Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?

Vierailija
23.06.2022 |

Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.

Kommentit (379)

Vierailija
1/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se jonkinmoinen paniikki. Verrattavissa tähän koronahysteriaan...

Vierailija
2/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistaa ja jotkut jopa ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrätte, miksi siitä oltiin paniikissa?

Vierailija
4/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Mutta en tiennyt että Anthony Fauci oli silloinkin puikoissa.

Vierailija
5/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se jonkinmoinen paniikki. Verrattavissa tähän koronahysteriaan...

Ei ole. Ihan eri tyylinen. Tässä oli kaikki samassa veneessä ja potentiaalisia. 80-luvulla oli jotkut "toiset"kohteena.

Vierailija
6/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Koska ihmiset olivat silloin aivan yhtä pönttöjä kuin nytkin.

Vierailija
7/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa "Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin"-kirja, kertoo tuosta ajasta homoyhteisössä, ja on kyllä todella karua kuvausta siitä, miten on kohdellut aikansa nuoria tuo AIDS ja ennen kaikkea siihen liittynyt hysteria.

Tuli kyllä paikoitellen aika paljon koronahysteria mieleen, eikä niin hyvällä.

Vierailija
8/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Koska ihmiset olivat silloin aivan yhtä pönttöjä kuin nytkin.

Eli sulle ei tule mieleen, että kun yhtäkkiä tulee uusi tappava sairaus, josta ei tiedetä, mikä se on ja miten se tarttuu, niin se saattaa herättää aikamoista paniikkia ihmisissä.

Vierailija
9/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.theguardian.com/world/2003/may/23/aids.suzannegoldenberg

Bayer division 'knowingly sold' HIV-infected protein

A division of the German pharmaceutical company Bayer knowingly sold blood-clotting agents infected with HIV to Asia and Latin America..."

Vierailija
10/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa "Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin"-kirja, kertoo tuosta ajasta homoyhteisössä, ja on kyllä todella karua kuvausta siitä, miten on kohdellut aikansa nuoria tuo AIDS ja ennen kaikkea siihen liittynyt hysteria.

Tuli kyllä paikoitellen aika paljon koronahysteria mieleen, eikä niin hyvällä.

Kannattaa myös lukea sellainen tietokirja kun Karanteeni. Kuinka aids saapui Suomeen.

Vierailija
11/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olen syntynyt -74. Ja se vaikutti myös omaan seksikäyttäytymiseen. Pelkäsin että sen voi saada suurin piirtein mistä vaan.

Vierailija
12/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin parikymppinen opiskelija Lontoossa vuonna 1983-84. Todella huolestuneita olivat siellä ja Suomessa homot. Tunsin joitakin suonensisäisten aineiden käyttäjiä, joilla päätavoite oli saada sitä ainetta, ja vaikka huolestutti, ei se ollut edes hidaste. Sairaalassa olikin ihan eri tunnelma, kun AIDS oli keskipisteenä - omin silmin ja korvin senkin sain kokea.

Olin opiskelijana myös Saksassa pari vuotta myöhemmin, ja ainoa AIDSiin liittyvä muistoni on amerikkalainen kämppäkaverini, joka parkui monta kertaa päivässä sitä, että ei voi mennä sinne eikä tänne eikä tuonne kun on AIDS ja uima-altaassakin on AIDS. Samanlaiset hysteerikot pitivät silloinkin suurinta ääntä.

Vierailija
13/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko, että tuhannet ihmiset ihan länsimaissakin saivat taudin verensiirrossa ennen kuin luovutettava veri alettiin testata. Aidsiin ei ollut mitään parantavaa lääkettä, nykyään hiv-tartunnan saanut voi elää täysin terveenä lääkkeiden ansiosta.

Vierailija
14/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut aiheeseen nyt aikuisiällä, vaikka en itse sukupuolivähemmistöihin kuulukaan. Tuntuu hirveän surulliselta ajatella, miten AIDS-potilaisiin - ja homoihin ylipäätään - suhtauduttiin silloin ennen (ja varmaan vielä nykyäänkin jossain määrin). Ihmiset olivat tietenkin peloissaan, mutta se ei silti selitä/oikeuta sitä vihaa, jota homot joutuivat kokemaan. Käsittämätöntä julmuutta ja empatian puutetta!

Ap

Vierailija
15/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin parikymppinen opiskelija Lontoossa vuonna 1983-84. Todella huolestuneita olivat siellä ja Suomessa homot. Tunsin joitakin suonensisäisten aineiden käyttäjiä, joilla päätavoite oli saada sitä ainetta, ja vaikka huolestutti, ei se ollut edes hidaste. Sairaalassa olikin ihan eri tunnelma, kun AIDS oli keskipisteenä - omin silmin ja korvin senkin sain kokea.

Olin opiskelijana myös Saksassa pari vuotta myöhemmin, ja ainoa AIDSiin liittyvä muistoni on amerikkalainen kämppäkaverini, joka parkui monta kertaa päivässä sitä, että ei voi mennä sinne eikä tänne eikä tuonne kun on AIDS ja uima-altaassakin on AIDS. Samanlaiset hysteerikot pitivät silloinkin suurinta ääntä.

Aika monen muisto Aidsista on, kun läheinen kuoli siihen. Että sellaista hysteriaa.

Vierailija
16/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Itseäni kiinnostanut homojen tauti.

Vierailija
17/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tutustunut aiheeseen nyt aikuisiällä, vaikka en itse sukupuolivähemmistöihin kuulukaan. Tuntuu hirveän surulliselta ajatella, miten AIDS-potilaisiin - ja homoihin ylipäätään - suhtauduttiin silloin ennen (ja varmaan vielä nykyäänkin jossain määrin). Ihmiset olivat tietenkin peloissaan, mutta se ei silti selitä/oikeuta sitä vihaa, jota homot joutuivat kokemaan. Käsittämätöntä julmuutta ja empatian puutetta!

Ap

Argh. Homot eivät ole "sukupuolivähemmistöjä".

Vierailija
18/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Argh. Homot eivät ole "sukupuolivähemmistöjä".

Olipa noloa...=( Sori, tarkoitin seksuaalivähemmistöjä.

Ap

Vierailija
19/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ootko lukenut tuon tässä ketjussa mainitun Nikkasen & Järven kirjan Karanteeni? Jos et, suosittelen. Muistaakseni siinä haastatellaan ruotsinsuomalaista hoitajaa, joka hoiti Ruotsin isorokkoepidemian aikana isorokkopotilaita, ja aids-epidemian aikana sitten aids-potilaita. Löysin myöhemmin sattumalta myös hänestä Ruotsin suomenkieliseen radioon tehdyn haastattelun. 

Vaikka tuo aika oli täynnä kauheuksia, niin oli hienojakin juttuja, just nää tietyt ihmiset, jotka kohtelivat hiv- ja aids-potilaita niin kuin ihmisiä, kuten tämä hoitaja ja se suomalainen lääkäri, joka oli aidsin hoidon pioneereja Suomessa. Nimiä en valitettavasti muista, mutta löytynevät helposti googlaamallakin (ja toki siitä kirjasta).

Vierailija
20/379 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Origin of AIDS (2004) Documentary

Tällä videolla mainittu Luc Montagnier joka löysi aidsin ensimmäisenä kuoli hiljattain hämärissä oloissa.

Luc vastusti koronarokotuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän