Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan

Vierailija
19.06.2022 |

Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.

Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.

Miksi Suomessa on niin matalat palkat?

Kommentit (717)

Vierailija
201/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.

Jos haluaa asua siellä Helsingin keskustassa, olisi muutettava soluun.

Kannatatko sitä että kaikki työttömät/syrjäytyneet pakkautuvat tiettyihin paikkoihin, ja ajan kuluessa muodostavat omia rinnakkaisyhteiskuntiaan?

No mikä sun näkemys tulevaisuudesta sitten on?

Pitäisi olla oma rauha mölöttäjiltä, jos  pärjää omillaan.  Eikä niin, että raha vain ratkaisee, vaan että omilla vaikka vahällä pärjaavä  ei  joutuisi mölyöykkäriapinoiden sekaan.  Eli elämätapa vaikuttaisi asunnon saamiseen/pitämiseen. Ja jos öykkää, niin ulos vaan.

Vierailija
202/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuntuu elää elämä luuserina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ollut pelastus ja hyvä juttu että Kela maksaa sähköt ja vuokran ja lääkkeet.

Olet äärettömän itsekäs. Sä vaan otat ja kulutat antamatta mitään vastineeksi. Siksi vietät elämäsi yksin köyhyydessä kokematta mitään hienoa.

Vierailija
204/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin viimeviikolla 1200e sähkölaskun. Talvella oli lähes kolminkertainen. Asun talossa jossa kahden auton talli, menee sähköä kun korjailen ja maalaan autoja pimeinä hommina. Muuten saan työmarkkinatukea.

Tienaan pimeästi n.4000e/kk. Ei minun kannata töihin lähteä.

Jauhat paskaa. Ei Kela maksa ylisuuria sähkölaskuja, itse joutuisit ylimenevän osan maksamaan.

Vierailija
205/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ollut pelastus ja hyvä juttu että Kela maksaa sähköt ja vuokran ja lääkkeet.

Olet äärettömän itsekäs. Sä vaan otat ja kulutat antamatta mitään vastineeksi. Siksi vietät elämäsi yksin köyhyydessä kokematta mitään hienoa.

Onhan sillä loputtomasti vapaa-aikaa. Ei ole työstressiä eikä tule fyysisiä vaivoja raskaasta työstä jne.

Vierailija
206/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!

2kk välein.

Sähkön siirto perusmaksu 5e/kk

Siirto 2.90snt/kwh

Sähkän myynti perusmaksu 4,90/kk

sähkö 12,95sn/kwh

Kulutukseni 240kwh/kk

ap

Tajuttoman kallis sähkösoppari, jos siis asut Vantaalla. En tiedä juuri tämänhetkistä tilannetta, mutta tammikuussa kun oma määräaikainen sopimukseni erääntyi, kilpailutin sähköyhtiöitä ja sain kahdeksi vuodeksi 7.49 snt/kwh, tämä Helsingissä.

Ap:lla taitaa olla toistaiseksi voimassaoleva sopimus paikalliselta sähköyhtiöltä, sillä miksi hänellä olisi syytä käyttää aikaansa sopimuksen säännölliseen kilpailutukseen, kun lasku huomioidaan kuitenkin toimeentulotuessa.

Toimeentulotuessakin on rajat sähkölaskulle ja se EI OLE yksinasuvalla 110e. Ap joutuu sähkölaskustaan maksamaan osan itse, koska vielä viime vuonna, milloin itse asuin Vantaalla, summa oli jtn 40-45e yksinasuvalla.

Ihan höpöä, jos ap tulee väittämään, että Kela maksaa kokonaan.

Entisen työni kautta tiedän, että monet tt-tukea saavat olivat tehneet älyttömiä sähkölaskuja, mutta Kela hyväksyi vain osan summasta ja nämä tuen saajat olivat ihan ihmeissään ja hölmistyneitä että millä rahalla meinaavat maksaa 50-70 euron ylityksen.

En tiedä mistä ap on sähkönsä hankkinut, kun itselläni on aina ollut Vantaan Energia - nyt yhdistynyt Oomiin - ja silti laskut pysyneet kohtuullisina n. 38- 42 euron / 2kk paikkeilla kaksiossa asuessani. Ja tuossa on kaikenlisäksi mukana ekosähkö 3e per lasku.

Helsingissä ainakin minulla maksetaan sähköä 50e/kk eli 3kk. sähkölasku voi olla 150e ja se maksetaan kokonaan.

Vierailija
207/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.

Mistäköhän löytäisit kaikille työttömille muutamat tunnit viikossa töitä? Tai olisihan tarvetta varmaan monessakin paikassa, mutta epäilen, ettei tämä käytännössä onnistuisi. Ja nyt rajataan sitten pois kaikki tien  varsien roskien keruu ja käpyjen keruu puuhastelut.  Mielelläni itse tekisin töitä, mutta samoin eduin kuin muutkin työssäkäyvät.

Vierailija
208/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että tällaisen trollin kokoomuksen puoluetoimisto tällä kertaa keksi. Noh pitihän se jotain keksiä kun kokoomus muuten aika kyseenalaisessa valossa tämän päivän uutisissa

Vierailija
209/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ajatellu töihin mennä.

Ap on ollut seitsemän vuotta työttömänä, kuka sellaisen muka palkkaa?! Johonkin palkkatuettuun hommaan voisi päästä kunnalle tai johonkin järjestöön.

Vierailija
210/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla

Sepä se. Sossuloisten luvattu maa. Työssäkäyvä miettii kyllä, mitä ostaa, miten kuluttaa ja paljonko lapsia tulee jos on tullakseen. Toivottavasti tulee tuolle ilmaisen rahan jakamiselle stoppi. Ei kestä enää yhteiskunnan kantokyky kun vapaamatkustajia alkaa olla joka oksalla ja lisää raahataan ulkomailta.

Tukien lisäksi nyhdetään eri järjestöiltä lomatuet ja lapsille vaatteet Hopesta ja MLL:n lahjakortit ja jouluavut ym.

Yhyy, yhyy, Kelan armoilla ollaan. On niin rankkaa. On sentään se Kela. Oikeassa elämässä olisivat kadulla ilman Kelaa jos ei perse nouse penkistä.

Pääsääntöisesti työssäkäyvien elintaso on kuitenkin paljon korkeampi. Kyllähän he miettivät, mitä ostavat, mutta ne pohdinnat liittyvät isompiin hankintoihin kuin siihen, ostetaanko leivän päälle voitakin ja onko varaa ostaa kahvia. Aika moni ostelee merkkivaatteita eli pohdinta liittyy siihen, mikä laukku olis kiva ja mistä merkistä tykkää eniten. Eikä niinä mitään. Tämä on ihan ok. Mutta turha esittää, että eletään samalla lailla kädestä suuhun kuin jossain leipäjonossa. Työssäkäyvät matkustelevat ulkomaille, joten tuskin haittaa jos joku työtön saa tuetun loman jonnekin suomalaiseen pikkukaupunkiin.

Oma tuttavapiirini on varsin koulutettua ja varakastakin. Kyllä ne päätökset tehdään jo siinä arjessa, käytetään kirppareita, säästetään ja kierrätetään. Remontoidaan itse, tehdään kotiruokaa. Sähköä ja vettä ei tuhlata. Merkkilaukut harvaa kiinnostavat. Siksipä se elintaso on pitkässä juoksussa korkeampi; ei laiteta kaikkea menemään saman tien. Pienistä puroista jne.......

Ja kyllä useimmat ovat ennen vaurastumistaan kituuttaneet sillä opintorahalla, keränneet pulloja ja jakaneet mainoksia. Niinhän se on, että jos maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, jonkin ajan kuluttua meillä olisi taas köyhiä ja rikkaita.

Ei ole tarkoituskaan että työttömän tai muusta syystä tuilla elävän elintaso on sama kuin työssäkäyvän. Eikö siitä omasta panostuksesta opintoihin ja uran luomiseen saisi olla mitään iloa itselle? Ai niin, ei saa koska Suomi ja tasa-arvo ja ne muut elätettävät.

Suomessa opiskelukin on ilmaista ja siitä jopa maksetaan. Se on kaikille avoin tie. Voi perustaa yrityksen ja saa starttirahaa. Asumistuki juoksee aina jos ei muita tuloja ole. Kukaan ei joudu kadulle (muuta kuin omaa syytään). Ja kaikki menot voi tuupata sinne Kelan luukulle maksettavaksi. Työssäkäyvä maksaa ne kaikki itse. Lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, silmälasit, sähköt, vedet, asumiskulut, henkkarit. Kaiken. Joten siinä ei se merkkilaukku tule ensimmäisenä mieleen.

Olen työtön ja maksan itse asumisen, lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, sähköt, veden, silmälasit.

Millä? Työttömyysturvalla? Asumistuella? Ne ovat tukia, veronmaksajien lahja sinulle. Ole hyvä. Eli käytännössä veronmaksajat maksavat sinun elämisesi, et sinä. Se, että tuki käy sinun tililläsi, ei tarkoita, että sinä olisit maksaja.

Ellet sitten elä jollain muilla tuloilla/säästöillä/perinnöllä/lottovoitolla.

Eli sinun mielestäsi kaikki kaupungilla tai valtiolla työssä olevat verovaroista palkkansa saavat eivät maksa itse elämistään ja laskujaan? Ovat yhteiskunnan elättejä? Sanot tietysti että hehän tekevät työtä palkkansa eteen. No niin tekee moni työtönkin, jotkut yritykset pyörivät vain näiden palkattomien työntekijöiden avulla. Heidän tekemänsä työn tulos menee yritykselle ja edelleen he ovat yhteiskunnan elättejä, köyhiä, tulottomia. Onko sinusta reilua? Suostuisitko itse? Tuskin. Lisäksi monilla kunnan työntekijöillä on pitkät kesälomat jotka on toisten verovaroista maksettu, miksei heitä vaadita tekemään yleishyödyllistä työtä lomansa aikana?

Vierailija
211/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä "minun ei kannata käydä töissä, koska tuet..."-keskusteluissa unohdetaan aina se, että töitä tehden on mahdollista edetä ja saada vähitellen parempaa palkkaa sekä kerryttää eläkettä. Työnteko kannattaa pitkällä tähtäimellä.

Ei ainakaan mun ystävä- ja tuttavapiirissä mitään etenemistä ole tapahtunut. Työpaikkaa voidaan vaihtaa, mutta se on aina samanlaiseen/saman tasoiseen työhön. Osa on ns. asiantuntijatyössä/akateemisessa työssä, osa tekee perinteisempää duunarihommaa, osa kaikenlaista sekalaista hanttihommaa. Jotkut opiskelee jatkuvasti uusia tutkintoja tai lisäkoulutuksia saadakseen ylipäätään töitä.

Eläkekertymä varsinkin matalapalkka-aloilla on ihan surkea, ei paljon takuueläkettä korkeampi. Onpa kivaa tehdä raskasta ja kuluttavaa työtä vuosikymmeniä, sitten vanhana pieni eläke, jolla kituuttaa kroppa enemmän tai vähemmän pa*kana. Tuntuu pahalta niiden monien puolesta, joiden tlanne on tuo.

Näin juuri.

harhaiset palstapäivystäjät aina hokevat miten kohta jokainen on unelmaduunissa ja tienaa 4k käteen, kunhan vain ottaa ensin sen paskaduunin 9e/tunti.

Yleensä ne paskaduunarit pysyvät paskaduuneissa.

Minä tienasin viimeisestä työpaikasta vuosia sitten 1200e/kk bruttona, enkä sen koommin ole töissä ollut kun tuilla tienaa paremmin.

Vierailija
212/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se on muidenki pärjätä, vaikkei tukia saa senttiäkään. Eikä löydy työpaikkaa.

Vierailija
213/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.

Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.

Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?

Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!

Siihen on syy ettei Suomen kaltaisia maita oikein ole. Suomea joudutaan pyörittämään helvetinmoisella verotuksella, eikä se edes riitä vaan miljardiluokan velkaa otetaan vuosittain.

Vierailija
214/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvalle ei todellakaan makseta 870e koko vuokraa.

Ei niin. Ap huijaa joko meitä tai virkailijaansa.

Vierailija
215/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei suinkaan ole ainoa aloitus laatuaan. Aika monet kerrat palstalla on todettu, ettei työnteko kannata.

Eilen taas oli aloitus, jossa penättiin suurempaa sosiaaliturvaa, koska mm. EU on huomauttanut Suomea liian matalasta perusturvasta.

Jotenkin nämä kaksi näkemystä ovat vahvasti ristiriitaisia. Mikä tässä sitten on totuus?

Eiväthän nuo ole mitenkään ristiriidassa keskenään. Sekä tuet että palkat ovat liian pienet.

Vierailija
216/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla

Sepä se. Sossuloisten luvattu maa. Työssäkäyvä miettii kyllä, mitä ostaa, miten kuluttaa ja paljonko lapsia tulee jos on tullakseen. Toivottavasti tulee tuolle ilmaisen rahan jakamiselle stoppi. Ei kestä enää yhteiskunnan kantokyky kun vapaamatkustajia alkaa olla joka oksalla ja lisää raahataan ulkomailta.

Tukien lisäksi nyhdetään eri järjestöiltä lomatuet ja lapsille vaatteet Hopesta ja MLL:n lahjakortit ja jouluavut ym.

Yhyy, yhyy, Kelan armoilla ollaan. On niin rankkaa. On sentään se Kela. Oikeassa elämässä olisivat kadulla ilman Kelaa jos ei perse nouse penkistä.

Pääsääntöisesti työssäkäyvien elintaso on kuitenkin paljon korkeampi. Kyllähän he miettivät, mitä ostavat, mutta ne pohdinnat liittyvät isompiin hankintoihin kuin siihen, ostetaanko leivän päälle voitakin ja onko varaa ostaa kahvia. Aika moni ostelee merkkivaatteita eli pohdinta liittyy siihen, mikä laukku olis kiva ja mistä merkistä tykkää eniten. Eikä niinä mitään. Tämä on ihan ok. Mutta turha esittää, että eletään samalla lailla kädestä suuhun kuin jossain leipäjonossa. Työssäkäyvät matkustelevat ulkomaille, joten tuskin haittaa jos joku työtön saa tuetun loman jonnekin suomalaiseen pikkukaupunkiin.

Oma tuttavapiirini on varsin koulutettua ja varakastakin. Kyllä ne päätökset tehdään jo siinä arjessa, käytetään kirppareita, säästetään ja kierrätetään. Remontoidaan itse, tehdään kotiruokaa. Sähköä ja vettä ei tuhlata. Merkkilaukut harvaa kiinnostavat. Siksipä se elintaso on pitkässä juoksussa korkeampi; ei laiteta kaikkea menemään saman tien. Pienistä puroista jne.......

Ja kyllä useimmat ovat ennen vaurastumistaan kituuttaneet sillä opintorahalla, keränneet pulloja ja jakaneet mainoksia. Niinhän se on, että jos maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, jonkin ajan kuluttua meillä olisi taas köyhiä ja rikkaita.

Ei ole tarkoituskaan että työttömän tai muusta syystä tuilla elävän elintaso on sama kuin työssäkäyvän. Eikö siitä omasta panostuksesta opintoihin ja uran luomiseen saisi olla mitään iloa itselle? Ai niin, ei saa koska Suomi ja tasa-arvo ja ne muut elätettävät.

Suomessa opiskelukin on ilmaista ja siitä jopa maksetaan. Se on kaikille avoin tie. Voi perustaa yrityksen ja saa starttirahaa. Asumistuki juoksee aina jos ei muita tuloja ole. Kukaan ei joudu kadulle (muuta kuin omaa syytään). Ja kaikki menot voi tuupata sinne Kelan luukulle maksettavaksi. Työssäkäyvä maksaa ne kaikki itse. Lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, silmälasit, sähköt, vedet, asumiskulut, henkkarit. Kaiken. Joten siinä ei se merkkilaukku tule ensimmäisenä mieleen.

Olen työtön ja maksan itse asumisen, lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, sähköt, veden, silmälasit.

Millä? Työttömyysturvalla? Asumistuella? Ne ovat tukia, veronmaksajien lahja sinulle. Ole hyvä. Eli käytännössä veronmaksajat maksavat sinun elämisesi, et sinä. Se, että tuki käy sinun tililläsi, ei tarkoita, että sinä olisit maksaja.

Ellet sitten elä jollain muilla tuloilla/säästöillä/perinnöllä/lottovoitolla.

En ole tuo vastaaja, mutta ehkä hänellä on hyvä ansiosidonnainen tai esim. pääomatuloja. Tai jotain muita tuloja. Eivät kaikki työttömät saa minimityökkärirahaa. Jonkun ansiosidonnainenhan voi olla paljon parempi kuin toisen palkka.

Vierailija
217/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen tekee jotain työtä ja maksaa itse laskunsa, eikä vikise miksei yhteiskunta maksa koko elämää.

Vierailija
218/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työttömät.

Jos kela maksaa sähkölaskun, niin silloin hänelle on myönnetty toimeentulotukea. Ja sitä saa myös tarpeeksi köyhät työssäkäyvät.

Vierailija
219/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.

Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.

Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?

Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!

Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.

Sinulle se oli oma valinta, ja tiesit koko ajan että milloin pääset muuttamaan sieltä pois.

Mä en ainakaan pystyisi asumaan soluasunnossa, en pystynyt opiskeluaikanakaan. Olen sen verran erakkoluonne ja hiljaisuutta tarvitseva, että tulisin hulluksi jossain solukämpässä.

Kuusen alla on sopivan rauhallista jos tuet joskus lakkautetaan tai ei ole omia tuloja. Alkaa kummasti erakonkin luonne sopeutumaan soluun kun lämpötila putoaa pakkaselle, pitäisi päästä vessaan ja suihkuun ja ladata kännykkä, valmistaa ruokaa - ja mukavampi kun on katto pään päällä niin ei sada naamalle.

Mistä kaikille yksin tai kaksin asuville löydettäisiin soluasunnot? Eihän Suomessa riitä isoja asuntoja. Ja missä kaikki perheet sitten asuvat, jos kaikki perheasunnot muutetaan joiksikin rangaistussoluiksi? Veikkaan, että tälle idealle ei lopulta löytyisi paljon kannatusta työssäkäyvienkään keskuudesta. Ja yksiöiden ja kaksioiden omistajat vastustaisivat, koska sitten heille ei riittäisi enää vuokralaisia.

Aika huonoja ideoita kehittelette täällä palstalla.

Olet selkeästi tottunut liian hyvään. Kimppa-asuminen on ihan normaalia useissa kaupungeissa. Esim: Satolta on saanut vuokrattua perheasunnon kimppakämpäksi.

Veikkaanpa, että meistä kaikki ovat tottuneet siihen, että perheillä on oma koti ja oma rauha. Nuo kimppa-asumiset ovat yleensä nuorten väliaikaisratkaisu, esim. omien ystävien kanssa vuokrataan isompi asunto kommuuniksi, ja sitten jotkut hippihenkiset voivat yhdessä vuokrata ison puutalon. Mutta valtaosa meistä on sitä porukkaa, joka tykkää asua puolison ja mahdollisten lasten kanssa, ja sinkkuna yksin. Ja se on meidän kulttuurissa ihan normaali käytäntö.

Vierailija
220/717 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa hakea kelasta rahaa. Töitäei saa. Just kysyin viime viikolla töitä yhdestä firmasta joka on remontoinut tätä kerrostaloa missä asun. Näyttää olevan pelkkiä ulkomaalaisia remontoimassa tätä taloa enkä ole yhtään suomalaista nähnyt. Kysyin firman pomolta että tarviitteko maalaria. Se sanoi ei melko tylysti. Juu ei varmaan tarvii kun ulkomaalaiset tekee 3 kertaa halvemmalla. Ovat tänäänkin olleet töissä maalaamassa tätä taloa.

No sitten vaan kelaan hakemuksia ja rahaa tulee  tilille..