Mistä se juontaa juurensa että Suomessa ateriat syödään niin aikaisin päivän mittaan? Esim lounas klo 11 tai päivällinen klo 16 ei ole mitään poikkeuksia Suomessa
Kommentit (138)
Kun monissa perheissä isä on kietänyt puhumisen ruokapöydässä, niin kai ei ole tarkoituskaan viihtyä pöydässä eikä yleensä kotona. Etelän maissa on nrmaalia istua pöydässä vaikka klo 22.00 asti. Eiä todellakaan mennä nukkumaan kello 20.00. Ei meilläkää lapset mene nukkuman silloin. Eikä meidän suomalaisessa perheessä ole nukkumisrituaaleja lasten kanssa. Viikonloppuna lapsia ei herätetä tekemään ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työpäivä alkaa klo 7, niin klo 11 on jo ihan hyvä aika syödä. Sinä itse voit syödä ihan milloin haluat.
Juuri näin. Ja vielä 1980-luvulla oli varsin tavallista, että muiden kuin vuorotyötä tekevien työaika oli klo 8-16. Päivällinen kyllä syötiin monessa suomalaiskodissa vasta klo 17 eli kun oli tultu töistä ja saatu ruuoka valmiiksi.
Onpa lyhyt työmatka, jos tunnissa ehtii kotiin ja kokata ruoan. Isoissa kaupungeissa voi pelkkään yhdensuuntaiseen työmatkaan mennä tunti.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti siitä että Suomessa työt alkaa aikaisemmin kuin monessa muussa maassa.
No Saksassa alkaa aiemmin ja silti syödään myöhemmin, aik. n klo 12:30 lounas ja iltaruoka joskus kello 18, ennenkuin lapset meine nukkumaan.
Arvostan etelän sekä muiden maiden tapoja joissa syödään paljon paljon myöhempään kuin täällä sivistymättömien eläinten junttilassa =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työpäivä alkaa klo 7, niin klo 11 on jo ihan hyvä aika syödä. Sinä itse voit syödä ihan milloin haluat.
Juuri näin. Ja vielä 1980-luvulla oli varsin tavallista, että muiden kuin vuorotyötä tekevien työaika oli klo 8-16. Päivällinen kyllä syötiin monessa suomalaiskodissa vasta klo 17 eli kun oli tultu töistä ja saatu ruuoka valmiiksi.
Onpa lyhyt työmatka, jos tunnissa ehtii kotiin ja kokata ruoan. Isoissa kaupungeissa voi pelkkään yhdensuuntaiseen työmatkaan mennä tunti.
Miehellä loppuu työpäivä klo 15.30, työmatka kestää 10 minuuttia ja ruoka pitää olla valmiina silloin, kun mies tulee kotiin. Meillä istutaan syömään siis ennen neljää. Itse en tykkäisi syödä myöhään, täydellä vatsalla nukun huonosti ja herään aamulla nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan etelän sekä muiden maiden tapoja joissa syödään paljon paljon myöhempään kuin täällä sivistymättömien eläinten junttilassa =)
Mikäs sinua estää elämästä heidän rytmin mukaan?
Onneksi itselläni on etätyö ja liukuva työaika, niin olen muuttanut rytmin myöhemmäksi. Aloitan työt n. klo 10. Lounas silloin kuin sattuu huvittamaan tai ehtimään. Illalla syön/syödään joskus klo 17 jälkeen tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meillä on kyllä syöty silloin kun siltä tuntuu ja on aikaa & hyvä hetki, oli se sitten vaikka iltayhdeksältä. Eikä muutenkaan mitään noin tiukkoja ruoka-aikoja. Joku söi aamupalaa, joku ei, sama lounaan kanssa. Esim. Minä käyn kahvilla koko päivän ja syön illalla.
No se on varmaan juuri se teidän tyttö, joka on meillä on nyt kesätöissä.
Hän kun ei millään tajua, että töissä käydään syömässä silloin, kun on lounastauko.
Vaan kertoo menevänsä syömään kesken asiakaspalvelun ja ruuhka-ajan.
Kun muut käyvät syömässä silloin kun työlistaan on ruokatauko merkitty.Tuo ei meidän duunissa onnistunut.
Jos ei jo lapsena opi tiettyjä tapoja ja sääntöjä, niin taatusti ahdistuu koulussa ja opiskelussa ja työpaikoilla tuollainen lapsi ja nuori.
Siellä kun ei voikaan syödä ja juoda juuri silloin kun itse haluaa.
Tollo :) Koulussa ja työssä asia on tietenkin eri, silloin noudatetaan taukoja ja ei, tyttäreni ei ole puljussasi töissä. Kotona ja vapaalla jokainen perhe saa syödä miten huvittaa.
Maatalouskulttuurista ja talven pimeydestä varmaan tosiaan johtuu.
Itse olen yökyöpeli ja syömisetkin painottuu normaalia myöhempään. Päivän pääateria on itselleni ihanteellisin siinä klo 19-20 välillä. Siskon lapsiperheessä on aivan eri rytmi, heillä syödään viikonloppuisin ja lomilla jo klo 15 aikaan päivällinen. Välillä tulee hankaluuksia sovitella esim. jouluruokailuja koko porukalle. Itselle ei yksinkertaisesti maistu mikään isompi ateria saatika juhla-ateria päivällä, joten syön sitten jouluna illalla yksin:D
Tuleeko teillä ristiriitoja eri tottumusten kanssa kun osa syö päivällistä klo 15 ja toisilla se on vasta klo 20?
Saatteko kyläillessä ja lomaillessa aikataulut sumplittua?
Kuulostaa jotenkin karsealta, kun joku kommentoi että entisaikaan ruokapöydässä piti olla hiljaa ja nopeasti syödä ruoka.
Onneksi siitä ollaan päästy!
Miksi pidetään taas meidän kulttuuria oletuksena jotenkin huonompana? Mulle aamuvirkkuna olisi kauhea ajatus, että pääateria olisi vasta joskus illalla. Eli olen kai sitten hyvin suomalainen tuossa suhteessa. Mutta saahan sitä ihminen tosiaan syödä oman rytminsä mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa aloittavat usein työt siinä 9-10 välissä. Klo 12-15 vietetään siestaa ja jatketaan töitä sinne klo 20 jotain saakka. Tämä on nähty. Ihmettelen, miten ne perheensä ja omat hommansa hoitavat siinä välissä?
Pari työkaveria oli joitakin vuosia sitten Belgiassa viikon työmatkalla. Isäntäyrityksessä ei tunnettu lounaan käsitettä. Söivät varmaan illalla kotonaan sitten senkin edestä. Ekana päivänä työkaverit söivät hotellissa aamiaista klo 6-7 välillä. Sitten tiukkaa ohjelmaa klo 17.00 saakka ilman kahvia kummempaa. Hyvä etteivät pyörtyneet verensokerin alhaisuudesta. Toisena päivänä isännät ihmettelivät, kun vieraat katosivat keskellä päivää tunniksi. Sen jälkeen yhteisymmärrys ohjelmasta ja ruokatauoista löytyi.
Italia: Nonnat eli isoäidit tai palkatut lasten- ja kodinhoitajat hoitaa lapset ellei äiti ole lasten kanssa kotona. Ei tarvitse siis kotitöihin yms aikaa illasta.
Nykyisin vaan tuppaa olemaan niin, että ne italialaiset nonnat ja nonnot ovat edelleen itsekin työelämässä. Ihan täällä on kita joka kylässä ja kaupungeissa niitä on useita. Harvalla tavisperheellä on mitään kodinhoitajaa tai lastenhoitajaa kun ei ole varaa maksaa palkkoja. Eikö näin ole Suomessakin vai onko siellä jo useimmilla taloudenhoitajia ja lastenhoitajia palkkalistoilla?
Eiks ne pääse eläkkeelle viimeistään 60-vuoriaana? Vain Suomessa joutuu tekemään töitä 65-vuotiaaksi kehäraakiksi.
Jos hankkii aikaisin lapset ja omatkin lapset tekee näin niin se lapsenlapsi voi olla jo aikuinen tai ainakin paljon yli lapsenhoitoa vaativan iän siinä vaiheessa kun nonna ja nonno on 60v.
Mutta nyky-italialiset tekee yhden lapsen ja senkin vasta 30-vuotiaana. Miehen on siellä mammone, jos tiedät mitä tarkoitan.
Miksi yleistää. Joka maassa on noita mammoneja, jotkut eivät hanki lapsia ollenkaan, näitä löytyy myös joka maasta. Yksilapsisia perheitä lienee Suomessakin, eikö?
Joo, mutta jos luit koko viestiketjun, niin tuon toisen kommentoijan väite oli, että yli 60-vuotiaiden italialaisisoäitien lapsenlapset ovat jo niin aikuisia, etteivät he tarvitse enää lastenhoitoa. Minä väitän, että ei se niin ole. Jos lapsi on saatu 30-vuotiaana ja tämä saa lapsen 30-vuotiaana, niin 60-vuotiaalla isoäidillä voi olla paljonkin hoidettavaa.
Suomalainen tapahan ei välttämättä ole mitenkään huonompi, mutta mielenkiintoista miettiä mistä juontaa juurensa.
Työpaikan/koulun lounas on kyllä sellainen minkä mielelläni ajoitan alkupäivään. Olisi tympeä sinnitellä nälässä iltapäivään asti.
No ei kai tuollainen sääntö ole kuin jokaisen oman pään sisällä? Itse syön lounasta töissä silloin kun ehtii ja joskus se on klo 13 jälkeen. Ravintolatkin tarjoavat lounasta klo 14 asti ja osa jopa myöhempään ja jokainenhan päättää kotonaan milloin sitä päivällistä tarjoillaan eli lomilla ja kesäkuumilla sen voi päättää olevan vaikka klo 22.
Suomessa on itsenäisillä talonpojilla ollut paljon valtaa ja he vieläkin maalaiskunnassa määräävät tahdin ja järjestyksen. Ei siinä maattomilla ole vieläkään sananvaltaa. Isot maatilat toimittavat ruuat kunnan kouluihin ja kunnalle monenlaiset maansiirto ja urheiluun liittyvät palvelut. Maalla muutama akiivikansalainen huolehtii että arki ja juhlat sujuu.
Lisään vielä, että ope on useita kertoja vuoden aikana laittanut koteihin viestiä muistutellen aamupalasta, kun klo 9 alkavalla oppitunnilla moni kuulemma valittelee jo nälkää.