Miksi ennen vanhaan julkiset palvelut toimi vaikka rahaa oli Suomella paljon vähemmän?
Nykyään kaikki yhtiöitetään ja myydään pois. Pilataan kaikki palvelut.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei esim menty sossuun rahaa kinuamaan. Eli sossu ei rahoittanut ihmisten elämää, niinkuin nyt.
Sossussa oikeasti kävi vain tosi hädässä olevat. Ei ollut automaatti kelagold niinkuin nyt.
Säästettiinjos jotain isoa hankintaa tehtiin. Osamaksulla harvoin, pikavippejä ei onneksi oltu edes keksitty.
Työttömyyskorvaukset sen verran pienet, että työt kiinnosti. Ja moraalisestikin piti käydä töissä -> eli veroja kertyi
Monet nyt ilmaiset asiat olivat silloin maksullisia ja asioita arvostettiin.
joo ei tarvinnut mennä sossuun kun käveli työmaalle niin sai kunnon palkalla töitä jolla eli! nyt ei saa vaikka olisi millaset koulutukset takana.
Suomi oli Suomi. Nykyään Suomi on osakeyhtiö, jonka omistus on hajallaan maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole enää mitään palveluita. Hammashoitoon ei pääse ainakaan Treella. Kuukausien jonot. Miksi maksaa veroja kun ei saa palveluita.
Minä todella haluaisin tietää, mihin verovarat oikein käytetään. Jos on varaa antaa miljardeja ulkomaille, pitää olla varaa myös hyvinvointivaltion ylläpitämiseen.
jokaisella puolueella on tausta säätiönsä. millä rahalla nämä pyörii ja onko oikein että tahkoavat rahaa pörssissä kun voivat tuloksiin itse vaikuttaa?
Elintaso oli yleisesti paljon huonompi. Ihmisillä ei samassa määrin ollut varaa käytää yksityisiä palveluita kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei maksettu sosiaalitukia niin paljon kuin nyt maksetaan.
Pääosa ihmisistä kävi töissä ja elätti itse itsensä ja maksoi veronsa.
Nyt elätetään suurta joukkoa kaikenlaista porukkaa suoraan kotiin eli maksteaan joutenolosta.
1980 lähtien on tullut yhä lisää, mitä erilaisimpia tukiasia.
Ennen oli kunnia asia käydä elättää itsensä ja perheensä.
Nyt näyttää olevan kunnia asia, että kehuu sillä, miten paljon saa yhteiskunnalta ilmaista rahaa.
Että saa ilmaista rahaa niin paljon, ettei töihin kannata mennä.
Jokuhan tässä haiskahtaa ja tosi pahasti haiskaahttakin.
Vasemmisto on se, joka on kaikki tuet noille luusereille hommannut eri hallituksissa. Oikein paapoo ja suosii työnkiertäjiä.
On aika saada maahan puhdas porvarihallitus, joka laskee tuet minimiin ja poistaa osan tukiaisista kokonaan.
ennen palkka ei ollut puolet asumiskuluista. ennen sai helpommin lainaa ja palkka riitti sen takasin maksuun. ennen autot ei olleet niin kalliita. ennen palkka riitti hyvin autoon ja sen ylläpitoon
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaukset sen verran pienet, että työt kiinnosti. Ja moraalisestikin piti käydä töissä -> eli veroja kertyi
Monet nyt ilmaiset asiat olivat silloin maksullisia ja asioita arvostettiin.
Idolisoit aikaa josta sinulla on kovin auvoinen käsitys. 80- luvulla ei tunnettu nollatuntisopimuksia, ei kuntouttavaa työtoimintaa, ei työssäoppimista eikä aikuiselle palkatonta työssäkokeilua. Ei ollut kevytyrittäjyyttä jossa työntekijä itse maksaa itselleen työntekijämaksut minimi- TES:stä.
Isäni pääsi tuossa 80-luvun taitteessa töihin suureen suomalaiseen konserniin projektityöntekijäksi oltuaan kaksi vuotta työttömänä. Hänellä ei ollut lainkaan kokemusta ja töihin ottanut johtaja sanoi suoraan että toivottavasti pysyt pidempään kuin kaksi vuotta koska siihen saakka sinusta ei oikeastaan ole kuin kuluja. Vuoden kuluttua hänet ylennettiin projektipäälliköksi.
Jos isäni olisi tässä ajassa ollut työttömänä olisi hän jossain TE-palveluiden "insinöörit työelämään FEC- koulutus" yhdeksällä eurolla työssäoppimassa. Sinä aikana hän sai palkan joka vastaa nykyrahassa noin neljää tuhatta euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äkkiä on saatu asiat tuhottua. Omassa lapsuudessani muistan ettei mistään ollut pulaa ja kaikki tuntui pelittävän. Äiti oli kotiäitinä useamman vuoden, isä raksamiehenä töissä. Pärjättiin oikein hyvin, käytiin kerran vuodessa ulkomaillakin koko perhe. Olen syntynyt 1997. Pointtina siis se, että täällä oli _huomattavasti_ edullisempaa elää ja asua. Terveyspalvelut pelittivät! Verorahat käytettiin ehkä järkevämmin ja niitä kerättiin kevyemmin?
Nyt olen itse äiti ja ei tässä kyllä mieheni duunaripalkalla pärjättäisi jos kotiäidiksi jäisin. Kaikki on niin kallista nykyään ja pahenee vaan. Terveyspalvelut huononee, jonot on pitkiä. Neuvolalääkärin käynnit on tyyliin 5 min, kiitos moro hei. Jälkitarkastuskin oli vilaus vaan, huomasi ettei lääkärillä ole aikaa jutella.
Kirjoitat kuin olisit jotain 30-40. Hämmentävää, että olet vain kolme vuotta mua vanhempi. T . Syntynyt vuonna 2000
Meillä on eläkkeellä ja pysyvästi työelämän ulkopuolella olevia ihmisiä enemmän kuin koskaan ja samaan aikaan lapsia vähemmän kuin koskaan. Tähän kun lisää korkean työttömyyden niin rahaa palveluihin on nuppia kohden vähemmän kuin koskaan.
Kyllä palveluihin pääsee kun menee yksityiselle. Julkiset palveluthan on nykyisin lähinnä köyhille, vanhuksille ja ulkomaalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole enää mitään palveluita. Hammashoitoon ei pääse ainakaan Treella. Kuukausien jonot. Miksi maksaa veroja kun ei saa palveluita.
Minä todella haluaisin tietää, mihin verovarat oikein käytetään. Jos on varaa antaa miljardeja ulkomaille, pitää olla varaa myös hyvinvointivaltion ylläpitämiseen.
Kysymyshän ei verovaroissa ole siitä mihin on varaa mihin ei vaan siitä mihin niitä verorahoja halutaa käyttää. Usein ne jotka maksaa veroja eniten, myös tekee eniten päätöksiä mihin rahoja käytetään. Julkisia palveluita he eivät välttämättä nykyisin tarvitse.
Kasariteini kirjoitti:
Lasketaan eläkkeet ja sosiaalituet 80-luvun tasolle, niin rahaa riittää runsaasti 80-luvun palveluihin.
Meinaatko että valtion maksamista kansaneläkkeistä leikataan?
Työeläkkeethän maksetaan yksityisistä eläkerahastoista.
Vierailija kirjoitti:
Elintaso oli yleisesti paljon huonompi. Ihmisillä ei samassa määrin ollut varaa käytää yksityisiä palveluita kuin nykyisin.
Olen aina käyttänyt yksityisiä terveyspalvelua laadun takia.
Varallisuusvero poistettiin.
Rikkaiden ihmisten verotusta kevennettiin, koska yritysverotusta kevennettiin.
Suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa on ajattu systemaattisesti alas kymmeniä vuosia, tästä johtuen erilaiset julkiset palvelut vaikuttavat suhteessa heikommilta kuin ennen.
Suomalaiselta koulutukselta, KAIKILTA TASOILTA, leikattiin huomattavasti.
Esim. Helsingin yliopiston kirjastosta, Kaisaniemessä, lopettiin Helsingin Sanomien tilaus, koska kirjastolla oli enää niin paljon vähemmän määrärahoja.
Kuinka monessa merkittävässä amerikkalaisessa korkeakoulun kirjastossa on lopettava New Yorkin Timesin tilaus, koska siihen ei ole enää rahaa ?!
Rikkaiden ihmisten ja erityisesti yritysten huomattavia verohelpotuksia perusteltiin sillä, että ne luovat työpaikkoja jne.
TÄMÄ VÄITE ON PUHDASTA ROSKAA JA VALETTA. Todellisuudessa tapahtui helvetillinen tulonsiirto köyhiltä, opiskelijoilta yms. ryhmiltä rikkaille yritysten omistajille.
Nämä omistajat vetivät suurimman osan näistä erilaisista verohelpotuksissa ja jopa suorasta yhteiskunnan yritystuesta suoraan omaan liiviinsä.
Mitään uutta pääomaa yms. EI TULLUT käytännössä minnekään liikealalle, EIKÄ ENNENKAIKKEA MITÄÄN MERKITTÄVIÄ TUOTTAVIA TYÖPAIKKOJA SYNTYNYT.
70 luvulla jokainen mies kävi töissä akka oli kotona kakaroiden kanssa ja rahaa riitti myös ok talon tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina käyttänyt yksityisiä terveyspalvelua laadun takia.
Minkä ikäinen olet? Harva 95v on käyttänyt nuorenakaan yksityisiä terveyspalveluita.
Vierailija kirjoitti:
70 luvulla jokainen mies kävi töissä akka oli kotona kakaroiden kanssa ja rahaa riitti myös ok talon tekoon.
Mutta ei välttämättä matkusteluun tai niihin yksityisiin palveluihin esim. personal trainereihin.
Byrokratia ja raportointi on kasvanut huimasti. Virastot on täynnä kovapalkkaisia käsienheiluttajia, koordinaattoreita, prosessien suunnittelijoita, henkilöstöhallintoa ja tietokoneen raapijoita. Tekeviä käsiä vähemmän. Nykyrahalla työsuoritteiden määrä laskee. Kaikki toimii hitaammin kuin ennen. Palkalla ei enää saa mitään.
Suurten kansainvälisten yritysten ja ulkoistamisen myötä rahat valuvat nykyään muualle.
Ennen oli julkisilla pitkä ja kapea leipä sekä riittävästi väkeä tekemässä.
Enää ei ole leipä kapea ja lisää vaan ahnehditaan (hoitajat). Palvelut digitalisoidaan unohtaen asiakas, jolloin järjestelmät on susia jo syntyessään ja maksaa miljardeja (apotti). Ne palvelut, mitä ei voi digitalisoida, ulkoistetaan.
boomerit.