Mua ärsyttää aamulla pitkään nukkuvat
Nytkin lähdössä erään tutun kanssa. En kehdannut ilmoittaa lähtöä aiemmaksi kuin klo 10. Ihan kuin heidän nukkumisensa olisi jotain pyhempää kuin mun aika aamuisin. Myös äitini aina paheksuu sitä, että olen joka paikkaan lähdössä niin aikaisin.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
On rasittavaa porukkaa, nukkuvat elämänsä ohi.
Ihan samoin voi ajatella niistä jotka ovat ilta kymmeneltä nukkumassa. Ilta ja yöelämä ovat monesti parempaa kuin aikaiset aamut. Varsinkin jos sattuu tykkäämään seksistä. Tai vaikkei niin siitä tykkäisi niin telkkarin ohjelmat on parempia iltaisin kuin aamuisin.
Mihin sitten pitäisi esim. kahdeksalta aamulla lähteä, jos ei siis töistä, lääkäriajasta tms. ole kyse? En ole mikään puoleen päivään nukkuja, mutta en mä yleensä ennen kymmentä mitään vapaa-ajan juttuja silti sovi.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole parempaa kuin nukkua vapaapäivinä pitkään. Viime lauantaina heräsin 12:30.
Minulla on nykyään yöt olleet sellaisia, että saatan nukahtaa tunniksi tai pariksi ja lukemani kirja on pudonnut lattialle. Yössä saatan saada unta muutaman tunnin.
Sitten kävi niin, että olin kalareisulla erämaamökissä (mökki itikoita sakeanaan eikä hyttysmyrkkyä) pari vuorokautta ja sen jälkeen kun pääsin kotiin niin nukuin luultavasti tajuttomana yhdeksän tuntia. Samana päivänä piti vielä ottaa parin tunnin päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
Juhannusaamu kaverin mökillä. Nukun lattialla ohuen patjan päällä. Olen ollut hereillä jo pari tuntia. En kuitenkaan kehtaa mennä keittiöön kolistelemaan ja kahvia keittämään.
Makaan siis sijoillani, kunnes muu porukka herää.
Tämä siis muutama vuosi sitten. Ei toistu enää ikinä.
Niin tuttu tunne. Ei pelkästään juhannuksena, vaan aina vieraillessa, varsinkin kesäisin. Pimeänä vuodenaikana pitkään nukkumisen voi vielä joten kuten ymmärtää, mutta kultaisena kesäaamuna??! Sinä NUKUT??!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisissä ja heidän tavoistaan sekä tottumuksissa on eroja.
Osa tekee vuorotyötä, on ykkösvapaita, pitkiä työputkia, menee iltavuorosta aamuvuoroon...Jotkut meistä haluavat nukkua pidempään ja nauttia kiirettömistä aamuista, kun siihen suinkin on mahdollista.
Ööö, siis pitkään nukkuja nauttii aamuista..? Ne nauttii iltapäivistä. Naurettavaa sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina samaa, kun aamuvirkut tutut alkavat haukotella ja ovat valmiita menemään kotiin nukkumaan kello viideltä iltapäivällä, kun itsellä on päivä vasta puolessa. Kun te väsähdätte sohvalle nukkumaan, iltavirkut lähtevät ulkoilemaan nauttimaan ihanista kesäilloista ja puuhailevat omia projektejaan. 😉
Ei kai heidän aikansa sen arvokkaampaa ole kuin sinunkaan. Sinä tulkitsit noin ihan itse, kun ehdotit aikaa joka sopii paremmin heille kuin sinulle. Sano seuraavaksi että lähtö on kahdeksalta. Tosin silloin saat varmaan lähteä yksin ja muut tulevat myöhemmin perässä.
Aamuvirkut ovat rasittavaa sakkia, kun missä tahansa reissussa (mökillä yms.) täytyy hiljaisuuden laskeutua viimeistään puoliltaöin. Muuten aamuvirkulle tulee migreeni ja ripuli ja ahdistus ja seuraava päivä on pilalla.
Miksi monen aamuvirkun on vaikeaa ymmärtää, että aamuntorkut eivät nuku elämänsä ohi vaan vain eri aikaan kuin he itse? Minä nukun tuntimäärällisesti paljon vähemmän kuin aamuvirkku ystäväni, joka herää klo 7.
Ei paljon kiinnosta millon muut herää. Heräävät silloin kuin hyvältä tuntuu ja mikä heidän rytmiinsä sopii.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini tykkää varhaisista kesäaamuista, joten hän valvoo sinne asti ja käy nukkumaan joskus kuuden seitsemän aikaan aamulla, samaan aikaan kun itse lähden töihin.
"Aikainen lintu madon nappaa". Juupajuu, mutta ajatteliko kukaan asiaa madon kannalta?
Itselleni on luksusta, kun vapaapäivänä saa laittaa univelat maksuun. Vuorotyössä päivärytmi menee koko ajan sekaisin, ja vapailla on vain pakko paikkailla. Itselleni sopisi kaikkein parhaiten iltavuoro, ellei perhe-elämä kärsisi.
Sitä paitsi kaikki tuntemani aamuvirkut, siis sellaiset, jotka pomppaavat sängystä jo kuuteen mennessä, ovat jollain tavalla kireitä suorittajia, ja hyvin ehdottomia kaikessa. Kaikki rentous loistaa poissaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
"Aikainen lintu madon nappaa". Juupajuu, mutta ajatteliko kukaan asiaa madon kannalta?
Itselleni on luksusta, kun vapaapäivänä saa laittaa univelat maksuun. Vuorotyössä päivärytmi menee koko ajan sekaisin, ja vapailla on vain pakko paikkailla. Itselleni sopisi kaikkein parhaiten iltavuoro, ellei perhe-elämä kärsisi.
Sitä paitsi kaikki tuntemani aamuvirkut, siis sellaiset, jotka pomppaavat sängystä jo kuuteen mennessä, ovat jollain tavalla kireitä suorittajia, ja hyvin ehdottomia kaikessa. Kaikki rentous loistaa poissaolollaan.
Minä olen aina ajatellut asiaa madon kannalta asiaa. Kannattaa madon nukkua pitkään, ettei päädy linnun ruuaksi.
Itse oon ollut aina enemmän aamuvirkku ja olisin mielummin se aamun torkku.
Meillä on iso perhe, muut jaksoivat valvoa aina myöhempään kuin itse saatoin nukahtaa vaikka klo 22-22.30, koska en jaksanut enää valvoa. Tulpat korviin ja maate ja muun perheen pidot parani entisestään ja jutut oli hauskoja.
Leffoja en jaksanut koskaan katsoa, koska nukahin alkuteksteillä ja muut katsoivat leffat loppuun.
Ainoa hyöty aamuvirkkuudessa on se, että aamuisin saa olla rauhassa ja aamulla herääminen on helppoa.
Meillä on kesäisin ruokailukin usein vasta 21-23. Eilen tuli tortillat pöytää klo 23, syötiin ja katsottiin samalla elokuva. Elokuva loppui 1:30, seksiä harrastettiin vielä sen jälkeen ja uni maittoi hyvin. Nyt lopettelen juuri aamupalaa tässä terassilla, yöpaita päällä vielä. Mikäs kiire tässä olisi mihinkään?
Vuorokausirytmit on jossain selkäytimessä, ja ne harvemmin muuttuu. Sisaruksellani ja mulla oli lapsena samat päiväohjelmat, mutta niin vaan hän ei saanut unta illalla ja minä en nukkunut enää varhain aamulla. Opin erittäin hyvin, että vaikka kuinka yrittäisi, toiset kukkuu illalla ja toiset aamulla, ja niillä mennään. Jos tarttee jotain erityistä tehdä päivän mittaan, ne tehdään silloin, kun itsellä on virkein aika. Jos tehdään yhdessä, tehdään kompromissi. Ei ole vaikeata, jos oikeasti kunnioittaa toista ja hänen tarpeitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina samaa, kun aamuvirkut tutut alkavat haukotella ja ovat valmiita menemään kotiin nukkumaan kello viideltä iltapäivällä, kun itsellä on päivä vasta puolessa. Kun te väsähdätte sohvalle nukkumaan, iltavirkut lähtevät ulkoilemaan nauttimaan ihanista kesäilloista ja puuhailevat omia projektejaan. 😉
Viideltä nukkumaan..? Hyvin sä vedät.
Teen työkseni 90% iltavuoroa joten minulle normaali rytmi on mennä nukkumaan yhden kahden maissa ja heräillä klo 10-11, joskus myöhemmin. On todella rasittavaa kun aamuvirkut suorittajat eivät vaan ymmärrä erilaista elämää vaan pitävät laiskana kun ei herää kukonlaulun aikaan kun omassa elämässä se olisi aivan typerä rytmi.
Itse tykkäisin olla aamuvirkku, mutta tämä maailma tuntuu pyörivän iltavirkkujen rytmiin: parhaat tv ohjelmat tulevat klo 21 jälkeen, baareista lähdetään kotiin vasta yöllä ja sinne kai mennäänkin nykyään vasta yöllä, jos on vieraita yökylässä, niidenhän kansaa pitää riekkua vähintään klo 23 asti. Viikonloppuisin liikkeet aukeaa vasta 10 jälkeen .
Ainoastaan töihin mennään aikaisin , joten mikä järki ?
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole parempaa kuin nukkua vapaapäivinä pitkään. Viime lauantaina heräsin 12:30.
Se myös edellyttää että valvoo myöhään.
Jos menee aikaisin nukkumaan ehtii nukkua pitkään ja herää silti aikaisin.
Nämä pitkään nukkujat näköjään olettavat, että ap ja samanlaiset laittavat kellon herättämään aamuvarhaisella, että pääsevät morkkaamaan pidempään nukkujia. Itse herään valitettavasti viikonloppuisin automaattisesti 6-7 välillä, vaikka saisi nukkua pidempäänkin. Kukaan ei vielä ole keksinyt keinoa miten nukkua pidempään jos herää itsekseen aikaisin. Myöhempään nukkumaan meneminen ei auta, herään klo 6-7 vaikka menisin nukkumaan klo 3 yöllä.
Mutta sitä voi käyttää hyväksikin, esim. viime lauantainakin oli aktiivinen aamu; klo 9.30 aamun puuhien valmistuessa olin jo pyöräyttänyt 2 pellillistä sämpylöitä, käynyt pesemässä pihasaunan ja täyttänyt saunan vesiastiat ja puulaatikon, siivonnut talon ja hoitanut koirat.
Ja oli muuten mukava tunne saada rästihommat pois listalta ja nauttia loppupäivä sateen ropinasta hyvän lukemisen kanssa. Ja olis potuttanut jos olisi pitänyt hukata hyvä puuhasteluvire jonkun toisen heräämistä odotellessa, onneksi ei tarvinnut.
Silloin tällöin toisen heräämisen odottelu on ok, mutta jos pitkään nukkuva asuu samassa taloudessa ja kaikki yhtään melua aiheuttava toiminta voi tapahtua aina vasta hänen herättyään, niin alkaahan sitä aamuvirkkua potuttaa kun häneltä menee päivästä iso osa hukkaan odotteluun.
Ja ymmärrän kyllä ap:takin, mäkin hyvin mielelläni lähtisin päiväretkille jo 8 pintaan kun mulla on sopiva hetki, mutta koska yritän ymmärtää pitkään nukkuviakin, niin vähintään puoleen päivään ne lähdöt aina sovitaan, eli heidän halujensa mukaan. Mutta edellisen asuntoni lähellä asui kaveri, jonka kanssa oltiin aamuvirkkuja molemmat, joten pystyttiin sopimaan, että jos huvittaa lähteä jonnekin niin voi laittaa tekstarin toiselle jo aikaisinkin. Se oli kivaa kun tiesi, että se sopi molemmille.