Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko evakon jälkeläinen?

Vierailija
19.06.2022 |

Mie olen.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
122/138 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mutta olenhan kasakan jälkeläinen

tuulessa soiden nyt kuulu laulu kasakoideen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulessa soiden nyt kuuluu laulu kasakoiden. Säihkyvin kavioin he ratsastaa, sankareiden joukko kotiin palaa.

Taas aro aava on riemujuhlan kuulla saava, kun aron taakse joukko kasakoiden sankareina kaikki kotiin palaa.

Laulu nyt soikoon ja neidot kaikki ilakoikoon, tuolta tomupilvi kylää kohden kiitää, kasakat nyt sankareina palaa!

Tuulessa soiden nyt kuuluu laulu kasakoiden. Säihkyvin kavioin he ratsastaa, sankareiden joukko kotiin palaa!

Vierailija
124/138 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu joutui evakkoon ja päätyi Pohjanmaalle. Sain vasta tänä vuonna tietää sukupuuta tutkiessani että mummun veli on syntynyt samassa kaupungissa missä kasvoin nuorena (en ole sieltä alunperin kotoisin). Muuttivat heti takaisin Lappiin kun se oli mahdollista.

Vierailija
125/138 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse(88) Evakko, käynyt muutaman kerran entisellä Kotipaikalla, kaikki on tuhottu, pelto on täynnä pieniä vinoja mökkejä, se siitä ihanne valtiosta. Olin kerran autolla, niin Asukas tuli kysymään on minulla mitä ruokaa antaa hänelle? Olin juuri vienyt kaikki mitä olin varannut ruokaa vanhalle Mummolle joka asuu kotitalossani. Sääliksi kävi!

Vierailija
126/138 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
127/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukuhaaran kautta Laatokan-Karjalan alueelta.

Vierailija
128/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa sukupolvessa Suojärven evakkoja.

Vierailija
129/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on kotoisin Kurkijoelta. Yhdeksänvuotiaana joutui jättämään perheensä kanssa kodin viimeistä kertaa. Olen käynyt katsomassa, siellä ei ollut kuin vähän kivijalkaa jäljellä.

Vierailija
130/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Isoäiti oli Viipurista, ja meni sodan jälkeen naimisiin puoliksi venäläisen pojan kanssa.

Ei ollut ainakaan hällä vihaa venäläisiä kohtaan.

Vierailija
131/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun maatilasta luovutettiin osa karjalaisille. Ei siitä katkeruutta tunnettu. Nämä karjalaiset olivat aluksi majoittuneina isovanhempieni maatilalla. He olivat olleet hyvin ahkeria ihmisiä ja auttaneet paljon talon töissä, kun talon isäntäkin oli sodassa ja oli paljon töitä tehtävänä.

Eivät olleet evakot laiskan leipää syöneet. Sitten he saivat maistamme erotetun maatilkun ja sinne rakensivat oman talon ja pitivät pientä maatilaa.

Vierailija
132/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ka, oonhan mie.

Mie ja .Isä Onni Viipurista. Lappiin muutettiin. Kamala apsuus isän traumojen takia. 

Vierailija
133/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Hämeeseen päätyi isoisäni 

Vierailija
134/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti Sortavalasta ja isä Viipurista, joten ihan täysiverinen evakkojen lapsi, joka ei ole mistään kotoisin.

Vierailija
135/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, sekä Karjalan että Porkkalan. Äidin isän puoli suvusta lähti Viipurista ja Viipurin maalaiskunnasta, isän vanhemmat ja suku lähti Porkkalan vuokra-alueelta.

Vierailija
136/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni perhe lähti evakkoon Karjalasta. Mummo ja hänen kolme lastaan ovat syntyneet Karjalan puolella, vaari mummon mies ja lasten isä syntynyt savossa Suomessa, muuttaneet jossain vaiheessa Viipuriin. Molempien isovanhempien eli mummon ja vaarin sukujen juuret ovat kuitenkin suomen puolella itäisessä suomessa. Tunnistan itsessäni karjalaisia piirteitä. Joskus ollessani pieni lapsi 60-luvulla muistaisin ettei silloin puhuttu karjalaisista juurista ja siitä evakkoon lähtemisestä, liittyikö siihen joku häpeä?

Vierailija
137/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolelta olen. Isänäitini oli Lumivaarasta, ja isäni syntymän aikaan isovanhempani asuivat Kurkijoella. Sieltä perhe lähti evakkoon, kun isäni oli n. puolivuotias.

Vierailija
138/138 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni perhe lähti evakkoon Karjalasta. Mummo ja hänen kolme lastaan ovat syntyneet Karjalan puolella, vaari mummon mies ja lasten isä syntynyt savossa Suomessa, muuttaneet jossain vaiheessa Viipuriin. Molempien isovanhempien eli mummon ja vaarin sukujen juuret ovat kuitenkin suomen puolella itäisessä suomessa. Tunnistan itsessäni karjalaisia piirteitä. Joskus ollessani pieni lapsi 60-luvulla muistaisin ettei silloin puhuttu karjalaisista juurista ja siitä evakkoon lähtemisestä, liittyikö siihen joku häpeä?

Karjala oli Suomea. Älä siis sano, että jotkut sukulaisesi olivat "Suomen puolelta". Niin olivat karjalaisetkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan