Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan

Vierailija
19.06.2022 |

Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.

Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.

Miksi Suomessa on niin matalat palkat?

Kommentit (717)

Vierailija
661/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti Facebookissa, miten kamalaa kun tuttavalleen jää kaikkien tukien jälkeen vain 300 euroa kuukaudessa elämiseen. Me ollaan miehen kanssa työelämässä, ollaan 5-henkinen perhe. Ja meillä ei todellakaan jää 1500 euroa kuukaudessa elämiseen

Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.

Työssäkäyväkin saa toimeentulotukea, jos menoja on enemmän kuin tuloja, ei ole omaisuutta (omistusasunto saa olla ja autokin, jos se katsotaan pakolliseksi työn kannalta). Säännöt ovat ihan samat kaikille. Jos on säästöjä, ne käytetään toki ensin. Niin se työtönkin on joutunut mahdollisesti ensin käyttämään saadakseen toimeentulotukea.

Ei todellakaan:D Muutenhan näin hintojen noustessa me kaikki voisimme olla jonottamassa Kelan luukulta rahaa:D

Edelleenkin kaikessa on tulorajat mitä ei tarkisteta vaikka hinnat nousisi 50%, seuraavaksi kytätään mitä rahaksi muutettavaa omaisuutta olisi (mummolta peritty arvoton tönö tai 18v vanha auto), sitten vähennetään sitä ja tätä ja 100% varmuudella työssäkäyvä jää aina euron pari juuri sen rajan alle. Sori, ei mitään tukea!

Minullakin on menoja enemmän kuin tuloja mutta niin vaan joudun karsimaan niitä (lääkkeet, lääkärikäynnit, fysikaalinen hoito, asuntolaina, ruoka, matkakulut 100km päivässä jne) koska tuloni ovat liian suuret tukiin. Mitään noista ei huomioida rahaa taikaluukusta haettaessa. 

Sinä et nyt tainnut ymmärtää lukemaasi. Kuka tahansa voi hakea Kelasta rahaa, mutta tosiaan siellä on ne tulorajat, kuten itse sanoit. Mutta ne tulorajat ovat ihan samat niin työttömälle kuin työssäkäyvälle. Jos työssäkäyvän tulot ovat alle laskelmassa hyväksyttyjen menojen, hän saa tt-tukea sen erotuksen suuruisen määrän (jos siis muut ehdot täyttyvät eli ei ole ylimääräistä omaisuutta tai puolisoa joka elättää). Jos taas työttömän tulot ovat suuremmat kuin hyväksytyt menot, hän ei saa tt-tukea.

Ja jos sinulla jää pari euroa alle rajan normikuukausina (kun on säännölliset tulot ja menot), niin silloinhan sinä voit saada kuitenkin tt-tukea isompiin satunnaisiin menoihin, jos sellaisia on. Mutta joo, sitä mummolta perittyä tönöä ei saa olla.

Kunpa useimmat tajuaisivat kieltäytyä perinnöstä, me eletään nyt sellaisia aikoja, että melkein kuka vain voi joutua työttömäksi/köyhäksi.

Itse asiassa palkassa on suojaosuus, eli tuet ovat isommat työssä käyvälle. Tai siis työssä käyvä saa samat tuet, mutta palkasta vähennetään osa. Eli saa enemmän käteen.

150€+kulukorvaus. Nuo ovat lisät, jos joutuu tukeutumaan palkan lisäksi toimeentulotukeen.

Vierailija
662/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti Facebookissa, miten kamalaa kun tuttavalleen jää kaikkien tukien jälkeen vain 300 euroa kuukaudessa elämiseen. Me ollaan miehen kanssa työelämässä, ollaan 5-henkinen perhe. Ja meillä ei todellakaan jää 1500 euroa kuukaudessa elämiseen

Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.

Työssäkäyväkin saa toimeentulotukea, jos menoja on enemmän kuin tuloja, ei ole omaisuutta (omistusasunto saa olla ja autokin, jos se katsotaan pakolliseksi työn kannalta). Säännöt ovat ihan samat kaikille. Jos on säästöjä, ne käytetään toki ensin. Niin se työtönkin on joutunut mahdollisesti ensin käyttämään saadakseen toimeentulotukea.

Ei todellakaan:D Muutenhan näin hintojen noustessa me kaikki voisimme olla jonottamassa Kelan luukulta rahaa:D

Edelleenkin kaikessa on tulorajat mitä ei tarkisteta vaikka hinnat nousisi 50%, seuraavaksi kytätään mitä rahaksi muutettavaa omaisuutta olisi (mummolta peritty arvoton tönö tai 18v vanha auto), sitten vähennetään sitä ja tätä ja 100% varmuudella työssäkäyvä jää aina euron pari juuri sen rajan alle. Sori, ei mitään tukea!

Minullakin on menoja enemmän kuin tuloja mutta niin vaan joudun karsimaan niitä (lääkkeet, lääkärikäynnit, fysikaalinen hoito, asuntolaina, ruoka, matkakulut 100km päivässä jne) koska tuloni ovat liian suuret tukiin. Mitään noista ei huomioida rahaa taikaluukusta haettaessa. 

Sinä et nyt tainnut ymmärtää lukemaasi. Kuka tahansa voi hakea Kelasta rahaa, mutta tosiaan siellä on ne tulorajat, kuten itse sanoit. Mutta ne tulorajat ovat ihan samat niin työttömälle kuin työssäkäyvälle. Jos työssäkäyvän tulot ovat alle laskelmassa hyväksyttyjen menojen, hän saa tt-tukea sen erotuksen suuruisen määrän (jos siis muut ehdot täyttyvät eli ei ole ylimääräistä omaisuutta tai puolisoa joka elättää). Jos taas työttömän tulot ovat suuremmat kuin hyväksytyt menot, hän ei saa tt-tukea.

Ja jos sinulla jää pari euroa alle rajan normikuukausina (kun on säännölliset tulot ja menot), niin silloinhan sinä voit saada kuitenkin tt-tukea isompiin satunnaisiin menoihin, jos sellaisia on. Mutta joo, sitä mummolta perittyä tönöä ei saa olla.

Kunpa useimmat tajuaisivat kieltäytyä perinnöstä, me eletään nyt sellaisia aikoja, että melkein kuka vain voi joutua työttömäksi/köyhäksi.

Itse asiassa palkassa on suojaosuus, eli tuet ovat isommat työssä käyvälle. Tai siis työssä käyvä saa samat tuet, mutta palkasta vähennetään osa. Eli saa enemmän käteen.

No niin onkin, olin ihan unohtanut. Hyvä että muistutit. Ansiotuloja saa tosiaan olla 150 €/kk, eli tuosta ylimenevä osuus huomioidaan tuloina tt-tuessa. Eli työssäkäyvä on siinä mielessä paremmassa asemassa kuin työtön, jolla ei ole lainkaan palkkatuloja.

Niin, mutta jo yhden työpäivän takia menee työmarkkinatuki katkolle harkintaanq

ap

Ei mene kuin ainoastaan jostain yrittäjäluonteisesta hommasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150€+kulukorvaus. Nuo ovat lisät, jos joutuu tukeutumaan palkan lisäksi toimeentulotukeen.

Eikö sitä kulukorvaustakaan huomioida tt-tuessa?

Vierailija
664/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.

Tuet toki vastikkeellisiksi, mutta ehdottomasti ihan ensin tukien leikkaus.

Kenenkään ei pidä asua noin kalliissa asunnossa yhteiskunnan laskuun. Ja ihan oikeasti, jossain mättää sähkölaskunkin kanssa.

Ja sitten tuo luusereitten asenne vielä, että töissäkäynti ja tuilla eläminen olisivat joku vaihtoehto.  Ei pidä olla, vaan rahat hankitaan työllä. Jos on pienipalkkainen työ, niin sitten yhteiskunta voi topata sopivalla summalla. 

Tuet ovat olleet vastikkeellisia jo 20 vuotta, mutta kiva, että heräsit asiassa nyt.

Minä en pidä varsinaisesti vastikkeena sitä, että hakee neljää työpaikkaa kuukaudessa. Kunnon vastike olisi mennä apukädeksi esim. päiväkotiin tai vanhainkotiin, kyllä siellä riittäisi hommaa ulkoiluttajille ja syöttäjille.

Siitä pitäisi sitten maksaa oikeaa palkkaa. Menisitkö itse töihin 500e/kk?

Työstä maksetaan kykyjen mukaan. Jos ei ole kykyjä oikeaan palkkatyöhön, niin sitten vedellään aamiaiskärryä päiväkodissa viidelläsadalla. Parempaa palkkaa saa kun oppii jotain mistä halutaan maksaa, esim. käymällä kouluja.

Suomessa on satojatuhansia työkykyisiä ja -haluisia henkilöitä työttömänä, työpaikkoja (siis niitä, joissa maksetaan palkkaa) on paljon vähemmän. Moni on korkeasti koulutettu (korkeaamin kuin sinä, todennäköisesti), esim. fysiikan maistereita/tohtoreita on R-kioskin kassalla ja muissa duunarihommissa. Näistä on ollut lehtijuttujakin. Kysyn edelleen: menisitkö itse kokoaikatyöhön 500e/kk palkalla? Jos et, miksi muiden pitäisi?

Vierailija
665/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vixuttaa lukea tällaisia kuppaustarinoita. Lusmuja riittää, jotka eivät häpeä elää tyystin muiden työnteolla.

Vierailija
666/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.

Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.

Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.

No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.

No en. Meillä on eläimiä, traktorit ajaa pihalla ja asutaan vesistön varrella joten ei todellakaan ole sopivat tilat.

Mutta lapsia olette tehneet tuollaiseen paikkaan?

Nää on taas näitä, rahaa löytyy (traktorit eivät ole halpoja edes vanhoina ja käytettyinä), on peltoa ja metsää ja talo järven/joen/meren rannassa. Elukoitakin riittää, ei siis olla köyhiä eikä kipeitä. Jos olisivat, eläimet olisi ensimmäiseksi laitettu pataan. Silti vaan pitäisi muiden maksaa eläminen.

Pistä vaikka sinne pellonreunaan maissia kasvamaan ja myy torilla.

Missäs niin sanoin että muiden pitäisi maksaa eläminen?

Köyhä kyllä olen, siitä ei pääse mihinkään. Talokin 50-luvulla tehty.

Vierailija
667/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät maksa noin suuria sähkölaskuja.

Eikä missään päin Suomea ole tuollaista avauksessa olevaa kohtuullisena pidettävää vuokrarajaa.

Vierailija
668/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät maksa noin suuria sähkölaskuja.

Eikä missään päin Suomea ole tuollaista avauksessa olevaa kohtuullisena pidettävää vuokrarajaa.

Ei ole, mutta Kela voi silti maksaa, ellei saatavilla ole halvempaa kämppää. Helsingissä yksinasuvan vuokraraja on 694 euroa. Miten todennköistä on, että vuokra on tuo tai alle Helsingissä? Kaupungin asunnoissa on varmaan reilusti alle, mutta niihinhän on tosi vaikea päästä.

Ihan suoraan Kelan sivuilta:

"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.

Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Vierailija
669/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tein puolen vuoden tt-hakemuksen, heinä-joulukuu.

Meni heittämällä läpi.

Tänä vuonna on menny hammasremonttiin n 2000e, kyllä valtio huolen pitää omistaan.

Ja, joo käyn kyllä kuntotuttavassa 2 pv/vko että saa olla rauhassa.

Ei ahista työkkäri millään paskaduuneilla.

Aina voi soittaa saikkua, jos ei huvita.

Tulot on pienet, silti iso koira ja autokin on. En haluu ikinä enää 5 pv/vko duuniin. Merkoni olen, eli en kyllä pääsiskään.

Vierailija
670/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.

Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.

Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?

Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!

Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.

Niin jos satut saamaan kivat kämppikset.

Ja jos jokaisella on huoneessaan oma kylppäri/wc. Ja tietenkin äänieristyksen on oltava myös kunnossa, esim. puhelimessa puhuminen ei saa kuulua huoneesta toiseen.

Miksi ei saisi kuulua? Omistusasunnossani (hyvin, hyvin vanha talo) kuuluu ihan kuin vieressä seisoisi, ja vielä kaiulla - niin naapurin puhe, sek*ielämä kuin musiikkikin. Aivan kaikki. Ja tietysti vessassakäynti kovine lorotuksineen.

Ei se kivaa ole, mutta asioista pitää tinkiä, jos ei pysty maksamaan. Suomessa on aivan absurdit käsitykset siitä, mitä vaaditaan "ihmisarvoiseen asumiseen". Yhteisasumisen halveksuntakin on käsittämätöntä, varsinkin kun on niin paljon yksinäisyyttä.

Yksinasuminen kalliilla on luksusta, ei ihme että valtio velkaantuu ja verot korkeat, kun meininki tätä samaa ylianteliasta tyyliä kaikessa paitsi tärkeimmissä perusasioissa (vanhustenhoito, pelastuspalvelut, poliisi jne.). Siis että joudutaan venailemaan kuurosokealle äidille hoitopaikkaa, mutta työkykyiselle työttömälle pitää kustantaa äänetön ja tilava keskustayksiö...?

Olisi avartavaa monelle vaatijalle nähdä muutakin kuin Pohjoismaiden elämäntyyliä. Moni on tosi tyytyväinen kämppisasumiseen. Se kun antaa sosiaalisia taitoja ja elämänsisältöä, mitä suomalaisilta kipeästi puuttuu.

Vierailija
671/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.

Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.

Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!

Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.

Ja jos jokaisella on huoneessaan oma kylppäri/wc. Ja tietenkin äänieristyksen on oltava myös kunnossa, esim. puhelimessa puhuminen ei saa kuulua huoneesta toiseen.

Miksi ei saisi kuulua? Omistusasunnossani (hyvin, hyvin vanha talo) kuuluu ihan kuin vieressä seisoisi, ja vielä kaiulla - niin naapurin puhe, sek*ielämä kuin musiikkikin. Aivan kaikki. Ja tietysti vessassakäynti kovine lorotuksineen.

Ei se kivaa ole, mutta asioista pitää tinkiä, jos ei pysty maksamaan. Suomessa on aivan absurdit käsitykset siitä, mitä vaaditaan "ihmisarvoiseen asumiseen". Yhteisasumisen halveksuntakin on käsittämätöntä, varsinkin kun on niin paljon yksinäisyyttä.

Yksinasuminen kalliilla on luksusta, ei ihme että valtio velkaantuu ja verot korkeat, kun meininki tätä samaa ylianteliasta tyyliä kaikessa paitsi tärkeimmissä perusasioissa (vanhustenhoito, pelastuspalvelut, poliisi jne.). Siis että joudutaan venailemaan kuurosokealle äidille hoitopaikkaa, mutta työkykyiselle työttömälle pitää kustantaa äänetön ja tilava keskustayksiö...?

Olisi avartavaa monelle vaatijalle nähdä muutakin kuin Pohjoismaiden elämäntyyliä. Moni on tosi tyytyväinen kämppisasumiseen. Se kun antaa sosiaalisia taitoja ja elämänsisältöä, mitä suomalaisilta kipeästi puuttuu.

Työttömyys ei ole 9/10 tapauksesta vapaaehtoista. Kaikille ei vain ole töitä. Myös työttömällä tulee olla oikeus ihmisarvoiseen asumiseen ja yksityisyyteen. Se, että sinä olet ostanut asunnon jostain ikivanhasta rötisköstä ei ole muiden tai työttömien vika.

Vierailija
672/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysin ulkona tuista ja monesta muustakin asiasta. Töitä kyllä teen, vaihtelevasti ja yleensä vähän ja palkkaakin maksetaan. Lomalla en ole oikeastaan koskaan, ei ole työterveydenhuoltoa, ei työruokailua, ei taukoja, ei mitään ns. etuuksia. Usein kun kuulen mitä kaikkea "oikeissa" töissä olevat saavat voin vain ihmetellä. Minulla on vaan joku keikkatyö ja sen sitten teen, siinä voi mennä joku tunti tai päiväkin.

Kuukausiansio jää alimpien tukien alapuolelle, jopa alle puoleen. Toki jos on kiireinen aika voi tuloa tulla yli 1000e. Eihän tästä tietenkään mitään käteen jää mutta säästeliäästi elämällä selviän laskuista. Plusmiinus 0 toki koko homma. Mitään hankintoja en tee, kaikki on vaan välttämättömyyksiä, lähinnä ruokaa. Joitakin harrastusvälineitä on sentään, esim. pyörä ja sukset tai useammatkin kun harrastan hiihtoa talvella. Ulkomailla en ole käynyt koskaan ja lääkärissä en 25 vuoteen ei ole varaa sellaisiin hömpötyksiin

Vierailija
673/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajien ahneuden takia Suomessa on aivan liian suuret vuokrat tyypillisissä asunnoissa. Vuokrahimmeli aiheuttaa reilun miljardin asumistuen valumisen kokoomusvetoisiin yrityksiin joka vuosi. Se siitä työttömiltä vain "tuet pois sanoo Orpo"-mantrasta. Siitä seuraa että perustyöstä saatavalla palkalla ei elintaso nouse riittävästi työttömyysetuuksiin verraten kun saa vielä täyden päivän vapaa-aikaakin mitä työssä käyvällä ei ole.

Hallituksen pitää tehdä jotain että yleiset elinkustannukset laskee- ja pian. Muuten saatte roudata itäblokin sotamaasta uudet työntekijät monelle alalle ja nykyiset kotimaiset ammattilaiset jää kortistoon laskettuaan tämän faktan palkka vs. työttömyys ja siitä vain pelaamaan te-pelejä satuilen työhakemuksia neljä kuussa minne vain keksii ja odottamaan kuntouttavaa työpaja kutsua. Saa jopa nettona enemmän käteen kun ei tarvitse kuluttaa rahaa työssäkäymiseen.

Vierailija
674/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näissä asioissa täytyisi voida käyttää ainakin yksilökohtaista harkintaa. Ihmiset eivät ole samasta puusta veistettyjä.

Supersosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut ystäväni asuu vapaaehtoisesti kimppakämpässä. Minä en voisi kuvitella, miesystävälleni se tietäisi isoja ongelmia. Ollaan molemmat erityisherkkiä, tarvitaan paljon hiljaisuutta ja omaa rauhaa. Siksi ei olla muutettu yhteenkään.

En yhtään liioittele, jos sanon että minun ja kumppanini kaltaisille ihmisille tämä yksin asuminen ja rauhallinen ympäristö on ihan mielenterveyskysymys. Vai eikö köyhillä ole oikeutta sellaiseen ylellisyyteen?

Ja ei, keskustayksiötä ei tarvitse järjestää, koska keskustassa on liikaa melua. Ei ikinä sinne.

Vierailija
675/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa: palkka on pysynyt sentilleen samana viimeiset 7v. ja tämän hetken inflaatio alkaa tuntua. Olen kyllä ajatellut että lopetan koko paskan, vielä kun ei oikein enää terveys (näkö) tahdo riittää vaan työ on mennyt vaikeammaksi. No, onneksi lukulasit ei maksa kuin 1,5e vaikkei ne toki ihan osu omiin silmiin kun on sitä hajataittoa. Silmälasiliikkeet on täysin pois suljettu kun ei ole sellaiseen kusetushintoihin mitenkään varaa

Vierailija
676/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen täysin ulkona tuista ja monesta muustakin asiasta. Töitä kyllä teen, vaihtelevasti ja yleensä vähän ja palkkaakin maksetaan. Lomalla en ole oikeastaan koskaan, ei ole työterveydenhuoltoa, ei työruokailua, ei taukoja, ei mitään ns. etuuksia. Usein kun kuulen mitä kaikkea "oikeissa" töissä olevat saavat voin vain ihmetellä. Minulla on vaan joku keikkatyö ja sen sitten teen, siinä voi mennä joku tunti tai päiväkin.

Kuukausiansio jää alimpien tukien alapuolelle, jopa alle puoleen. Toki jos on kiireinen aika voi tuloa tulla yli 1000e. Eihän tästä tietenkään mitään käteen jää mutta säästeliäästi elämällä selviän laskuista. Plusmiinus 0 toki koko homma. Mitään hankintoja en tee, kaikki on vaan välttämättömyyksiä, lähinnä ruokaa. Joitakin harrastusvälineitä on sentään, esim. pyörä ja sukset tai useammatkin kun harrastan hiihtoa talvella. Ulkomailla en ole käynyt koskaan ja lääkärissä en 25 vuoteen ei ole varaa sellaisiin hömpötyksiin

Anteeksi, mutta mitä järkeä tuossa on?

Vierailija
677/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 672 kirjoitti ylläolevan

Vierailija
678/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tein puolen vuoden tt-hakemuksen, heinä-joulukuu.

Meni heittämällä läpi.

Tänä vuonna on menny hammasremonttiin n 2000e, kyllä valtio huolen pitää omistaan.

Ja, joo käyn kyllä kuntotuttavassa 2 pv/vko että saa olla rauhassa.

Ei ahista työkkäri millään paskaduuneilla.

Aina voi soittaa saikkua, jos ei huvita.

Tulot on pienet, silti iso koira ja autokin on. En haluu ikinä enää 5 pv/vko duuniin. Merkoni olen, eli en kyllä pääsiskään.

Tiesitkö ettei tarvitse suostua enempään kuin 4h/vko yhtenä päivänä?

Vierailija
679/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä järkeä tuossa on?

Ei minun elämässä ole muutenkaan järkeä. Se on vaan vähän työtä ja selviytymistä. Ei ole mitään tavoitteita, ei parisuhdetta niin samapa se mitä sitä tekee. Mutta eipä ole tuilla elämistäkään

Vierailija
680/717 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita täältä: https://www.taloustaituriksi.com/ Aika äkkiä tipahti muutama kymppi per kk kuluista kun tsekkasi vaan kaikki läpi. Aikaa meni ehkä 30minsaa. Sitten ei muuta kun säästämään puskurirahaa vaikka johonkin rahastoon. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Ei tarvitse verojakaan maksaa niin paljon kun ei palkka kipua liian isoksi :)