Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?
Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla AIDS-paniikki uutisoitiin lähinnä homoseksuaaleja koskeneena vaivana, joten itsellä meni aika lailla ohi. Muistaakseni vasta 90-luvun puolella uutisoitiin enemmän niin ettei kyseessä ole mitenkään erikseen homomiesten tauti (vaikka ensimmäiset uutisoidut uhrit olivatkin homomiehiä)
Enemmän jäi 80-luvun puolelta Aidsiin liittyen mieleen Rock Hudson.
Tohtoritkin kutsuivat AIDS:ia alkuvaiheessa nimellä "gay cancer".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille voisi kehittää jonkun vastaavan HIViltä suojaavan kumin. Joku kai onkin, mutta siis ihan miesten veroisen. En ole tämän alan asiantuntija niin en tiedä miten sitten toimisi tai miten käytettäisiin. Naisen vaan pitäisi syödä hormoneja, jotka eivät sitten suojaa taudeilta. Ehkä vielä kehitetään joku hirvittävät sivuvaikutukset aiheuttava ehkäisypillerin ja Prepin tehon yhdistävä säännölliseen käyttöön raskauden ja HIVin ehkäisyyn tarkoitettu pilleri. Nuo molemmathan on jo olemassa niin siitä vaan lääketeollisuus kehittämään noiden yhdistelmä ja seuraava kultakaivos.
Miehet eivät ymmärrä, että miten tuollaiset hormonit kuormittaa naisten kehoa. Olen valitettavasti havainnut, että miehet kysyvät ainoastaan ehkäisypillereistä- tai kierukoista, mutta mahdollisia tauteja ei pelätä ollenkaan. Kondomia jos ehdottaakin, niin vastaus voi olla: "No eikait sinulla tauteja ole". Pätee myös naisiinkin. Hei ihan oikeasti. Sama kuin kokeilisit asetta ohimolle ja painaisit liipaisinta, koska eihän sitä ole ladattu muiden mukaan. Kokeilisitko? Ei kannata sitten valittaa, jos taudin saa joltain tuntemattomalta kumppanilta, jota ei ehkä seuraavalla kerralla näe. Valitettavasti tällaista tapahtuu ihan ilman viinalla läträämistäkin. Erityisesti minua ottaa päähän ne avioliitossa olevat miehet, jotka ottavat tällaisia riskejä ja eivät ajattele edes vaimoaan! Ei ole pokkaa myöntää typeryyttään ja olla tartuttamatta mahdollista tuntemattomalta saatua tautia vaimoaan. Tätähän tekee juurikin ne Thaimaan ja Viron seksilomilla käyvät miehet.
Melkein jo toivoo, että HIViin ei kehitetä rokotetta tai Prepiä saa vapaammin, koska jos näin tapahtuu nämä samaiset miehet sitten valehtelevat käyttävänsä näitä välttyäkseen tällä tavoin käyttämästä kumia. Ehkä kaikkiin tärkeimpiin tauteihin on suunnilleen rokotukset jo kehitetty, ehkä ainakin malariaan pitäisi kunnollinen rokote kehittää kun tietää, millaisia hirveitä haittavaikutuksia nopeasti kehitetyistä ja testaamattomista rokotuksista, joita suuret ihmismassat painostetaan ottamaan sitten jälkikäteen paljastuu.
Siihen nus si miseen tarvitaan kaksi osapuolta, joten se on ihan ihan oma vika, jos pelkkiä puheita uskoo. "Eihän sulla mitään tauteja oo?" - "Ei oo." - "Joo anna mennä sitten vaan!"
Tämähän se on se perinteinen ja sitten ihmetellään kun kuppa kuplii.
No suomalaiset ovatkin typeryksiä.
No eipä tainneet juuri erityisesti suomalaiset aidsiin massoittain kuolla, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
hoot tartutti normaalit
Ai miten, jos kukaan "normaali" ei nussinut homon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille voisi kehittää jonkun vastaavan HIViltä suojaavan kumin. Joku kai onkin, mutta siis ihan miesten veroisen. En ole tämän alan asiantuntija niin en tiedä miten sitten toimisi tai miten käytettäisiin. Naisen vaan pitäisi syödä hormoneja, jotka eivät sitten suojaa taudeilta. Ehkä vielä kehitetään joku hirvittävät sivuvaikutukset aiheuttava ehkäisypillerin ja Prepin tehon yhdistävä säännölliseen käyttöön raskauden ja HIVin ehkäisyyn tarkoitettu pilleri. Nuo molemmathan on jo olemassa niin siitä vaan lääketeollisuus kehittämään noiden yhdistelmä ja seuraava kultakaivos.
Miehet eivät ymmärrä, että miten tuollaiset hormonit kuormittaa naisten kehoa. Olen valitettavasti havainnut, että miehet kysyvät ainoastaan ehkäisypillereistä- tai kierukoista, mutta mahdollisia tauteja ei pelätä ollenkaan. Kondomia jos ehdottaakin, niin vastaus voi olla: "No eikait sinulla tauteja ole". Pätee myös naisiinkin. Hei ihan oikeasti. Sama kuin kokeilisit asetta ohimolle ja painaisit liipaisinta, koska eihän sitä ole ladattu muiden mukaan. Kokeilisitko? Ei kannata sitten valittaa, jos taudin saa joltain tuntemattomalta kumppanilta, jota ei ehkä seuraavalla kerralla näe. Valitettavasti tällaista tapahtuu ihan ilman viinalla läträämistäkin. Erityisesti minua ottaa päähän ne avioliitossa olevat miehet, jotka ottavat tällaisia riskejä ja eivät ajattele edes vaimoaan! Ei ole pokkaa myöntää typeryyttään ja olla tartuttamatta mahdollista tuntemattomalta saatua tautia vaimoaan. Tätähän tekee juurikin ne Thaimaan ja Viron seksilomilla käyvät miehet.
Melkein jo toivoo, että HIViin ei kehitetä rokotetta tai Prepiä saa vapaammin, koska jos näin tapahtuu nämä samaiset miehet sitten valehtelevat käyttävänsä näitä välttyäkseen tällä tavoin käyttämästä kumia. Ehkä kaikkiin tärkeimpiin tauteihin on suunnilleen rokotukset jo kehitetty, ehkä ainakin malariaan pitäisi kunnollinen rokote kehittää kun tietää, millaisia hirveitä haittavaikutuksia nopeasti kehitetyistä ja testaamattomista rokotuksista, joita suuret ihmismassat painostetaan ottamaan sitten jälkikäteen paljastuu.
Pep-lääkityksen ansaitsevat raiskatut naiset mahdollisen altistuksen jälkeen. Homojen iltoihin tai heteroiden suosimiin baareihin pitäisi laittaa kondomien jakelupisteet.
Tarkoitinkin juuri tuota ns. viihdekäyttöä ja samaa mieltä olen. Toki tuohon tilanteeseen mahdollisesti joutuneille miehillekin pitää lääkkeet antaa. Se tartunnan saaneiden lääkehoito on sitten ihan eri asia.
No se oli homp peleiden ja narkkareiden tauti. Sen verran vaikutti omaankin toimintaan 80-luvulla, etten halunnut sotkeentua Leningradissa kaupallisiin naisiin vaikka halvalla olis irronnut. Se oli 99% tappava tauti silloin, muistan kirjoittaneeni siitä L:n arvoisen YO-aineen aikanaan...
Minä panikoin siitä, mistä lehdet kirjoittaa. Saa oikein luvan kanssa alkaa hysteeriseksi. Ja erimieltä olevia voi hyvillä mielin halveksua, koska eivät panokoo siitä, mistä lehdet kirjoittaa.
Oli kyse sitten porvarien piilottamista arvoesineistä Maon Kiinassa, tai Neuvostoliitossa, tai juutalaisten harjoittamista bisneksistä Saksassa. Minä panikoin siitä, mistä käsketään panikoimaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä just eilen joku kirjoitti, että oli homobaareja jne jo 80-luvullakin ja yleistä jne oli. Mun mielestä ei, ei ainakaan 80-luvun alussa. Kyllä homous oli outoa ja siihen assosioitui AIDSin pelkokin. Ainakin meidän kyläkoulussa.
Teidän kyläkoulussa homoja pelätään vieläkin.
ei se aids vieläkään ole leikin aihe.
Vain muutama vuosi sitten kerrotiin, että itäsuomalaisessa terveyskeskuksessa ei osattu tunnistaa vanhempien miesten oireita. Jotkut papat olivat tehneet ulkomaanmatkoja. Kun lääkärit ja hoitajat itse olivat nuoria ihmisiä, heille ei tullut mieleenkään, että vanhoilla ihmisillä voi olla sukupuolielämää. Tästä oli uutinen ihan sanomalehdessä.
Toivon mukaan nämä itärajalla matkustamiset ovat vähentyneet/loppuneet Venäjän ja Suomen välisen kitkan takia. No, Virossa voi toki vielä käydä maksullisilla ja tiedä mitä huumeongelmaisia naisia siellä on myymässä itseään. On täällä niin sinisilmäistä kansaa. Thaimaassa, joka on HIVin riskimaa, on valistettu turisteja ja maan asukkaatkin ovat alkaneet ymmärtää seksuaaliterveyden päälle. On siellä joten kuten onnistuttu ehkäisemään tartuntoja. Afrikassa saa vielä haaveilla HIV/AIDS-epidemian hidastamisesta.
Ei tarvitse olla prosti tu oitu, huum eiden käy trä jä, ho mo seksu aali, maa han muut taja, th aim aalain en, tum ma iho in en saadakseen hi vin.
Hi vin voi saada ihan hyvin tuiki taval lisessa het erosuhteessa puolisolta.
Thaimaan suunnalla se taitaa koskettaa ihan joka ikistä kansalaista. Myös alaikäisten HIV-tartunnoistakin on uutisoitu Thaimaassa, jossa seksielämä aloitetaan varhain. Sielläkin taisi aiemmin olla hankaluutena saada edes estolääkitys, ettei syntyvä lapsi saa äidiltä tartuntaa, mikä sitten on edesauttanut alaikäisten tartuntoja. Afrikassa taas jokainen panee toisiaan vauvasta vaariin ja ei ihme, kun HIV leviää kulovalkean tavoin. Varsinkin miehet siellä jättävät sairaan vaimonsa oman onnensa nojaan ja etsivät nuorempia naisia, ja tartuntakierre on valmis. Loppua tai hidastamista ei näy tälle menolle.
Valitettavasti jossain vaiheessa oli uskomus että jos harrastaa seksiä neitsyen kanssa niin hivistä parantuu. Nuoria naisia/tyttöjä r a i s k a t t i i n ja siinä samalla sitten levitettiin lisää tartuntoja :(
Tähänkin auttaa vaan koulutus ja valistus ja ne kumit jakoon, sanoo katolilainen kirkko mitä hyvänsä.
En minä muista siitä mitään varsinaista paniikkia. Jokseenkin pysyvässä heterosuhteessa ei ollut mitenkään tärkeä asia. Sehän oli selvää, että ei se mistään yleisistä vessoista tartu, kuten ei muutkaan sukupuolitaudit.
Vasta jälkeen päin on tullut mieleen, että ehkä tunsin yhden ensimmäisistä suomalaisista AIDSiin kuolleista, sillä oireet täsmäsivät.
Tottamaar ja muistan jopa pelottelun uuden jääkauden alkamisesta, sokeripala polion ym ym
Olen itse pelännyt taudeista elämäni aikana eniten sikainfluenssaa ja sitten paljon tuota enemmän vielä koronaa. Sikainfluenssalta en juuri edes suojautunut, kuten ei tainnut juuri kukaan muukaan. Ei sillon mitään maskeja käytetty, eikä edes käsidesiä ollut saatavilla koronan tavoin. Käsiä kai käskettiin pesemään hyvin, mutta eihän mitään joukkoeristyksiäkään ollut käytössä. Tartuntatapa on kuitenkin näissä sama. Tietysti koronalta sitten olen suojautunut monella tavalla. Kaikkein eniten pelkään tietysti syöpää, mutta se ei olekaan tartuntatauti, eikä siltä voi oikein suojautua edes elämällä terveellisesti.
Olen syntynyt 1978. Meidän pienellä paikkakunnalla oli suosittu kahvila/konditoria. Kun selvisi, että yrittäjät ovat miespari, niin kukaan ei enää mennyt sinne (tämä siis noin 80-luvun puoliväliä). Ainakin oma äitini pelkäsi, että leivonnaisista on tarttunut kaikkiin HIV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen nus si miseen tarvitaan kaksi osapuolta, joten se on ihan ihan oma vika, jos pelkkiä puheita uskoo. "Eihän sulla mitään tauteja oo?" - "Ei oo." - "Joo anna mennä sitten vaan!"
Itselleni on käynyt 2 kertaa niin että mies on kusettanut, toinen poisti salaa kumin kesken aktin ja toinen työnsi yllättäen paljaalla sisään vaikka sanoin että kumia pitää käyttää. Moni mies on valmis ottamaan ihan idioottimaisia riskejä kunhan vain saisi paljaalla. Ja ei, kumpikaan näistä miehistä ei ollut edes mikään yhdenillanjuttu vaan ihminen jonka tunsin jo ennestään. Iso osa miehistä ei oikeasti piittaa naisista tippaakaan, kunhan vain pllua saisi. Painostetaan käyttämään hormonaalista ehkäisyä ja itse ei käydä edes testeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa uutisoitiin pääkaupunkiseudulla lisääntyvästä HIV-epidemiasta suonensisäisiä huumeita käyttävien keskuudessa. Ajan kysymys koska leviää muualle päin Suomea. Itärajalla matkanneet ukkomiehet eivät onnistuneet sitä saamaan aikaiseksi.
No jaa, kyllä niitä löytämättömiä tartuntoja löytyy seksituristeista varmasti ja paljon kun jos vaan testattaisiin kaikki
https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/hoitaja-hivpointissa-itarajalla-ta…
Suomalaiset pitäisi testata samalla tavalla kuin ulkomaalaiset, joiden HIV ollut tiedossa jo kotimaassa. HIV-testit pitäisi olla osana jokaisen yli 18-vuotiaan terveystarkastusta noin 500-1000 tietämättömien tartunnan saaneiden takia.
Vierailija kirjoitti:
SPR ei hyväksy tänäkään päivänä homoseksuaalien verta.
Syy HIV.
Kyllä hyväksyy, tietyin ehdoin.
Se oli silloin aikoinaan yksi näistä yrityksistä luoda ihmisille paniikkia ja vähentää tarkoituksellisesti ihmiskuntaa.
Se ei sitten vain jostain syystä ihan onnistunut kuten olisivat toivoneet.
Sitten oli myös sikainfluenssaviritelmä.
Nyt sitten korona.
Ja kyllä, mm. Anthony Fauci tosiaan ollut mukana silloin ja nytkin.
>>> Kannattaisi keskittyä näiden taustojen penkomiseen samalla intohimolla kuin Riikka Purran kirjoitusten... Enkä ole kenenkään kannattaja, kunhan vain sanon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on käynyt 2 kertaa niin että mies on kusettanut, toinen poisti salaa kumin kesken aktin ja toinen työnsi yllättäen paljaalla sisään vaikka sanoin että kumia pitää käyttää. Moni mies on valmis ottamaan ihan idioottimaisia riskejä kunhan vain saisi paljaalla. Ja ei, kumpikaan näistä miehistä ei ollut edes mikään yhdenillanjuttu vaan ihminen jonka tunsin jo ennestään. Iso osa miehistä ei oikeasti piittaa naisista tippaakaan, kunhan vain pllua saisi. Painostetaan käyttämään hormonaalista ehkäisyä ja itse ei käydä edes testeissä.
Minulle eräs seksikumppani väitti olevansa kumille allerginen. Tästäkin oli kolme vuotta aikaa. Kerroin, että on olemassa lateksittomia kondomeja. Kuulema kondomissa hajusteet yms. aiheuttaa. No, kummasti se kumi kuitenkin pidetty kiltisti peniksessä kolmen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prep ei todellakaan ole kondomin korvike. Silti homopiireissä niin on kuviteltu ja pelätyn hivin sijaan onkin saatu tippuria ja kuppaa. Turvaseksipartiot pitäisi olla liikkeellä homoyhteisöissä kuten oli itärajalla aikoinaan ukkomiesten käydessä siellä bensan hakureissulla.
ai noin paljon ryssätrolleja tykkäilemässä aloituksesta?
Hyvä tietää vähän lukuja
Juu aids on pelottelua ja kumin käyttö ei auta siihen, se on salaliitto.
No suomalaiset ovatkin typeryksiä.