Oletko evakon jälkeläinen?
Kommentit (138)
ei mutta olenhan kasakan jälkeläinen
tuulessa soiden nyt kuulu laulu kasakoideen
Tuulessa soiden nyt kuuluu laulu kasakoiden. Säihkyvin kavioin he ratsastaa, sankareiden joukko kotiin palaa.
Taas aro aava on riemujuhlan kuulla saava, kun aron taakse joukko kasakoiden sankareina kaikki kotiin palaa.
Laulu nyt soikoon ja neidot kaikki ilakoikoon, tuolta tomupilvi kylää kohden kiitää, kasakat nyt sankareina palaa!
Tuulessa soiden nyt kuuluu laulu kasakoiden. Säihkyvin kavioin he ratsastaa, sankareiden joukko kotiin palaa!
Mummu joutui evakkoon ja päätyi Pohjanmaalle. Sain vasta tänä vuonna tietää sukupuuta tutkiessani että mummun veli on syntynyt samassa kaupungissa missä kasvoin nuorena (en ole sieltä alunperin kotoisin). Muuttivat heti takaisin Lappiin kun se oli mahdollista.
Olen itse(88) Evakko, käynyt muutaman kerran entisellä Kotipaikalla, kaikki on tuhottu, pelto on täynnä pieniä vinoja mökkejä, se siitä ihanne valtiosta. Olin kerran autolla, niin Asukas tuli kysymään on minulla mitä ruokaa antaa hänelle? Olin juuri vienyt kaikki mitä olin varannut ruokaa vanhalle Mummolle joka asuu kotitalossani. Sääliksi kävi!
Olen sukuhaaran kautta Laatokan-Karjalan alueelta.
Toisessa sukupolvessa Suojärven evakkoja.
Äiti on kotoisin Kurkijoelta. Yhdeksänvuotiaana joutui jättämään perheensä kanssa kodin viimeistä kertaa. Olen käynyt katsomassa, siellä ei ollut kuin vähän kivijalkaa jäljellä.
Kyllä. Isoäiti oli Viipurista, ja meni sodan jälkeen naimisiin puoliksi venäläisen pojan kanssa.
Ei ollut ainakaan hällä vihaa venäläisiä kohtaan.
Meidän suvun maatilasta luovutettiin osa karjalaisille. Ei siitä katkeruutta tunnettu. Nämä karjalaiset olivat aluksi majoittuneina isovanhempieni maatilalla. He olivat olleet hyvin ahkeria ihmisiä ja auttaneet paljon talon töissä, kun talon isäntäkin oli sodassa ja oli paljon töitä tehtävänä.
Eivät olleet evakot laiskan leipää syöneet. Sitten he saivat maistamme erotetun maatilkun ja sinne rakensivat oman talon ja pitivät pientä maatilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ka, oonhan mie.
Mie ja .Isä Onni Viipurista. Lappiin muutettiin. Kamala apsuus isän traumojen takia.
Olen. Hämeeseen päätyi isoisäni
Äiti Sortavalasta ja isä Viipurista, joten ihan täysiverinen evakkojen lapsi, joka ei ole mistään kotoisin.
Olen, sekä Karjalan että Porkkalan. Äidin isän puoli suvusta lähti Viipurista ja Viipurin maalaiskunnasta, isän vanhemmat ja suku lähti Porkkalan vuokra-alueelta.
Isäni perhe lähti evakkoon Karjalasta. Mummo ja hänen kolme lastaan ovat syntyneet Karjalan puolella, vaari mummon mies ja lasten isä syntynyt savossa Suomessa, muuttaneet jossain vaiheessa Viipuriin. Molempien isovanhempien eli mummon ja vaarin sukujen juuret ovat kuitenkin suomen puolella itäisessä suomessa. Tunnistan itsessäni karjalaisia piirteitä. Joskus ollessani pieni lapsi 60-luvulla muistaisin ettei silloin puhuttu karjalaisista juurista ja siitä evakkoon lähtemisestä, liittyikö siihen joku häpeä?
Isän puolelta olen. Isänäitini oli Lumivaarasta, ja isäni syntymän aikaan isovanhempani asuivat Kurkijoella. Sieltä perhe lähti evakkoon, kun isäni oli n. puolivuotias.
Vierailija kirjoitti:
Isäni perhe lähti evakkoon Karjalasta. Mummo ja hänen kolme lastaan ovat syntyneet Karjalan puolella, vaari mummon mies ja lasten isä syntynyt savossa Suomessa, muuttaneet jossain vaiheessa Viipuriin. Molempien isovanhempien eli mummon ja vaarin sukujen juuret ovat kuitenkin suomen puolella itäisessä suomessa. Tunnistan itsessäni karjalaisia piirteitä. Joskus ollessani pieni lapsi 60-luvulla muistaisin ettei silloin puhuttu karjalaisista juurista ja siitä evakkoon lähtemisestä, liittyikö siihen joku häpeä?
Karjala oli Suomea. Älä siis sano, että jotkut sukulaisesi olivat "Suomen puolelta". Niin olivat karjalaisetkin.
Nosto.