman jälkeen. Pakkasin kavereilleni aina kondomit mukaan matkoille kehoittaen pitämään huolta itsestään ja heidän reaktio oli siihen, että "no sehän on homojen, narkkareiden ja kehitysmaalaisten tauti". Onneksi ovat sentään terveinä pysyneet ja aikuistuminen tuonut sitä järkeä päähän.
Ei kannata miettiä, lykkii vaan menemään
Muistan, mutta ala-asteikäisen näkökulmasta. Meidän kouluss kiersi huhu, että Tampaxista voi saada aidsin, ob-tamponissa ei tätä vaaraa ollut.