Miksi muut naiset on huoliteltuja ja itse olen nukkavieru
Muilla samaa ongelmaa? Omat hiukset on ohuet ja hapsottaa, jalat kuivat ja kynnet rumat, kroppa oudon mallinen(hoikka, mutta täysin tasapaksu), hampaat reikäiset ja keltaiset sekä iho täynnä näppyä. Silmät hailakan tiskivedenväriset. Just tulin kampaajalta, mutta nää laitetut hiukset näyttää kornilta mulla. Sama efekti myös, jos pidän vaikka rannekelloa, liian "hienoa" minulle.
Miten siis tästä lähteä korjaamaan nukkavieruista ulkonäköä? Antaako kokonaan olla, koska ruma on ruma vaikka tekisi mitä. Voihan ihmisellä olla muitakin avuja kuin ulkonäkö. Onko kellään ajatuksia, kokemuksia, mitä ikinä.
Kommentit (295)
Välillä tuntuu että nämä "homssuisten" naisten aloitukset täällä on samaa sarjaa palsta*nceleiden valitusten kanssa. Omasta ulkonäöstä huolehtimisesta tehdään omassa mielessä joku rikkaiden etuoikeus, johon itse ei kykene koska on liian köyhä. Vakuutellaan itselle, että jokainen huolitellun näköinen nainen käy kuukausittain kampaajalla ja kosmetologilla ja ostaa kalliita tuotteita ja plastiikkakirurgien palveluita.
Tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Oma tyylini on aina huoliteltu, mutta tänä vuonna olen kuluttanut kampaajan palveluihin n. 25€. Kosmetologin palveluihin 0€. Kirurgilla en ole käynyt ikinä. Ostan kyllä ihonhoitotuotteita, mutta pyrin etsimään kohtuullisen hintaisia tuotteita luksusbrändien sijaan (esim. The Ordinary). Sama meikeissä. Lisäksi metsästän tarjouksia ja pyrin siihen etten koskaan maksa täyttä hintaa, vaan ostan TARVITSEMANI alennusten ja kamppisten aikana. Vinkkejä budjettituotteisiin sekä meikki- ja hiustyyleihin saa esim. YouTubesta. Korona-aikana leikkasin itse omat hiukset Brad Mondon videoita katsellen. Lakkaan varpaankynnet säännöllisesti ihan sillä 5€ Mavalan kynsilakalla. Sormenkynnet yleensä vain viilaan siisteiksi, sillä ne ei omassa työssä pysy siististi lakattuina kuin max. 2 päivää. Eli ei tarvi 70€ kynsihoitoja. Hampaat harjaan 2x päivässä, sillä se kuuluu ihan perus hygieniaan.
Vaatteita ostan harvoin, mutta silloin kun ostan, kiinnitän huomiota laatuun ja materiaaleihin. Lisäksi pyrin pitämään vaatekaappini helposti yhdisteltävänä.
Lisäksi tietty liikun säännöllisesti. Esim juokseminen on edullinen harrastus. Intersportissa on juuri nyt -25% lisäale jo alennetuista last chance tuotteista. Niillä 80€ lenkkareilla voi juosta jopa 2 kautta, jos ei ihan hulluna hurahda ja ala maratonille harjoittelemaan. Talvella voi kävellä, jos ei ole varaa nastalenkkareihin. Kotona voi tehdä ilmaiseksi kyykkyä ja vatsatreeniä jne. YouTube auttaa tässäkin.
Ulkonäöstä huolehtiminen vaatii rahan sijaan ennemminkin työtä ja aikaa. Se on sitten oma valinta haluaako siihen panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, mikä on huoliteltu ja mikä nukkavieru? Moni mies ehkä haaveilee siitä huolitellusta fitnesstyypistä, mutta ei tajua kuinka kalliiksi moinen muikkeli tulee taloudelle ja kuinka vattumaista on kuunnella kanasalaattiaan pipertävää tyyppiä joka valittaa sun pizzastasi. Olen mielelläni vanhoihinkin vaatteisiini pukeutuva ihminen, jolle kelpaa vaikka noutoruoka silloin kun sitä ollaan tilaamassa. Ja hyvin menee!
Aivan, sillä minkäänlaista keskitietä ei ole. Olet joko rento ja mukava tyyppi pieruverkkareissa mussuttamassa pitsaa tai sitten syömis- ja luonnehäiriöinen fitnessbeibe, joka tulee... kalliiksi miehelle jostain syystä?
Pienillä asioilla saa paljon aikaan eikä kaikki vaadi paljoa rahaa.
Hiukset: markettituotteillakim saa paljon aikaan, kannattaa käyttää aikaa omalle hiustyypille sopiviin tuotteisiin: shampoo + hoitoaine. Jos on pitkät hiukset, latvojen tasoitus säännöllisesti.
- nypi kulmat säännöllisesti
- ihon putsaus ja rasvaus säännöllisenä rutiinina
- liikunta ja kasvispitoinen ruokavalio auttaa pitkälle
- hymyile ja pidä hampaista huolta
- opettele pitämään kynsistä huolta kotona, ihan neutraali kynsilakka, kynsinauhojen siistiltä ja suht lyhyt pituus
- opettele huoltamaan vaatteet, käytä nukanpoistajaa, tarraharjaa ja putsaa kengät liasta
- yksinkertaisia värejä vaatteissa, mukavakin vaatteet voivat olla siistejä (tummat neulemekot, pari hillittyä korua tai siisti paita + tummat pussihousut)
- yksinkertainen tyyli on hillitty ja siisti.
Ihailin joskus tuttavaa, joka suunnilleen säteili tavallisten ihmisten keskeltä. Hänellä oli hiukset sileällä ponnarilla, siisti meikki ja tyylikkäät vaatteet, ylväs ryhti. Yhteinen kaverimme kertoi, että tämä tuttava käy hoidoissa ja kampaajalla ja seuraa koko ajan muotia eli panostaa varmaan parissa viikossa ulkonäköönsä aikaa ja rahaa enemmän kuin minä koko vuoden (tai elämäni) aikana.
Toinen tuntemani huoliteltu tapaus omaa hyvin tarkan värisilmän. Hänellä on aina yhteensopivat vaatteet. Käy kampaajalla säännöllisesti. Meikkaa huomaamattomasti mutta säännöllisesti. Hän myös osaa pitää vaatteita oikein, saumat on aina suorassa, hupparin huppukin on ojennuksessa. Minä vedän vaatteet päälle - ja hän pukeutuu. Samat vaatteet ovat siksi ihan eri näköisiä hänellä ja minulla. Olen saanut tai ostanut häneltä paljon vaatteita, mutta minä yhdistelen ne miten sattuu, karrikoiden: kaulaliinat on kierroksella ja paita juoponnapissa. Minä näytän lähiömammalta ja hän hienostuneelta ja rikkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Ihailin joskus tuttavaa, joka suunnilleen säteili tavallisten ihmisten keskeltä. Hänellä oli hiukset sileällä ponnarilla, siisti meikki ja tyylikkäät vaatteet, ylväs ryhti. Yhteinen kaverimme kertoi, että tämä tuttava käy hoidoissa ja kampaajalla ja seuraa koko ajan muotia eli panostaa varmaan parissa viikossa ulkonäköönsä aikaa ja rahaa enemmän kuin minä koko vuoden (tai elämäni) aikana.
Toinen tuntemani huoliteltu tapaus omaa hyvin tarkan värisilmän. Hänellä on aina yhteensopivat vaatteet. Käy kampaajalla säännöllisesti. Meikkaa huomaamattomasti mutta säännöllisesti. Hän myös osaa pitää vaatteita oikein, saumat on aina suorassa, hupparin huppukin on ojennuksessa. Minä vedän vaatteet päälle - ja hän pukeutuu. Samat vaatteet ovat siksi ihan eri näköisiä hänellä ja minulla. Olen saanut tai ostanut häneltä paljon vaatteita, mutta minä yhdistelen ne miten sattuu, karrikoiden: kaulaliinat on kierroksella ja paita juoponnapissa.
Aiheesta on lehtijuttujakin tehty, miten sama vaate näyttää niin erilaiselta eri ihmisten päällä.
Sama mekko, eri kroppa 9 suomalaisnaista puki saman vaatteen eri koossa, ja tältä se kullakin näyttää
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000008066850.html
Testasimme, miltä sama vaate näyttää eri koossa tavallisen naisen yllä katso ero
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000009476068.html
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin kehottaisin käymään hammaslääkärillä ja dermatologilla (jos näpyt eivät ole satunnaisia finnejä vaan aknea tms.). Reikien paikkaaminen on jo terveyden kannalta tärkeää ja hammaslääkärissä tehtävä hampaiden puhdistus vähentäisi varmaan keltaisuuttakin hieman. Tämän lisäksi ehdotuksia:
- Rasvaa jalat aina kun tuntuu vähänkin kuivalta. Olen seisomatöissä ja oma suosikkini on Lemon Juice & Glycerine Ultra Käsivoide, yleisesti ottaen mitä paksumpi voide sen parempi.
- Jos kynnet liuskoittuu helposti, kannattaa pitää ne lyhyinä ja lakata kerran läpikuultavalla vaaleanpunaisella lakalla (esim. Essie Sugar Daddy). Pieni lakan kulumakaan ei näy helposti ja kynnet näyttävät heti siistimmältä.
- Etsi netistä pukeutumisoppaita, jotka ovat suunnattu sinun vartalonmuodollesi. Aloitusviestin perusteella vartalotyyppisi voisi olla suorakaide, "rectangle". Älä ota niiden sisältöä kuitenkaan liian vakavasti, vaan va
Onko tuota Essien sugar daddya enää valikoimissa, kun löytyy esim. sokokselta ja kicksiltä pelkkä sugar?
Monesti jo pelkkä väri tai sekava kuosi vaikuttaa nuhjuiselta tai latistavalta. Jotkut ruman ruskeat, beessit (beiget), epämääräisen vihertävät, rumanväriset kuviot, tms. housut tekevät tylsän ja epäpukevan vaikutelman. Jos ovat lököttävät tai venyeet polvipusseilla niin lisää vaikutusta. Napakat, mielellään kapeahkot ovat siistimmät, usein myös tuovat napakkuutta ja ryhtiä olemukseen.
Käyttäkää hyväksenne omia hyviä puolia ja yrittäkää häivyttää huonommat. Minulla on esimerkiksi reidet ja sääret suhteellisen hoikat, käytän kapeita ja joustavasti myötäileviä housuja. Olen ihan eri näköinen leveillä ja lepattavilla housuilla. Yläosassa joku hiukan pitempi vaate peittää mahan. Ei mitään ihoa pitkin meneviä t-paitoja tai tiukkoja poolopaitoja. Ei myöskään venyneitä ja muodottomia vaatteita. Joku kiva leikkaus tai yksityiskohta vie huomion huonosta kohdasta. Kaulus mieluumin hiukan avara kuin liian ahdas. Varsinkin jos kaula on lyhyt. Jos on omenavartalo ei siihen pahimpaan kohtaan vyötä. Mieluumin ei vyötä mihinkään jos on lyhyt.
Kauniit, selkeät värit ja kuviot jo tekevät paljon. Ei värien sekamelskaa vaatteissa tai tasaisen rumaa ja tylsää. Jokainen voi verrata omiin kasvoihin sopivat värit. Joku vaateväri syö täysin omat värit, joku taas on eduksi. Sen kyllä oppii katsomaan jos haluaa.
Jo pelkkä kulmien siisteys ja väri ja huulipuna tai värillinen huulirasva piristää ilmettä. Myös joku kevyt värivoide tai BB/CC-voide poistaa suurimat virheet, sipaus poskipunaa tai aurinkopuuteria. Ne kaikki tuotteet kestävät pitkään kerran ostettuna.
Olen itse huomannut miten paljon iloisempi ja itsevarmempi olo on kun hiukan laittaa itseään ja on kivemmat vaatteet päällä ulos ovesta lähtiessä.
Siinä ei hymy ja salaatti auta, jos sairastuu. Silloin alkaa tuntua turhalta kaikki.
täällä sanotaan, että käy siellä ja käy täällä, jos asia on sittenkin rahasta kiinni, eipä ole varaa muuta kuin parturiin. en käytä meikkiä ,vaikka olen 58, enkä omista ryppyjä, kun en ole joka välissä pakkeloimassa naamaani, moni 30 kymppinen on kuin vahanukkeja liiallisen puuteroinnin ja pakkeloinnin takia, vähän tönäisee niin rappaukset putoo ja hirvee näppykasa loistaa.
Tiedän niin tuon fiiliksen ja ainakin itselläni se homssuisuuden aiheuttaa ylipaino. Jotenkin hankala pukeutuakaan kivasti kun kroppa on ihan hallitsemattoman tursuava ja pursuava. Itse siis koen, että mun pitää pystyä kantamaan kroppani nätisti ja omata tietynlainen kehonhallinta joka sitten ei tietenkään onnistu kun ihan jo kumartuessa tai istuutuessa (tai siis ennemminkin vasta ylösnoustessa) maha plompsahtaa housun vyötärön yli. Ja se ei varsinaisesti sitten homssuisuutta ainakaan vähennä kun housut on huonosti (eikä niitä kehtaa alkaa aina heti kiskomaan takaisin paikoilleen ja sekin on homssuisan ihmisen teko että joutuu nostelemaan housujaan) vaan ne repsottaa pussilla takapuolesta ja lahkeissa on kymmenen haitaria.
Eikös nuo 90-luvun huippumallit olleet/ovat melko hompsuisia, silti pesevät nykyiset kuminaamat.
Julia "Robertti" ja Cindy "Crawwifortti" ovat tunnettuja hompsutyylistään, hippihousuistaan. Ainut taitaa palstanneuvojia uskoneen Lara Flynn Boyle, piikkiä ja kaljoo, sopivassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tuntemani huoliteltu tapaus omaa hyvin tarkan värisilmän. Hänellä on aina yhteensopivat vaatteet. Käy kampaajalla säännöllisesti. Meikkaa huomaamattomasti mutta säännöllisesti. Hän myös osaa pitää vaatteita oikein, saumat on aina suorassa, hupparin huppukin on ojennuksessa. Minä vedän vaatteet päälle - ja hän pukeutuu. Samat vaatteet ovat siksi ihan eri näköisiä hänellä ja minulla. Olen saanut tai ostanut häneltä paljon vaatteita, mutta minä yhdistelen ne miten sattuu, karrikoiden:
Lainaus ei nyt näytä onnistuneelta mutta yritän kommentoida linkkejä laittaneelle, että varmasti iso syy minun ja kaverini ulkonäköeroihin on myös se että vaikka meille menee vaatteissa sama koko, niin hän on 15 cm pidempi ja hoikkavyötäröinen. Minä olen lyhyt pötkö. Eli summaten, minä vedän vaatteet pötkövartaloni päälle värit miten sattuu ja hän asettelee vaatteet ja asusteet mallivartalonsa päälle kauniisti ja kokonaisuus huomioiden. Ei ihme että minä näytän kulahtaneelta lähiömammalta ja hän upealta. Jos minulla on hänen vanha pitkä takki, niin sen kanssa puen säänmukaiset kuomat ja väärän värisen pipon. Takki ei näytä enää samalta.
Ei huoliteltu ulkonäkö ole ydinfysiikkaa tai vaadi tuhansia euroja.
Itse pidän ihostani huolta juomalla vettä ja syömällä terveellisesti. Liikun raittiissa ilmassa.
Ihonhoitotuotteet ostan apteekista, muutama luottotuote pitää finnit kurissa. Hyvä puhdistus ja kosteutus on hyvän ihon perusta.
Vaatteita löytyy kirpputoreilta ja alennusmyynneistä. Perusvaatteita voi ommella itse. Siisti olemus on tärkeämpää kuin se, onko päällä joku merkkivaate.
Hiustenlaittoon pitää nähdä jonkun verran vaivaa. Kosteuttavat tuotteet, muotoiluaineet ja raudat ovat käytössäni aina kun haluan itselleni huolitellun tyylin.
Myös siisti meikki vaatii panostamista, mutta ei siihenkään kauaa mene. Perusmeikkiin 10-15min.
Loppusilauksen antaa vaatetukseen sopivat korut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut tuota näyttelijä Laura Birniä, kun hän on aika vaatimattoman näköinen, ohut tukka, valkoiset ripset, mutta kuitenkin mielestäni viehättävä. Mielestäni sun pitäis saada tervettä itsekunnioitusta, jonka mukana hoitaa asiat, joille voi tehdä jotain, kuntoon esim. hampaat, tukankin ei tarvitse hapsottaa.
Ai Laura B. vaatimattoman näköinen? Kyllä se on ihan huippukaunis verrattuna keskiverto suominaiseen. Taitaa joku ulkonäöstä kateellinen arvostella itseään selvästi paremman näköisiä. Tai sit tän palstan naisväen ulkonäköihanne on "raju ja räväkkä kouvolatukka rocktäti" 🤢
RumaLehmä kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Voisin olla ihan kivan näköinen jos olisi rahaa panostaa enemmän. Nyt joudun kulkemaan tosi vanhoissa farkuissa ja rumassa fleecetakissa, työmatkoilla vanha tuulipuku ja lenkkarit. Menovaatteita ei ole, saati että olisi rahaa koskaan lähteä sttömään tai baariin, risteilylle tai ylipäätään mihinkään mihin tarvitsee rahaa.
Kampaajaan. kynsiin, hampaiden valkaisuun, kosmetologiin tai vaatteisiin ei riitä rahaa. Värjään itse hiukseni enkä ole käynyt kampaajalla pariin vuoteen. Hiukset aina nutturalla. Meikit Lidlistä/alekoreista. Huono iho ihan perintönä saatu, ei auta haisevaan taliin ja huokosiin mikään mitä joskus kokeillut. Hampaat eroosion vuoksi keltaiset ( en polta) ja melkein kärjistä läpinäkyvät, tosi viehättävää. Kynnet ammatin takia lyhyet ja littanat, lakkaa ei saa töissä olla. Iho ryppyinen käsistä vaikka kuinka rasvaisi, kun niitä pitää pestä työn takia koko ajan.
Olen tosi katkera ja
Haisevaan taliin voisit kokeilla pestä ihoa kasvojen puhdistusaineella, mihin sekoitat vähän ruokasoodaa. Se puhdistaa paremmin kuin mikään keinotekoinen aine ihohuokoset ja on turvallista käyttää esim. kerran viikossa. Se neutraloi myös hajuja ja sitä voi käyttää jalkakylvyssä ja raikastaa sillä kengät ripottamalla soodaa kenkiin yön ajaksi ja sitten imuroimalla sen pois.
Ala selata naistenlehtiä, voit saada inspiraatiota niistä.
Joka ikinen aamu peseydyt suihkussa tms., ja kun kerran on taipumusta rasvoittuvaan ihoon, sitä suuremmalla syyllä. Rasvaisen ihon pesuaineet, itse käytän aina Linna - shampoota juuri tämän takia.
Seuraavaksi deodorantti, meikkaus, silmät ovat ne tärkeimmät, ripsi- ja kulmaväri ja yläluomirajaus.
Sitten hiuksiin kampausneste tms., joka pitää kampauksen paremmin kuosissaan, föönaus kuivaksi ja viimeistely. Hiukset ovat tärkeät, kuten olet huomannut, siksi pesen ne päivittäin, jos eivät ole raidoitetut (vaaleat raidat pitävät rasvoittuvaa hiusta koholla ja tukka pysyy puhtaampana ja on paremman näköinen kuin lättänä ja nopeasti lätsähtävä kampaus).
Hampaat peset tietysti aamuin illoin valkaisevalla hammastahnalla ja nyt kokeiltavana myös kotivalkaisuvaihtoehtoja, eivät niin tehokkaita tietenkään kuin hammaslääkärin tekemänä, mutta muutaman asteen kuitenkin.
Aina puhtaat vaatteet, jos olet menossa johonkin tai tulee vieraita. Saa olon tuntumaan oikein mukavalta ja sehän merkitsee jo paljon.
Hanki kenkiä tarjouksesta tai aina silloin kun löydät kivat, koska joskus voi mennä, aivan samoin kuin vaatteiden kanssa, vuosia, ettei mielivaatteita löydä sitten mistään. Eli niitä, joiden tietää pukevan itseä, ovat helppohoitoisia ja edullisia ja sopivat myös aina ympärivuotiseen käyttöön. Helpointa on hankkia tummempia perusvaatteita eli mekko, hame, pusero, jotka kestävät jopa nuhjaantumista paljon paremmin kuin vaaleat ja siihen sitten paitapusero, jakku tai neuletakki, huivi, olkalaukku, käsineet, hattu ja usein kengätkin voivat olla vaaleat kevennykseksi.
Mitä enemmän opit tutkimaan ja perehtymään aiheeseen, sitä nopeammin alat olla tyytyväinen tyyliisi ja se on se, mikä näkyy hyväntuulisuutena ja ilona ja se on se kaikista tärkein asuste.
Uskallan väittää, että moni asianulkonäössä on enemmän kiinni asenteesta ja siitä miten kantaa itsensä kuin mistään muusta. En tosiaan käytä mitään satasia ulkonäkööni. Huolehdin perushygieniasta, värjään kulmat ja hiukset kotona ja liikun paljon. Jalat kuorin kuorintasukilla ja lakkaan kynnet itse. Vaatteita ostaessa kiinnitän huomiota siihen, että minulta löytyy jo kaapista useampi vaate, johon yhdistää tämä uusi. Käytän meikkinä lähinnä ripsiväriä, koska meikkivoiteet ja muut ovat iholleni liian raskaita ja näyttävät suttuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne käyttää aikaa ja rahaa ollakseen huoliteltuja
Ynnä pidämme itsemme terveinä. Huono iho ja huonot hampaat ja huono tukka -kaikki merkkejä TERVEYDEN laiminlyönnistä.
Ohutkin tukka voi olla terve ja kiiltävä.
Niin no, mikä on huoliteltu ja mikä nukkavieru? Moni mies ehkä haaveilee siitä huolitellusta fitnesstyypistä, mutta ei tajua kuinka kalliiksi moinen muikkeli tulee taloudelle ja kuinka vattumaista on kuunnella kanasalaattiaan pipertävää tyyppiä joka valittaa sun pizzastasi. Olen mielelläni vanhoihinkin vaatteisiini pukeutuva ihminen, jolle kelpaa vaikka noutoruoka silloin kun sitä ollaan tilaamassa. Ja hyvin menee!