Mua ärsyttää aamulla pitkään nukkuvat
Nytkin lähdössä erään tutun kanssa. En kehdannut ilmoittaa lähtöä aiemmaksi kuin klo 10. Ihan kuin heidän nukkumisensa olisi jotain pyhempää kuin mun aika aamuisin. Myös äitini aina paheksuu sitä, että olen joka paikkaan lähdössä niin aikaisin.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
On rasittavaa porukkaa, nukkuvat elämänsä ohi.
Meillä iltavirkuilla on ihan sama määrä hereilläoloaikaa kuin aamuvirkuillakin. Ei siinä mitään elämää mene ohi vaan päinvastoin, saa nauttia elämästä juuri niin kuin haluaa.
Yksi lyömätön hyvä puoli iltavirkkuudessa on: ei tarvitse seurustella ylemmyydentuntoisten aamuvirkkujan kanssa!
Tutkimusten mukaan suomalaiset nukkuvat arkisin liian vähän. Ei siis ole mielestäni mikään ihme, että viikonloppuisin/vapaapäivinä halutaan kuitata univelat pois.
80 luvulla kun menin vuoro töihin ei ystävät ymmärtäneet nukkumistani päivällä. jopa hittuilivat päivällä nukkumisesta. soittelivat ja kävivät ovi kelloa rimputtamassa. aloin sitten soittelemaan heille 22-23 ja sanoin mitä sä nukut nythän on työ aika.
Olen aamuvirkku ja tykkään hoitaa asiat aamusta.
Minulla ei kuitenkaan ole tapaamisia päivittäin eikä välttämättä viikottainkaan, joten voin aivan mainiosti niinä kertoina joustaa toisen aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannusaamu kaverin mökillä. Nukun lattialla ohuen patjan päällä. Olen ollut hereillä jo pari tuntia. En kuitenkaan kehtaa mennä keittiöön kolistelemaan ja kahvia keittämään.
Makaan siis sijoillani, kunnes muu porukka herää.
Tämä siis muutama vuosi sitten. Ei toistu enää ikinä.
Niin tuttu tunne. Ei pelkästään juhannuksena, vaan aina vieraillessa, varsinkin kesäisin. Pimeänä vuodenaikana pitkään nukkumisen voi vielä joten kuten ymmärtää, mutta kultaisena kesäaamuna??! Sinä NUKUT??!
Reippaasti vaan keittiöön mekastamaan heti kun heräät!
Siskoni mies herää joka aamu klo 4-4:30. Siitä heti keittiöön kahvia keittämään ja radio auki.
Tämä myös kun ovat vieraisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun seurustelin aamuvirkun miehen kanssa. Istuessamme ravintolaivassa kesäiltaa herra alkoi klo 23 nurista ja haukotella, minä ilmoitin että lähteköön jos tahtoo ja oikeasti lähti. Jätti minut kaksin sangriakannun kanssa. Menin hänen luokseen kuitenkin yöksi kun niin oli sovittu ja tiesin missä vara-avain on, klo 9 sitten heräsin kun imuroi.. en tiedä oliko kosto vai aamuvirkkuuta, ehkä molempia.
Samoin leffa-illat olivat leffa-iltapäiviä kun tyyppi oli klo 22 kypsä sänkyyn ja nurisi ja naukui minua viereen. Ja sitten nurisi kun katsoin kännykkää, kun eihän minua nukuttanut yhtään.
Onko tuollaisia miehiä oikeasti? Tänne kiitos!
On, ja paljon pahempiakin. Kävin treffeillä yhden kanssa, joka selitti silmät kiiluen kuinka herää joka aamu 5.30 ja alkaa siivota, ensin hiljaisia juttuja koska valitettavasti on vielä yleinen hiljaisuus, mutta heti klo 7 alkaa imuroida. Siis joka aamu. Eikä omistanut lemmikkejä tai ollut muuta syytä tällaiseen. Näin jo sieluni silmin minkä draamakohtauksen tällainen henkilö saisi, jos laittaisin maitopurkin jääkaapissa väärään paikkaan. Se tapailu loppui siihen. Aamuvirkut, pitäkää hyvänänne tällaiset neurootikot :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei voita sitä, että saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ilman herätyskelloa. Lomalla odotan eniten tuota. Ja hitaita aamuja. Eiköhän tämä maailma pyöri muutenkin jo aamuvirkkujen rytmin mukaan niin antakaa ihmisten elää rytminsä mukaan edes lomilla ja lopettakaa se mollaaminen. Mieluiten minäkin olisin aamuvirkku, koska voin oikeasti fyysisesti pahoin jos pitää herätä liian aikaisin. Olen koko päivän väsynyt. Tätä on joutunut tekemään niin opiskeluaikoina kuin nyt työelämässä. Olen aina vihannut klo: 8. aamuja.
Miten aikaisin herääminen sulkee pois hitaat aamut?? Hitaan aamun merkityshän juuri on nousta aikaisin kun "koko muu maailma nukkuu" ja hitaasti comfyilla päivään. Jos heräät iltapäivällä nini sitten sinä vietät hidasta iltapäivää kun kaikki ympärillä touhottavat.
Mulle hidas aamu tarkoittaa n. 9-9-30 ilman herätyskelloa heräämistä, siinä sitten kahvin juontia ja jonkun hyvän aamupalan syöntiä rauhassa, lueskelua, podcastien kuuntelua. Jos pitää lähteä asioille, laittautumiseen menee oma aikansa rauhassa. Eli aikaisintaan 12-13 voisin olla valmis lähtöön esimerkiksi vapaana lauantaina. Aika hidas aamu tuo mielestäni on, enkä todellakaan ole nukkunut iltapäivään.
Mun työajat ovat sellaisia ettei tarvitse laittaa kelloa aamulla soimaan. Tänäänkin heräsin hetki sitten kello 11.15 ja mulle on yks hailee ärsyttääkö se muita vai ei. Muiden ärsyyntymiset ei vaikuta mun elämään millään tavalla )
Isäni herää joka yö aikaisintaan klo 4 ja viimeistään klo 5. Näin joka päivä arkena ja pyhänä. Ei pääse tuosta työrytmistä eroon ja ei koskaan edes vapaalla nuku enempää. Menee nukkumaan klo 21 yleensä viimeistään joskus klo 22. Hänellä oli myös ikävä tapa, kun vielä kotona asuin niin kolisteli aamuisin niin paljon, että herätti muutkin. Kesäisin, lomilla ja viikonloppuisin oli ikävää univelkaisena herätä jo niin aikaisin. Välillä torkuin sen jälkeen, mutta ulkona piti esim kesällä olla jo ennen klo 10:ntä. En varmaan ikinä saanut lapsena nukkua kuin maksimissaan klo 9:sään. Ärsytti niin paljon, että nukkuminen oli kuin kiellettyä meillä jos meni eri rytmissä. Olin nuorena pahasti univelkainen. Monesti tein tehtäviä myöhäiseen ja luin kokeisiin. Nukuin sitten illalla monta tuntia viikonloppuisin, koska oli herätetty niin aikaisin enkä olisi muuten jaksanut enää lukea. Meni luku aikaa hukkaan, kun nuokuin yläkerran sohvalla monet kerrat.
Nyt aikuisena nukkuminen on tullut minulle tärkeäksi. Olen viime talvina kärsinyt univaikeuksista. Kesällä nukun yleensä hyvin. Oma rytmi on sellainen, että joskus klo 1-2 nukkumaan. Sitten nukun ainakin klo 9 asti jos vaan saan. Monesti vielä tuon jälkeenkin. Talvella heräilin taas parin tunnin välein. Nyt nautin, kun nukun esim 5 tuntia putkeen ja pystyn nukahtamaan uudelleen.
Isäni muistuttaa ikävästä tyylistään nyt varmaan taas juhannuksena, kun tulee käymään. Hän vaatii sitten hiljaisuutta jo klo 21, että saa nukkua ja herää sitten aamuyöllä kolistelemaan. Jos pitää jotain pihahommia, asiointireissuja tai jotain muuta tehdä niin tekee kaiken ennen klo 12. Sen jälkeen ei tee enää mitään. Kävelylenkitkin säällä kuin säällä joskus klo 6. Sitten torkkuu pitkin päivää. Itse taas heräilen joskus 10 aikaan ja sitten vähitellen aloitan päivää. Menen asioille iltapäivällä ja teen vielä illallakin kävelylenkin joskus 21 aikaan. Pitkä selostus, mutta en enää alistuisi siihen, että toinen herättää klo 4 aikaan vapaallakin ja pitää iltaisin hiipiä, että hän saa nukkua.
Olen samaa mieltä. Olen hereillä aamuyöstä klo. 1 ja ärsyttää kun kaikki nukkuvat silloin. Nukkumaan menen aamuyöstä 2-3 aikaan. Taidan olla sinuakin aikaisemmin hereillä ap, aikaista vielä vähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei voita sitä, että saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ilman herätyskelloa. Lomalla odotan eniten tuota. Ja hitaita aamuja. Eiköhän tämä maailma pyöri muutenkin jo aamuvirkkujen rytmin mukaan niin antakaa ihmisten elää rytminsä mukaan edes lomilla ja lopettakaa se mollaaminen. Mieluiten minäkin olisin aamuvirkku, koska voin oikeasti fyysisesti pahoin jos pitää herätä liian aikaisin. Olen koko päivän väsynyt. Tätä on joutunut tekemään niin opiskeluaikoina kuin nyt työelämässä. Olen aina vihannut klo: 8. aamuja.
Miten aikaisin herääminen sulkee pois hitaat aamut?? Hitaan aamun merkityshän juuri on nousta aikaisin kun "koko muu maailma nukkuu" ja hitaasti comfyilla päivään. Jos heräät iltapäivällä nini sitten sinä vietät hidasta iltapäivää kun kaikki ympärillä touhottavat.
Hidas aamu ei katso kellonaikaa. Se tarkoittaa sitä, että heräämiselle annetaan reilusti aikaa. Nautiskellaan, ollaan rennosti ja annetaan aivojen ja aistien heräillä sen sijaan että pompataan heti arjen askareisiin. Toimii ihan samalla tavalla riippumatta siitä, herääkö kuudelta vai yhdeltätoista.
Itse olen aamulla pitkään nukkuja. Tarvittaessa laitan kellon soimaan.
Mutta ystävien ja tuttujen kanssa ollaan sovittu, että mitään tapaamisia tai menoja ei sovita talvella ennen puoltapäivää, ellei ole välttämätöntä. Myöskään ei soitella ellei ole ihan asiaa.
Kesällä voi olla ehkä jo klo 10 tarvittaessa.
Minusta kesäiltoina on ihanaa istua pitkään ulkona ja nauttia.
Mitä ihmettä aamulla voi tehdä, no yksin tietysti voi. Mutta kaikki yhdessä tekeminen on yleenskeskittynyt iltaan
Aamuvirkku ystäväni erittäin kauniina ja lämpimänä kesäiltana mökillä alkoi haukotella klo 22 aikaan. Kysyin joko halusi nukkumaan. No voishan sitä mennä, no mentiin. Laittoi pimennysverhot alas ja kömmittiin petiin.
Ei helkkari mietin, en ala kyllä vielä nukkumaan. Menin hiljaa yksin ulos, täysin valoisa ja lämmin ihana ilta. Istuin ja join viiniä, katselin hienoa maisemaa järvelle ja menin uimaan lämpimään veteen. Nautin täysin siemauksin, tyhmää olisi ollut olla sisällä pimeässä hikisessä mökissä.
Klo 7 on aina hyvä aika alkaa imuroimaan tai remontoimaan kerrostalossa.
Voi apua, enpä tänäkään aamuna osannut ajatella, että ärsytän jotakuta nukkumalla yhdeksään asti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidas aamu ei katso kellonaikaa. Se tarkoittaa sitä, että heräämiselle annetaan reilusti aikaa. Nautiskellaan, ollaan rennosti ja annetaan aivojen ja aistien heräillä sen sijaan että pompataan heti arjen askareisiin. Toimii ihan samalla tavalla riippumatta siitä, herääkö kuudelta vai yhdeltätoista.
Juuri näin. Herään sitten aikaisemmin tai myöhemmin niin nautin hitaasta heräämisestä, aamukahvista tykötarpeineen, luen lehdet, mietiskelen kaikkea jne.
Tuntuu, että nämä heti ylös pomppaavat ja johonkin puuhaan ryhtyvät eivät pysty yhtään olemaan paikoillaan ja omien ajatustensa kanssa. Ikäänkuin pakenevat tähän touhuamiseen.
Olen miettinyt miten pärjäävät oman päänsä kanssa jos tuleekin joku äkkipysähdys heille.
historiaalinen jäänne ajoilta jolloin isännät ajoivat huutolaisensa töihin heti päivän valjetessa. aamu virkut kuvittelevat olevansa niin paljon parempia ja ahkerampia. kyllä tasohin menee voi olla jopa että aamu uniset saavat enemmän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka? Paras aikahan alkaa vasta kun puoli yö lähestyy. Kuka aamuista välittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina samaa, kun aamuvirkut tutut alkavat haukotella ja ovat valmiita menemään kotiin nukkumaan kello viideltä iltapäivällä, kun itsellä on päivä vasta puolessa. Kun te väsähdätte sohvalle nukkumaan, iltavirkut lähtevät ulkoilemaan nauttimaan ihanista kesäilloista ja puuhailevat omia projektejaan. 😉
Viideltä nukkumaan..? Hyvin sä vedät.
Sanoin että aamuvirkut väsähtävät jo viideltä. Minulla on työkaveri, joka on kertonut olevansa viimeistään kuudelta pystyssä joka aamu, eli on aamuvirkku. Kyllä hän on useampaan otteeseen haukotellut unisesti viiden aikoihin ja todennut, että haluaa vaan päästä kotiin sohvalle, ei jaksa mitään enää tänään. Itselleni tuo "tänään ei jaksa enää mitään" olo iskee vasta puoli yhdeltä yöllä, aamulla heräilen kymmenen aikaan. Kukin tavallaan, mutta onhan tuo melkoinen kontrasti. Työkaverini naureskelee, kun minulle 9.30 töissä on "aikainen aamu", minua taas huvittaa että viideltä on hänelle jo "myöhään". Niin me ihmiset ollaan erilaisia, harmillista vaan on että joidenkin aamuvirkkujen mielestä iltavirkut ovat jotenkin laiskempia, vaikka kyse on vain päivärytmistä, samat asiat saa tehtyä kukonlaulun aikaan tai auringonlaskun jälkeen.
Huhhuh, kylläpä saitkin kärsiä. Otan osaa.
(Kuka tahansa normaali ihminen keittäisi sitä kahvia hiljaa, tai vaikkapa lukisi, tai menisi ulos istuskelemaan tms. On ihan omaa tyhmyyttä maata hereillä ja tuijottaa kattoon vain siksi että muut nukkuvat pitempään. Tätä uhriutumista en ymmärrä.)