Onko tervehtiminenkin keski-ikäiseltä naiselta väärin?
Sattuipa tänään rappukäytävässä. Tervehdin vastaantulevaa miestä kuten tervehdin aina naapureita, minä kun olen luullut sen kuuluvan hyviin tapoihin. Mies vastaa halveksivaan sävyyn "Moikka akka." Siis mitä? Mitä minä tein väärin? Näinkö paljon miehet vihaavat keski-ikäisiä naisia, että normaalin tervehdykseen sopii vastata nimittelemällä toista akaksi? Että asia, jota on tavattu pitää normaalina käytöstapana, onkin miestä kohtaan joku hirveä rauhanhäiritseminen ällöttävän keski-ikäisen akan taholta?
Tuntuu, että emme saisi olla edes olemassa. Tämä kyllä tekee tosi epävarmaksi ihan normaalissa arkipäiväisessä kanssakäymisessä. Voisiko joku miespuolinen henkilö valottaa edelläkuvatun käytöksen motiiveja, todellakin kiinnostaisi tietää?
Kommentit (335)
Minkä ikäinen tuo mies oli? Oliko hän kenties aineissa? Eihän tuo ole normaalia käytöstä. Meillä kerrostalossa kaikki tervehtivät kaikkia. Tervehdin myös niitä, joista en niin pidä. Niin on helpompi mennä äkkiä ohi. Moikkaamattomuus olisi kiusallista.
Mutta tosiaan, älä tuosta välitä.
Joo, kumma tapaus. Itse kyllä olen aina tervehtinyt ja vastannut tervehdykseen asiallisesti. Oliko tämä vanhakin mies vai nuori parikymppinen? Olen törmännyt nuorissa miehissä vähän tuollaiseen töksähtelevään tyyliin, eivät välttämättä tarkoita pahaa ("akka" hänelle ei välttämättä ole halventava, koska puhuvat kaveripiireissä vanhemmista naisista akkoina). M47.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen tuo mies oli? Oliko hän kenties aineissa? Eihän tuo ole normaalia käytöstä. Meillä kerrostalossa kaikki tervehtivät kaikkia. Tervehdin myös niitä, joista en niin pidä. Niin on helpompi mennä äkkiä ohi. Moikkaamattomuus olisi kiusallista.
En niin tarkkaan katsonut, mutta jotain kolme-nelikymppinen, ei mikään parikymppinen. Ei hän varmaankaan missään aineissa ollut, joltakin narkkarilta nyt tuollaista voisi odottaakin, mutta ei "normaalin" oloiselta.
Vaikka yritän olla välittämättä ja ajatella, että miehen käytös oli sivistymätöntä, niin kyllähän tämä aiheuttaa minussa suurta häpeää. Kai hän sitä juuri tavoittelikin. Tuntuu käsittämättömältä, että ihminen, jolle en ole tehnyt mitään pahaa, halusi aiheuttaa minulle pahan mielen. Ihan kuin en tosiaan saisi edes liikkua ihmisten ilmoilla.
Tervehdit kevyemmin seuraavalla kerralla.
Huonosti käyttäytyvä mies, ei muuta.
Voihan se loukata, kun ihan sivusta tulee.
Älä ota itseesi, hänellä on ongelmaa.
Kaikkialla Suomessa ei muuten ole tapana tervehtiä, jollei tunneta, voidaan pitää tungettelevana. Tapoja ja niiden vivahteita on erilaisia. Tässä tapauksessa mies oli kumminkin törppö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En niin tarkkaan katsonut, mutta jotain kolme-nelikymppinen, ei mikään parikymppinen. Ei hän varmaankaan missään aineissa ollut, joltakin narkkarilta nyt tuollaista voisi odottaakin, mutta ei "normaalin" oloiselta.
Vaikka yritän olla välittämättä ja ajatella, että miehen käytös oli sivistymätöntä, niin kyllähän tämä aiheuttaa minussa suurta häpeää. Kai hän sitä juuri tavoittelikin. Tuntuu käsittämättömältä, että ihminen, jolle en ole tehnyt mitään pahaa, halusi aiheuttaa minulle pahan mielen. Ihan kuin en tosiaan saisi edes liikkua ihmisten ilmoilla.
Sinä käyttäydyit normaalisti.
Hän ei käyttäytynyt normaalisti.
Sinulla ei ole mitään syytä hävetä.
Olen nainen, ja vihaan sitä, kun naapuruston vanha nainen (n. 80) huutelee perääni hyvää huomentaaaa siirappisella, lähes keimailevalla äänellä aivan kuin hänellä olisi hieman kevättä rinnassa. Se on outoa ja perverssiä ja pelkään niitä hetkiä, kun joudun näkemään hänet. En ikinä tervehdi vastaan, koska en halua rohkaista häntä juttelemaan kanssani ja tuntuu, että tuo vanhus takertuu kuin liima kaikkiin, jotka sanovat hänelle edes hei.
En tiedä, miten sinä tervehdit, mutta jospa tuo mies kokee sinut samalla tavalla kohtuuttoman ylitsevuotavaksi kuin minä sen vanhan naisen ja tosiaan on vaistoavinaan jonkinlaista takertumista? En väitä, että käyttäytyisit niin, hän vain saattaa tulkita niin.
Kuulostaa, että tyypillä on vakavia henkisiä ongelmia, kierrä jatkossa kaukaa.
Seuraavan kerran kun tulee vastaan, pysäytät sen miehen ja sanot, että antaa olla viimeinen kerta, kun akattelet. Olen itse viime vuosina opetellut nappaamaan heti kiinni törkyturpien sanomisista, ja antanut täyslaidallisen takaisin, eikä asia sitten ole jäänyt enää vaivaamaan.
Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?
Kun jotkut täällä epäilivät, että tervehdin liian "voimakkaasti", niin en usko, että tästä on kyse. Minulla on nimittäin asperger-piirteitä, ja olen saanut päin vastoin kommenttia siitä, että tervehdin liian hiljaa enkä katso kunnolla silmiin (koska en osaa katsoa silmiin luontevasti ja koen sen helposti tungettelevaksi).
Minulle on kotona opetettu sellaiset vanhan ajan hyvät käytöstavat. Mutta nyt sainkin niistä kuraa päälleni. Tämä tapaus ei varsinaisesti lisää luottamustani siihen, että hallitsisin sosiaalisen kanssakäymisen säännöt. Tervehtiminen on kohteliasta...paitsi joskus ilmeisesti ei ole? Tuntuu, että nykyään sellaisia ennen vanhaan itsestäänselvinä hyvinä tapoina pidettyjä asioita voidaan nykyään tulkita aivan päinvastaisesti.
Ripusta kyltti kaulaasi, jossa lukee "en halua kanssasi seksiä". Sen jälkeen moikkaile tavalliseen tapaan.
Jätä riettaat poskarieleet tekemättä.... vitsi, vitsi.
Nuorena kysyin yökerhossa neutraalisti kelloa yhdeltä samanikäiseltä mieheltä (tai siis pojalta...), joka lähes raivostui siitä, että "yritin pokata häntä". Satuimme muutama tunti myöhemmin sattumalta samaan viimeiseen yöjunaan ja hänen piti vielä kysellä, että "menetkö sä yleensä tolleen juttelemaan..." (oli 90-luku, joten sosiaaliset taidot eivät olleet ehkä rantautuneet vielä pääkaupunkiseudun lähiöihin...) Samassa vaunussa oli veljeni ihan mukava kaveri, jonka kanssa juttelimme niitä näitä koko loppumatkan. Hän sattui tuntemaan myös tuon herkkäegoisen kaverin. Tuolle pösilölle raivostujalle ilmeni puheidemme välityksellä, että olin yliopisto-opiskelija ja seurustelin toisen samanlaisen kanssa, en jonkun keravalaisen autonrassaajan tai merkonomiopiskelijan kanssa... (heissä ei siis ole mitään vikaa, mutta tämä raivostuja ei yhtenä heistä ollut todellakaan kohderyhmääni). Tapaus jäi mieleeni, sillä tuo otus "sai takaisin", eikä niin tapahdu kovin usein näiden epäkohteliaiden ihmisten kohdalla.
Hölmöjä ja omituisia on maailma pullollaan. Ihan muiden olemassaolo ja näkeminenkin saati tavanomainen kohtelias lähestyminenkin käy heidän egolleen. Huoh! Onneksi voi aina todeta, että tuollaisella henkilöllä itsellään on se vääjäämätön kasvaminen vielä edessään, eikä se ole tuskatonta.
Tervehdin vastaan tulevia ihmisiä hiljaisella metsäpolulla, koska se tulee niin luonnostaan. Asun Baijerissa. Melkein meinaan sanoa "grüß Gott" :D
T. hullu akka metsässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä käyttäydyit normaalisti.
Hän ei käyttäytynyt normaalisti.Sinulla ei ole mitään syytä hävetä.
Just näin. Älä ota itsellesi hänelle kuuluvaa häpeää. Tunne oma arvosi, hän ei tunne omaansa koska alentuu moiseen käytökseen.
Sivistymätön ukko, näitä on. Nouse sen yläpuolelle.
Vastasi sentään jotain.Kerrostalo jossa asun on 2 henkilöä jotka ei kävelvät käyttänössä pälle rapussa jos itse ei väistä.Vaikka tervehdin, eivät vastaa.Katsovat vain maahan naiset,etsienkö kolikoita?Piruttain silti tervehdin joka kerta naisena heitä.
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin vastaan tulevia ihmisiä hiljaisella metsäpolulla, koska se tulee niin luonnostaan. Asun Baijerissa. Melkein meinaan sanoa "grüß Gott" :D
T. hullu akka metsässä
Jos Ruotsissa jättää tervehtimättä metsäpolulla, niin vastaa samaa kuin Suomessa hv.
Saksassa tulee tervehtiä hyvinkin tarkkaan, olen oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vastasi sentään jotain.Kerrostalo jossa asun on 2 henkilöä jotka ei kävelvät käyttänössä pälle rapussa jos itse ei väistä.Vaikka tervehdin, eivät vastaa.Katsovat vain maahan naiset,etsienkö kolikoita?Piruttain silti tervehdin joka kerta naisena heitä.
Niinpä, piruuttasi. Huonoa käytöstä.
Ei ole ehkä hyvä tervehtiä kaikkia rapussa kulkijoita automaattisesti, osa ei haluaisi ehkä jatkuvasti moikkailla ja osa juo alkoholia, tai keskittynyt muuhun. Jos mies tervehtii itse, niin katsoo jos vastaa. Tai sitten jos löytyy innokkaita tutumpia niin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?
Minulle tuossa ei ollut kyse torjutuksi tulemisesta (ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, koska olihan kyseessä torjunta, vaikka en yrittänytkään hakea mitään kontaktia mieheen, vaan päästin suustani sen automaattisen tervehdyksen jonka teen kaikkien naapurien kohdalla), vaan tunteesta, että koko olemassaoloni on häiritsevää.
Ja se on aika musertava tunne. En kaipaa huomiota, enkä edes sitä, että minusta pidettäisiin, minulle riittää se, että olen ihan samantekevä. Mutta tuolle miehelle en selvästi ollut samantekevä, vaan hän selvästi piti minua niin inhottavana, että halusi loukata minua. Tämäkin saa miettimään, että kuinka moni muu ajattelee noin? Sanotaan, että keski-ikäiset naiset muuttuvat näkymättömiksi, mutta minusta tuntuu, että me herätämme vihaa. Eihän näkymätöntä vihata.
Se tuli vielä mieleeni, että luulikohan mies, että olen hänestä kiinnostunut ja siksi vastasi tervehdykseen noin ilkeästi? En voisi uskoa, että joku tulkitsisi tervehtimisen näin, mutta olen täältäkin lukenut todella kummallisia tulkintoja ikäisteni naisten käytöksestä.