Miksi lastenhoito ei ole yhtä arvokasta kuin ompeleminen?
Ompelemisen saat tehdä omassa rauhassa, mutta jos sinulla on vieraita lapsia hoidossa, et saa hetken rauhaa. Lisäksi joudut tekemään ruokaa, siivoamaan sotkut ja vahtimaan taukoamatta jne.
Ihmettelen vaan, kun aloitukseni 500 euron palkkapyynnistä kahden päivän lastenhoidosta (n.16h) on poistettu. Silti monenkin mielestä jollekin hääpuvun ompelijalle se olisi samasta ajasta ihan hyväksyttävä palkka.
Kommentit (7)
Maksatko verot ja muut kulut lastenhoidosta? Kuvittelisin ammattiompelijan maksavan.
Yrittäjän palkasta puolet menee kuluihin.
Minulla oli lastenhoitaja, joka alkoi kiristämään palkkaa 20 euroa tunnissa, koska olin maksanut laskettelun opettajalle 50 euroa tunnissa.
Anna mun kaikki kestää.
Otan kaksi tuntia laskettelun opetusta kerran vuodessa ja opettaja on aidosti vastuussa turvallisuudesta ja terveydestä.
Lastenhoitajani sen sijaan istui katsomassa telkkaria kun lapsi lähinnä pelasi kännykällä.
Ompelija on käynyt luultavasti kolme vuotta ammattikoulua. Lastenhoitoon ei tarvita koulutusta. Siinä syy.
Vierailija kirjoitti:
Ompelija on käynyt luultavasti kolme vuotta ammattikoulua. Lastenhoitoon ei tarvita koulutusta. Siinä syy.
Ei ompelemiseen tarvitse koulutusta, itsekin omepelen vaatteita itselleni. Koulutukseltani olen lastenhoitaja, joten kyllä vaan, olen ollut useamman vuoden koulutuksessa.
Ammatikseen ompeleminen on täysin eri asia kuin itselleen ompeleminen. Tuolla logiikalla voisi väittää että ei leipurin ammttiin koulutusta tarvitse, itekin leivon kotona. Eikä myöskään autonkuljettaja, kokki, lastenhoitaja, kampaaja, mitä näitä nyt onkaan, kaikkihan osaa ruokaa laittaa, ajaa autolla ja leikata hiuksia.
Mutta jos sinä, arvon lastenhoitaja, nyt katsot hallitsevasi ompelemisen niin hyvin että pärjäisit ammattilaisena, tervetuloa kokeilemaan. Väitän että minä hoidan ne lapset paremmin kuin sinä ompelet.
T. Ammattiompelija
No mun serkku teki mun autoon korjauksen, joka vei n. 3h aikaa ja ois maksanut suunnilleen 400e hänen työpaikallaan huoltoliikkeessä, nyt siis teki homman kotonaan. Maksoin hälle siitä 100e. Pääsin halvalla.
Yksinkertainen vastaus: kysynnän ja tarjonnan laki. Niistä asioista, joita jokainen osaa, harvoin maksetaan kovin suurta summaa.
Palstan vakituinen itkun aihe on myös se, miksi villasukkia neulomalla (joka opetetaan koulussa kaikille tekstiilityön valinneille) ei voi elättää itseään.